actuele wind IJmuiden karel vs kitehigh

Door: paulg Reacties: 8 Hits: 1447
paulg 31 October / 2020 / 15:01

Ik gebruik de site van http://karel.firestorm.nl vaak om naar de actuele wind op IJmuiden te kijken.

Heel fijn: verwachting, actuele wind, richting en eb/vloed in 1 helder grafiekje.

Ook kijk ik wel eens, uit oude gewoonte op http://www.kitehigh.nl/weer/wind .

 

Maar vandaag geven ze ieder een verschillend grafiekje {#emotions_dlg.confused.gif}

 

Ik dacht altijd dat ze beide dezelfde bron gebruikten, namelijk de actuele waterdata van RWS.

- Weet iemand hoe dit zit??

- Zijn er meerdere bronnen/sites voor actuele winddata?

 

karel79 31 October / 2020 / 21:10

Ik zie op dit moment zo snel geen verschil?

asluis 01 November / 2020 / 08:17

Je kan natuurlijk ook gewoon op Hanglos kijken. Actuele wind ijmuiden 

http://hanglos.nl/kiteweer/153247/het-kiteweer-in-ijmuiden.html?ref=kiteweather

Last edit by: ASLUIS

paulg 01 November / 2020 / 20:17

@ ASluis: die van jullie heeft ook andere meetwaarden:

hanglos hoogste vandaag ijmuiden 15.50  30 om 37,

kitehigh geeft om 15.50 28 om 34.8 ....

ook de grafieken zijn anders:

hanglos:                                       kitehigh:                                               karel:

     

 

Snap er niks van, RWS is toch de enige bron??

 

Leon van Bergen 02 November / 2020 / 08:38

Wat onduidelijk allemaal, kijk gewoon bij RWS zelf joh..

karel79 02 November / 2020 / 08:50

Onderstaand plaatje is van RWS

Lijkt me een exacte match met mijn grafiek :-)

 

Die van KiteHigh komt ook aardig overeen, maar ik denk dat er daar wat gesmooth wordt vanwege de dikkere lijn. Bijvoorbeeld waar bij het plaatje van RWS een verticale streep staat, dat punt ontbreekt bij KiteHigh. Of wellicht halen ze elke 10 minuten de laatste waarde op, terwijl die niet altijd up to date is bij RWS. Geen idee, pure speculatie dit. 

De data van Hanglos herken ik, en dat is natuurlijk prutwerk he jongens :p Dat is afgerond op hele knopen, dat is niet precies genoeg heh.

Ricardo 02 November / 2020 / 11:01

RWS heeft ook 3 verschillende meetpunten bij IJmuiden {#emotions_dlg.pompom.gif}


Leon van Bergen 02 November / 2020 / 11:36

Dit is veel duidelijker vind ik!

 

 

RobbyNitroz 02 November / 2020 / 14:19

Voor Hanglos weerpagina:

We gebruiken de actuele data van de KNMI voor de actuele windsnelheden; gemiddelde windsnelheid per 10 minuten en de maximale vlaag in die periode.

Voor de voorspellingen kopen we de data in van Weatheronline specifiek voor Marine/sailing/surfing en werken we samen met Buienradar die ons ook een deel van de data levert.

 

We ronden inderdaad af op hele knopen; ik heb een hekel aan getallen achter de komma voor windsnelheden; veel te slordig. Autistisch trekje sorry :-)

 

PS. in m/s ronden we niet af op hele getallen omdat de m/s eenheid wat minder nauwkeurig is.

Last edit by: ROBBYNITROZ

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)