big air kite

Door: hendrikrvd Reacties: 4 Hits: 3393
hendrikrvd 07 December / 2019 / 14:08

Hi kiters,

Ik ben op zoek naar een nieuwe kite, ik hou ontzettend van big air en daar ligt dus de focus van de nieuwe kite dan ook op. Freestyle hoeft niet van mij. Ik vaar op dit moment met een switchblade, maar hoor ontzettend goede verhalen over zowel de Core XR als de Ozone Edge. 

Iemand die met deze twee kites ervaring heeft en misschien de verschillen, als die er zijn natuurlijk, kan benoemen. Ben wel benieuwd.

thanks :) 

Franz 07 December / 2019 / 21:45

Yo Hendrik

Check even de Facebook Group NL kitesurfers, met daar dezelfde vraag met redelijk wat zinnige antwoorden (check de vraag van Philip): 

https://www.facebook.com/groups/AmsterdamKiters/search/?query=big%20air%20&epa=SEARCH_BOX

Conclusie: 
- Ga voor een hoge aspectratio
- Zelf testen en checken welke kite je lekker vindt varen en bij je past (bardruk, snelheid, lift, hangtime) 
- Bepalen wat je wilt betalen. Voor een kite van de "grote" merken zoals Ozone, Slingshot, Duotone, Naish etc betaal je meer bij aanschaf dan bijv. bij Ten Kiteboarding (Velox) en Fluid (Sky), maar krijg je na een gebruikt ook vaak wel weer iets meer voor terug. Het ligt er natuurlijk net aan hoe populair en in welke staat die kite ook is natuurlijk:)

Ik vaar zelf na een aantal jaren Ozone Edge nu een Ten Velox als big air kite en superblij mee. 

Succes man! Fly high

flyingtiger 08 December / 2019 / 08:57

Ik heb zelf de xr5 geen ervaring met de ozone.

Zal dus beperken tot wat zaken mbt core.

* bar auto swivel is echt fantastish, zou niet meer zonder willen.

* andere delen van de bar vind ik matig: afwijkende safety en hoge split 

* depower/windrange is echt extreem goed. Geen idee of het beter is dan andere vergelijkbare kites maar het is echt bizar

* kite loop heeft weinig power, zoals alle extreme high aspect kites (niet echt geschikt voor powered loops hoewel echt goede kiters dit ook met de xr kunnen) 

zoals hierboven al aangeven de meeste merken hebben een vergelijkbare kite. ik zou me niet blindstaren op 1 merk.

Tevens is een switchblade al best wel high aspect. Ik zou dus geen mega verschil verwachten.

 

Drew62 05 January / 2020 / 14:01

Dag hendrik, ik zag je poost, ik vaarde vroeger alleen maar met Flysurfer maar ben sinds kort geheel overgestapt naar TEN niet alleen als promotor maar omdat ik het sulk tof en doordacht spul vind, ik denk dat de Velox precies is waar je naar opzoek bent. Laat je eens verassen en kijk op de site van TEN kiteboarding, proef varen zou ik zeker doen, overtuig jezelf en koop de kite waar je blij van word. Ik ben in iederval heeeel blij

Andre Bak - Versus Teamrider - kiting_daddycool op Insta

Th0mas 08 January / 2020 / 14:40

Hendrik, 

 

ik vaar zelf met ozone kites, afwisselend 8 + 10 Enduro  /  9 Edge.

ik ben sinds 2018 bij 25knopen+ sessies niet meer weg te slaan van de edge. ik geef je een aantal objectieve plus en minpunten. subjectieve mening mag je ook vragen op het strand ;) dan duw ik hem in je handen. ik heb nu de 9m v9 en de 8m v10 is op bestelling als vervanging van de 9m edge en 8m enduro.

good:

  • super power en depower
  • heel groot windbereik (ivm mijn al goede enduro's)
  • na 13 jaar kiten het hoogst mee gesprongen (pr WOO : 24.1m met een 7m testkite na 1sessie..)
  • is ook handelbaar als amateur
  • hij vaart een stuk sneller en meer upwind ivm mijn enduro.

te verbeteren:

  • de gigantisch afstand wat je aflegt met zo'n ding moet je wel aardig kunnen upwind varen {#emotions_dlg.bonk.gif}
  • misschien een auto swivel, mijn 2019 bar moet ik handmatig omdraaien. vind ik persoonlijk niet erg, kan ongemakkelijk zijn voor anderen.
  • kiteloop in 30knp of meer moet je serieuze ballen voor hebben

hier een eigen filmpje van laatst:

https://vimeo.com/321810472

ik raad je aan een shop te bezoeken (ik ken er eentje op 2 plekken in Belgie waar je verschillende testmerken hebt waaronder diegene jij zoekt)

BELGIUM

Th0mas had een 5 sterren sessie in Oostende met maar liefst 49 - 50 knots op zijn Ozone Enduro (2016)