ervaring trans Kite boards.

Door: j-jk Reacties: 20 Hits: 2932
j-jk 05 March / 2021 / 16:39

Op de zoektocht naar een leuk lightwind board kom ik het duitse merk trans tegen.

hun website dateert van 2016, maar via verschillende kanalen (waaronder amazon) worden er 2020 planken aangeboden.

Ik kan echter nergens reviews van hun kiteboards vinden vandaar hier de vraag iemand hier ervaring mee?

ze zijn spotgoedkoop want je koopt er al een nieuw met fins pads en handle onder de 300 euro.

 

Enerzijds denk ik zelf van het is een plank met 4 vinnen, dus wat kan daar nou helemaal aan fout gaan, anderzijds zal er een reden dat een ander "door" model voor minimaal 450 euro weggaat.

Dus graag jullie gefundeerde of ongefundeerde insights.

Kitemen 08 March / 2021 / 09:14

Geen idee ken het merk niet maar geen up to date site wekt bij mij altijd vraagtekens op. Misschien is een kijkje nemen bij Fluid kiteboarding die hebben ook mooie grote lichtweer boarden en hun prijzen zijn enigzins vergelijkbaar. Is een nederlands merk en echt top service!

depostbode 10 March / 2021 / 13:12

een trans-kiteboard voelt zich diep vanbinnen een surfplank

j-jk 10 March / 2021 / 17:38

{#emotions_dlg.bonk.gif}

 

wat betreft fluid kiteboarding

hun grootste plank is 141. dat kan ik geen lightwind board noemen.

in ieder geval niet voor mij met mijn 95 kilo.

FeRNandeZ 10 March / 2021 / 21:49

Wie gaat er nou nog investeren in een giga grote lightwind twintip deur, dat is toch wel achterhaald ?

 

Koop een leuk surfboard met wat volume (schroef er eventueel straps op), maar strapless is vrij snel te leren.

Koop een Hydrofoil, genoeg betalbare keus en je hebt echt weer leuke sessies met weinig wind.

 

boven de 20knoop kan je twintippen.

 

kantje board !

ESComputers 10 March / 2021 / 22:17

Wat dacht je hiervan https://www.decathlon.nl/p/twintip-kiteboard-500-carbon-154-cm/_/R-p-327971?mc=8602156

 

Gewicht specs staan er in ieder geval netjes bij!

Je zou er misschien nog lichtere voetpads op kunnen zetten wel zonde omdat je die er al bij krijgt. Voor de rest is het dacht ik gewoon Paulownia hout en carbon boardje, er zit wel iets van channels op maar volgens mij wel slecht te zien op de foto's. En decathlon gaat ook meer repareren, en laat je ook zien hoe je dit zelf kan gaan doen. En het is redelijk betaalbaar, wel belangrijk als je iets zoekt met budget. Ze hebben denk ik ook wel een bijpassende tas te koop. Ik wil niet zeggen dat iedereen maar meteen naar de Decathlon moet rennen, maar een boardje kan geen kwaad. En ze hebben wel een beperkte voorraad.

ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)

Kitemen 11 March / 2021 / 09:38

Ik zou ook eerder gaan voor een foil of surfboard gaan...meer dan cruisen kan je met een deur toch niet

 

en btw Fluid heeft de minimalist (144x48):

https://www.fluidkiteboarding.com/store/index.php?route=product/product&path=57&product_id=81

Schijnt te voelen als een normaal board maar door de breedte toch meer low wind

Last edit by: KITEMEN

j-jk 12 March / 2021 / 21:34

@Escomputers.

 

Kijk dat zijn nou eens tips ipv verkapte meningen.

 

Jammergenoeg in NL niet te krijgen. maar laat ik nou deze week bij toeval in frankrijk zitten waar ik hem kan bestellen.

 

Ik heb de kleine voorganger en ben hier eigenlijk buitengewoon over te spreken voor het geld.

Je krijgt geen monstermachine voor dat geld, maar dat verwacht ik dan ook niet.

 

Wat betreft het varen met deuren. het foilen trekt mij gewoon nog niet zo.

En juist alleen dat cruisen vind ik heerlijk om te doen.

