Kiten op het Gardameer 2014, Italië

Door: Louwrens Reacties: 11 Hits: 6218
Louwrens 16 September / 2013 / 19:33
Kiten op het Gardameer 2014, Italië.

Graag deel ik mijn ervaringen met het kiten op het Gardameer. Afgelopen zomer was ik voor het 4de jaar op vakantie om te kiten op het Gardameer in Limone (westkust gedeelte). Wij verbleven op de Camping Garda in Limone die direct aan het water ligt. Helaas kun je vanaf de camping niet starten om te kiten.

De wind waait meestal het sterkst aan de andere (oost) zijde van het meer langs Malcesine. Om te kiten heb je dan de volgende mogelijkheden vanuit Limone. Of je gaat met een boot het water op vanuit Limone en wordt dan gebracht naar het windgebied bij Capo Reamol. ‘s Zomers is de ochtendwind het meest stabiel en moet je eigenlijk tussen 07.00 – 07.30 met de boot vertrekken.

De 2 aanwezige kitescholen hebben ok een kite-taxiservice waarbij je gebracht en gehaald wordt zonder verdere instructies.

Je kunt in Limone kiezen tussen de 2 kitescholen Windriders en de Italiaanse school van Roberto Maselli (MKS-Kite). Na alle jaren van ervaringen met beiden kies ik sterk voor de kiteschool van Maselli . De broer van Roberto maakt ook deel uit van de crew en is een zeer bekende kiter uit het internationale wedstrijdcircuit van enkele jaren geleden. Beide broers zijn zeer bereid om hun kitekennis aan jou over te dragen.

Ook kun je kiezen om lid te worden van de kitevereniging in Champione op 7 kilometer afstand. Ze kijken eerst of je voldoende “kiteskills” hebt om veilig te starten en te landen. Daarna betaal je 55 euro voor een lidmaatschap voor het hele jaar. Valt de wind weg tijdens jouw kitesessie dan halen ze je van het water met een boot van de club en betaal je slechts 5 euro voor de brandstof en onderhoud van de boot.

Ik ben lid geworden van de club in Champione en maak ook gebruik van de taxiservice van Maselli (MKS-Kite).

Voor het volgende jaar wil Maselli mogelijk ook een systeem maken zoals de club in Champione dat heeft. Dit betekent dat het financieel interessanter word om alleen lid te worden bij Maselli (MKS-Kite). Wij zullen daar dan zeker gebruik van gaan maken.

De sterke punten van MKS-kite( school en kite-taxiservice) zijn voor mij: zeer ontspannen sfeer, grote boot waardoor mensen niets steeds met hun voeten op jouw kite staan, heerlijke muziek aan boord, geven zonder extra kosten ook informatie over kitetechnieken, kijken niet op de klok, is er wind dan mag je op het water blijven, houden je goed in de gaten.

Ook willen zij in het voorjaar mogelijk een speciale trainingsweek houden voor gevorderden. Dit zal in de buurt van de meivakantie 2014 zijn. Ook is het bij hen mogelijk om voor de zomerperiode met een groepje gevorderden speciale kitetechniektraining te krijgen.

Dus voor diegene die geïnteresseerd zijn in kiten op het Gardameer houd hun sites in de gaten (zie de webadressen).
Ik geef hieronder de websites van de kitescholen /kite-taxiservices en kiteclub in het gebied Noord Gardameer / Westkustgedeelte:

Maselli kiteschool
ww.mks-kite.com

Windriders
www.windriders.eu

Champione kiteclub
www.kitecampione.it

Camping Garda Limone
www.hg-hotels.com


Louwrens 22 December / 2013 / 20:31

 

 

De eigenaar Roberto Maselli van MKS kite komt binnenkort met een super aanbod voor de zomerperiode om voor een reel bedrag dagelijks op het meer gedropt te worden. Ze noemen dit een taxiservice.

Ook wordt er waarschijnlijk een gevorderden cursus gegeven dus het wort wederom aantrekkelijk om naar het gardameer af te reizen dit zomer. Voor meer informatie zie de eerste topic.

 

Zodra er meer nieuws is zal ik het posten of verwijzen naar hun site,ww.mks-kite.com

 

Sann 01 January / 2014 / 20:57

Ik heb er deze zomer ook gezeten en persoonlijk vind ik MKS kite niet altijd even veilig en oplettend op hun lifters. Zo zat er een keer een kite van hun onder een catamaran, en de boot van hun school was als laatste ter plaatse (duurde een behoorlijke tijd). Het is dus maar net wat je prettiger vind. Een school die iets goedkoper is maar veel minder oplet, of een school die iets duurder is maar veiliger te werk gaat voor hun lifters.

 

isomis 02 January / 2014 / 07:44

Handig hè Google translations? Spammers.

zucht...

Martijn767 02 January / 2014 / 08:39

lol idd Isomis :)

 

Toevallig ga ik volgend jaar een rondje Italie doen!

We willen dan ook even pauzen bij het Gardameer, dus deze info is wel handig.

sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Woodmaster 02 January / 2014 / 12:12

Ok en hoe hard is die wind gemiddeld en wat is de beste periode/maanden om te gaan? Welke maten zou ik (95 kg shoon aan de haak) mee moeten nemen?

Welke kust steden zijn nog meer aan te raden en windzeker, voorzover je daar over kan spreken?

