Rosas in de Zomervakantie

Door: surfbastiaan Reacties: 13 Hits: 4644
surfbastiaan 26 June / 2016 / 09:37

Hé allemaal,

Ik ga over 2 weken richting de baai van Rosas, Spanje, op vakantie. Ik ga naar de camping "La Ballena Alegre" en ik wil daar graag ook gaan kitesurfen. Ik ben een beginner maar ik heb geen lessen meer nodig. Heeft een van jullie ervaring met deze spot en hoe is het daar dan voor beginners?

 

Alvast bedankt,

Sebastiaan 

richardkiter 26 June / 2016 / 10:39

 https://www.google.nl/#q=baai+van+rosas+Kitehigh

http://www.kitehigh.nl/forum/?action=search2

De baai bij Rosas. Is 1400km vanaf Utrecht.
Hier in deze baai heb je een zeer lang strand met campings.o.a.
Amfora, Las dunas, La ballena, Nautic almata.

Deze campings liggen direct aan het zandstrand.

De eerste 3 campings liggen bijna naast elkaar en is het wel druk met kiters.

De kiters van de overige campings komen hier niet kiten.

De campings zijn wel druk maar ideaal voor een combinatie gezin/kiten.

De wind komt vaak tussen 12.00-14.00uur tot 17.00 uur.

 

 

ik ben er de laatste 6 jaar geweest ,en ben er deze zomer ook weer ,de wind is daar verschillend meestal in juli/augustus heb je er een rustig zeewindje van 10- 18 knp die er geregeld( meerdere dagen van de week) waait en goed is om met de grotere maten te kiten 14-18 mtr .

Maar afgelopen zomer was er 8 dagen achter elkaar de tramontana dat is een (vlagerige) wind die uit de bergen komt en die varieerd van 20-45 knp dat is voor veel kitesurfers te veel om lekker te kiten .

Je moet wel altijd bij de kitezone gaan kiten ,daar is kiten alleen toegestaan,Er loopt daar een beachsmaster die alles in de gaten houdt, Het is er alleen vaak wel erg druk ,Dus het beste is starten en dan gelijk verder de zee op ,en daarom moet ook al redelijk kunnen kitensurfen,Vlak voor de kant oefenen mag alleen als je les krijgt van de

Mistral kiteschool  ( want het is niet echt een plek voor beginners ,snel diep )

Om bij de kitezone te kiten,moet je op de camping staan,en je moet aantonen dat je een kiteverzekering hebt ( verplicht)  dan krijg je een geel lycrashirt ,En dan mag je daar kiten .
Maar ondanks deze vele regeltje blijft het voor mij een perfecte kitespot.

het is met de auto een dag rijden (1500 km) en met het vliegtuig weet ik niet .

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

surfbastiaan 27 June / 2016 / 10:03

Hé Richard,

Bedankt voor je snelle reatie. ik heb het gelezen op de stite van ion club golf de roses (voorheen club mistral) maar daar staat ook dat je upwind moet kunnen varen, nu kan ik dat wel maar dat staat nog niet op mijn brevet. gaan ze hier moeilijk over doen of niet??

jorismolenaar 27 June / 2016 / 13:27

ik zelf ga er al 5 jaar naartoe elke zomer het is heel chil om het te leren maar het is wel druk.

jorismolenaar had een 4 sterren sessie in Callantsoog met maar liefst 20 - 28 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

jorismolenaar 27 June / 2016 / 13:28

en over dat brevet. ik heb zelf nog nooit over een brevet gehoord dus ik denk t niet

jorismolenaar had een 4 sterren sessie in Callantsoog met maar liefst 20 - 28 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

guidopas 27 June / 2016 / 14:47

is zeker geen beginners spot, wel mooi!

Je moet in 1 keer kunnen starten en hoogte lopen, anders zit je zo tussen de zwemmers en buiten het kitegebied. Doe dat een paar keer en je kunt je gele truitje inleveren...

