Windsurfers luiden noodklok over massale toestroom kitesurfers

Door: richardkiter Reacties: 27 Hits: 5062
richardkiter 17 November / 2020 / 21:31

Windsurfers luiden noodklok over massale toestroom kitesurfers: ’Hoe vaak moet het misgaan?!’

Kitesurfers bij Schellinkhout: de toestroom is te groot voor de kleine ruimte, vindt Ilja Jonker.
SCHELLINKHOUT
Uit het hele land komen ze naar de Zuiderdijk om te kitesurfen. Met alle gevolgen van dien. Bewoners klagen, er gebeuren ongelukken. Dat moet stoppen.
Aldus de noodkreet van Ilja Jonker van Windsurfing Westfriesland. Windsurfing Westfriesland is een kleine vereniging, die opkomt voor de belangen van windsurfers. Maar ook voor de belangen van anderen rondom de Zuiderdijk, benadrukt Jonker.
Hij snapt heel goed de boosheid en frustratie van bewoners aan de Zuiderdijk, die ieder weekeinde geconfronteerd worden met foutparkeerders, waardoor ze soms hun huis niet eens uitkunnen. Jonker pleit al langer voor regulering rond het strandje bij Schellinkhout, zodat het zowel voor de recreanten als de bewoners beter wordt.

BOTSINGEN

Jonker ziet met lede ogen toe hoe vanuit het hele land kitesurfers massaal naar Schellinkhout komen. Dit leidt steeds vaker tot botsingen tussen windsurfers en kitesurfers én regelmatig tot ongelukken. Hij wijst op een incident, waarbij een windsurfer begin november zijn kuitbeenbrak nadat een kitesurfer een sprong maakte tussen het publiek en hem vol raakte en vraagt zich af hoe vaak het moet misgaan, voordat ingegrepen wordt. ,,Ik heb meegemaakt dat in een weekeinde vier keer de ambulance uitrukte. Ik heb zelf nog wel geholpen een kitesurfer in de ambulance te tillen. Als je ziet hoe ze soms de dijk op stuiteren.’’
Hij ziet gebeuren dat windsurfers van hun stek worden ’verjaagd’. Want windsurfen is iets heel anders dan kitesurfen. ,,Schellinkhout is volkomen ongeschikt voor die massale toestroom. Eerst had je het over topdrukte als er tussen de tachtig en honderd kites op het water waren. Afgelopen zondag waren dat er ruim 150.’’
Toen kitesurfen net in opkomst was, was er meer balans, benadrukt Jonker, die de gemeente Drechterland deze zomer nog schriftelijk vroeg in te grijpen. Nu is het volgens hem zo druk dat niemand meer een fatsoenlijke lijn kan varen.

HESJES

Windsurfing Westfriesland wil dat de gemeente óf kitesurfen verbiedt en daarop handhaaft, óf de massale toeloop tempert. ,,Dus een kiteschool met maximaal vier groepjes leerlingen op het water op een aangewezen stuk. Werk met hesjes en beperk het aantal kitesurfers en windsurfers.’’ Want het loopt volgens hem nu volledig uit de klauw. ,,Wij hebben niets tegen kitesurfers, ieder zijn hobby. Het gaat erom hoe de gemeente ermee omgaat: vrij passief. Hoe lullig verbieden ook is, het wordt steeds erger, mensen aan de Zuiderdijk hebben al vier kites in de bomen gehad.’’
Op zijn eerdere brief aan Drechterland heeft hij nog niets gehoord. Maar dat er iets moet gebeuren voordat er nog meer ongelukken gebeuren staat voor hem vast. ,,De gemeente Drechterland heeft ooit besloten om het kitesurfen daar te gedogen en heeft het vervolgens gelegaliseerd. Dat brengt dan ook bepaalde verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee en daar schiet ze nu flink in te kort.’’

CORONA

De gemeente Drechterland benadrukt dat het door corona overal in Nederland drukker is op kite- en windsurflocaties en in recreatiegebieden. Ook in Schellinkhout, Dit voorjaar is de parkeerplaats ook afgesloten geweest omdat het vanwege corona te druk werd. De toezichthouders van de gemeente gaan ook regelmatig langs. Er zijn de laatste weken tientallen parkeerbonnen uitgeschreven.
Er zijn de afgelopen maanden enkele incidenten geweest, maar het is zeker niet zo dat er structureel veel ongelukken gebeuren. Negen van de tien dagen gaat het goed, volgens de gemeente en er zijn gedurende het jaar ook een aantal dagen dat het erg druk is.
,,We willen samen kijken hoe we de veiligheid kunnen verbeteren waar nodig. Er is hierover ook contact met de kitesurfschool. Zo moet er een betere zonering komen via een apart kitesurfstrand dat aangelegd moet gaan worden. Er zijn ook al vrijwillige stewards vanuit de kitesurfers die de zaken in goede banen leiden. Het is niet te voorkomen dat kitesurfers en windsurfers elkaar tegenkomen op het water. Daar is het toch een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.’’
 
 
 
 
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

isomis 17 November / 2020 / 22:55

Moet je niet iedereen wegjagenoveral met die stomme natura 2000 regels! Dit is het gevolg wat iedereen al zag aankomen. 

zucht...

Langbeest 18 November / 2020 / 09:35

wel erg makkelijk om juist nu de pers op te zoeken....maar hebben in veel gevallen wel gelijk

Geen wind....neem een thermoskan mee

karel79 18 November / 2020 / 10:13

Gaat lekker daar in Schellinkhout... Als er straks op MV2 allemaal windmolens staan zijn er nog minder plekken waar je kan varen met Z, wordt het er nog drukker. Komt er nog 200 man extra die kant op.

