Curaçao, Aruba of Bonaire?

Door: afresh Reacties: 24 Hits: 7321
afresh 28 October / 2015 / 11:55

Eind januari wil ik een weekje naar één van de eilanden  Mijn voorkeur gaat uit naar Curaçao, maar mochten de andere eilanden veel beter zijn om te kitesurfen dan wil ik best nog switchen. Ik ben benieuwd wat de voor- en nadelen zijn. Mijn niveau is "intermediate".

Alvast bedankt! 

afresh had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 23 knots op zijn SlingShot Rally (2016)

frank82 28 October / 2015 / 12:45

Qua kiten sowieso Bonaire.

wazzaah 28 October / 2015 / 13:30

Zou ook voor Bonaire gaan, wel aflandig maar met rescue service. Leuke kitescene en s avonds ergens biertje doen is ook prima te doen.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

mariusvanwingerden 28 October / 2015 / 14:06

bonaire makamba,

ook qua relaxtheid en sfeer. 

De kitespot waar de kiteschooltjes zitten, heeft aflandige wind, waardoor het lekker vlak is. De wind is heel stabiel. Er is rescue voor je tot ± zonsondergang, kost je volgens mij 20 dollar. 

Qua omboeken zou het best eens makkelijk kunnen zijn, want de vliegtuigen van arke vliegen altijd via curacao naar bonaire.

have fun

mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)

ErwinF 29 October / 2015 / 17:17

Bonaire, helamaal goed!

Arwan 01 November / 2015 / 11:08

Hi ik denk inderdaad dat je op Bonaire voor het kiten een top locatie is.

Maar ik ben er nooit geweest, dus kan ik er verder geen oordeel over geven.

Waar ik wel al jaren kom met me meissie, is Curaçao. Je kan daar prima varen op de st. Joris Baai en voor de gevorderde kiter is Klein Curaçao een aanrader. Verder zijn er niet echt geschikte plekken waar je terrecht kunt.     Om bij de de st Joris baai te komen ben je wel afhankelijk van een auto en dat geld eigenlijk voor het hele eiland als je wat wilt zien tenminste. Nu ik het opschrijf klinkt het allemaal niet zo mooi maar wij gaan zelf begin januari voor de 7e keer. Wij vinden het totaal plaatje daar helemaal top en om eerlijk te zijn ben ik een beetje verslaafd geraakt aan Curaço dus pas op!!! Je kunt er heel veel doen super gezellig eten, stappen mooie stranden en super aardige mensen.

Mocht je naar Bonaire gaan doe de groeten aan Lars en Peter {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Voor een impressie, zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=phmtCKAKuyo

                                               

Last edit by: ARWAN

Coringa 03 November / 2015 / 14:02

Ik denk dat voor beide eilanden (aruba waarschijnlijk ook) wat te zeggen is. Als je strikt wilt kiten, ga lekker naar Bonaire, daar heb je een goede kiteschool en organisatie en zal je ongetwijfeld een mooie tijd hebben. Als je iets meer dan alleen maar kiten wilt, dus zoals ARWAN hierboven schrijft, veel te doen, super gezellig eten, stappen mooie stranden enz, ga naar Curaçao. Ze zeggen van Curaçao, either you like it or you hate it!! De meeste mensen die ik ken zijn voor het eerste gegaan {#emotions_dlg.yes_new.gif} 

Beide filmpjes geven overigens een hele mooie impressie van het kiten en de eilanden.{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

btw een ticket naar bonaire voor 3 dagen vanuit Cur kost rond de 110 euro, dus je kan het misschien ook combineren{#emotions_dlg.yummie.gif} 

Zelf geef ik de voorkeur aan CUR en ga ik in Dec/Jan weer heen. Dus wellicht komen we elkaar tegen bij St.Joris {#emotions_dlg.bye.gif}

 

 

Last edit by: CORINGA
Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

afresh 03 January / 2016 / 16:51

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ben een tijdje uit de running geweest ivm. nieuw huis. Inmiddels is dat achter de rug en hebben we de reis geboekt naar Curaçao. De doorslag was het totaal plaatje van Curaçao gezien ik van plan ben om maar enkele dagen te gaan kiten. We vetrekken eind januari en kijken er erg naar uit. 

 

afresh had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 23 knots op zijn SlingShot Rally (2016)

KiteShallow 13 February / 2016 / 11:12

Hoe was je reis en kite mogelijkheden?

 

Zeger89 15 February / 2016 / 15:19

Ik ben ook wel benieuwd.. Ik ga zelf eind maart naar Curaçao.

Hoe is de St. Jorisbaai voor beginners?

KiteShallow 15 February / 2016 / 22:38

Zo te zien prima voor beginners http://locations.splocs.com/kitesurf/loc/info/curacao___st_jorisbaai.html

Bijna gesloten baai, Tide Independent, Winds: 12-22 knots. A little bit gusty. 
Only accessible by car. Extremely sensitive natural area. Do not litter and disturb. It is wise not to go there alone, it's pretty remote. Shoes might be useful too!

Alleen kan ik niet opmaken of ondiep water is. 

Wanneer ga je en ga je met een groep? Ik geef de voorkeur zo van het verblijf lopen naar de kitespot.

Zeger89 16 February / 2016 / 13:35

Weet niet of je het aan mij vraagt, maar ik ga eind maart. Niet met een groep maar met de chick.

