sal cabo verde

Door: eatkites Reacties: 71 Hits: 11977
Boardmagician 05 January / 2014 / 01:12

Nog even voor mensen die naar Sal zouden komen op korte termijn: van maandag tot en met woensdag wordt marginaal wind gegeven, woensdag misschien nog doenbaar, maar ook donderdag, vrijdag en ik dank zaterdag ziet het er niet goed uit.

Ik heb natuurlijk geen glazen bol en dat is wat windfinder en windguru allebei zeggen. DUS: lastminute beter ergens anders. Voor de golfrijders: in het midden van de week wordt er grote swell verwacht bij Ponte Preta en de westkust.

De voorbije 3 dagen waren echt wel super met een 9m2 trouwens  {#emotions_dlg.pompom.gif}

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)

richardkiter 05 January / 2014 / 10:14

Mooi Hotel ziet er goed uit, wij gaan pas in maart dus ..............

Ik dacht dat het gewoon vanaf december tot april constant waaide, niet dus, dat stond niet in de folder

 

Jongens, klopt het dat je een gele koorts-boekje/inenting nodig hebt voor Cabo Verde en dat een Visa aanvraag 47 euro kost hier in West-Europa?

Ik had begrepen dat je gewoon het visum koopt bij aankomst, 25euro en daarmee is de kous af... 

Wat een gehannes!{#emotions_dlg.bonk.gif}

 

Hoe is het gegaan met je visum op de heen reis ????

Bij welke maatschappij heb je gevlogen en moest je nog betalen en heb je de kite tassen van te voren  opgegeven ???

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Boardmagician 20 January / 2014 / 10:43

Hotel pontao is gewoon in Google Maps te vinden, waar het ook daadwerkelijk is: https://www.google.de/maps/preview#!q=HOTEL+PONTAO&data=!1m4!1m3!1d3814!2d-22.9112255!3d16.599433!4m15!2m14!1m13!1s0x0%3A0x7ecda849320b7072!3m8!1m3!1d3814!2d-22.9112255!3d16.599433!3m2!1i1600!2i766!4f13.1!4m2!3d16.6001297!4d-22.9093198

Ik heb met een reisleider contact gehad en die hoorde enkel goeie dingen van het hotel: een toppertje voor prijs/kwaliteit verhouding.

Over het visum: de file voor wel of niet visum is precies even lang, dus een voordeel haal je er niet uit het thuis te regelen. 25 Euro betalen en klaar. Gele boekje nooit naar gevraagd, maar wel veel mensen tegen gekomen die problemen hadden met darmen (langdurige diaree), maag (overgeven) bij een langer verblijf. Ikzelf heb niets daarvan gemerkt, maar je moet ieg voorzichtig zijn met kraanwater, groenten en fruit (geschild en niet gewassen) en zorgen dat vis vers van de pier komt of het vlees goed doorbakken is (zeker kip en varken) zowel op restaurant als thuis.

Ik heb met TUIFly gevlogen (woon in Duitsland) en dat leek allemaal in orde. Ikzelf heb nog geen materiaal. Ik ben nog in de testfase van de verschillende merken. Heb op sal gewoon Airush gevaren ipv de standaard F-one die 95% van de scholen daar hebben. Bij de heenvlucht denk ik dat niemand betaald heeft voor de boardbag (afgaand op de verhalen), bij de terugvlucht 50/50 afhankelijk van de dame aan de balie. Je moest het wel van tevoren aangeven.

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)

richardkiter 28 January / 2014 / 09:03

Mijn vriendin en ik zijn net terug van Sal en we hebben met Transavia gevlogen.  9 dagen geweest alle dagen kunnen kiten. Ik heb meestal met de 10m en soms met de 8m gevaren (90 kg). De 12m maar een enkele keer hoeven te gebruiken.

Een extra kitetas bij transavia kost 40,- euro enkele reis dus in totaal 80,-. Deze mag je volstoppen met kitegear tot 32kg. Echt super! je kitetas wel van te voren boeken maar dit kan heel makkelijk online. 

