Petitie Pampus Haven

Door: de Wijs Reacties: 16 Hits: 3113
de Wijs 07 July / 2017 / 11:22

NKV ZET PETITIE UIT. Voor maandag moeten we meer dan 200 handtekeningen hebben: https://kitesurfspotpampushavenzuid.petities.nl/ Iedereen mobiliseren

de Wijs had een 1 sterren sessie in Boa Vista - Buccaneers Beach met maar liefst 10 - 12 knots op zijn Naish Pivot (2017)

idefixe 07 July / 2017 / 12:55

Als dit de manier is waarop de NKV de problemen aanpakt zeg ik bij deze mijn lidmaatschap op.  (  en dan even met alle respect naar/voor  de mensen die zich  ter plekke  inzetten ) 

Het is echt te amateuristisch voor woorden wat zich daar afspeeld......  ( YUP ik ben zwaar pissed {#emotions_dlg.frown.gif}  )

Last edit by: IDEFIXE
Slingshot , Gibbon

Panharing 07 July / 2017 / 13:30

Kom kom Idefixe. Niet zo negatief. Alle beetjes helpen en ja...de NKV is de weg kwijt maar dit kan toch helpen.

Teken nou maar en dan krijg je van mij een vers vlooienbandje. 

 

Pampushaven Zuid moet blijven en BOA's zijn gefrustreerde zoetwater matrozen...{#emotions_dlg.coool.gif}

idefixe 07 July / 2017 / 14:00

Natuurlijk moet Pampus haven Zuid blijven. Nee, BOA's zijn niet allemaal gefrustreerde zoetwatermatrozen.

Het lulligste op dat gebied wat ik ooit heb meegemaakt: De BOA @ Maasvlakte van een paar jaar geleden, iemand die het kitesurfen zeer positief benaderde!!!!   is dus , in het bijzijn van mensen van de natuurvereniging , gewoon keihard gehoekt door een kitesurfer die echt way over alle grenzen midden in het natuurgebied z'n ding aan het doen was....   Was wel lullig om daar tijdens een overleg mee geconfronteerd te worden.......  Nee, misschien op een enkele uitzondering na, BOA's zijn geen gefrustreerde zoetwatermatrozen.

 

Dan ontopic:

citaat:

Al meer dan 10 jaar wordt er gekitesurft op Pampushaven Zuid. Ooit zou dit een gedooglocatie zijn geweest.

Kom op zeg. Misschien iets van dossierkennis? Een beetje Googelen op Pampushaven Kitesurfen en Gedoogd en je komt bij dit artikel. En dat is een kopie van de facebooksite van de NKV ( wat ik zelf destijds heb geschreven {#emotions_dlg.redface.gif}

http://hanglos.nl/news/296283/bekeuring-pampushaven.html    Het is niet "zou dit.. "  nee het is een hard feit. Volgens mij het enige officiele NK speedkiten? Dat was toch echt @ Pampus hoor........   https://www.youtube.com/watch?v=w3mvmj0HHgI

 

 

 

De gedoogsituatie is gebaseerd op een termijn "tot er een officiele"  kitesurflocatie in de polder zou zijn. Dat was voor de kitesurfsport een dikke prima! Vooruit kijken: varen we daar een aantal jaren en is er geen sprake van significante verstorende effecten op Natuurwaarden dan heb je nieuwe argumenten om Pampus definitief op de kitesurfkaart te krijgen. Da's een lange en lastige weg maar er zijn meer hele goede sterke argumenten die we daar kunnen gebruiken. Ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat de betreffende partijen niet open stonden voor een goede dialoog.  Dat moet je niet via petities proberen af te dwingen. Je bent dan niet meer "samen" bezig met het zoeken naar oplossingen.....  my 2 cents!

 

In de praktijksitutaie is er nu op Pampus naar mijn informatie een oorlogje tussen de windsurfers en de ( in steeds grotere getale aanwezige )  kitesurfers ontstaan.  Er is geen dialoog en er komt uiteindelijk handhaving voor de kitesurfers bij.  Het stomme is dat je op dit moment juridisch geen poot hebt om op te staan. Wij ( lees NKV ) waren toch zo blij met die nieuwe ( klotsbak / best wel gevaarlijke ) spot in Almere?   Niet echt handig dus. 