+ een plank meer of minder eet geen ruimte.

dom 13 March / 2021 / 15:35

Dat board van de decathlon dat slaat ook nergens op als je de naam en specs vergelijkt met elkaar. In de naam staat carbon en ik vond het al zo vreemd dat ik helemaal geen carbon kon ontdekken, de ingredientenlijst is een stuk eerlijker:

Product samenstelling

Board 30% Hout, 30% Glasvezel, 25% Hars, 10% Acrylonitril butadieen styreen, 5% Roestvrij staal Extra delen 50% EVA, 20% Glasvezel, 10% Polyamide, 10% Rubber - Styrene Chloroprene (SCR), 5% Roestvrij staal, 5% Polyester Bovenlaag 100% Polyethyleen
 
Ofwel, het eerste board waarbij Carbon in de naam staat en er niet eens een carbon stringer in het boardje zit! Fijne jongens die fransen!
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

ippert 14 March / 2021 / 19:56

Radical (Duits merk) heeft ook wel leuk spul. Heb er een gehad en was er wel tevreden over. 

https://radical.kite-s.eu/radical-kiteboards/2-wood-edition-glass.html#/17-version-glass/11-size-152x47

j-jk 15 March / 2021 / 09:40

@ippert 

thanks, ik ga er eens naar kijken.

wel een beetje hetzelfde verhaal als bij trans, de website stamt uit 2014.

 

@dom

Sja waarschijnlijk referen ze naar de carbon footprint die nodig is om het bord te produceren{#emotions_dlg.bonk.gif}

 

algemene vraag,

Maakt de locatie van de fins heel erg veel uit?

Bij bijvoorbeeld de nieuwere lightwind boards zitten alle 4 de fins aan de hiel zijde.

Terwijl bij alle oudere (door) boards ze op beide kanten zitten.

 

thanks voor het meedenken {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

ippert 15 March / 2021 / 13:07

Er zijn verschillende websites en sommige zijn idd wat oud. Op facebook is Radical nog wel actief: https://www.facebook.com/radicalkiteboards.deutschland

Nature 16 March / 2021 / 10:50

Hey J-JK,

Ik zie dat Kitemen het al heeft gezegd maar het klopt inderdaad dat Fluid kiteboarding de Minimalist 3 heeft welke 144x48CM is dus echt een flink stuk groter / breder dan een normaal boardje.
Deze is gewoon leverbaar en daarvan staat de info in de shop (link had kitemen al gespost.)

Ik heb het boardje ontworpen dus kan je er alles over vertellen ;)  Mocht je meer willen weten laat het even weten.  Ik weet dat er jongens van 100+ KG op varen.

Overigens is carbon in een lightwind board echt het meest nutteloze wat er is.  Carbon is voor highend boardje waarvan je het beste van het beste mag verwachten.  De enige reden om wel carbon te gebruiken in een LW boardje is gewicht maargoed dat is eigenlijk ook niet echt van toepassing als je toch al een mega board koopt met volume.


om je vragen te beantwoorden.

Maakt de locatie van de fins heel erg veel uit?
Ja dat maakt heel veel uit ook de lengte van de vinnen.  Enkel vinnen aan de heelside zijn boards die echt voor lightwind varen zijn.  Wat je waarschijnlijk wil is hoger sspringen 

Bij bijvoorbeeld de nieuwere lightwind boards zitten alle 4 de fins aa n de hiel zijde.
dit klopt niet bij De nieuwe generatie zie je vaak 2 of soms 3.
Daarnaast vergelijk je doors  (vaak 4 vinnen heelside) met "lightwind twintips" Een door is echt een specifieke lightwind shape.  Een LW twintip heeft meer het karakter van een normale twintip en minder lomp dan een door.  Uiteraard kost dit je misschien wel 1 knoopie lowend maargoed hoe low wil je gaan.


Cheers -
Gilion Fluid kiteboarding 


Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

karel79 16 March / 2021 / 15:13

Wat een board geschikt maakt om met winder wind te kunnen varen ligt aan meerdere zaken, maar de belangrijkste is volgens mij de oppervlakte. Meer oppervlakte is makkelijker planeren.

Ik heb het even voor je uitgerekend hoeveel extra oppervlak die boards hebben tov een grote twintip. 

Grote twintwip 140x42 = 5880 cm2

Fluid 144x48 = 6912 cm2 +18%

Oroa 154x46 = 7084 cm2 +20%

Flydoor 159x45 = 7155 cm2 +22%

 

Na oppervlakte komt rocker. Meer rocker is meer weerstand. Maar al die grote boards zullen wel vrij vlak zijn. Meer rocker betekent ook speelser, maar als je een efficient light wind board zoekt zal je waarschijnlijk niet steeds naar toeside poppen.

Dan vinnen. Vinnen zorgen voor grip. Zonder vinnen zou je continue moeten aankanten wat het lastiger maakt om in plane te komen. Bij een lightwind board wil je je board vlak op het water houden om zoveel mogelijk oppervlak op het water te hebben voor maximale plane, tot je genoeg snelheid hebt en meer kan aankanten. Die vinnen zorgen er dan voor dat je in de richting vaart waar je heen wilt en niet met je board dwars op het water achter je kite aan getrokken wordt.

