4 lijns vlieger vastmaken aan bar

Door: Vivalevi Reacties: 3 Hits: 4225
Vivalevi 12 August / 2017 / 22:11

Hoi hanglossers,

ik heb en een 2,5 m2 vlieger. Zou ik deze kunnen aansluiten op een oude bar van mijn vaders kite. Ik heb in de vakantie geprobeerd maar toen kon de vlieger niet sturen. Dus de vraag is dan: heb je dan katrolletjes nodig om te kunnen sturen, want bij een kite zitten er katrollen bij de kite. dan kan ik die vlieger aan mijn trapeze vastmaken, dit is makkelijker met het landboarden denk ik.

ik hoop dat jullie er iets mee kunnen :D

ThIeMeN 13 August / 2017 / 09:53

Een kite heeft over het algemeen geen katrollen. Sommige merken gebruiken dit nog wel maar meestal zal je toch zien dat de bridle uit alleen touwtjes bestaat. Deze katrollen zitten overigens aan je powerlijnen dit heeft dus weinig invloed op het sturen. Ze zitten er natuurlijk wel met een reden maar het heeft meer te maken met hoe de vlieger reageert dan direct met het sturen.

Als het goed is zitten de stuurlijnen, aan het uiteinde van de bar, van je vaders kite direct aan de vlieger zonder katrollen. Dit zou bij jouw, ik neem aan matras kite, ook moeten kunnen. De reden waarom de vlieger niet stuurde is waarschijnlijk omdat de afstelling van de lijnen niet klopt voor jouw vlieger.

Als een vlieger niet stuurt betekent dit dat de stuurlijnen veel te lang zijn, dit kan je oplossen door ze aan een ander knoopje dichterbij de vlieger vast te maken, dus de stuurlijnen korter maken, of door je depower strap op zijn langst te zetten, dus je powerlijnen langer maken. Indien dit geen verbetering geeft dan is de bar niet geschikt voor jouw vlieger. Er zijn altijd mogelijkheden om het te laten werken maar dan moet je wel verstand hebben van hoe een vlieger werkt zodat je de goed afstelling kan krijgen.

Volgende keer is het trouwens handig om het model kite en bar erbij te vermelden dan kunnen mensen je wat gerichter helpen. Dus het merk en model van je eigen kite alsmede die van je vader en welke bar je gebruikt.

Succes met het uitvogelen van de afstelling van de lijnen.

ThIeMeN had een 0 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 6 - 8 knots op zijn Gaastra Max (2010)

Vivalevi 13 August / 2017 / 10:59

Dankjewel voor de uitleg, ik zal een gaan spelen met de stuurlijnen.

boerharm27 13 August / 2017 / 14:41

Volgens mij hangt dit ook enigsinds af van het model matrasvlieger dat je hebt, als het een fixed bridle foil (niet depowerbaar) 'werkt' de vlieger niet zoals een depowerbare kitesurfkite. 

Als je de kite normaalgesproken op handles vliegt moet je waarschijnlijk de powerlijnen en stuurlijnen allebij aantrekken om effectief te kunnen sturen met je kite. Oftewel je kunt niet je kitesurf bar 1 op 1 op je matrasvlieger zetten.

je kunt even googelen op spider bar of 4-line cross over bar, dat is een oplossing om je matras op een bar te vliegen.