Hoe verder

Door: -Martijn- Reacties: 10 Hits: 2200
-Martijn- 03 November / 2019 / 11:12

Ik kite inmiddels een jaartje of 7 en alhoewel ik door drukte het veel minder vaak doe dan ik zou willen heb ik het trucje inmiddels aardig in mijn vingers. Ik zit alleen al een jaartje of 2 vast en ik kom niet echt meer verder.

Ik kan inmiddels zonder al te veel problemen 8-9 Woo meters springen. Af en toe heb ik een uitschieter en ga ik hoger. M'n record is nu ongeveer 12.5m en ik moet zeggen, dat gezicht dat je van boven op een ander z'n kite kijkt kan ik best aan wennen ;-)

Het probleem is alleen dat de 10+m jumps alleen lukken als alles op z'n plaats valt. Daarnaast gaat het vaak samen met een ERG ruige landing en alleen de jumps tot 4-6m kan ik vloeiend landen en doorvaren. Het is net alsof wanneer ik voor maximale hoogte gaat de kite op z'n top geen puf meer heeft en me dan maar als een baksteen laat vallen. Het is net of hij stalled. En jenken aan de bar haalt maar weinig uit.

Ik vaar met 7-9-12m Switchblades uit 2017 in combi met 45cm-23m en 50cm-25m Ozone barretjes. Daar naast heb ik een 141x42 Shotgun. Ik ben trouwens ongeveer 95kg.

Waar zou moet ik me op richten om (consistent) hoger te komen? Volgens mij is er in beginsel weinig mis met mijn materiaal. En m'n lijnen heb ik al gechecked op ongelijkheid.

- Is dit puur een gebrek aan techniek? Ik spring sowieso hoger op vlak water dan in de golven. Ik heb erg veel moeite om m'n rail te houden op snelheid in golven. Het helpt volgens mij niet dat ik alleen (goed) over rechts kan springen. Je kan daarmee niet soort van tegen de golven in beuken voor net dat beetje extra.

- Zou een kleiner boardje helpen voor de 25+ knopen dagen? Zou ik daarmee makkelijker m'n rail kunnen houden en dus op hogere snelheid varen in combi met idealiter ook gewoon de kite een maatje groter? Of verlies je juist snelheid? En 1 maat (138x41) kleiner of 2 maten (136x40.5)?

- Misschien kortere lijnen? Ik weet dat je iets verliest door de kortere travel, maar misschien dat dit compenseert door meer controle. Ik zat te denken om op m'n 45cm bar naar 21m lijnen te gaan met 2m extensions en m'n huidige 23m lijnen naar m'n 50cm bar.

- Toch (deels) andere kites? Ik zat sowieso te denken om een 10m er bij te halen omdat ik TE vaak heb dat ik m'n 12 niet echt meer normaal kan varen en ik met m'n 9 zoiets heb van ik ben underpowered. Daarnaast ben ik niet echt happy met het gedrag van m'n 7M. Ik vind hem in harde wind niet heel plezierig varen, iets waar de 9M veel minder last van heeft.

Sowieso zal ik op de 1 of andere manier veel sneller moeten gaan varen om hoger te komen, maar momenteel lukt dat gewoon niet.

En daarnaast zou ik ook willen gaan loopen, maar dat lukt helemaal niet met die SBs. De 9M krijg ik eigenlijk alleen gelooped door de bar seconden lang volledig haaks (90 graden) te houden en doe ik het iets korter dan torpedo'd hij in het water. Totaal niet zoals je soms in die filmpjes ziet van sommige mensen, ook al varen die toch redelijk (?) vergelijkbare kites zoals rebels en Xrs.

Bv in dit filmpje loopt de kite door de bar 1 a 2 seconde ongeveer 45 graden te houden: https://www.youtube.com/watch?v=5gKkf0tPbWc Ik mocht willen dat ik dat kon doen met m'n SBs :)

flyingtiger 03 November / 2019 / 19:35

Ik ben geen expert (zit nu op 6-7 woo meters) maar ik vond de tips van Anton Chernyshov zeer waardevol.

Zijn kiteloop tips kun je hier vinden (inclusief redenen waarom loops te groot worden) :

https://m.youtube.com/watch?v=OHP4QQ2dUqM

Ook zijn (betaalde) video's op vimeo over spring techniek vond ik zelf de moeite waard.

Verder zou ik overwegen om gewoon weer een les te nemen (uiteraard bij iemand die makkelijk 10+ meter kan springen).