 

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

richardkiter 02 January / 2014 / 12:24

Ik ben er een keer geweest in mijn windsurf periode in Riva en ga er nooit meer heen

Er is een weg rondom het meer die constant vastzit met files. Om uit het dorp te komen sta je al in de file 

Ik was er vorig jaar toevallig in de buurt  in de zomer en het duurde 45 minuten voordat we  in het plaatsie Riva bij het meer konden komen, een lange k...t file

In mei dat wij er toen waren was de wind k....t. en waren de mensen in het begin van het seizoen al flink sjagerijnig

55 euro betalen om lid te worden is ook zonde van je poen, is toch 10 familie bakke kibbeling

Ik heb ook menden gesproken die vertelde dat ze in een tunnel hun kite moesten starten

Kortom Garda meer is k....... t en ik zou het niemand aanraden. 

 

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Woodmaster 02 January / 2014 / 20:37

Nou, duidelijke mening Haringhapper!{#emotions_dlg.yes_new.gif}

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

Sann 03 January / 2014 / 09:51

Met het Gardameer moet je er rekening mee houden dat de wind op je horloge is af te stemmen. Dat betekend dus dat er zomers zowel overdag als smiddags wind is, waarbij in de ochtend vaak harder en smiddags zachter. In de ochtend was dat van 7- ongeveer 10.30 en was de wind echt hard kon die iets langer door blijven blazen. Smiddags begon de wind vaak tussen 13-14 tot ren uur of 17. 

Sochtends betekende dit voor mij maatjes zoals 7m2 tot 9m2 en smiddags 10-13.5m2 ( 70 kilo)  Houdt er dus rekening mee dat willen kiten om 11 uur dus geen zin heeft. Ik praat nu overigens over het noordelijk deel van het gardameer omtrent Limone En bij de spot capo reamol. Sochtends is de wind noord, smiddags draait die zuid. 

Je hebt verschillende plaatsen waar je je kite op kunt starten. Dat is vanuit limone gezien aan de overkant( maar kost lidmaatschap) en iets terug bij campione, maar hoeveel het daar kost weet ik niet meer. Ook kun je op het water starten vanuit een boot bij verschillende kitescholen, afhankelijk bij welke plek je zit aan het gardameer. Windriders heb ik zelf bij lesgegeven voor drie maand als instructeur, dus ik heb een aardig beeld van de scholen etc gekregen. Deze school werkt ontzettend veilig, maar kost wel 30 euro voor een lift dus het is net wat je zelf wilt.  In de drie maand dat ik er gewerkt heb was er vooral in augustus en juli zowat elke dag een goede wind. Ik verbaasde mijzelf daar nog over hoe constant die was, alleen ging ik wel iedere dag met de boot naar de spot toe waar de bergen het steilst en de doorgang het nauwst was. 

De opstartplaatsen waar je zelf mag opstarten is absoluut niet aan te raden voor beginners. 

Sann 03 January / 2014 / 11:18

Plus waar je rekening mee moet houden is dat je de wind niet altijd even goed kan waarnemen vanaf bepaalde plaatsen. Ik heb zo vaak studenten en lifters gehad die zeiden dat er geen wind was, terwijl er op de spot Capo gewoon 7m2 weer stond. Op het strand bij Limone was het vaak vanaf het strand niet goed te zien tenzij je wist waarop je moet letten.

richardkiter 03 January / 2014 / 11:27

 

Deze school werkt ontzettend veilig, maar kost wel 30 euro voor een lif

 

Bijna voor niks 2 weken vacantie = 14x 30 euro =  420 euro voor een lift, ongelofelijk  !!!!!!!!!!  {#emotions_dlg.bonk.gif} {#emotions_dlg.clown.gif}

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Louwrens 26 March / 2014 / 00:27

Beste kiters,

 

Ik heb deze dagen contact gehad met Robby van MKS kite in Limone / Gardameer.

Robby geeft aan dat hij graag een financiele deal wil maken met elke geintreseerde kiter  of kitegroep en dan een speciale prijs zal en wil maken zodat het betaalbaar blijft. Alle type lessen en trainingen zijn mogelijk voor beginners en gevorderden. Het zelf organiseren van een internationaal kitekamp ligt dus binnen de mogelijkheden van MKS.

Dus wil je eens het kiten vanuit een boot meemaken en kiten tegen de imposante rotswanden van het Gardameer dan raad ik je aan om naar Limone aan het Gardameer te gaan. Neem contact op met Robby en je zal op een warme Italiaanse manier de Gardakitesfeer ontdekken. 

Uit eigen ervaring een unieke ervaring!!. Dit gezien vanuit het oogpunt van de locatie en het starten vanuit de boot in een super sfeer waarbij de school de veiligheid absoluut in en hoog vaandel draagt.

De klant is absoluut koning daar. De camping del Garda ligt op 300 meter van de kiteschool en is een goed alternatief voor een verblijf daar. 

Limone is zeker geen discolocatie  maar vergeet als je een mountainbike fan bent zeker niet om je mountainbikefiets mee te nemen , er zijn fantastische steile routes te fietsen. Ben je een minder geoefende fietser beslis dan voordat je weggaat, om de fiets thuis te laten of om een zuurstof fles mee te nemen.............

 

met groet  Louwrens Klos

 

Informatie en contact via de site:

Maselli kiteschool / Robby
ww.mks-kite.com

Mail: robymaselli@hotmail.it