Dus nog even goed oefenen de komende 2 weken!

Na 18u mag je wel in het lesgebied, daar is veel ruimte.

Langbeest 27 June / 2016 / 15:46

Nog nooit een shirtje gekocht.....al 9 jaar

En an 18:00 is er geen wind meer duzzzzzz

Geen wind....neem een thermoskan mee

richardkiter 27 June / 2016 / 17:43

 

Je moet in 1 keer kunnen starten en hoogte lopen, anders zit je zo tussen de zwemmers en buiten het kitegebied. Doe dat een paar keer en je kunt je gele truitje inleveren...

Daarom mag ik er niet meer komen, helaas {#emotions_dlg.redface.gif}

 

 

En an 18:00 is er geen wind meer duzzzzzz

Ik wil wat zeggen maar moet me inhouden, laat maar {#emotions_dlg.redface.gif}

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

plaksel 29 June / 2016 / 18:59

Ben hier iets van 10 jaar geleden geweest om te kiten. Zit dat naakt strand nog naast de kite zone? Altijd een verrassing als je buiten de kite zone komt :-p Ik vond het redelijk druk hier om bijvoorbeeld water start te oefenen, mja dat is het overal in Juli/Aug in viva la spanje

jorismolenaar 29 June / 2016 / 23:14

ja dat naakt strand licht er nog steeds haha{#emotions_dlg.pompom.gif}

jorismolenaar had een 4 sterren sessie in Callantsoog met maar liefst 20 - 28 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

TomvdL 30 June / 2016 / 11:50

Vorig jaar 4 maanden op camping Nautic Almata gewerkt, 5 dagen per week op het water gestaan door de heerlijke thermisch wind die elke middag op komt zetten. Bij de andere campings is het altijd super druk vooral in het weekend. Nautic Almata wordt aan de ene kant door de rivier die daar in zee uitmond redelijk afgesloten van de drukke kitezone. Aan de andere kant van de camping begint een natuurgebied dat zich uitstrekt tot aan Empuria Brava (ong. 10 km). Zeeen van ruimte dus! Ik raad deze camping dus aan. Buiten het hoogseisoen kan je daar trouwens ook op de rivier kiten!! Nog nooit zulk vlak water meegemaakt!

TomvdL had een 4 sterren sessie in La Ballena Alegre Costa Brava met maar liefst 15 - 18 knots op zijn Naish Dash (2017)

Langbeest 30 June / 2016 / 12:13

Je kunt daar overigens ook gewoon kiten als je niet op die camping staat hoor, geen probleem is openbaar strand.

 

Geen wind....neem een thermoskan mee

Joeridr2000 06 November / 2018 / 16:05

Zal ik in de maand juli/augustus genoeg hebben om lekker te kunnen kiten met een 12m en een 137cm board? mijn gewicht zit rond de 78kg.

Joeridr2000 had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 23 - 28 knots op zijn Naish Park (2015)

et1961 06 November / 2018 / 16:34

Hey Joeri, waarom ga je niet lekker naar Fuerte ipv Rosas? Zeker in de zomermaanden is Fuerteventura fantastisch wat betreft de windzekerheid. 

Zelf ben ik ook wel eens in Rosas geweest, maar dat kan je absoluut niet vergelijken met de kitespots op Fuerte. Daarnaast is Fuerte vermoedelijk een stuk goedkoper dan het toeristische Costa Brava!

Naast je 12m, zeker een 9m meenemen en mocht je nog plek hebben dan is een lightwind kite 15-17m ook aan te raden voor de dagen dat er net wat minder wind staat.

Wat betreft je board, de lowend van je board wordt voornamelijk bepaald door de breedte van je board niet zozeer de lengte, Zo heeft een board van 133x42 een veel betere lowend dan een board van 137x40! Dat je het ff weet vriendje! ;)

 

Groet, Etienne 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)