Ik verbaas me altijd dat de meeste mensen stoppen met alle vorm van lessen als ze zelfstandig kunnen kiten. Soms kan een uurtje les meer progressie bieden dan een heel seizoen zelf proberen.

Succes & have fun.

FeRNandeZ 03 November / 2019 / 20:09

Hoog springen is met name timing. Om dit goed onder controle te krijgen kun je soms beter eerst andere spronegn oefenen.

 

Tip1:

 

Het goed poppen en afzetten is belangrijk punt om te oefenen. Je moet echt je board als ware heel snel aankanten, of zeg maar een korte upwind carve en dan afzetten uit je benen.

 

Door back rolls te gaan oefenen en of transitions (recht omhoog) te gaan springen, is een zeer goede manier om de POP onder control te krijgen. Je hoeft hiervoor echt niet hoog te springen of aan je kite te trekken/zwiepen, de truuk is om puur uit je board te poppen te springen en de snelle draai aankant te oefenen. het beste is om de backrolls te gaan oefen op een klein golfje.

Toen ik dit ging oefenen, kreeg ik POP gevoel, daarna ging ik meteen veeeeel hoger met normale sprongen.

 

Tip2:

Nu wat je geleerd hebt in (1) POP,  nu varen en afzetten op mooie  golf. (hoeft niet eens hoog te zijn, maar een lekkere stijle golf (lees schans) van een halve meter werkt al, let wel op dat ie nog net niet omslaat.  Kite insturen en de POP wat je geleerd hebt in 1, toepassen op de golf.  Je zal nu al flink aardig hoog gaan.  (afzetten op een stijle golf krijg je nog meer extra POP, en je word al afgeschoten gaat ook veel hoger dan op vlak water.

 

Tip3:

Nu hetzelfde, maar goed gepowered met druk in de kite, goed upwind edgend varend aankomen (dus niet  downwind varen) zoek de juiste golf uit,die nog niet omslaat, als je voelt dat ie lekker druk heeft (Tip2), dan Tip 1 (de pop toepassen)  teglijkertijdnu de tip3  agressief de kite keihard insturen en de bar hard aantrekken vanaf een uur of 10.30 over je heen naar 13.00 sturen en dit op moment van poppen, aanakanten.  In de lucht kite weer terug sturen naar 12.00 uur. (slap insturen geeft geen hoge sprong) (niet goed poppen,dus druk inde lijnen geeft geen hoge sprong).

 

 

Mijn ervaring:

-Is dat je met een te groot board of sleurende kite (te grote kite) vaak minder hoog springt doordat agressieve POP ontbreekt. (je sprong gaat ver maar niet hoog)

-Het is gemakkelijker (minder kritisch) om te timing goed te krijgen en te poppen op golf en in te sturen hoog te springen met een sneller sturende kite.

 

 

Tip1, is de belangrijkste tip, voor de meesten. Leer eerst springen op POP en timing en daarna springen uit de kite.

 

Voor het hard uit de lucht vallen, 7m en kleiner als je skyhigh gaat en kite boven je parkeerd betekend hard landen....het is normaal dat je hard naar beneden gaat als je goed hoog gaat. Insturen is niet voldoende (dat gaat niet je zit dan nog te hoog). Je moet je kite laten bewegen, dus snelheid laten houden, de pros houden de kite in beweging door 1 of meerdere heliloops te draaien om desprong af te vangen. 

 

Met een 9m of en 12m land je normaal gesproken altijd wel zachtjes, als je hem gewoon aantal meter boven de grond weer instuurt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kantje board !

Kitemen 04 November / 2019 / 08:59

@Fernadez thanks...goede tips, echt goede techniek met springen is lastig en merk idd als je de techniek goed heb dat je hoger gaat dan als je meer power/harder gaat zonder de techniek goed te kunnen gebruiken. Wat betreft insturen vanaf 10:30, dat is al aardig hoog. Is dat beter want ik trek m nu soms vanaf 9:30 a 10:00 uur maar merk dan idd dat hij soms niet echt lekker omhoog gaat en ik er niet het maximale uithaal. En wat Martijn ook aangeeft is dat als je een voorkeurskant hebt het soms lastig is. Poppen op een golf zorgt dan soms voor rotaties (niet echt bevoordelijk als je hoog gaat in mijn geval)

@Martijn Je gear lijkt goed al zou je voor een kleiner board kunnen gaan een 10m erbij lijkt me niet heel veel toevoegen je kan dan misschien beter spelen met lijnlengte of idd ander board. 

