Mirns verwarring kitezone

Door: DarrenK Reacties: 15 Hits: 2534
DarrenK 15 November / 2020 / 21:40

Guys,

 

Vandaag bij Mirns geweest vanwege de windrichting. Helaas scheurde mijn pak open dus ben wat eerder gestopt.

 

Ik stond even op het bord met uitleg te kijken over de Kitezone maar ik vond het maar verwarrend. Ik begreep namelijk van een local dat natuur- en kitegebied omwisselen afhankelijk van windrichting. West in de wind: links kiten, rechts natuur. Oost in de wind: links natuur, rechts kiten. Hartstikke logisch en praktisch vond ik, maar het bord is daar niet helemaal duidelijk in.

 

Vandaag een beetje oost in de wind, en de meeste kiters zaten netjes rechts. Toch waren er ook nog veel links bezig. Extra onhandig, want je moet eerst een heel eind hoogte lopen voordat je daar bent, maargoed. Ik heb enkele van hen aangesproken op hun gedrag, maar ik kon op weinig begrip rekenen. Men verwees mij naar het bord, maar het was duidelijk dat er oost in de wind zat vandaag en dat de situatie dus omgedraaid was.

 

Dus! Misschien ideetje om zo’n soort omklapverkeersbord/kantelwalsbord icm een windvaan te maken oid? Kan niet moeilijk zijn en scheelt een hoop onduidelijkheid en onnodig hoogte lopen.

 

Groetjes,

 

Darren

Langbeest 16 November / 2020 / 09:31

????? even een natuurgebied omwissellen bij een andere windrichtingen??
Zijn dit echt de regels daar? welke zot heeft dat verzonnen??
Hoop dat de vogeltjes deze borden ook kunnen lezen.......

Last edit by: LANGBEEST
Geen wind....neem een thermoskan mee

flyingtiger 16 November / 2020 / 11:04

Voor zover ik weet wordt er niets gewisseld met kitezones en windrichting tenzij dat recent veranderd is.

(Laatste keer Mirns is inmiddels een jaar geleden voor mij)

De kite zone is tussen de gele boeien. Als je op het strand staat links van de boeien, rechts eerst een klein stukje zwem en dan natuurgebied.
Een heeeeeel stuk verder naar links (Meer dan een kilometer) kom je weer gele boeien tegen daar begint het natuurgebied weer.

Deze info staat ook nog steeds bij de NKV kitespot kaart dus lijkt me nog steeds van toepassing:

https://kitesurfvereniging.nl/spotkaart/#w2gm-listing-9107

 

maartenva 16 November / 2020 / 16:20

je hebt er in ieder geval een mooie landtong om overheen te springen, al geprobeerd?

Kitemen 16 November / 2020 / 16:44

@MAARTENVA {#emotions_dlg.schater.gif} olifanten geheugen...is te smal en laag voor hem ;)

keessie 16 November / 2020 / 17:24

{#emotions_dlg.schater.gif}

wazzaah 16 November / 2020 / 19:04

 

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

RRA 16 November / 2020 / 20:02

Tis idd zoals op het kaartje hierboven , ongeacht de windrichting . Zaten weer veel te veel mensen in het natuurgebied.

Ik kom inmiddels een jaar of 13 op Mirns , in mijn optiek een van de mooiste kitespots van Nederland maar tis ook al 13 jaar dweilen met de kraan open m.b.t. het varen in het natuurgebied . Zoek de diverse forums eens na, hier is al zoveel over gezegd en geschreven dat je moedeloos word van de eigenwijsheid van veel mensen door gewoon maar te gaan varen in het verboden gedeelte terwijl je links van de gele boeien mega veel ruimte hebt om je ding te doen .

Er staat een groot bord nota bene op het grasveld waar e.e.a nog duidelijk word uitgelegd , ook zondag was er iemand aanwezig van het Fryske Gea/provincie Friesland  die constateerde dat er zeker een man of 30 in het natuurgebied aan het varen waren, er komt een moment dat men dit zat is en de spot gesloten gaat worden, lijkt me met de krapte die er al is kwa spots niet echt de bedoeling. 

In het verleden regelmatig mensen hierop aan gesproken dat ze links van de boeien moeten blijven maar je krijgt opmerkingen naar je hoofd 'waar bemoei je je mee' of ze knikken ja maar gaan gewoon door met varen in het natuurgebied. 

En ja , met zuidoost is het eerst wat lastig om links van de boeien te komen maar met de meer dan voldoende wind van afgelopen zondag moet het voor een ieder die wat kan varen geen probleem zijn om gewoon links te blijven lijkt mij.

 

 

 

 

Last edit by: RRA

RRA had een 3 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Rise (2011)

isomis 16 November / 2020 / 21:15

Ik begrijp er ook niks van. Je hebt oneindige ruimte links van je. 

zucht...

Langbeest 17 November / 2020 / 08:30

"Ik stond even op het bord met uitleg te kijken over de Kitezone maar ik vond het maar verwarrend. Ik begreep namelijk van een local dat natuur- en kitegebied omwisselen afhankelijk van windrichting."

Maar als de locals dit al gaan staan verkondigen dan komt het niet meer goed {#emotions_dlg.bonk.gif}

Geen wind....neem een thermoskan mee

mbkiteboarding 17 November / 2020 / 14:58

Ik kom al 20 jaar op deze spot. Vooral de laatste 3 jaar zien we steeds mee kiters buiten de kitezones. Bovenstaand kaartje lijkt mij voldoende duidelijk. Ook het informatiebord geeft meer dan duidelijk aan hoe de kitezone loopt. Daarnaast liggen er gewoon gele boeien die de kitezone markeren.  Wat is daar onduidelijk aan?

ps de echte locals kiten allang niet meer op Mirns {#emotions_dlg.schater.gif}

Last edit by: MBKITEBOARDING
No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

naja 20 November / 2020 / 21:26

Ja ,is simpel.

Lijkt wel of sommige mensen het heel ingewikkeld willen maken,hahaa

DarrenK 21 November / 2020 / 20:07

Blijkt ook hier maar weer dat weinig mensen weten hoe het zit met windrichting icm kitezone. De betreffende local kite al sinds 1987 op mirns en de regeling stamt ook uit die periode.

Begin jaren 90 had hij een kruisbandje gescheurd bij een backmobe 9. Aan elkaar geknoopt met een stuk kitelijn, maar het werd nooit meer de oude. Sindsdien verkoopt hij testosteronpilletjes op de parkeerplaats van de kitespot. Jarenlang big business, met name met de komst van de bowkite. Tegenwoordig bestaat de klantengroep alleen nog uit mensen met flysurfers.

 

Misschien kennen andere mensen hem ook? Beetje lelijke kerel die op de parkeerplaats rondhangt. Hij spreekt ook regelmatig kleine kindertjes aan. 

Last edit by: DARRENK

mbkiteboarding 22 November / 2020 / 08:52

{#emotions_dlg.schater.gif}

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

MarioH 30 November / 2020 / 12:16

@DARRENK: Al ff geen wind meer gehad???

MarioH

repete 01 December / 2020 / 07:42

Ik vind het wel vermakelijk

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)