Kitefoil Concept

Door: Overman Reacties: 41 Hits: 14767
Overman 18 December / 2016 / 15:55

Beste allemaal,

 

Foilen schijnt vet te zijn en dus wil ook ik het graag de overstap maken, helaas is de aanschaf een foilset al vaak minstens 1500 euro. Deze bedragen zijn niet op te brengen voor een student en dus heb ik besloten om zelf een foil te maken.

Mijn ambitieuze doel is om de totale materiaalkosten onder de 100 euro te houden.

Hieronder de 3d tekening die van mijn concept .

 

Ik wil de foil graag van de volgende materialen maken:

De vleugels van Polyethyleen (snijplankkunsstof)

De fuselage van een 30x30 aluminium buis

De baseplate van een 30x100 aluminium buis

De mast van een aluminium louvre profiel.

 

Ik zet dit topic op omdat ik een aantal vragen aan iets meer ervaren foilmakers heb, de vragen luiden als volgt.

- zijn er aspecten aan dit ontwerp die verbetrd kunnen worden ?

- de floil zal rond de 6 a 7 kg gaan wegen, is dit niet veel te zwaar ?

- moeten de vleugels aanvalshoekenhebben ?, zo ja, hoe kan ik deze hoeken berekenen ?

- de mast zal ik uit china moeten laten versturen, is er een andere plek waar ik een mast zou kunnen kopen ?

- zijn er andere documenten/bestaande foils waar ik mijn inspiratie vandaan kan halen ?

De afmetingen van alle onderdelen zij grotendeels geinspireerd door de luiquidforce rocketfoil. hieronder staan de tekeingen met afmetingen van deze foil.

Ik houd dit concept graag open source zodat geinteresseerden hun eigen goedkope foil kunnen maken.

Ik hoop dat jullie ook enthousiast worden van mijn idee.

 

Mvg.

 

 

vlieger-kid 19 December / 2016 / 15:26

Hi Overman,


Kijk hier eens, was niet heel veel moeite om te vinden trouwens.. :

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2372352

 

Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

RobbyNitroz 19 December / 2016 / 15:44

Top als je dat voor elkaar krijgt; ben benieuwd! Post je updates maar; mooi leesvoer voor in de winter. Wil hem ook wel testen als hij af is {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

ErwinF 21 December / 2016 / 05:01

xaloc 22 December / 2016 / 15:41

Of je frans wat bijschaven ...op dit forum vindt je alle info :

http://kitefoil.forumactif.org/

Op het gebied van foilen horen de fransen bij de koplopers.

 

 

rdeheld 23 December / 2016 / 10:02

Overman 02 January / 2017 / 22:30

Dank voor jullie reacties,

 

Hier een korte update op mijn project,

 

Ik heb de afgelopen weken een kostenplaatje gemaakt, de eerste voorvleugel gemaakt en bijna alle aluminium profielen besteld.

 

De materiaalkosten :


De volgende tabel geeft weer wat de materiaalkosten zijn. De productie en verzendkosten zijn hier nog niet in meegenomen.

Momenteel lijk ik mijn doel (onder de 100 euro) te gaan halen. hoe realistisch dit is zal de tijd leren, elk project heeft immers tegenslagen.

Onderdeel

Materiaal

Afmeting in mm

Kosten in euro per stuk

Kosten in euro bij bulkbestelling    ( + 50 stuks )

Vleugels

Polyethyleen

 

12,60

5

Baseplate

Aluminium extrusieprofiel

L= 250 B= 120 H= 30

D= 3

5,10

3,90

Mast

Aluminium extrusieprofiel

L= 1000 B= 150

50

8,50

Bouten ringen en moeren

RVS

D = 8

8,40

6,70

Romp

Aluminium extrusieprofiel

L= 780 B= 30 H= 30 D= 2

6,20

4,80

Totaal

 

 

82,30

28,90

 

Voorvleugel :

Ik heb besloten om de eerste vleugel nog niet uit polyethyleen te maken.
Voor een eerste expiriment is hout namelijk een veel geschiktere optie omdat ik dit makkelijker kan bewerken en ook is het goedkoper.