Leon van Bergen 18 November / 2020 / 10:29

Toch bespeur ik wel enige haat tegenover kiters vanuit de windsurfcommunitie en dat terwijl al jaren windsurfers over stappen op kitensurfen...

Kitemen 18 November / 2020 / 11:40

die haat is heel gewoon...zelfde tussen skaters en skateboarders/skieers en snowboarders/Ajax en Feyenoord...het hoort erbij en houd elkaar scherp {#emotions_dlg.schater.gif}

mbkiteboarding 18 November / 2020 / 15:14

Die "haat" zie ik niet als gewoon. Vele kitesurfes zijn ook windsurfers geweest en ken vele die ook nu ook nog windsurfen.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

kiteruithoorn 18 November / 2020 / 16:17

25 jaar geleden stond de hele dijk vol met windsurfers , en met mooi weer staat de dijk vol met auto's door badgasten zelfde toch

kiteruithoorn

Piede 18 November / 2020 / 20:28

Gelukkig maar dat de gemeente nuchter reageerd, het kan ook de andere kant op gaan.

Maak het een beetje!

FeRNandeZ 18 November / 2020 / 21:24

Ze kunnen toch op wat meer plekken een paar scheepsladingen zand storten, ruimte zat op het ijsselmeer, alleen door die kloterige basaltblokken kun je nergens fatsoenlijk in of uit het water.

(anyway ik kom zowie nooit op ijselmeer, maar wat extra spots is altijd goed.)

kantje board !

berd 19 November / 2020 / 10:16

Ben blij dat ik een flexibele baan heb en makkelijk doordeweeks kan kiten. De mooiweer weekenden skip ik meestal vanwege, inderdaad,  die enorme drukte.

Maar zelfs gisteren op doordeweekse werkdag was parkeerplaats Schellinkhout al weer helemaal vol. 't Was natuurlijk ook wel een superdagje met dat zonnetje !

     

richardkiter 19 November / 2020 / 11:15

Berd, klopt, ik was er gister ook.

Tja, toen ik in 1979 begon met windsurfen was er geen parkeerplaats zoals die er nu is.

Bij goeie dagen in het weekend stond de hele dijk vol en aan 2 kanten geparkeerd en niemand klaagte {#emotions_dlg.clown.gif}

Een oplossing ?? Zeg het maar

 

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Langbeest 19 November / 2020 / 11:51

Ik denk nu al aan aankomende zaterdag ......oei{#emotions_dlg.confused.gif}

Geen wind....neem een thermoskan mee

isomis 19 November / 2020 / 14:29

@fernandez  nog iets meegekregen met betrekking tot natura 2002? Dat is de grootste obstakel. 

zucht...

repete 19 November / 2020 / 19:38

Hoekipa Dijk in lelijkstad is genoeg ruimte

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

FeRNandeZ 19 November / 2020 / 20:51

@isomis, toch vind ik dat een raar argument. 

snap jij deze kaart dan: https://www.natura2000.nl/gebieden/flevoland/ijsselmeer/ijsselmeer-kaart

Verder is het ijselmeer echt verre van ideaal ingericht voor vogels, je zou veel her en de basalt weg kunnen halen en moeras achtige, nat droog randen aanleggen etc.

Met een beetje compenseren en echt goede vogelgebieden kunnen er echt wel andere plekken worden gevonden voor extra kitezones en zand stranden. Windmolens zetten ze ook overal neer.

 

Kite locaties staan gewoon ergens op de allerlaagste prioriteit, kwa gebieds inrichting,in verhouding weinig mensen die er gebruik van maken, kost veel levert weinig op en daarnaast zijn er altijd veel mensen tegen, gevaarlijk etc....

 

kantje board !

Djee 19 November / 2020 / 20:52

De oplossing is simpel: stoppen met klagen. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

naja 19 November / 2020 / 21:37

welja steeds meer gemeente en overheids wetten en steeds meer vrijheidsbeperkingen kan dit er zeker ook nog wel bij pfff.Alsof het nog niet genoeg is zo

Langbeest 19 November / 2020 / 23:06

Ergens anders gaan windsurfen,......mag bijna overal....wij zijn beperkt tot een aantal lokatie's

Geen wind....neem een thermoskan mee

naja 20 November / 2020 / 10:53

Precies, zijn zat lokaties waar je easy kunt windsurfen maar moeilijk of niet kan kitesurfen.

Woodmaster 20 November / 2020 / 23:49

Niets aan doen en zo houden. (Anders komen ze allemaal naar IJmuiden.)

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

mbkiteboarding 23 November / 2020 / 08:55

Gaan wingen,alle spots tot je beschikking {#emotions_dlg.worshippy.gif}

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

Mnr_Afwas 23 November / 2020 / 16:12

Wel mooi eigenlijk, die gast komt op voor zijn sport. Alleen jammer dat het kitesurfen hier negatief benoemd is, terwijl gebrek aan ruimte het probleem is. 

zwafra 25 November / 2020 / 18:38

Aan de andere kant van Hoorn (westkant)wordt momenteel een prachtig groot recreatie strandt aangelegd ..hopelijk is er ook rekening gehouden met kitesurfers (NKV)als we daar als kiters ook een zone toewezen zouden krijgen zou het de druk op Schellinkhout een verlichten ..want volgens mij is het daar met de windrichtingen tussen Zuid/oost en West goed te kitesurfen.{#emotions_dlg.yes_new.gif}

hier de link .  Stadsstrand en Westerdijk - Stadsstrand (hoorn.nl)

Last edit by: ZWAFRA
Go extreem

Leon van Bergen 26 November / 2020 / 19:22