 Had je bij een reisorganisatie geboekt ??? of had je een los ticket bij Transavia geboekt ??

 

 

wij hadden bij sunweb (dus via transavia) de boardbags van te voren opgegeven. Bij de balie op schiphol gemeld dat sunweb het al geregeld heeft, uiteindelijk niets extra betaald. kitetas + ruimbagage.  Retour op Sal sowieso geen enkele vraag gesteld. Meld het dus altijd even aan via sunweb (als je daar boekt dan) het kan lonen. Sowieso zeggen ze dat er maar een beperkt aantal kitebags mee kunnen, dus ook daarom.

Hoeveel kilo zat er in je boardbag ????

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

arjenvdveen 28 January / 2014 / 11:50

@Richardkiter

De reis had ik bij sunweb geboekt maar de kitetas apart bij transavia. Dit lukte niet via sunweb. 

Icarus1984 28 January / 2014 / 12:13

ik had mn kitebag ook aangemeld via sunweb dit was wel naar el gouna, maar ik hoefde inderdaad niets te betalen terwijl het wel aangegeven werd bij het bij boeken {#emotions_dlg.pompom.gif}

At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

richardkiter 29 January / 2014 / 00:21

 

Mijn vriendin en ik zijn net terug van Sal en we hebben met Transavia gevlogen.  9 dagen geweest alle dagen kunnen kiten. Ik heb meestal met de 10m en soms met de 8m gevaren (90 kg). De 12m maar een enkele keer hoeven te gebruiken.

Een extra kitetas bij transavia kost 40,- euro enkele reis dus in totaal 80,-. Deze mag je volstoppen met kitegear tot 32kg. Echt super! je kitetas wel van te voren boeken maar dit kan heel makkelijk online. 

 @Richardkiter

De reis had ik bij sunweb geboekt maar de kitetas apart bij transavia. Dit lukte niet via sunweb. 

 

Dus als je het apart boek kost het 80 euro en 32 kilo, toch ???

 

Wij zitten te denken aan deze optie via transavia

 

Jiba:

Volgens Sem mag je inderdaad naast je handbagage (10kg en max 55x35x25cm) maximaal 20kg aan laadruim spullen meenemen (in totaal max 5 stuks laadruimbagage).

Deze “spullen” welke in het laadruim gaan hebben geen lengte beperking maar een maximale breedte/hoogte van 86x115cm.

Omdat ik die “geen lengte beperking” zo bijzonder bleef vinden, maar Sem er ook geen antwoord op had heb ik vervolgens Transavia gebeld.

 

 Transavia:

Allereerst, de prijzen op de Transavia website voor het bijboeken van bagage gewicht gelden alleen voor mensen die direct via die site boeken, wij hebben via Jiba reeds 20kg laadruimbagage. Wat betreft de afmetingen: er was voorheen inderdaad een maximum wat betreft laadruimbagage van 160x86x115cm, maar om een of andere reden (was de dame ook niet duidelijk waarom) hebben ze een tijd geleden besloten dit maximum niet meer te vermelden. Ze zei echter wel dat lengtes langer dan 160cm nog wel eens voor verrassingen konden zorgen (voorheen het genoemde maximum).

 

Wat dacht je hiervan ????

 

 

 

 

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Boardmagician 29 January / 2014 / 09:24

rukkers! Dan sta je dar plots met je buiten-proportionele tas en mag je dokken...

De vrije markt mist toch wat regulatie en de gebruikers wat macht, me dunkt

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)

richardkiter 30 January / 2014 / 13:14

Probleem is ook dat er geen duidelijk afspraken zijn en dat je door willekeur van de balie mederwerker bij Schiphol of moet betalen of dat je mazzel heb.

Als er duidelijke regels waren dan weet iedereen waar die aan toe is nu doet iedereen maar wat. 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Biereend 30 January / 2014 / 23:17

Als ik op de website van Transavia kijk, staat het er toch wel duidelijk. 

 

www.transavia.com/hv/main/service?id=bijzondere_bagage_huisdieren

Er vanuit gaande dat je kitespul onder 'surfplank' valt.