Daarbij jezelf ook niet realiseren dat , met het openen van de nieuwe spot in Almere de gedoogstatus van Pampus verdwijnt. Natuurlijk, dat zou sowieso gebeuren want de boeien BPR ontheffings gebied Kitesurfen liggen in Lelystad al in het   water {#emotions_dlg.worshippy.gif}   En Thnx Henning met z'n club want het is er echt mega groot!   ( NKV , dat was een leuk nieuwsitem geweest naar de leden! ) 

Maar goed , met een beetje verstand was het traject voor definitieve legalisering van Pampus al ingezet....... 

Sorry maar ik vind dit prutswerk.

 

Ow ja over dat "oorlogje met windsurfers"  : Alhoewel windsurfen niet zoals het kitesurfen overal dmv het BPR verboden is, zijn er voor de windsurfers echt wel restricties. Het windsurfen op/bij aan enz Kunstwerken is verboden.  Met kunstwerken wordt dan ( een beetje platvloers gezegd) bruggen, sluizen, havens enz bedoeld.  Pampus is volgens mij gewoon een "kunstwerk"  .  Ik denk dat je met dit argument best wel een goede discussie met de windsurfers daar had kunnen voeren. Misschien hadden we samen kunnen afspreken wie waar enz.   Helaas is dat stadium al verknald...

 

 

 

Last edit by: IDEFIXE
Slingshot , Gibbon

MrGee 07 July / 2017 / 18:50

Waarom zou een handvol vrijwilligers van de NKV dit soort zaken in heel het land moeten kunnen regelen? Daar heb je een heel team van fulltime juristen en lobbyisten voor nodig en dat valt niet te financieren met een paar tientjes per lid per jaar.

Dus: Organiseer jezelf als Almeerse kiters en stap naar de gemeenteraad! 

Een petitie is daarin een mooie eerste stap. Ik hen m vast getekend, ook al kom ik nooit op Pampus... maar vind het gezien de drukte op Schellinkhout en de kustplaatsen wel fijn als er genoeg spots zijn...

stefarius 08 July / 2017 / 16:30

@MRGEE Watersportverbond heeft de juristen & lobbyisten voor watersporters. Wij kitesurfers dachten anno 2003 dat we het zelf konden met een klein hondje als frontman.  {#emotions_dlg.schater.gif}  Nu is kitesurfen nog steeds verboden en zitten we allemaal in kitezones die overvol raken. Tijd voor het afschaffen van dat algehele kiteverbod, weg met de kleine vakjes!

Hiervoor heb je een goede gids nodig, een grotere blindengeleiden hond die ons manouvreerd door het duister van instanties & wetgeving.

Ik praat in de "wij" vorm omdat ik net zo goed onderdeel ben van het verleden.

Ik ben alleen van mening dat het nu echt tijd is om aan te sluiten bij een grote sterke instantie, maakt niet uit welke!

Last edit by: STEFARIUS
kitemobile.nl * kitefinder.com

MrGee 08 July / 2017 / 22:47

Het BPR is om het verkeer op rivieren en waterwegen ordelijk te laten lopen en daarin is de transportsector cq binnenvaart nr. 1. De minister gaat dat verbod op kiten echt niet opheffen... maar gemeenten kunnen er wel ontheffingen voor krijgen. Gemeenteraden en wethouders zijn ook een stuk toegankelijker dan ministers..

martijnfrie 09 July / 2017 / 14:49

Jammer dat er zoveel negativiteit is. De NKV moet het inderdaad met vrijwillers doen. Het is niet zo dat er een protocol is wat je kunt volgen. Het plotseling handhaven komt omdat er 2-3 windsurfers elke keer zijn gaan bellen. ( buiten alles om kun je je afvragen hoe triest dat dan niet is) De NKV zoekt naar achterban en media om aandacht voor de sport en locatie te krijgen. Het van de zijlijn roepen dat het allemaal anders moet is prima maar daar komen we niet veel verder mee.  In deze situatie moeten we snel en adhoc reageren omdat Rijkswaterstaat morgen met ons wil praten. De gemeente Almere hebben we afgelopen vrijdag gesproken. Deze is zeer welwillend en zal hun steentje bijdrage. Net intervieuw gegeven voor omroep Flevoland en as donderdag in het Almeerse krantje. Mocht je nog suggesties hebben dan lees ik ze graag. De best stuurlui staan aan........