Hieronder een foto van de vleugel en het profiel van de romp

 

De achtervleugel zal een schaalverkleining van de voorvleugel worden. de romp  op deze foto wordt nog van 1000 mm naar 780 mm gebracht.

Ik hoop de komende week al mijn profielen binnen te hebben zodat ik eindelijk aan de slag kan gaan.

 

Gelukkig nieuwjaar !

 

 

 

ErwinF 03 January / 2017 / 04:55

Alles van hout! Als het houd is een tweede..... 

Kitemen 09 January / 2017 / 14:01

Ben benieuwd een Foil voor onder de 30Euro zou super zijn...

et1961 09 January / 2017 / 15:22

@KITEMEN, keep dreaming! {#emotions_dlg.bonk.gif}

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Overman 10 January / 2017 / 17:24

Ik heb nu alle materialen binnen om een eerste concept te bouwen.

Hier een paar foto's van de materialen

Ik heb twee maten masten zodat ik kan beginnen op de 40 cm en doorgroeien naaar de 90 cm versie.

dit is dus vergelijkbaar met het flightschool idee van Slingshot waarbij je op een steeds grotere mast gaat varen.

Ik heb de mast niet bij een chinees bedrijf besteld maar bij een zoneweringsbedrijf uit nederland, hierdoor is het totale bedrag aanzienlijk gedaald.

Ik ben nu voor alle materialen (inclusief twee masten) 40,30 euro kwijt. omdat ik nu nog met houten vleugels werk is dit zelfs 27,70 euro

In de komende twee weken zal ik het totale concept gaan bouwen en ook een board gaan fabriceren.

 

De houten foils die over het internet zwerven zijn mischien een goed alternatief, het nadeel aan deze foils is dat ze versterkt zijn met glasvezel. Hierdoor is de mast niet demontabel en past daardoor niet meer in mijn golfbag, daarnaast zijn de materiaalkosten van een houten foil waarschijnlijk hoger dan mijn concept. Als laatste is het werken met epoxy en glasvezel vervelend en arbeidsintensief.

 

 

RobbyNitroz 10 January / 2017 / 17:34

Goed bezig Overman; kostprijs is wel echt heel laag zo. Waar gebruiken ze die masten voor bij zonwering dan?

 

Ik zou wel proberen om ervoor te zorgen dat je de afstand van de voor en achtervleugel en de plek vcan de mast op de fuselage op verschillende settings kan zetten. Zit heel veel verschil in die afstanden dus daar wil je wel in kunnen varieren om erachter te komen wat het beste vaart.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Overman 10 January / 2017 / 18:16

Goede tip ! ik ga sleuven in de romp frezen zodat de achtervleugel kan varieren.

De masten worden gebruikt als louvreprofiel, een soort grote messen die kunnen draaien en zo het licht voor een raam blokkeren. ze hebben een perfecte symmetrische airfoil en zijn zeer goedkoop.

 

ErwinF 11 January / 2017 / 05:27

Wel eens een'stingy foil' bekeken..? De foil wordt gemaakt door Jim Stringfellow, de foils zijn te zien in de filmpjes van Baordriding Maui van Greg Drexler. 

Greg; The foils I ride are those with the most stable lift at lowest possible speeds while still having lowest possible drag for best glide ratio. 
I ride a very small board for the lowest possible swing weight for maximum responsiveness + glide.

 

 

 

 

 

RobbyNitroz 11 January / 2017 / 09:47

Wat betreft de foils die ik tot nu toe gevaren heb vind k voorvleugels die lijken op die van de stingy foil het fijnst voor freeriden/golven. Een vriend van me heeft de stingy vleugels meegenomen uit Hawaii vorige week dus hoop die ook snel te proberen.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Overman 15 January / 2017 / 17:15

Het concept met de 40 cm mast is af !

 

Het is me gelukt om met 30 euro, een decoupeerzaag, dremmel, acuboor en schuurpapier een hydrofoil te bouwen.

Uiteraard zal de praktijk leren of hij ook werkt.

