Dubbeldekker kite

Door: Gerben Reacties: 9 Hits: 2699
Gerben 24 November / 2014 / 12:41

Laatst was ik met mijn zoon op Terschelling bij het groene strand. Er was er minder wind dan voorspeld, 10 - 13 knopen. Mijn grootste kite is een 11 m2 Bandit 6. Daarvoor heb ik minimaal 13 knopen nodig. Dus hebben we een ideetje dat we van de zomer hadden voorbereid uitgeprobeerd: een dubbeldekker maken van 2 kites. De grootste kite 11m2 boven en de kleinste 9m2 onder omdat de kleine dan mooi binnen de grootste staat. Materialen: twee 1 meter lange lijntjes met een oog aan het ene eind en een achtknoop aan het andere eind. Verder niets. Deze gebruik je om de powerlines te verlengen. Omdat ze langs de voorrand van de onderste kite gaan heb ik ze iets dikker genomen: 3mm Dyneema. Voor de stuurlijnen was geen materiaal nodig: De balletjes van de stuurlijnen van de bovenste kite zijn bij de aanhechtingen van de stuurlijnen van de onderste kite ingesloten. De trim kan ingesteld worden door de plaats van de knoop op de Dyneema lijntjes. De trim wordt zodanig ingesteld, dat de onderste kite iets meer remt dan de bovenste. Dan vliegt de voorste rand van de bovenste kite iets voor de rand van onderste kite. In het filmpje is de trim nog niet optimaal. Het filmpje staat op http://youtu.be/_3qgOjQZj1I

Een paar keer landde de dubbeldekker op het water doordat de wind inzakte. Het was geen probleem om zonder hulp te relaunchen. Het geheel stuurt nog wel iets traag. Ik ga het nog eens proberen met een 7m2 en 9m2.

Een groot voordeel is dat de twee lijntjes weinig ruimte innemen. Ik heb ze altijd bij me.

Veel plezier, Gerben

wazzaah 24 November / 2014 / 13:56

Je moet langere lijnen tussen de kites zetten. De kites moeten vrij van elkaar staan, zoals je in t filmpje ziet flapt de bovenste kite over de onderste heen. Nu zitten ze elkaar gewoon in de weg met sturen en qua windvangen.

 

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

FeRNandeZ 24 November / 2014 / 19:44

Klopt, ze moetn verder uite elkaar, lengte volgens zoiets als de breddte van de kite.

 

Ook moet volgens mij de snelste kleinste kite boven zitten, dan stuurt ie sneller, de bovenste kite legt nl meer afstand as in de turns.

Je kan van de tuseenlijnen de backlines van de bovenste kites ietsjes korter maken dan de front tussenlines, betekend dat de bovenste kite altijd ietsjes power houdt, waardoor het geheel stabieler blijft, als je helmaal depowered.

kantje board !

Baaltje 25 November / 2014 / 08:41

Leuk

jobsie 25 November / 2014 / 11:06

Stacken heet dat... En je schiet er geen reet mee op. {#emotions_dlg.bye.gif}

Ziet er leuk uit, maar gaat je echt geen leuke extra sessies geven.

 

Inderdaad meer ruimte tussen de beide kites houden

Djee 25 November / 2014 / 14:35

Het is ook voor: joh we staan toch op het strand, het waait niet hard genoeg, laten we ff gaan goofen.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Djee 25 November / 2014 / 14:37

Zo heeft het wel zin:

{#emotions_dlg.swhip.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

daan1986 25 November / 2014 / 17:11

Triple stack grappig om te zien!

 

http://youtu.be/cROf-NvpmL8 

Last edit by: DAAN1986

thekiteboy1 25 November / 2014 / 19:11

doe er nog maar een bij {#emotions_dlg.yummie.gif}

https://www.youtube.com/watch?v=6Yfhy8b4z5g

thekiteboy1 had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 29 knots op zijn Best TS (2017)

Stevie 28 November / 2014 / 10:13

Gerben

Nog een zeer mooie ! 3 kites! Check it

Planetextreme.eu - kitesurf winkel in Antwerpen