martijnfrie 09 July / 2017 / 14:51

wij doen gewoon ons best voor jullie kiters

Panharing 09 July / 2017 / 15:29

Traantje laat....hup NKV hup. Alleen mis ik ballen, Martijn. Vooral naar de achterban op de diverse forums. Laat wat meer van je horen én zien. Want dat is wat ik mis bij het NKV!!!

Als ik hier wat meer activiteit van jullie zie, word ik misschien wel lid.....{#emotions_dlg.thumbsup.gif}{#emotions_dlg.pompom.gif}{#emotions_dlg.marrysmile.gif}{#emotions_dlg.bye.gif}

idefixe 10 July / 2017 / 17:24

@ Martijn :De beste stuurlui staan aan de wal of dobbert er een boot zonder stuurman rond?  Maar goed je wilt suggesties?

Hier zijn er een paar.

 

a. Als eerste inzetten om de gedoogsituatie te herstellen. ( dit had al voor de opening van de nieuwe "spot" in Almere gedaan moeten worden) Motivatie om de gedoogsituatie te herstellen:

- Waar in het verleden de verstorende effecten van het kitesurfen werden beoordeeld op literaire onderzoeken en "verwachtingspatronen" is nu in de praktijk gebleken dat de "te verwachten" verstorende eigenschappen van het kitesurfen lang niet altijd overeenkomen met de daadwerkelijke verstoring. ( bron: eindrapportage monitoringsperiode Veluwemeer / strand Horst  gemeente Ermelo. Tussentijdse reportage lopende monitoringsperiode Maasvlakte / Slufter en Oostvoorne)

- Op de betreffende locatie wordt nu gedurende meerdere jaren gekitesurfed. Zijn er op dit moment aantoonbare significante verstorende effecten op de Instand Houdings Doelstellingen Natura 2000?

-  De provincie Flevoland heeft zich de afgelopen jaren hard uitgesproken zich in te zullen zetten voor uitbreiding van de watersportmogelijkheden die in de provincie mogelijk zijn. Op het gebied van de Olympische spelen zal er in eerste instantie op snelheid / een parcours gevaren worden. De locatie Pampus biedt hiervoor uitstekende mogelijkheden waarbij na legalisering de Provincie Flevoland zichzelf als watersportprovincie nog beter kan profileren!

- Met een Olympische status en het al aanwezige Nederlandse talent zal de kitesport een flinke boost krijgen. Wij zijn daar graag op voorbereid! Zoals algemeen bekend geraken de nu al zeer beperkte mogelijkheden om te kitesurfen overvol. Naast de praktische kant heeft dit ook grote invloed op de veiligheid op het water. Een verantwoordelijkheid die wijzef in de kitesurfsport graag nemen maar waarbij de overheid ook een duidelijke rol heeft.

- Wij hebben vernomen dat er op de betreffende locatie enige wrijving is ontstaan tussen kite en windsurfers. Dit betreuren wij ten zeerste! Er zijn in Nederland meerdere watersportlocaties waar het kitesurfen en windsurfen prima samengaan. Een goede dialoog met daarbij goede afspraken geeft bijna altijd ( net als in de relatie tussen het kitesurfen en natuurwaarden! ) een situatie waarbij we met z'n allen kunnen genieten van wat ons mooie landje ons bied.

 

- Vanuit de kitesurfwereld streven wij naar een intrinsieke motivatie als het gaat om respect naar onze omgeving. Het moge duidelijk zijn dat een op realistische feiten gebaseerd beleid, deze intrinsieke motivatie zeker ten goede komt!

Gelet op bovenstaande verzoeken wij ......   ( behoud / voorstetting gedoogstatus )  

 

zoiets?

