Zwaar sturen

Door: Rogier79 Reacties: 9 Hits: 1358
Rogier79 12 January / 2020 / 10:32

 

Ik vaar een f-one bandit x 10m en een 7 m rrd vision mk4 op dezelfde f-one monolith bar. Voor aankoop begrepen dat dit geen probleem moet zijn.

De lijnen van de bar heb ik nagelopen. Deze zijn allemaal gelijk.

Om de bar passend te maken op de rrd vision heb ik op de kite (bij de connectie van de stuurlijnen) en de powerlijnen connector pigtails geplaatst. Alle van gelijke lengte.

Nu is het sturen van de rrd kite heel zwaar en zoals gisteren met max 34 knopen hield ik deze al bijna niet meer (85kg).

Bij de bandit geen problemen met sturen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

wazzaah 12 January / 2020 / 13:46

Heb je kite al eens getest met minder wind, rond de 20 knopen? Kijken of ie dan goed in de lucht staat etc. 

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Rogier79 12 January / 2020 / 16:20

Met minder wind heb ik wel eens geprobeerd. Dan stuurde de kite niet zwaar maar wel traag. 

wazzaah 12 January / 2020 / 19:06

Toch nog eens met wat minder wind iemand naar laten kijken want waarschijnlijk is er toch iets niet goed met de lijnen.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

FeRNandeZ 12 January / 2020 / 19:17

bind eerst je bar eens aan een paal en tjeck of alle lijnen evenlang zijn.

 

daarna je kite afstellen, de juiste knoopjes/of pigtails lengte,  dus max je bar aantrekken tot aan je chickenloop en depower helemaal los, moet je je kite kunnen stallen. (hij staat helemaal open en wil achteuit zakken)

bar van je af en depower aangetrokken, dan moeten je stuurlijnen helemaal slap hangen.

 

verder stuurlijnen aansluiten zoveel mogelijk op de tip trailing edge van je kite, stuurt het lichtste.

kantje board !

Rogier79 12 January / 2020 / 20:05

Dank voor jullie advies. Ik ga het allemaal nog eens goed nalopen met wat minder wind.

Nature 13 January / 2020 / 13:11

Komt door de split in de bar :)  zit waarschijnlijk op een andere positie dan de kite nodig heeft.  Daardoor kan de bardruk enorm omhoog gaan

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Rogier79 13 January / 2020 / 17:56

Volgens de bar vergelijkingstabel van infexion zou bij zowel de rrd bar als de monolith bar de splitsing op 3 meter moeten zitten.

FeRNandeZ 13 January / 2020 / 19:52

Hoge Y maakt  juist helemaal niks uit met zwaar sturen. Hoe hoger de Y-split hoe meer de kite kite wat meer snappy pivotable om zijn as draait, sneller en kleinere turn radius.

Verder geeft een hogere Y-splice een tikkie van "power steering" omdat het de kite ietsjes tordeerd,  dus de angle of attack van linker en rechter kant van de kite aanpast tijden het sturen. 

 

 

 

 

 

 

kantje board !

Nature 13 January / 2020 / 20:15

Zeker niet alleen :)  de "druk"   verplaatst ook naar voor ook op de lijnen.  moet toch ergens vandaan komen dat draaien 
Rest klopt zeker

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)