Daar staat een max. lengte en een max. gewicht.

 

En wat de kosten betreft: je moet er vanuit gaan dat je altijd moet betalen. Tenzij je mazzel hebt{#emotions_dlg.smile.gif}

Last edit by: BIEREEND

Biereend had een 4 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

richardkiter 30 January / 2014 / 23:52

Tenzij je mazzel hebt

Als je  geluk heb dan heb je mazzel !!!!!!!!!! {#emotions_dlg.clown.gif}

 

Kite spul valt niet onder surfplank volgens mij. En de site die jij bedoel is voor als je alleen een ticket boek bij Transavia.

Wi hebben gebeld met JIBA en Transavia en kregen onderstaand antwoord


iba:

Volgens medewerker mag je inderdaad naast je handbagage (10kg en max 55x35x25cm) maximaal 20kg aan laadruim spullen meenemen (in totaal max 5 stuks laadruimbagage).
Deze “spullen” welke in het laadruim gaan hebben geen lengte beperking maar een maximale breedte/hoogte van 86x115cm.
Omdat ik die “geen lengte beperking” zo bijzonder bleef vinden, maar medewerker had er ook geen antwoord op had heb ik vervolgens Transavia gebeld.


Transavia:
Allereerst, de prijzen op de Transavia website voor het bijboeken van bagage gewicht gelden alleen voor mensen die direct via die site boeken, wij hebben via Jiba reeds 20kg laadruimbagage. Wat betreft de afmetingen: er was voorheen inderdaad een maximum wat betreft laadruimbagage van 160x86x115cm, maar om een of andere reden (was de dame ook niet duidelijk waarom) hebben ze een tijd geleden besloten dit maximum niet meer te vermelden. Ze zei echter wel dat lengtes langer dan 160cm nog wel eens voor verrassingen konden zorgen (voorheen het genoemde maximum).
Vervolgens zei ze dat je technisch gezien inderdaad de door Jiba geboekte 20kg laadruim mocht gebruiken om je kitespullen te vervoeren (mits binnen bovenstaande 160x86x115).

De maximaal 6 stuks “speciale formaten” die mee kunnen in het vliegtuig gelden voor zaken als fietsen of surfplanken, zaken die niet zomaar in het laadruim gestapeld/geflikkerd kunnen worden. Dit MOET aangemeld worden want er zijn echt slechts 6 van deze “hokken” in het laadruim. Hoeven wij ons dus niet druk om te maken.

 

Voordat je op vacantie ga wordt je al gestoord van al die regels voor het simpel meenemen van een kite tassie {#emotions_dlg.bonk.gif} {#emotions_dlg.bonk.gif} {#emotions_dlg.bonk.gif}

 

Gelukkig zijn we over 37 nachies al weer lekker thuis !!!!!!! {#emotions_dlg.clown.gif} {#emotions_dlg.schater.gif}

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

daantjes 04 February / 2014 / 22:17

Net terug van Sal.

Mi is kitebeach de enige prettige spot. Santa Maria is idd sideshore maar daar komt bij dat de wind extreem vlagerig is (vlak bij t strand kan je kite uit de lucht donderen). Icm met de flink shorebreak was ik het daar na twee dagen beu.

 

Kitebeach is veel beter maar ook veel en veel drukker. Tip: voor 1100 uur en na 1500 is er bijna niemand meer!

daantjes 04 February / 2014 / 22:18

ik heb mn kitetas trouwens aangemeld als golftas bij Transavia. Scheelt 15 euro per richting!

Wel een limiet van 15 kg voor de golftas maar je mag naast de golftas nog 20 kg meenemen...

Last edit by: DAANTJES

richardkiter 04 February / 2014 / 23:16

ik heb mn kitetas trouwens aangemeld als golftas bij Transavia. Scheelt 15 euro per richting!

Wel een limiet van 15 kg voor de golftas maar je mag naast de golftas nog 20 kg meenemen...

 

Wat bedoel je voor 15 euro per richting ???? 

Die 20 kilo was dat een kite tas ???

Welke reisoraganisatie had je je reis geboekt ???

