Advies gevraagd; 17m Contra inruilen voor 14m of lightwind board?

Door: Bucari007 Reacties: 11 Hits: 2556
Bucari007 26 July / 2020 / 11:59

Hallo Allemaal,

De laatste 2 jaar ben ik veel anoniem aan het rondsurfen geweest op dit forum om advies in te winnen over een beginnerset of bestemmingen. Ik ben fanatiek aan het oefenen geweest de laatste 2 jaar en wil graag nog meer op het water staan.

Nu bestaat mijn quiver uit; Cabrinha Moto 9m, 12m en een Contra 17m met een 140x42. Ik vaar vanaf pak hem beet 15knt redelijk met mijn 12. Daaronder heb ik een paar keer de 17m uitgegooid, maar vind deze zo log en langzaam, dat ik er maar weinig uithaal. Ik krijg hem gewoon niet goed onder de knie en heb dan opeens met hoogte lopen vaak de grootste moeite.

 

Ik ben 195 en 90kg en ben nu dus aan het kijken of ik deze contra verkoop(nog in topstaat) en daar OF een 14m voor koop OF een lightwind board. Zat zelf te denken aan de Fluid Minimalist 138x47 of 144x49. 

 

Iemand die mij hier een beetje mee op weg kan helpen??

 

Bedankt alvast!

KiteShallow 26 July / 2020 / 16:13

Ik weeg 52 kg en vaar vanaf 9 knp met mijn one strut Airush Ultra v2 14 met 27 m lijnen en Spleene Door 149 X 43. Dit is mijn tweede TT, speciaal voor light wind situatie. Ik heb nog niet met mijn wave board geprobeerd.

Airush 14 weegt 3,19 kg en 17 weegt 3,56 kg. Goede depower. Met de lijnen korter maken kan de kite 'kleiner' maken. Als ik jou was zou ik Airush 17 nemen en toch een grotere boord, minimaal mijn formaat. Met de Spleene is upwind peanut.

De contra zie ik maat 15 of 13, geen 14. Gewicht onbekend, kan niet zo gauw vinden. De Airush kan je bij Natural-High Brouwersdam gaan testen.

Mijn lightwind opties, lijnen 27,24,20 m en grote of normale boord.

Knots Combi
8       14 27m gb
9       14 27m gb
10      14 24m gb
11      14 24m gb
12      14 24m gb
13      14 20m nb
14      14 20m nb

Adhv dit linkje http://kitesurfing-handbook.peterskiteboarding.com/progression/choosing-the-right-kite-size heb ik een beetje uitgeprobeerd en mijn tabel samengesteld

https://www.youtube.com/watch?v=pZIUdKCiEHM

Last edit by: KITESHALLOW

Nature 26 July / 2020 / 21:37

Hola hola,

De minimalist is zeker een goede optie om de lowend van je 12m kite te vergroten. ook is een goedkope optie om de lijnen te verlengen naar 27m maakt de kite wel iets trager maar je wint er wel aardig wat knoopjes mee.
Zeker in combinatie van die 17m contra wat echt een bakbeest is zal je niet veel lowend verliezen.  Gezien je gewicht zou ik wel de grote versie nemen deze vaart echt geweldig tot een knoopje of 20-22 daarna vaart je normale twintip toch net wat makkelijker.

icm de 13m Fluid sky en minimalist halen de testers >90KG  ongv de 11knopen om lekker te varen  dat is al heel rap (iets minder kan wel maar niet sinussen is toch lekkerder) 

PS minimalist 3 komt er aan binnen 1.5 week

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Bucari007 28 July / 2020 / 06:56

Goed om te horen dat de nieuwe minimalist eraankomt. Ik zag hem online al niet meer in de verkoop. Ik zet de 17m contra op MP en zodra ik deze verkocht heb, eerst maar een board kopen en lijnen verlengen en dan kan ik in de toekomst altijd nog kijken of ik een 15m oid mis!