 

 

Last edit by: IDEFIXE
Slingshot , Gibbon

idefixe 10 July / 2017 / 17:40

quote Stefarius

@MRGEE Watersportverbond heeft de juristen & lobbyisten voor watersporters. Wij kitesurfers dachten anno 2003 dat we het zelf konden met een klein hondje als frontman.  {#emotions_dlg.schater.gif}  Nu is kitesurfen nog steeds verboden en zitten we allemaal in kitezones die overvol raken. Tijd voor het afschaffen van dat algehele kiteverbod, weg met de kleine vakjes!

anno 2003 waren wij kitesurfers aangesloten bij een grote organisatie. Daar ging de helft van de NKV contributie heen. Bij het wijzigingsbesluit BPR ( dat is DE gelegenheid om wijzigingen door te kunnen voeren! ) hebben wij die organisatie verzocht een verzoek tot wijziging van het algehele verbod kitesurfen in te dienen. De wijziging bleef uit. Navraag: men was het vergeten....    ( in dat jaar was de afdracht van de NKV naar deze "ondersteunende grote organisatie" iets van € 35.000,- ?? {#emotions_dlg.worshippy.gif}{#emotions_dlg.worshippy.gif}{#emotions_dlg.worshippy.gif}  )

En dan schaffen we het BPR verbod af. Hmmmm Het is absoluut niet het BPR verbod wat op dit moment de beperkende factor is. Kijk bijvoorbeeld naar Workum. Er is namenlijk ook nog zoiets van Natura 2000 ( wat voor 99,9 % van het BPR water van toepassing is )

Hiervoor heb je een goede gids nodig, een grotere blindengeleiden hond die ons manouvreerd door het duister van instanties & wetgeving.

Ik praat in de "wij" vorm omdat ik net zo goed onderdeel ben van het verleden.

Ik ben alleen van mening dat het nu echt tijd is om aan te sluiten bij een grote sterke instantie, maakt niet uit welke!

 

En daarom heeft de NKV zich destijds aangesloten bij het platformwater recreatie. Dat is niet 1 grote blindengeleidenhond, Nee, dat is een hele roedel met allerlei verschillende "honden" met allemaal verschillende vaardigheden , expertice en zowaar , rechtstreekse ingangen in Den Haag en Brussel...

 

Maar goed, beter ontopic en proberen om Pampus open te houden {#emotions_dlg.yes_new.gif}

Last edit by: IDEFIXE
Slingshot , Gibbon

mrkruis 18 August / 2017 / 17:42

Hoi ! 

Iemand enig idee hoe het op het moment bij Pampus gaat ? wordt er inderdaad gehandhaafd ? 

wordt er gekite... ?

FransD 19 August / 2017 / 08:37

Bij Pampus staan inmiddels verbodsborden en er wordt ook gehandhaafd. Kiten is daar niet meer toegestaan. 

Last edit by: FRANSD
Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

mrkruis 19 August / 2017 / 11:32

Dank Frans ! was gisteren nog even wezen kijken, toen het bord niet zien staan... 
Vanmiddag dus maar ergens anders heen :-)

 

mbkiteboarding 19 August / 2017 / 18:42

Wat ik nog steeds bizar vind is dat "we" overal (behalve bij kustwerken dus) mogen windsurfen, maar niet mogen kitesurfen. Wij moeten binnen de hokjes afgebakend door gele boeien blijven.

Vandaag in Hindeloopen: veel windsurfers, veel kitesurfers. Wij kitesurfers blijven redelijk netjes binnen de betonning. De windsurfers scheuren dwars door het kiteveld, zetten zonder te kijken een gijp in en dan boos worden dat ze bijna een kite in hun nek hebben.

Maw "zij" mogen het hele water gebruiken en "wij" slechts een deel.  

ps in de beschermde natuurgebieden mag je niet kiten en ook niet windsurfen!

 

 

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

FransD 19 August / 2017 / 20:06

Het zal voorlopig wel zo blijven dat kitesurfers minder mogen/kunnen dan windsurfers. Vandaag weer een hoop schijt aan alles kiters gezien, en dat maakt het er niet beter op.

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)