 

Overigens is meer oppervlakte niet altijd beter. Je hebt voldoende oppervlakte nodig om in plane te komen, maar naar mate je meer snelheid hebt, heb je minder oppervlakte te nodig om te planeren, door een teveel aan oppervlakte ga je dan over het water stuiteren. Oppervlakte geeft ook weerstand (frictie met het water), vooral bij wat meer snelheid. Daarom zijn hydrofoils zo efficient, klein oppervlak met veel lift. Ook daar zie je dat de race foils een kleiner oppervlak hebben dan de surffoils.

 

Ik heb jaren terug zelf een Flyradical XL gehad, om dezelfde reden als jij: "met wat minder wind heen en weer cruisen is beter dan niets". Maar ik was snel uitgekeken op het enkel heen en weer varen (lees veel moeite doen om hoogte te kunnen houden). Ik vond strapless op een groot (6'2) en vlak (weinig rocker) surfboard leuker, wat overigens niet beter upwind vaarde, maar de uitdaging om wat anders te doen maakte dat ruimschoots goed. De twintip komt tegenwoordig de schuur niet meer uit en vaar enkel nog strapless op een (normaal 5'11) surfboard. Niet helemaal waar, want ik heb inmiddels ook een foil, maar dat valt nog vies tegen :)

 

Verder zou ik ook niet bij een verouderde website wat bestellen, waarvan je je dan moet afvragen of ze uberhaupt nog bestaan en zo wel hoe lang dat dan nog zal zijn ivm garantie. Die Fluid is zo'n gekke keuze niet - en misschien kun je 'm wel eerst uitproberen. Voor een paar tientjes meer lijkt me dat t toch wel waard?

 

mees 16 March / 2021 / 17:58

Kijk ook eens naar de Fluid Minimalist in de maat 138x47

Dat is geen 'deur' en is een boardje dat met weinig wind snel planeert, waardoor je toch de funfactor behoudt. Door de kortere lengte is het een board dat toch nog wel speels is in verhouding met de langere boards. Prima om met voldoende wind mee te cruisen.

Lager dan 12 knopen

En wat al eerder is genoemd, de foil (nadeel is de hoge aanschaf en de drempel om weer iets nieuws te moeten leren) en een 'surfboard'. Er zijn verschillende merken die boards brengen met veel speelsheid en snel in planee komen. Dat hoeft er dan niet uit te zien als een klassiek surfboard.

Alhoewel ik denkt dat je met heel zwakke wind eigenlijk alleen nog maar fatsoenlijk goed kunt foilen. Dan zul je ook daar een kite voor moeten hebben.

Succes

Nature 17 March / 2021 / 12:48

@mees,

Die hebben wij niet meer alleen de nieuwe in 144x48 zelfde idee en nog fun ook!

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 17 March / 2021 / 20:31

Daarom vaar ik ook 65mm finnen op mijn heelside op de twintip, je kan hiermee met hogere snelheid upwind varen, zonder te veel energie weg te gooien, wat je normaal doet door het aankanten om grip te houden, je vaart dus iets vlakker en kost minder kracht.

Je hebt ook een hogere afzet uit je sprong, doordat je bij je afzet meer snelheid meegeeft in de spring richting. Je ziet dat ook Kevin vrij grote vinnen vaart maar met relatief klein/glad board, zonder diepe channels. 

 

Ook surfboards varen beter hoogte dan twintips, vlakke bodems hoge finnen.

Ik ben echt fan van hogere finnen voor free ride en het is jammer dat er maar weinig keuze is kwa goede twintip finnen het staat al jaren beetje stil.

 

 

kantje board !

j-jk 19 March / 2021 / 15:44

Dank voor alle reactie's.

Ik zie een hoop goeie uitleg. 

Ondanks de mooie verhalen over de kleinere bordjes. ga ik toch maar voor een mooi deur model.

Zal ook even uitleggen waarom,

Ik ben een echte gelegeheids kiter, heb vaak mijn gear in de auto liggen waarmee ik ook naar mijn werk ga. en bij het minste of geringste stukje tij, wind en water wil ik graag een paar meter varen.

En omdat ik vaak op verschillende plaatsen vaar is en blijft het voor mij toch daadwerkelijk interesant om lekker te cruisen. hoeft nog niet eens hard.
Springen gebeurt nog niet zoveel omdat ik dat simpelweg nog niet kan, maar zoals gezegd ik vermaak mij al kostelijk met een paar rakjes te varen.

