Ten the Mark: maat en in de chop?

Door: DeanB Reacties: 4 Hits: 1329
DeanB 02 February / 2020 / 06:47

Ik ben erg gecharmeerd van het vaargedrag van het The Mark kiteboard van Ten. Ik vaar reeds met de Velox kites en ben daarover zeer enthousiast! Ik weeg 100kg en pak tot pakweg 15 knopen mijn Sonic2 18m, daarna mijn 12m Velox en vervolgens de 9m Velox. Ik heb 2 vragen:

* Wie kan mij uit ervaring vertellen welke boardmaat het beste is?

* En hoe is The Mark in de korte chop (IJsselmeer omstandigheden)

Ik hou van hoog springen en hard rechtdoor!

Alvast dank voor het delen van jullie ervaringen!

Jeroen Schoots 02 February / 2020 / 10:08

ff bij Versus langs, twee maten mee en testen 

 

Franz 02 February / 2020 / 21:49

Yo Dean, 

Ik heb zelf ook 2 Veloxen in 9m en 11m icm een Mark van Ten (en een Act als tweede/reserveboard) in 132, niet helemaal jouw maat schat ik als ik het zo lees. Ook fan van hoog springen, lukt de ene keer beter dan de andere{#emotions_dlg.coool.gif} 

Mijn ervaringen met de Mark:
- Board is vrij stijf in de core door het carbon dat is gebruikt, naar de tips is meer flex
- Door de channels en de 5e vin heb je echt bizar veel grip en hou je je kites langer, ook net voordat je afzet voor je sprong. Weinig verlies dus qua druk. Daarnaast kan je echt bizarre hoeveelheden hoogte lopen, helemaal icm een Velox. 
- Board is ook heel erg licht en daardoor makkelijk in de handling (boardoffs etc) en simpelweg met sjouwen. 
- In de chop is mijn ervaring dat ie wat onrustiger vaart dan bijv. een Act (met een dubbele concaaf...). Op bijv. de Zandmotor heb ik daar totaal geen last van en vaart ie als een kanon (vrij vlak) maar bij meer chop (bijv. Dijkmanshuizen, Texel) heb ik er meer last van en pak ik wel weer eens een Act. Op zee 95% van de sessies een Mark en sowieso altijd bij harde wind, dan is het echt een bizar fijne plank.

Eens met Jeroen: ff langs bij Versus en 'm testen tegen je huidige board. Probeer 'm dan bij voorkeur met harde (30+) wind en een keer icm je Sonic, want bij die laatste ga je ook ervaren hoeveel hoogte je kan lopen met weinig wind door die 5e vin.

Succes! 

Gtz

Francis 


 

 

 

DeanB 17 February / 2020 / 21:02

Dank voor jullie adviezen! Geen board voor hè IJsselmeer dus? En welke maat adviseren jullie? Ik weg 98kg en vaar altijd gepowered. Zeg maar rustig overpowered

richardkiter 18 February / 2020 / 08:23

Geen board voor hè IJsselmeer dus?

Ik sprak afgelopen weekend op Schellinkhout een kiter die heel tevreden was met de Mark.

Dusssss testen maar en je weet het. Heb hem zelf op zee gevaren en alles wat hierboven is gezegd klopt.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us