Wat na kitecrash?

Door: Jaak Reacties: 5 Hits: 1443
Jaak 14 October / 2019 / 20:45

Hallo,

Wat doen de meeste onder jullie als je de kite crasht en je hem binnenste buiten terug de lucht in krijgt (of op een andere niet ideale maar wel nog min of meer vliegbare manier)? Ga je draggend terug richtting kust (om daar dan eventueel de quick-release te trekken) of trek je toch meteen de quick release en voer je een self-rescue uit? Zelf reeds beiden geprobeerd. Na lang bodydraggen met een wapperende kite kwam ik dan met behoorlijk uitgerekte lijnen terug (hetgeen nog steeds minder erg is dan afdrijven). Of hangt het af van je positie tov de kust? In geval wat verder eerst laten terugslepen en indien dichter bij het strand wat sneller de quick-release trekken?

Groeten

Kitemen 15 October / 2019 / 07:51

Hi Jaak, als die nog vliegt altijd terug naar de kant kiten. Daar door iemand laten landen en dan alles corrigeren. kan weinig kwaad maar zou niet lekker door blijven kiten.

Verder zullen je lijnen echt niet uitgerekt zijn van een beetje bodydraggen, lijnen rekken nauwelijks, ze krimpen eerder.

RobbyNitroz 16 October / 2019 / 10:38

Hangt een beetje van de situatie af maar in 9 van de 10 gevallen kite ik alsnog terug naar de kant en laat hem daar neer.

 

Als er niemand op het strand is als ik aan de kant ben dan laat ik de kite neer in ondiep water en rol daar mijn lijnen op en pak de kite (eerste 5-8 meter 1 kant van de bar oprollen en daarna pas alle lijnen zodat je kite niet meer de lucht in kan). Vind ik makkelijker dan quick release trekken op de kant.

 

 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Jaak 16 October / 2019 / 13:34

Bedankt allebei, volgende keer vaar of bodydrag ik terug.

Gerrievanboven 17 October / 2019 / 11:17

Bij 5 lijns, meteen safety trekken anders gaat je kite kapot. Bij een 4 lijns kun je mits je niet overpowerd staat aan de 2 powerlijnen (binnenste lijnen) trekken. 9 van de 10 x "rolt" je kite dan weer in de juiste positie. Let wel goed op dat je lijnen nu niet door elkaar gaan of rondom je bar vast komen te zitten. Je moet dus wel weten wat je doet, anders kan je het alleen maar erger maken. 

Mushroom 21 October / 2019 / 20:14

ik ga meestal meteen naar huis om te douchen