Hoe was de wind en welke kites heb je gebruikt ??

Alle info welkom !!!

 

Nog 34 nachies en we zijn weer thuis {#emotions_dlg.bonk.gif} {#emotions_dlg.clown.gif}

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

richardkiter 15 February / 2014 / 04:05

 

tips:
huur een auto, duur, maar dan kun je buiten de drukte om kiten (iedereen is afhankelijk van transfers)

 

Heb je nog een adres en wat was je kwijt voor een week ???

Wat betaal je voor een ritje naar kite beach met de taxi of bus ??

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Martijn767 15 February / 2014 / 09:57

Melia Tortuga - kiteBeach is € 7

Vanuit Santa Maria is het geloof ik € 5

Bus? wat is dat? Taxi is het enige waarmee je rond komt daar.
Lopen kan ook, is 30 min.

Tip: als je al een auto huurt, huur dan een terreinwagen! Op de noordelijke spots kun je anders niet komen en dan zit je nog steeds bij Kite Beach, omdat je anders gewoon niet verder kan met je auto.

Tip2: Laat je droppen op kitebeach en ga een downwinder maken.
Of nog leuker drop in het noorden en kite terug!

Wel aan de oost kant van het eiland, als je er niet bekend bent.
Dan heb je schuin aanlandige wind. Aan de west kant, net onder het vliegveld, zitten de haaien.
Doen opzich niets, maar als je ze niet verwacht......

sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

richardkiter 15 February / 2014 / 12:13

Bedankt voor de info Martijn {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

We zijn met 6 personen dus een terreinwagen gaat het niet worden denk ?? duur grapje 2 terreinwagens, toch ???

10 euro pp taxi per dag x 6 dagen is 60 euro maal 6 personen = 360 euro taxi kosten totaal.

Wat kost een terreinwagen voor een week ??

Heb zitten kjken naar verhuurbedrijfen maar kan eigenlijk niks vinden ??

 

Voor de bagage heb ik gekeken op de site van Transavia om apart ruimte bagage bij te boeken

Ruimbagage

20 kilo is gratis
23 kilo 15 euro enkele reis en retour 30 euro
26 kilo 35 euro enkele reis en retour 70 euro

We zitten te denken om 23 kilo enkele reis bij te boeken voor 15 euro.

Wat zijn de ervaringen op de terug reis ?? Wordt er scherp naar het gewicht  gekeken ?? Hoe is de controle op de terug reis

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Martijn767 21 February / 2014 / 15:11

Richard,

 

de prijs per taxi is per rit niet per persoon!!

Dus dat valt wel weer mee.
Ik weet niet wat een auto kost daar, nog nooit gehuurd.
Maar een pickup kun je gewoon met z'n 6en in hoor. In de achterbak gaan zitten tussen de gear.

 

Ik kom net weer van Sal, wat een heerlijk windje!
Helaas niet gekite, aangezien ik nog aan het herstellen ben van een volledig afgescheurde enkelband (3 maanden al aan het recoveren).

Volgende maand (9 maart) weer die kant op!

 

Ik geloof dat ze niet zo heel erg moeilijk doen op de terugreis naar NL met kilo's.
Hangt er ook van af hoe druk het is op dat moment van vertrek.

Druk is geen zin en is betalen, heb ik vaak het idee daar.
Ik heb laasts ook iemand geholpen om alles gratis mee te nemen :)
Scheelt toch als de crew even komt kijken, hahaha.

 

Auto huur, weet ik alleen lokaal, op internet heb ik geen adressen voor je.
Het makkelijkste is gewoon bij het hotel vragen want alles is afhankelijk van de beschikbaarheid.
Qua prijzen weet ik het niet, maar bijv de scooters gaat geen euro van af als het rustig is en hij ze niet kwijt kan.
Dus afdingen zal er wel niet echt in zitten.

Last edit by: MARTIJN767
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

paulg 21 February / 2014 / 22:49

net, gister, terug.

Hieronder wat verse info over downwindertjes en autohuur:

Twee weken geweest eigenlijk iedere dag met zeven kunnen varen :)

 

Downwindertje Kitebeach -> Santa Maria veel gedaan.:

1) ga ten zuiden van kitebeach niet al te dicht op het strand want rotsen een beetje in het water

2) op de zuid/oost punt -vlak voor/bij de windsurfers- kunnen aardige golfjes zijn, veel cleaner dan kitebeach,blijf daar dus vooral even hangen

3) je eerste afstapplek is net om het puntje bij de windsurftent van Angulo, maar 100% offshore landen en behoorlijk vlagerig...

Ik voer liever door naar de zuid west kant van Santa Maria. Dat stukje is dus wel echt side-offshore en je moet ook nog eens redelijk ver van de kant af blijven om te voorkomen dat de bebouwing van Santa Maria je wind afpikt/wel heel vlagerig maakt. Wel heerlijk keihard racen over vrijwel vlak water.

Je kan prima tussen de ge-ankerde bootjes doorvaren, maar let op de touwen waar ze mee aan de boeien vastzitten. Vooral met een directional :)

Als het echt poeierde landde ik makkelijk net ten westen van de pier bij een Zweedse kite-club, met wat minder wind kwam ik wat westelijker net ten westen van club Mistral uit. Aan de zuid west kant van het eiland steekt een landtong redelijk diep naar het zuiden waardoor je side shore land (overal alleen zand geen stenen)

Kan een stevige shore break zijn, als je veilig wil zijn vaar je het laatste stukje net achter een golfje aan.

Santa Maria is klein, je loopt sowieso binnen een kwartiertje terug naar je appartement.

Enige reden met schoentjes te kiten is de wandeltocht terug, maar kan ook best op blote voeten...

(Op het Zuid-west strand bij de all-inclusive resorts vind je bijna geen taxi's op het strand)

 

Autohuur:

Kan op veel plekken van quad tot Landcruiser Prado

Suzuki Jimny kleine 4x4 = 50 euro p.d.

Tata 4x4 forse 5 zitter pick-up = 64 euro p.d.

beide bij hotel Morabeza

Rij vanaf kitebeach rechtdoor, daarna linksafferig en je gaat vanzelf vrij spectaculair 4x4 rijden;

geen zand maar leuke gravel-heuvels

 

tip van paul:

drink eerst een paar Capirinha's en huur dan een Segway!

Last edit by: PAULG

richardkiter 21 February / 2014 / 22:58

Martijn en Paul bedankt voor de info  {#emotions_dlg.thumbsup.gif}  {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Mooi k..te van je enkelband, sterkte 

Volgende maand (9 maart) weer die kant op!

Wij gaan 6 maart weg, misschien zien we je daar. Welk hotel slaap je ??

 

 

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Martijn767 22 February / 2014 / 13:22

KIJK Richard! dat wordt dus samen een downwinder doen!!

Ik slaap in het Melia Tortuga Beach resort, net noord van Ponta Preta (voor gevorderden only!!)

TZT even nrs uitwisselen dan kunnen we ergens afspreken.
Ik spreek vaak met passagiers of Hanglossers af ergens op Sal om te kiten ;) Leuk man!!

Je kunt ook van het noorden naar Kitebeach downwinderen, maar dit heb ik nog nooit gedaan.
Was een tip van een gozer bij de kiteschool waar ik vaak rond hang, als er geen wind is.

Aan de WEST kant van het eiland, net zuid van het vliegveld zitten de haaien.
Leuk om daar te suppen :)

 

Ik zeg: Zie je daar Richard!
Zal wel mijn 1e keer weer op een board zijn, dus ik zal het geen hele dag volhouden denk ik. (maar mijn enkel brace gaat mee :) )

 

Last edit by: MARTIJN767
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

flyingtrunkie 22 February / 2014 / 13:38

Ja dat lijkt me wel lachuh, helemaal vanaf de Noordkant naar Santa Maria, maar dan hebbe we toch wel een grote taxi nodig die ons daar kan droppen!

Hoe lang is Sal eigenlijk?

Heb dr ontiegelijk veel zin an!

Last edit by: FLYINGTRUNKIE