Ook zou ik de lijnlengte niet veranderen aangezien je aangeeft de 7m minder lekker te varen. Waarschijnlijk doordat ie zo bewegelijk word, dit krijg je ook als je je lijner inkort, de kite reageert dan sneller (krijgt een kortere draaicirkel)

Qua hoog springen zit je met de SB goed, wbt kiteloops zou dit geen probleem moeten zijn maar ook hier geld hoe kleiner de kite hoe makkelijker dit gaat. Probeer er mee te beginnen als je wat underpowered op je 7 of 9m staat en dan op de apex van je jump hem inzetten. Committen en door blijven gaan is het belangrijkste of die nu al geloopt is voor je land of niet. Vanuit daar kun je het gaan uitbreiden.

Leon van Bergen 04 November / 2019 / 09:31

Bedankt Fernadez, erg goede tips en duidelijk uitgelegd.

Ik vind het grappig om te lezen dat de poster vooral aan zijn materiaal twijfeld terwijl het absoluut puur techniek is.

Zelf ben ik ook geen hoogvlieger hoor maar ik denk altijd maar dat als je je setje overhandigd aan mannen als Kevin Langeree/Erik Blokker/Maarten Haeger etz. ze meteen 20M+ springen dus heeft het alles met techniek te maken.

-Martijn- 04 November / 2019 / 20:52

Thanks voor de tips. De filmpjes van Anton ken ik inderdaad (heb ze ook beide) en heb ik ook behoorlijk veel aan gehad. Het is idd de uitvoering waarin het nu vooral schort en als alles op zn plaats valt ga ik ook zo over de 10m heen. En dat is idd dmv een goed gelukte pop op een golf, zonder dat kom ik iig sowieso niet over de 10m heen. Dus de basis van de techniek zit er volgens mij wel in... Het is alleen frusterend zeldzaam hoe vaak dat me dit ook echt lukt om te doen. En ja dat is puur techniek, niet het materiaal, dat weet ik heel goed. Maar ik heb ook gemerkt dat in de details materiaal wel degelijk uit kan maken, misschien juist wel als je niet het niveau hebt van een Erik of Maarten want die springen nog hoog met een open geknipte vuilniszak. Ik heb niet dat niveau en dat niveau zal ik ook nooit halen... Maar bv in gelijke condities sprong ik recent met Eddys nieuwe speeltje gelijk 1.5-2 meter hoger dan met m'n SBs. Al is dat niet zo heel gek met zo'n hoge AR.

Dus dan ga ik me afvragen wat zou kunnen helpen om het misschien makkelijker te maken en te zorgen dat ik over 2 jaar niet nog steeds op dezelfde hoogte zit. Bv of een kleiner bordje erbij het niet wat makkelijker zou kunnen maken om te zorgen dat alles op z'n plek valt, zodat het wel lukt om de jump te initieren met een goed uitgevoerde pop. Want hoe harder het waait hoe lager ik spring, hoe gek dat ook mag klinken. M'n hoogtste sprongen zijn denk ik als het rond de 25 knopen waait en juist niet als het 30+ is. Juist omdat het dan niet meer lukt om te poppen of uberhaupt op hoge snelheid te varen omdat ik simpelweg op m'n muil ga op een golf die ik haaks pak en ik hier niet goed op weet te anticiperen terwijl ik probeer snelheid op te bouwen. Niet op m'n muil gaan is ook niet zo moeilijk, gewoon langzaam(er) varen, maar dat is juist niet wat ik wil...

Dat ik m'n 7m niet zo lekker vind varen heeft weinig met de beweeglijkheid te maken die inherent is aan kleinere kites. Het is dat hij soort van nerveus gaat trekken op de bar bij hele harde wind, veel meer dan m'n 9m als ik overpowered begin te raken of andere kites die ik weleens gedemo'd heb. Net of hij soort hortend en stotend de wind grijpt, niet vast weet te houden en om die daarna weer te laten gaan, geen idee hoe ik dit moet omschrijven {#emotions_dlg.confused.gif} Dat maakt het voor mij wel gelijk een stuk lastiger om een jump goed te timen. Helaas zijn er te weinig dagen dat het echt hard waait (en dat ik ook kan) om aan dit soort gedrag te leren wennen.

