Review: Kitespot Coba de la Vela, Colombia

Door: Mause1234 Reacties: 4 Hits: 2084
Mause1234 18 April / 2017 / 04:35

Ik ben op rondreis in Colombia en kwam op de kitespot Coba de la Vela. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in kiteboarden in Colombia schrijf ik deze review.

 

Coba de la vela:
Coba de la vela is een klein vissers dorp in het noorden van Colombia aan de Caribische zee. Het dorp ligt in de woestijn en heeft daardoor een droog klimaat.
Het dorp bestaat uit houten hutjes en 1 weg die er door heen loop, alle kitescholen zijn gecentreerd op 1 punt waar de wind het best is.


Kite spot:
Windrichting: Oost
Windsnelheid: rond 24 knp met windstoten tegen de 35 knopen
Type spot: vlak water
When to Go: December tot September

Bij deze spot is de wind aflandig waardoor hij ontzettend gusty is
Ik heb met een 9m vaak overpowered gevaren en met een 7m soms hard moeten werken om snelheid te houden. De 7m was mijn beste keuze. (70kg)

De wind gaat aan tussen 8 en 12 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds.

De spot is zeer vlak tegen de kust lijn aan en daar is het dan ook vaak het drukst, op het drukste van de dag waren er ongeveer 50 kites op het water.

Mocht je in de problemen komen, elke kiteschool heeft pick up service.

Equipement huren:
Dit verschild per school, 1 dag heb ik gehuurd voor 200.000 peso (63,36 euro) waarbij ik de spullen heel de dag kon gebruiken.
Ik ben zelf overgestapt naar een school waar ik voor 10 uur 500.000 betaalde (158,81 euro). Daarbij rekende ze vanaf waneer je het water ingaat en er weer uit komt. deze uren kan je over meerdere dagen verspreiden.

Lessen zijn ook beschikbaar, hiervan weet ik de prijzen niet.


Accommodatie:
Verwacht geen top hostels hier. Er zijn alleen houten hutjes waar je hangmatten kan huren voor ongeveer 10.000 peso per nacht (3,17 euro). De eerste nachten slaap je slecht maar na 3 nachten ben je er wel aan gewend. Neem genoeg geld mee, er is geen pinnautomaat, bij de meeste kiteschools kun je wel met credit card betalen.

Er is ook weinig vers water waardoor een douche er vaak niet inzit. Als je geluk heb is een emmer met vers water hoe je kan wassen. Ook WIFI is zeer beperkt. Sommige scholen hebben wifi alleen dat is zo traag dat alleen whats app een beetje werkt.

 


Eten en drinken:
Ze eten hier voornamelijk Vis met rijst wat je voor 15.000 kan krijgen (4.75 euro). Ik heb ook een soort van kapsalon gevonden wat maar 11.000 was. Er is ook pizza beschikbaar voor ongeveer de zelfde prijzen. Het goedkoopste bier is Polar bier, een klein flesje van 220ml voor 3000 peso (0,99 euro). Er zijn genoeg barretjes om een klein feestje te maken.


Hoe er te komen:
Vanaf de hoofdstad Bogota pak je een vlucht naar Santa Marta. Als je via VivaColombia boekt is het ongeveer 60 euro voor een losse tickets, je kan ook special equipement aanvinken op de site maar ik weet niet hoeveel je extra betaald.

Vanaf Santa Marta pak je een bus naar Riohacha en vandaar ga je met een aantal colectivo jeeps richting Coba de la Vela, je moet een aantal keer overstappen maar het wijst zich vanzelf. Je wordt heel gemakkelijk mee genomen in de flow. Reken hier ongeveer 70.000 peso voor (22,18 euro)

 

Ik hoop dat mensen er wat aan hebben mocht je richting Colombia gaan en graag willen kiten.

 

 

Groetjes maurice

 

 

 (Kiten met zo een zons ondergang is magisch!) 

 

markymarc 19 April / 2017 / 23:10

Leuk verslag! {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Geen last van criminaliteit gehad o.i.d.?

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

RobbyNitroz 21 April / 2017 / 08:57

Leuke review zeg {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

 

 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Mause1234 21 April / 2017 / 13:38

@markymarc

tot nu toe niks mee gemaakt van criminaliteit! Je merkt dat de mensen nog heel spichtig en gespannen zijn en alle locals die ik onmoet waarschuwen me over plekken waar ik vooral niet moet gaan. in 2008 zijn de laatste drugs cartels opgerold en onderhandelingen met de FARC zijn goed op weg. Toerisme is booming hier en ik kom vooral heel veel nederlandse backpackers tegen.

Ik heb een toptijd gehad in Bogota, in locale salsa barren en zelfs om 3 uur snachts dronken over straat gelopen op zoek naar eten zonder me 1 moment onveilig te voelen. Het scheelt natuurlijk wel dat ik een man ben.

in de grote steden zie je wel veel zwervers en drugs verslaafde op straat. Deze zijn vooral iritant met bedelen maar zijn niet een bedrijging. Geef ze geen geld want voor wat voor ons een heel klein bedrag lijkt is voor hun genoeg om drugs te kopen.

 

ik zit nu in Cartagene een hele mooie en duure "Jetset" stad. Er is hier vlak bij een kiteschool alleen er it totaal geen wind hierzo. Ik vlieg zaterdag naar San Andres (een eilandje van colombia dicht bij Nicaragua) helaas ben ik buiten het wind seizoen daar maar ik hoop op een wind dag daar! 

markymarc 21 April / 2017 / 21:31

Thanks man; veel plezier nog!

Windseizoen volgens statistieken idd wel voorbij daar ja..

Isla Margarita misschien nog wat wind

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)