Hadlow carbon ripoff bouwen

Door: winchmeister Reacties: 3 Hits: 2462
winchmeister 24 November / 2014 / 21:33

 

Hey,

Op mijn awesome afstudeerplek heb ik de mogelijkheid om zelf boardjes te bouwen van overjarig koolstofvezel. Voor de vliegtuigindustrie over datum maar werkt nog prima. Dit is thermoharder prepreg, dus geen gezeik met losse hars :p. In de autoclaaf op 3 bar, 0.2 vacuum en ik dacht 120C. 

We gaan er een stuk of 4 bouwen met de tekeningen van Aaron Hadlow's wakestyle board. (138*40, rocker 4mm)

We hebben het schuim (roxacell) uitgesneden en de randen mooi afgefreest. Schuim zoals op de foto. De rand bestaat uit alleen carbon. Maar nu hadden we het idee om het schuim aan de onderkant af te schuren om hier rocker in te krijgen en mooie flexibele tips te hebben. Het schuim is nu 10 mm en het was het idee om het schuim bij de tips 5mm te maken. Maar nu lijkt het ons toch erg ingewikkeld om dat mooi in de rocker af te schuren zodat het perfect aansluit. We kunnen evt ook het schuim 10mm laten omdat het toch wel buigt op druk in de autoclaaf. Alleen lijkt het me mooier om de tips wat dunner en flexer te hebben. Iemand een idee of het de moeite waard is om het schuim af te schuren of kan 10mm over de gehele lengte net zo goed?

Daarnaast mensen die ervaring hebben met dikte van carbon qua kiteboards? Voor zover ik weet heeft 1 ply 0.31mm dikte. 

Het plan was om onder 4 lagen te maken en boven 4 lagen + extra laagje in het midden en laagje bij voetpads/finnen

 

 

Nature 24 November / 2014 / 21:40

Je weet dat foam cores zeer ongebruikelijk zijn tegenwoordig bij kitesurf boardjes.

normaal zou je er hout in moeten stoppen en geen foam of iig sandwich core. [hout/foam/hout/foam etc etc]   zou redelijk wat carbon gebruiken voor de zekerheid of glas en carbon.

cheers

Gilion - fluid kiteboarding 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

rdeheld 24 November / 2014 / 22:43

Ik heb zelf een vd zomer carbon boardje gebouwd met foam core, ABS rails en vacuum

Volgens de Brokite methode , hierdoor heb je voor de layup weining materiaal nodig, stevig en toch veel flex  

http://www.brokite.com/2012/page/techtalk.html

 

, Let wel op dat je de foam core  met de hoogste dichtheid gebruikt

Airex C 70.55  is te zacht 

Airex C 70.75  is goed 

 

Mn eerste boardje is zo goed gelukt datik hem vaker gebruik dan mn north select

layup

160 Grm2  STF

285 gm keper

4mm Airex C 70.75 

160 Grm2 keper

160 Grm2  STF

 waarbij dan 5 stroken van de core gewikkeld zijn in 160gm Keper

zoals  hier

http://boardbuilders-forum.1077691.n5.nabble.com/file/n1430/brokite_EN.jpg

 

 

 

 

Last edit by: RDEHELD

winchmeister 13 December / 2014 / 15:38

 

 

Mooi boardje! Ziet er wel tof uit zo grof gewoven. 

De eerste 2 boards hebben we klaar. Alleen nog even outline verspanen en inserts maken. Straks ook zelf nog even vinnetjes natlamineren :)

De eerste 2 zijn solid as a rock maar wel vrij stijf. We zitten er ook aan te denken om er nog 2 te bouwen met de brokite opbouw. Dat grm2 zegt mij niet zo veel, ook omdat wij anders geimpregneerd koolstof gebruiken. Wordt normaal voor Apache onderdeel gebruikt, hehe:) Hoeveel lagen koolstofvezel heb je om de core gewikkeld en hoeveel ply's boven en onder? Boven en onder laag leg je alleen in de 0/90 graden richting, geen 45/-45? Enig idee wat de dikte van je koostofvezel is per laag? 

Tnx!!!