Strapless varen en vervolgens foilen komt ook echt nog wel een keer, maar dat is voor mij nu nog een paar stappen te ver. het eerstvolgende trucje wat ik onder de knie wil krijgen is op te stappen en weg te varen (dus zonder eerst te gaan liggen)
Een zo groot mogelijk board gaat mij dus in mijn huidige situatie veel meer uren op het water genereren.

Mijn minimum is nu met 16kts constant op het water blijven en een stukje upwind te komen.

Dus dat knoopje meer wat ik aan winst zou hebben is voor mij al meegenomen, dat een dergelijk model lomp en langzaam is deert me dan ook niet zo.

De plaatsing en formaat van de vinnen is zelfs nog enigszins ondergeschikt, als ik echt merk dat daar verbetering in zou kunnen zitten dan kan ik zelf altijd nog aanpassingen doen. 

Dat is naar mijn inziens ook het voordeel van een goedkoper bord. daar kan ik zonder al te veel twijfel de boor machine eens inzetten, om bijvoorbeeld aan de heelside een setje bij te zetten.

Kan ik ook gelijk testen met 3d geprinte fins, als dat een beetje lekker wil dan zijn de mogelijkheden helemaal eindeloos voor mij.

 

In ieder geval, sorry voor mijn eigenwijsheid. ik kan nu eenmaal mijn gedachte moeilijk aanpassen als ik al ergens mijn zinnen op had gezet.
In het allerergste geval heb ik binnen kort een tuinbankje van 300 euro{#emotions_dlg.yummie.gif}

 

Maar oprecht bedankt voor de adviezen. heeft mij in ieder geval al laten nadenken om als volgende stapje een directional boardje te halen. (of zelfs eens met mijn surfboard te proberen.)

j-jk 24 March / 2021 / 14:07

Ik heb de Alsnog de Trans besteld via Amazon, dus geen risico.

voor 278 euro thuis.

T ding is an sich best netjes.

Hij is erg dun en licht en flexed daardoor ook best wat.
Ik hoop dat het niet zo erg is dat hij gaat klapperen op het water.

Bindingen/footstraps zijn dikke prima.

De fins zien er erg fragiel en zien er slecht afgewerkt uit, maar dit moet ik ook eerst maar eens uitproberen.

Als ik meer ervaring met het plankje heb laat ik het weten.

j-jk 17 August / 2021 / 17:29

De langverwachte Review!!

 

Vandaag voor het eerst dit bordje kunnen proberen.
En heb er een beetje mixed feelings bij.

Vandaag met een zeikesnatte 12M kite die ook nog langzaam leegliep serieus goed kunnen varen met +-14knopen wind op oostvoorne.

Dit Ding is echt een upwind monster. persoonlijk had het naar mijn mening nog beter gewerkt als de rail iets scherper had geweest. ik moet het bord nu echt heftig aankanten om niet weg te driften.

Dan het flexen is een klein probleem,als er een golf over je bord heen slaat/ je een golf aansnijdt, dan heeft hij de neiging de neus onderwater te duwen, echter het is een lightwind bord dus wanneer heb je nu echt golven +door het eerdere genoemde scherper aankanten verdwijnt het probleem eigenlijk ook al.

Dan de fragiele ogende fins zijn best stevig, omdat dit board zo lekker over het water gaat mij een aantal keer vast gevaren en ze zitten er alle 4 nog op.

 

Een groot nadeel wat ik nog niet helemaal onderzocht heb, een van mijn binding schroeven is losgekomen.

t zou kunnen dat deze gewoon losgedraaid is en een dotje loctite afdoende zal zijn. 
Maar wat ik ook niet wil uitsluiten is dat het schroefdraad in het bord eruit getrokken is. wat niet ondenkbaar is aangezien het bord op zijn dikste punt 8mm dik is. kortom veel vlees kan er niet in zitten.

Mocht dat het geval zijn dan ga ik hem denk ik gewoon doorbouten met een slotbout ofzo.

In ieder geval voor het geld ben ik er ruim tevreden mee.

Met mijn 12m kite kom normaal gesproken met mijn standaard bord met 16kts net uit het water en dan moet alles meezitten. dus 2 knoopjes winst is zeker meegenomen, en met het gemak dat ik vandaag gevaren heb, denk ik dat het zelfs met nogmaals 1 of 2 kts minder het ook nog moet lukken.

Last edit by: J-JK

j-jk 19 August / 2021 / 14:35

Loctite it was.

Alle schroeven zaten eigenlijk los.

bijzonder slordig afgeleverd, anderzijds misschien in het achterhoofd dat ik als gebruiker de stance toch nog moet aanpassen.

In ieder geval behalve de flex dus nagenoeg niks aan te merken op dit erg goedkope board.
Lekker cruisboard.