Krijg je genoeg binnen? Of moet ik het board nog reserveren{#emotions_dlg.puh2.gif}

 

Bedankt voor de reacties.

Nature 28 July / 2020 / 07:35

Boards genoeg :) 
De extentielijnen kunnen wij ook voor je leveren / maken :)  

Alles boven 13m wordt echt traag enkele 1 struts zijn wel ok 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

RobbyNitroz 28 July / 2020 / 08:55

Zeker flauw als ik zeg een Foil kopen. Dan kan de 17 ook weg en heb je genoeg aan de 12 meter om met 10 knopen te varen :-) 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Bucari007 28 July / 2020 / 10:22

Ooit!!  Wanneer het budget het toelaat en ik een nieuwe uitdaging zoek{#emotions_dlg.yummie.gif}

wazzaah 28 July / 2020 / 11:22

Als je een Contra kan kopen kan je ook een foil kopen, misschien inruilen? Varen met heel weinig wind (zonder foilboard) moet je ook leren.

Moto 12m is al een fijne kite met goede low-end, die kan ik varen met 12-13 knopen en groot board, dus die Contra moet jij als je de Moto vaart met 15 knopen toch echt wel kunnen varen met 10-15 knopen.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Bucari007 29 July / 2020 / 16:21

Contra 17m gaat wel hard op marktplaats, dus die ben ik zo wel kwijt. Maar zag net precies op horst nog even een 15m Contra die er best wel rap uitzag. Ben nu toch nog beetje in twijfel. Er is ruimte voor 1 investering, OF light wind board (fluid minimalist/ Cabrinha Stylus 160 oid) OF een 14/15m kite 2ehands dan ook. 

Foilen lijkt me geweldig in de toekomst ooit, maar ik zit meer aan de meren vast hier in het binnenland, dus nu niet heel interessant, te ondiep.

Ik wil dagen zoals vandaag waarin ik met mijn 12m gewoon keihard moet werken of net niet uit de voeten kan, relax kunnen varen. Zeg maar 13-15knts.

Denken jullie dat ik dat haal met 12m Moto en een 160×47.5 Stylus of 144x49 Fluid? (Maakt dat lengte verschil trouwens heel veel uit, of is het mn de breedte die het hem doet?) evt icm 27m lijnen?

Bedankt voor alle info zo ver! Top

Last edit by: BUCARI007

mbkiteboarding 30 July / 2020 / 08:14

Overweeg ook eens een foilkite, zoals een Soul 15 of 18. Groot windbereik. Heb zelf een Sonic2 18, die is wat lastiger te starten, heeft wel wat meer high-end.

Met 75 kg en een board van 137x41 vanaf 9 tot 18 knp.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

Bucari007 30 July / 2020 / 10:05

Hoi MBKITBOARDING,

Ik ben net eigenlijk sind 1-1,5 jaar actief, dus ben nog een beetje binnen mijn comfortzone aan het groeien. Dus wellicht in de toekomst, maar nu echt aan het kijken naar een Board of een Tubekite voor komende maanden. Wellicht in het najaar nog een andere investering, maar ik hoop eigenlijk met een light wind twintip een klein gat te kunnen overbruggen.

geloof 08 August / 2020 / 23:54

De tijd van grote inflatables is in mijn ogen echt voorbij. De grote matrassen vind ik ook niet leuk, maar blijft (net als alles) een persoonlijke dingetje. Kiten en traag sturen vind ik geen goede combinatie. Een brede twintip zoals de Minimalist levert qua fun voor velen meer op dan een deur. Die brede twintip blijft relatief speels en dat kan je van een deur niet zeggen. Andere optie is het testen van een Shinnster-achtig board of kiteskim. Strapless varen vanaf circa 12 knopen vind ik leuker dan twintippen met 20 knopen. Tenslotte zijn de hedendaagse freeride kitefoils ook geschikt voor kiters met 1 jaar ervaring. Succes met je keuze!

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko