Almanarre / Hyeres - Zuid Frankrijk tips?

Door: JulienPlatenburg Reacties: 4 Hits: 3163
JulienPlatenburg 28 August / 2014 / 11:55

Ik ga volgende week (30 aug t/m 7 sept) naar Zuid Frankrijk. Er is echt weinig "recente" informatie te vinden over de spot en over de windzekerheid. 

Iemand hier geweest en ervaring mee? Windfinder en Guru geven niet veel goeds op. Is dit in werkelijkheid ook zo....? 

Hoop dat er mensen geweest zijn?!

 

Hoor het graag.

 

Groet, Julien

JulienPlatenburg had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 15 - 20 knots op zijn F-One Bandit (2008)

Edgar 28 August / 2014 / 12:35

Ik ben er nu twee keer in de zomer geweest, afgelopen jaar en een paar jaar geleden. De eerste keer hadden we elke dag wind en soms wel erg hard voor ons doen, maar de tweede keer waaide het meestal niet en hebben we maar een paar dagen kunnen varen. Toen we daar waren heb ik de wind voorspelling sites niet echt in de gaten gehouden dus ik weet niet zo goed hoe nauwkeurig die kloppen. Volgens mij kloppen ze best aardig.

De spot aan de dijk (of hoe het ook genoemd wordt) tussen het land en het eiland is als het waait behoorlijk druk. Er is een duidelijke zone en er wordt ook in de gaten gehouden of iedereen zich hier wel aan houdt. Over het algemeen gaat dit prima, als je eenmaal door de drukte heen bent gekomen en wat verder op het water zit is er ruimte zat.

Edgar had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 19 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

adriaanbrouwer 28 August / 2014 / 13:54

Hoi,

ik kom hier net vandaan, afgelopen week - paar fotos op www.adriaanbrouwer.com. Echt een waanzinnige week gehad, met zeker bij l'Almanarre harde wind - die absoluut niet in windguru was voorspeld. Bij ons waaide de Mistral met toenemend naar 30 knopen in de loop van de dag drie dagen achtereen. Vorige week begon het - volgens de locals - al rustiger te worden. Ik vond het echt niet druk aan de dijk bij Almanrre. Er is daar een kitezone van 4km breed op het strand die duidelijk met boeien en borden is aangegeven. Je hebt er ruimte genoeg en kon vorige week ook prima aan de spot parkeren.aan de kant van Giens is een strandtentje voor wat eten en drinken Verder is er niet zo veel. ik zag ook mensen buiten de kitezone en kreeg de indruk dat er niet al te strikt werd gehandhaafd. Er is ook een launchplek in de bocht bij Carquieranne (ik ben de naam vergeten, maar je ziet het rechts aan de weg liggen als je naar l'Armanarre rijdt.  Een andere opstap is le madrague een eindje verder naar Giens of op Giens zelf op het puntje. Dat is een beetje afhankelijk van de windrichting. Je ziet ze vanzelf bezig als je vanaf l'almanarre naar zee kijkt. Als de wind offshore is op l'almanarre kan je op la Capte opstappen, dan is het daar aanlandig.

We zijn onze trip veel meer naar het westen begonnen op Gruissan, Valras, Etang de Thau, bijna elke dag kunnen varen (hier waait de Tramontana, die ook al niet al te duidelijk uit GFS naar voren komt). We zijn ook nog een dag naar Lac Salagou geweest en daar was ook mooie wind die niet echt voorspeld was. die dag was er aan de kust juist te weinig om echt te varen. kortom, met een beetje rondrijden in de regio voldoende om je te vermaken. En als het een dagje niet waait ga je toch gewoon in het zwembad liggen. 

JulienPlatenburg 28 August / 2014 / 14:35

Hoi Edgar en Adriaan,

 

Wat een toffe informatie van jullie. Hier kan ik zeker wat mee! Nu maar hopen dat de Mistral dus nog even aanhoudt daar...! haha.
Alle spullen zijn ingepakt 7, 9 en 12. We gaan het meemaken. 

@ Adriaan; wat een leuke site heb je! Klasse.

Groet,

JulienPlatenburg had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 15 - 20 knots op zijn F-One Bandit (2008)

dunkel 28 August / 2014 / 16:10

Ben er paar keer geweest, heb het idee dat windfinder etc wat minder betrouwbaar is en dat je beter ter plaatste kan bekijken hoe het waait. Het kan aardig druk zijn op sommige plekken maar met een beetje opkruisen of stukje lopen ben je dat zo kwijt. Strak blauw water, de bergen in de verte, super is het daar!

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)