Misschien dat nog wel de beste tip is om een lesje hoogspringen te nemen, want ik weet zeker dat er dingen zijn die ik fundamenteel fout doe. Ik kan ze alleen zelf niet vinden, ook al heb ik Anton's videos minstens 10-20x bekeken, al weet ik wel dat de uitvoering vaak niet gaat zoals ik zou willen. Waarom, tja goede vraag :) En als ik het weleens aan andere kiters vraag om er op te letten is de reactie daarna meestal iets van, ja uhm, je springt al best hoog, geen idee.

Heeft de stance (angle, width en rail distance) van je straps trouwens nog veel effect op je vaarstabiliteit? Daar heb ik ook al weleens mee zitten klooien, maar echt beter werd het er niet van...

FeRNandeZ 04 November / 2019 / 21:32

Ik ken de switchblade niet, maar check eens of je de bridle attchement op de fronttube kan verschuiven. Sommige kites kan je de angle of attack instellenzitten paar knoopjes. Die paar cm maakt op sommigekites een wereld van verschil. Dus de Front briddle meer naar het midden zetten.

-Verschil in vlakere hoek va je kite, is meer depower en dus power moet je echt genereren door aantrekken van de bar, hoger aan de wind varen, meer een highend kite.

-Nadeel je mist wat constante druk in je kite(wakestyle), je kite is ook onstabieler, dus kijk uit met de kite recht boven je hoofd zetten, bar beetje aantrekken.

Meeste mensen varen altijd de standaard setting, maar test het eens uit, wat je lekker vind. Bij sommige kites wordt het echt een totaal andere kite...

 

Verder kan je eigenlijk op alle kites de stuurlijnen aan de tips verstellen, dat vind ik verder niet zo interessant, in tegen stelling tot de AoA aanpassen op de front tube. Het verschuiven van de stuurlijnen aan de tips veranderd niet het vlieggedrag van dekite, deze vliegt net zo goed, echter alleen de bardruk en de hoeveelheid input op je bar. Zelf vaar ik altijd met de lichtste bardruk, dus lijnen aan de tip.

kantje board !

Nature 05 November / 2019 / 08:59

Allemaal leuk en aardig die ingewikkelde tips maar uiteindelijk mis je gewoon techniek en afzet.

100% dat je vaarlijnen (de richting die je vaart) niet goed is en daardoor ook je pop niet.
Ik geef veel clinics big air en eigenlijk vaart bijna iedereen  in "cruize" modus.  Je trapt dus eigenlijk niet hard genoeg (ook je harde wind probleem)

Ik weeg 72KG en vaar mijn 11 nog in 35kg dus aan je gewicht en kite maten / board zal t niet liggen{#emotions_dlg.bonk.gif}

Any anders gewoon ff contacten voor een uurtje prive coaching met BB talking en je gaat met sprongen vooruit.

Stuur anders gerust een berichtje :) 

info @ nederland-kite.nl 
Of PB of facebookie -> Gilion Fluidkiteboarding

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 05 November / 2019 / 12:33

 

Eens met Nature, het is techniek, type kite en board zijn veeeeel minder relevant dan techniek.

Wel zie je gewoon dat ook de pro's nu echt veel hoger springen dan vroeger. Check bijvoorbeeld de king of the air door de jaren heen, vroeger ging het gewoon stukken minder hoog, dat lag niet aan techniek. Maar volgens mij komt dit door de kite. Vroeger moest een wedstrijd C-kite "Wakestyle" sleuren, werd je het water op geholpen door een helper. Nu staan kites hoger in het venster, allemaal bridled veel depower, dus grotere maat kan je veel langer houden, dus hoger springen. (de kites van nu zou men vroeger pussy kites gevonden hebben..)

Als je dus al je techniek goed dan heb je 80% van je doel, daarna kan materiaal en of afstelling je nog hoger brengen.

 

 

 

kantje board !

dr511 05 November / 2019 / 13:47

Meer wind en minder frikandellen scheelt ook een hoop{#emotions_dlg.coool.gif}

en langere vinnen onder je twintippie.. kun je veel meer druk houden en langer je edge. 60mm of meer want standaard zit er vaak iets van 45 onder. 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

isomis 05 November / 2019 / 14:33

Vergeet leeftijd niet! Je timing gaat gewoon een beetje achteruit met de jaren en die pro's zijn echte powerhouses {#emotions_dlg.yes_new.gif}

 

Uit ervaring kan ik zeggen dat Gilion je met wat tips verder kan helpen. 

zucht...