St. Maarten okt. 2018

Door: NikozKat Reacties: 0 Hits: 1428
NikozKat 28 October / 2018 / 20:48

Ik ben 14-24okt 2018 naar St. Maarten geweest en ik vond erg weinig gegevens over St. Maarten, dus ik denk:

ik kwak ff mijn latest ervaringen hier.

Algemene indruk van t eiland: 80% van het eiland is na Irma wel weer weder opgebouwd op dit moment.

Bevolking is erg vriendelijk. t Eiland doet qua wegen en borden en de accuraatheid van kaarten en Google maps wel erg Frans aan: oftewel de wegen zijn in- en in slecht, GEEN borden te vinden, nergens op het eiland een stoplicht te zien, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door t ERG gezapige verkeer aldaar. (en je hebt een R in je kentekenplaat bij een Rental car, dus ze laten je toch wel voor gaan). Veel files op de meest wilde tijden ook. Je moet okee zijn met "kom ik er vandaag niet, kom ik er morgen wel" mentaliteit (en ach... je bent toch op vakantie).

Supermarkten, eetgelegenheden, tanken, etc: allemaal zeer Amerikaans. t eiland richt zich flink op Amwerikaanse toeristen die daar inkopen komen doen en de rest van de dag hangen in hun Resort. Overigens heeft t hele eiland een duty free status, ik was na 2 dagen een gopro Hero verloren... Daar ter plekke een nieuwe gopro Hero5 gekocht voor $249, in NL kostte die €329. Dat soort dingen kun je dus eigenlijk ook beter maar daar aanschaffen.

Wetsuits heb je niet nodig, lycra en boardshorts zijn prima. Als je zoals ik snel verbrand, is een longsleeve lycra aan te raden. Ik heb er daar een moeten kopen in een dive shop voor $35. In De Quicksilver winkel heb ik een 3/4 lengte lycra broek kunnen kopen. Met dat setje kun je ook prima snorkelen, hoewel je daar neit zoveel moois ziet als bijv. Aruba of Bonaire.

Aangezien ik mijn eigen materiaal mee had (Flysurfer Flysplit, Speed 5 12m en Speed 3 19m), heb ik zelf niets hoeven huren aan materiaal. Ik kan je geen idee geven van hoe dat daar gaat. Maar er zitten wel kite scholen die materiaal verhuren daar!

Als kiter houd je van sporten en je kan daar ook heel veel hike trails doen. Of ziplinen, ook erg leuk. De hike trails zijn wel erg lastig te vinden, je hebt aanwijzingen nodig uit een lonely planet o.i.d. Ik kon op internet weinig vinden. Maar de trails zijn erg leuk om te doen.

Veel dingen "moet je weten": je moet langs een of ander security booth met een slagboom waar dan bij staat "resident badges obligatory" en als je dan door rijdt, kom je bij een openbaar en gratis strand... dat heb je erg veel daar. Soort van intimidatie dat zomaar iedereen daar inrijdt of zo.

t was 25-30C lucht temp. en water ca. 25C. Ik had van de 10 dagen 4 dagen genoeg wind om met een 12m te varen, 2 dagen met een 19m gevaren en de rest was de wind te zwak.

Le Galion beach is een natuurgebied, overal borden dat je er niet mag zwemmne,snorkelen,jetskieen,etc,etc... maar windsurfen mag je daar wel, want er is iemand die daar een windsurf shop heeft en windsurf lessen geeft. Als er markt is, dan is er ineens gedoogbeleid. De locals kitesurfen wel op Galion, maar t is eigenlijk niet toegestaan en de windsurf meneer aldaar zal bij je gaan klagen dat jij met je kitesurfen een plek inneemt van een windsurfer.

^Hier vaar ik op le Galion Beach

Om gezeik te voorkomen, ben ik de overige 5 a 6 dagen dat ik heb gekite naar Orient Bay gegaan. En je mist dan erg weinig ten opzichte van Le Galion! Deze baai heeft echt alles! Een mooi, breed genoeg, schoon zandstrand waar je kites mooi kan starten en landen. Er is in de baai een klein eilandje waar je naartoe kan kiten. Het water is naast dit eiland aan weerszijden vlak en ondiep en super helder. Vliegende vissen en zeeschildpadden gezien daar. Ook zijn er vlak voor dat eilandje mooie golven te bevaren. Wil je juist minder golven met weinig chop, dan ga je meer de baai in en heb je helder blauw, diep water, ook ideaal om te hydrofoilen. De wind komt eigenlijk altijd vanuit het oosten in St. Maarten en is dan pal aanlandig in Orient Bay. Zeer stabiele wind ook, alhoewel je wel wat windschaduw hebt achter dat kleine eiland bij weinig-wind condities. Bij >15kn wind merk je niks van dat eiland. De lucht is erg vochtig, je kan net als in Bonaire of Aruba wel een metertje minder rekenen qua kitemaat dan in nederland, je vaart erg gauw al weg daar.

^Orient Bay, kijkend naar Pinel Island.

^Oreint Bay, kijkend vanaf een parkeerplaats in de andere richting, hier zie je dat kleine eilandje dat ik eerder noemde.

Ik sprak een lokale Franse dame, die vertelde me dat na Irma veel stukken langs t strand "nomansland" zijn geworden en dat mensen lukraak hun plekjes claimen. de lokale Kiters hebben dat ook gedaan en er staan in Orient Bay op twee plekken nu vlaggen in de grond geplant en een bankje ernaast met "kite zone". Maar erg officieel is dat allemaal niet. De lokale strand tent houders hebben nog steeds t idee dat zij niks verdienen aan kitesurfers en ze zouden de kiters daar liever weg hebben. Ze was met mij eens dat St. Maarten helaas zelf niet inziet, wat een kite-potentie dit eiland heeft.