Kite surfen Serre Poncon

Door: Aron2000 Reacties: 4 Hits: 3138
Aron2000 22 January / 2015 / 20:41

hallo

wij willen deze zomer naar het meer Serre poncon.

heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn hier goede campings voor? 

Ik dacht zelf aan la Garenne?

gr Aron 

Morres 22 January / 2015 / 23:16

http://locations.splocs.com/search.html

|| www.GaastraKites.com || e-mail: morres apenreet home punt NL

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Staal 23 January / 2015 / 16:18

Er wordt meestal gevaren aan de kant die meer ligt bij camping la Pinède. Ik heb zelf een paar keer gestaan op de Camping Municipal Les Eygoires en dat beviel prima. Is al wel weer een tijdje terug.

De wind is thermisch en niet erg betrouwbaar. Ga er dus niet alleen voor een surfvakantie heen (mountainbike, hiking: prima omgeving). 

Om je een idee te geven over de wind: ik was blij met mn FlySurfer 19m en heb daar ook voor het eerst hydrofoils gespot.

 

Roderick 24 January / 2015 / 11:26

Ik ben er ooit een week geweest om te paragliden. (In st Vincent Les forts) We heben toen 1 dag te veel wind gehad om te kunnen vliegen. Toen heben we het smalste stuk van de brede tak van het meer opgezocht, en daar hadden we precies genoeg wind om lekker te kunnen kiten. Was alleen wel een ondergrond van 45 graden scheve en afgebroken leisteen achtige lagen van ongeveer 2 cm dik. Kwa risicomanagement eigenlijk niet echt ok dus. Wel een hele leuke sessie gehad. Maar eigenlijk meer omdat we niet verwacht hadden ook nog even te gaan kiten die week...

Bij Savinnes le Lac zijn wel zandstrandjes waar gekite wordt. Daarvoor schijn je wel beter een grote kite mee te kunnen nemen. (Ik heb er geen wind gezien, maar was er wel in een week dat het weer nogal van slag was.)

Al met al kun je daar beter gaan paragliden dan kiten...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

bienmachien 30 January / 2015 / 00:40

Ik ga verschillende keren per jaar naar de Franse Alpen om er te zweefvliegen. Ik neem dan altijd mijn kitespullen mee. Je kan enkel in Savines-le-Lac kiten - hier om precies te zijn: http://www.allosurf.net/lac-de-serre-poncon-kitesurf-windsurf-spot-id-723.html

Het strand is niet erg groot en bezaaid met keien en dor gras (best schoentjes aan doen dus). Als er wat volk is plak je al gauw op elkaar en is het wat zoeken naar je lijnen maar het is doenbaar. Het stukje strand om in/uit het water te gaan is ook niet bijster breed. Niet de meest ideale spot om te leren kiten. Eens je op het water bent heb je alle plaats. Water is vlak tot choppy afhankelijk van de windsterkte. 

Zoals hierboven al aangegeven is de wind ofwel
- thermisch (Brise de montagne): tegen de late voormiddag steekt de voornamelijk W georiënteerde wind op. In de late namiddag zwakt deze weer af
- Mistral uit eerder N richting. Deze wind komt met momenten en houdt gewoonlijk een dag of 2 aan.

Rechts van de kitespot (Oostelijk) is een ULM veldje 'Les Crots'. Dit is eveneens één van de weinige 'buitenlandingsmogelijkheden' voor ons zwevers als het thermisch gedaan is en we niet meer op ons eigen vliegveld teruggeraken.

Intussen heb ik me volledig bekeerd tot strapless wavekiten dus op de Lac zie je me niet meer. Ik ga voortaan naar Plage Napoléon of Le JaÏ. Als rijden voor jou geen probleem is zou ik eerder richting kust rijden. Maar als je daar 'vast' zit (met je gezin?), geeft de Lac je tenminste de mogelijkheid om te kiten!

(ps, als je met je gezin 'moet gaan wandelen', kies voor de route naar het topje van de berg 'Morgon' (top!) of 'Dormillouse' die uitkijken op de Lac en neem je camera mee: wij doen regelmatig (zeer!) low passes met onze zwever boven de toeristen :-) 

Groeten,

Fabienne