Hoe voorkom ik dat een Heliloop een Megaloop wordt?

Door: ToesideT Reacties: 8 Hits: 2377
ToesideT 22 January / 2020 / 19:28

Jo Hanglossers!

Ik ben bezig met het leren van een heliloopje. Echter, wat mij vaak gebeurt is dat de kite niet boven mij draait maar recht voor mij, hierdoor wordt het meer een kiteloop en dat eindigt vaak niet heel chill. Hoe kan dit? Ik zie anderen de meest ontspannen heliloopjes maken boven hun hoofd en bij mij schiet de kite altijd naar voren.


Hoor graag de mastertip om dit te voorkomen!

Thanks!

Leon van Bergen 22 January / 2020 / 19:51

Toesidet, je zet de heliloop vlak voor de landing in als je al lang aan het landen bent. de loop mag best nog bezig zijn als je het water al raakt en hem afmaken wanneer je alweer downwind land en vaart. De loop moet zo kort en hoog mogelijk boven je hoofd zijn dus op je scherpst de kite sturen, stuur je niet goed/hard genoeg dan wordt de loop groter en lager en komt hij in de powerzone terecht waardoor hij power pakt en je niet zacht zult landen. Het is een niet gepowerde loop die je wilt maken. Zoals je in je titel aangeeft dat een heliloop een megaloop wordt dan gaat er echt iets fout bij de timing en zit je dus nog heel hoog in de lucht, anders kan het ook geen megaloop worden.

 

Deze bekijken helpt waarschijnlijk nog veel meer;

https://youtu.be/lDYoZLIX-Go

https://youtu.be/Z2nHMqbTLyY

Snijplank112 23 January / 2020 / 10:29

Ik had een vergelijkbaar probleem met het proberen van darkslides, je moet gewoon keihard blijven sturen. Ik merk dat ik de neiging heb om bijv. met rechts te trekken maar niet met links te duwen, waardoor ik niet genoeg stuurde. Dus echt actief de ene kant naar je toe trekken en de andere kant van je af duwen, als je dat niet al deed. Anders is het misschien een timing issue zoals Leon zegt en doe je hem te vroeg?

Kitemen 23 January / 2020 / 10:54

Wat Leon zegt idd...als een heliloop een megaloop word zet je:

A. De loop te vroeg in (oftewel voor de APEX/hoogste punt)

B. Je trek de loop niet hard genoeg/je trekt de bar niet verticaal genoeg

Zoals Leon zegt doe hem pas als je naar beneden gaat en onthoud hoe verder je de bar verticaal trekt hoe MINDER hard het effect zal zijn en ook meer boven je hoofd.

Btw zorg ervoor dat als je aan de loop begint de kite tussen 11 en 1 is anders ga je alsnog naar voren ipv dat je zacht land

ToesideT 23 January / 2020 / 20:59

Dank gasten, mooi forum zo. 

 

Mbt de timing: Goede tip  - loop mag je afmaken als je het water raakt - dan doe ik 'm sowieso te vroeg. 

Kitemen 24 January / 2020 / 11:03

"- loop mag je afmaken als je het water raakt " hoeft natuurlijk niet maar is zeker een goed uitgangspunt. Hoe hoger je springt hoe eerder je hem in kan zetten en dan maak je hem vaak af voor dat je land. Belangrijkste is, wacht totdat je weer gaat dalen...alles daarvoor is te vroeg en zal voornamelijk veel oorwaartse kracht genereren.

Roderick 24 January / 2020 / 14:46

"veel oorwaartse kracht genereren"


Briljant :) Ik heb dit the hard way geleerd toen er nog niet honderdmiljoenmiljard instructiefilmpjes over waren. Timing is echt key, en als je hem echt veel te laag en veel te vroeg inzet, wordt bovenstaande typo ineens geen typo meer... (Trommelvlies is inmiddels gelukkig weer heel :) )

Maar serieus: je kunt hem eigenlijk niet te laat heliloopen. Probeer het maar eens NA je landing. gaat prima. Een halve seconde eerder ook. Nog een halve seconde eerder ook... Zo kun je het leuk rustig opbouwen. Kijk wel uit als je bij het hoogste punt in de buurt komt. Dan ga je oorwaartse kracht genereren...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Kitemen 24 January / 2020 / 23:21

{#emotions_dlg.yummie.gif}

isomis 26 January / 2020 / 17:06

Je voelt het wanneer je heliloop moet inzetten. Als je gevoel hebt dat de power eruit is en je als een baksteen naar beneden aan het vallen ben, dan zet je hem in. Gewoon blijven doen en dan ineens gaat het vanzelf goed.

Last edit by: ISOMIS
zucht...