Kitesurf – Midden / Zuid Brazillie - Sao Sebastiao / Ilhabela (Sao Paulo, SP)

Door: LopePompeHangeLopePakkeWeerLopeKlaar Reacties: 0 Hits: 1255
LopePompeHangeLopePakkeWeerLopeKlaar 11 February / 2021 / 17:05

Door de weinige informatie op het internet hier een topic over kitesurfen in Midden en Zuid Brazillie. Mijn update gaat over kiten in Ilhabela en Sao Sebastiao. Ik begrijp dat er goede spots zijn op de andere locaties op onderstaande foto en misschien kunnen anderen hierop inhaken. Ik ben twee keer in de maanden December en Januari hier geweest en hebt geleerd dat zelfs buiten het wind seizoen er hier regelmatig een leuk thermisch windje is te vangen.

 

Wind

Mid Augustus tm November, 5x per week 20 knopen. Rest van het jaar 2 a 3x per week 20 knopen.

De wind is vooral geothermisch dus met zon op de bergen en een goede richting is er vanaf de middag een soort centrifugaal effect in het kanaal tussen Ilhabela en Sao Sebastiao wat tot het einde van de dag blijft spelen. De Kite spots zitten daarom tussen Sao Sebastiao en Ilhabela.

Vergeet Windguru, windfinder en alle generieke meteo sites want die geven geen goed beeld. Gebruik voor actuele wind informatie: https://ilhabela.muitobonsventos.com.br/

Op de website: “Mapa” geeft de kaart met 3 meetpunten met windrichting en windsterkte. Klik op 1 van deze 3 meetpunten en je ziet een 7 uurs voorspelling. Hieronder een voorbeeld van de verschillen tussen windfinder en muitobonventos.

 

 

Enkel NO geeft een strakke wind door het kanaal. Met alle andere richtingen moet je rekening houden met verschillende richtingen en windsterktes.

Spots

Er wordt vanaf meerdere spots gekite. Ik ben een paar keer alleen gegaan, maar dan enkel vanaf spots die echt safe waren zoals Praia Grande of Barequecaba. Op bovenstaand windkaartje heb ik 3 goede spots gemarkeerd waar je met wind andere kiters en/of rescue support zal vinden.

je vind hier een actieve groep watersporters die met wind altijd aanwezig zijn met kitefoils, wingfoilen, directional en bidirectionals.

1 Pontal da Cruz (Sao Sebastiao) - Wind N, NE, E

Zoek Kitesurf op Google maps en je vind er Fridsland Kitesurf Trips. De spot is op het strand recht achter zijn huis. Frid is Naish dealer en organiseert samen met zijn vrouw Luciana kitesurf trips voor een ieder die het kan maar ook voor wie het wil leren. Zij geven ook kitesurf / foil lessen op de spot en als zij er zijn is er perslucht en een douche aanwezig.

Omdat de spot op het continent is en er altijd kiters zijn als er wind is maakt dit voor mij een goede spot, maar het is niet de meest eenvoudige spot.

Als je start zorg dat je voorbij de mooring lines komt en opkruist. Boven de spot is er goede wind. Kom je eronder dan gaat de windrichting je tegenzitten en mag je je best doen met opkruisen om een wandeling te voorkomen.

 Je kan zonder schoentjes het water in.

 

 

2 Pereque (Ilhabela) - Wind Z, ZW, W

Mooie spot met een bar.

 

 

3 Ponta das Canas (Ilhabela)

https://www.kitesurfilhabela.com.br/

https://se.kiteforum.com/kitesurf/spot/ilhabela___ponta_das_canas

Waarschijnlijk de beste spot met de schoonste wind, maar het is vanaf het vaste land een goed uur rijden. Diogo heeft er een Kite school en goede faciliteiten. Er wordt ook veel gekite en er is rescue support. Door de goede locatie en aanwezige dingies kan je er met bijna alle windrichtingen terecht.