Advies maat kite voor foilen

Door: tsjimp Reacties: 8 Hits: 2643
tsjimp 19 January / 2020 / 09:25

Hallo,

Ik heb momenteel een Cabrinha Switchblade 8 en 11. Met twintip vaar ik de 11 van ongeveer 15 tot 23 knopen en de 8 van 23 tot 32.

Nu heb ik sinds vorig jaar ook een foil en daarnaast wil ik ook graag een directional gaan varen. Ik merkte vorig jaar dat de beperking met foilen vooral was dat de Switchblade (5 struts) wat aan de zware kant is om met minder dan 15 knopen in de lucht te houden. 

Nu kan ik een Cabrinha Drifter (3 struts) kopen in de maten 8 of 9 en vroeg me af wat verstandig is om te kopen. Ga je het verschil sowieso merken, en is een 8 voldoende om bijvoorbeeld met minder dan 15 knopen te varen en in de lucht te houden?

Wat ik me ook afvraag of een kleinere kite met minder wind ook lastiger in de lucht te houden is of dat deze alleen minder power heeft dan een grotere. Met foilen heb ik namelijk alleen even power nodig bij het starten, maar verder nauwelijks. Als een kleine kite net zo makkelijk in de lucht blijft als een maat groter met dezelfde wind is een kleinere misschien beter. 

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies! Alvast bedankt!!

tsjimp had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 22 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Gyttja 19 January / 2020 / 20:18

Ik zie veel foilers met kleine maatjes varen.
Zelf kan ik het nog niet goed genoeg om in te schatten welke maat het beste is.
Wel merk ik dat een 9m prima kan als ik normaal met een 12 en TT sta.
Maar met minder wind vind ik het nog lastig foilen, kite dropt snel en dan is relaunchen een drama.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

richardkiter 20 January / 2020 / 08:55

Ik ben vorig na jaar ook begonnen met foilen bij heel weinig wind. Ik merkte dat ik meer met mijn kite bezig was om hem in de lucht te houden dan dat ik bezig was met foilen. Kite is een Ozone Edge 11 meter. Als de kite dan in het water lag kreeg ik hem er bijna niet uit.

Ik heb toen een 15 meter Flysurfer Soul gekocht en deze kite blijft prima zonder problemen in de lucht staan.  Ik kan me nu concentreren op het foilen zonder dat ik op mijn kite  hoef te letten

Ook gaat deze kite als hij in het water valt zonder problemen de lucht weer in.

Op dit moment vind ik het koud om te gaan foil leren, maar als het wat warmer wordt ga ik het weer proberen.

Vorig jaar vaak langs de kant gestaan dat het net niet ging en dat je net te kort wind had met je grote board en grootste kite.

Na een foil clinic achter een speed boot maar besloten om een foil set te kopen.

En dan zie je de foilers over het water racen met minimale wind, en dat wil ik ook , heb er zin aan om het te leren.

 

 

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

RobbyNitroz 20 January / 2020 / 13:00

9 meter 1 strutter kan ik varen met 9 -12 knopen met mijn 75 kilo. Ik zou voor een 1 strut kite gaan van rond de 10 meter. Beetje afhankelijk van je gewicht ook.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

HBX 20 January / 2020 / 13:01

Ik vaar ook regelmatig op de foil en weeg 69 kg en heb een beetje de volgende windrange met het freeriden:

7-14 kn FS soul 10m / 11-18 kn 9m Nexus / 15-23 kn 7m Nexus en daarboven pak ik toch meestal de tt of een directional.

Met een one- of no strutter heb je ongeveer 1-2 knopen meer lowend. En zoals Richard zegt, met een foilkite kan je makkelijker relaunchen in de onderkant van je windrange.

Verder hangt het ook wel een beetje af van je skills, foil en maat/vorm van je wing.

Suc6 met je keuze

Have Fun and Hang Loose

RdeBruin 20 January / 2020 / 13:22

De Airush ultra  9m2 gebruik ik het meeste naast een 7 en 12m2. Dan waait het meestal iets harder en is herstarten nooit een probleem. Ik denk dat je wel meer lowend hebt ten opzichte van een meerstrutter dan 1/2 knopen. Een foilkite is wel nog een stuk beter, zeker met tacken, deze staat meer boven je en maakt je meer gewichtloos. Een hogere bardruk maakt het overigens ook veel makkelijker, let daar op met je verstelbare mogelijkheden op de kite.

Succes!

MarkVP 20 January / 2020 / 15:57

Ik had een 8 en 11 rally toen ik ging foilen. Die zijn ook te zwaar in lw condities en dan slecht te relaunchen. Ben met mijn oude 8 en 10 rpm verder gegaan en heb nu een 9sst (3 strut wave) en die heeft wat ik voor foilen en waven mis in mijn rally's (beter driften, minder sleuren en lichter). Ik Foil ermee vanaf iets van 13 knopen en weeg ruim 110kg.

In lichter weer vaar ik een 11 Sonic fr maar dat is om te beginnen wel wat heftig, vooral in begin weinig succes mee gehad op de Foil.

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

asluis 20 January / 2020 / 17:39

Ik heb een 10m Airush ultra ( 1 strut) Daarna ga verder met mijn wave kites.  Veel jongens hebben een 9m one strutter als grootste maat

mbkiteboarding 20 January / 2020 / 21:42

ik foil met een core xlite 9m2 (1 strut) vanaf 10 knoopjes. Check https://youtu.be/4WU6goxL-WA

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As