Het is geen kitetrip maar voor die 70 piek neem ik wel 2 of 3 kites mee. Afhankelijk van de wind verwacht ik een paar keer te gaan kiten.

mees 16 February / 2016 / 17:18

Curacao schoentjes aan ivm zeeegels. Je kunt er op de meeste plekken niet staan. Niet voor beginners die niet zelf goed kunnen relaunchen. Dit ivm grote delen aan de kant waar je niet kite in wil sturen (lees hier - cactussen!).

Bonaire = veel beter te doen, wel goed je kite kunnen relaunchen vanaf het water en upwind kunnen bodydraggen. Verwacht hier geen groot strand. Meer koraal aan de kant en kleine plek om de zee in te gaan.

Mauwi 16 February / 2016 / 17:34

Vind St Joris baai mooi maar het blijft vlagerig. Dat is mijn persoonlijke mening. En inderdaad schoentjes een aanrader.

wimbers 16 February / 2016 / 22:37

Curacao is een leuk eiland.

kiten op st jorisbaai wel één van de minst mooie plekken op de antillen. Brak water, een enorme zooi als je er naartoe rijdt, vage types die er rondhangen etc.

Zowel aruba als bonaire vond ik voor het kiten veel leuker.

een andere aanrader vond ik st maarten, ook een zooitje, want antillen en ze zijn daar gewoon gewend alle huisraad langs de weg te gooien, maar meerdere mooie kitestranden aan de franse kant, genoeg leuke stranden en enorm veel mooie restaurants waar je heerlijk kunt eten.

bij twijfel..Doen!

wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)

NIX 17 February / 2016 / 06:35

Kitesurfen op Curacao- St Joris Baai is goed voor beginners and advance kiters.

Er is een groot stuk waar je tot heupdiepte kan staan. Het is niet erg druk met andere kiters.

Waterschoentjes zijn wel handig. De advance kiters die zelf er varen gebruiken die niet.

De beste spot blijft Klein Curacao (advance kiters), voor 50 euro  retour kan je met de boot ernaartoe. 

Mere info kan op www.nixkitecuracao.com

 

Coringa 18 February / 2016 / 09:00

@Nix.. Nice website Nick!!! {#emotions_dlg.thumbsup.gif} Je vid laat de mogelijkheden van st Jorisbaai goed zien!

Wak Bo! {#emotions_dlg.coool.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

KiteShallow 18 February / 2016 / 17:55

Ik heb Nix gemaild over de mogelijkheden en de vraag hoe zit het nou met de vlagerigheid, brak water en cactussen. Jammer dat nog geen antwoord ontvangen.

Coringa 19 February / 2016 / 11:32

@Kiteshallow

Het water bij stjoris is niet echt brak, zoek het op met google maps en je zult zien dat het een natuurlijke, open baai is. De wind kan vlaggerig zijn maar zelfs dan issie constant door de passaat wind, afhankelijk uit welke hoek (NNO-NOO) die komt{#emotions_dlg.coool.gif} 

En cactussen, die staan er ook maar niet aan de kant, daar heb je eerder mangroven. En net als elk binnenwater moet je gewoon afstand houden van de kant. Ik zag ooit een mooi plaatje van st Joris: http://www.dronestagr.am/st-jorisbaai-curacao/

Nick zal wel op het water staan. Stuur hem een bericht via sms of whatsapp. Dat gaat meestal wat sneller{#emotions_dlg.yes_new.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

KiteShallow 19 February / 2016 / 12:14

@CORINGA  Dank je wel.

Ik ben beginner wil ik graag een strandje hebben. Ik kijk ook in Costa rica, maar volgens windguru is allemaal rood, moet je nog 5 knopen bij optellen las ik....ga ik niet in het water. Ik denk dat Curacao gunstiger is (groen)

Arwan 20 February / 2016 / 16:01

Misschien heb je het al gezien maar dit was onze ervaring in februari 2016 op Curacao

https://youtu.be/XRV6kpENSQ4

Last edit by: ARWAN

knot 21 February / 2016 / 09:14

Gaaf filmpje Arwan! Ik krijg direct zin om te gaan{#emotions_dlg.coool.gif}...

Surf lover :-)

KiteShallow 21 February / 2016 / 13:59

@ARWAN: gaaf filmpje. Toch nog veel strand vlakte. Welk kite school is aan die strand tent verbonden?

KiteShallow 21 February / 2016 / 16:41

Bonaire -  bij Kras een reis gevonden in het centrum van Kralendijk Caribbean Club Bonaire (appartement).

Hoe ver is je kitespot en moet je een auto/scooter/brommer/fiets huren? Is het te lopen
Ik neem aan dat die 2 kite scholen samen daar zitten bij de bus.
Ik kan nog niet upwind varen, moet ik telkens een rescue boot betalen.
Kan je de spullen, zoals pomp etc onbeheer aan het strand laten?
 
Graag tips , ervaring delen. Vast bedankt

MarkVP 21 February / 2016 / 17:20

Pomp kan je laten liggen, ik stopte hem mestal in mijn tas om te voorkomen dat ie per ongeluk bij een ander terrecht kwam. Het is niet te doen om lopend te gaan. met de scooter is het niet alles maar het kan. als je ook je board nog mee moet nemen is het wel behelpen. Je hebt heen volle bak wind van links en terug van rechts.

Je moet echt hoogte kunnen lopen en houden want er zijn niet echt veel plaatsen waar je er in en uit kan en het is vol aflandige wind. Wind is wel super constant en ik heb vorig jaar na 21 dagen op rij geen enkele rescue nodig gehad. Omdat het lekker vlak is en stabiel waait is hoogte lopen een eitje.

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)