Om de constructie sterk en stijf te maken gaan er twee stukken M12 draadeind door de mast heen, de bouten aan de uiteinden drukken de baseplate en fuselage tegen de mast aan. Ik zal een oplossing moeten bedenken voor de moeren bovenop de baseplate. waarschijnlijk ga ik mijn eigen board maken, hierdoor kan ik aan de onderkant gaten boren waar de bouten in passen.

Verder zijn de mast en fuselage gevuld met purschuim voor drijfvermogen.

Het totale ding weegt nu 2,7 kg, ik heb geen idee hoe dit verhoudt tegenover een aluminium productiefoil.

Ik denk dat de constructie mijn gewicht kan houden door de manier waarop de mast met de baseplate en romp verbonden is. Ik heb de bovenste laag van het aluminium weggezaagd zodat de mast hier net doorheen past.

hier onder een foto.

 

De totale productietijd was ongeveer 5 uur, de volgende stap is het maken van een board.

 

 

 

maartenot 15 January / 2017 / 22:25

Gaaf project man, ik ben benieuwd of het werkt! Waar heb je de louvreprofielen gekocht als ik vragen mag?

RobbyNitroz 16 January / 2017 / 10:07

Sjeeh je geeft ieg wel gas. Heb nog wel een kant en klaar foil board voor je liggen alleen ga er vanuit dat je het project binnen de 50 euro wil houden {#emotions_dlg.nerd.gif}

 

Ben benieuwd of je erop wegkomt. Ik wil hem wel proberen als je in de buurt van Zandvoort bent {#emotions_dlg.nerd.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Kitemen 16 January / 2017 / 12:08

Zeker gaaf project...ben benieuwd of je idd wegkomt. kijk uit naar de voorderingen.

Overman 16 January / 2017 / 13:36

Thanks voor de positieve reacties !

De mastprofielen komen van een bedrijf genaamd Gardano Outdoor living.

Ik ga nog wigjes maken onder verschillende hoeken die ik tussen de vleugels en romp kan plaatsen. Zo kan ik de hoek van de vleugels instellen.

Robby, helaas past de baseplate nog niet op normale foil boards, ik heb de gaten nu nog zo geboord zodat mijn sterkte berekeningen kloppen. Het volgende prototype gaat wel passen.

Het lijkt me leuk om jou ook op de foil te laten varen ik heb zelf namelijk gaan foil ervaring en kan dus ook niet zeggen hoe het ding zich vergelijkt tot andere foils. Ik woon in Haarlem dus we kunnen inderdaad een dagje Zandvoort prikken.

 

RobbyNitroz 16 January / 2017 / 13:58

Je kan toch een baseplaatje maken zodat hij wel op een standaard foil board past; dan kunnen we deze al proberen!

 

Jahoor...ik woon ook in Haarlem! Gaan we doen {#emotions_dlg.yes_new.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Jeroen Schoots 16 January / 2017 / 14:35

{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

 

et1961 17 January / 2017 / 08:54

Hebben de vleugels ook een profiel? En indien ja, hoe heb je die erin gekregen?

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Overman 17 January / 2017 / 16:39

De vleugels zijn low aspect, dit betekend dat ze vrij vlak zijn. Nu zijn de vleugels nog van hout, deze heb ik zo geschuurd dat ze wat makkelijker door het water bewegen. in de toekoms zal de vleugel van kunsstof gemaakt worden.

 

De 90 cm versie ik werkt ook:

Met een 90 cm mast weegt de foil 3,9 kg, vrij zwaar vind ik. De grote draaideinden zijn samen 1,4 kg, hier is dus nog veel winst in te halen.

 

 

 

RobbyNitroz 18 January / 2017 / 09:34

Heb 3 andere foils staan; alu, full carbon en half alu/half carbon. Kunnen we naast elkaar de losse onderdelen wegen en vergelijken.

 

Lichtere foil is makkelijker om te starten omdat hij snel naar verticaal zinkt en je liefst start met de mast op 45 graden. Licht is het niet maar valt me nog mee hoor 3,9.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)