Zelfgemaakt Harness, QuickRelease, Bar en De-power systeem

Door: harmsel Reacties: 12 Hits: 3611
harmsel 21 December / 2020 / 10:34

Ik maak:

  • Een perfect passend carbon harness (vaar ik al een paar maanden mee)
  • Ultrakorte 3D geprint QuickRelease (vaar ik een maand mee)
  • Carbon Bar (nog niet getest op het water)
  • Stuurlijnen Depower systeem (nog niet getest op het water)

Ik hou min of meer bij wat ik doe en hoe op deze site: https://kitebardiy.wordpress.com/

Dus als je nog een hobby zoekt voor de donkere windloze dagen rond kerst...

 

Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

FeRNandeZ 21 December / 2020 / 21:49

Nice, hoor ! Vind zelfbouw en innovaties altijd top.

Je zou ook een release op de slider rope van je harnass kunnen zetten, op je bar alleen een slider. Dan heb je helemaal niks meer van een release aan je bar hangen.

Verder ik vind zelf dynema door je bar juist ruk, gaat altijd slijten. Je kan ook teflon sleeving gebruiken zoals ook op core barren. Verder als je TPU Hose sleeve gebruikt, als je deze 5mm neemt gaat ook prima, meestal is het te grote diameter, heb jij niet nodig.  

 

 

 

 

kantje board !

harmsel 22 December / 2020 / 13:53

Thanks

Wat een cool idee! Ik zag de QR in het Harness eerder alleen in constructies bij zeil trapezes. 
Heb je een voorbeeld waar ze dat gebruiken?

Het feit dat Dyneema door de bar slijt is voor mij prima. Als ik dat stukje elk jaar moet vervangen is een bewuste keuze. Veel beter dan die stugge PU tubing die ook heel irritant wikkeld om mijn bar heen.

Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

schijndel 22 December / 2020 / 16:10

Mooi project, en gaaf om te zien dat je 3D geprinte onderdelen gebruik in een load-bearing toepassing. 

Ik heb zelf ooit een compacte quick release gemaakt van twee plastic balletjes, twee stalen pinnen, en 1 rvs ring en wat bungiekoord. Zie de foto. Groene bal van je af duwen was een release op 1 front lijn, rode bal naar je toe gooide alles los. Geen aparte leash meer nodig.

(Ontwerp afgekeken van het Maui Cloud Connection system)

 

 

harmsel 22 December / 2020 / 22:57

Wat een gaaf systeem, zo simpel!

Die  Maui Cloud Connection system dude is echt visionair. Zijn weerstand tegen chickenloops is terrecht. Bizar dat iedereen nog altijd met een windsurf haak en windsurf loop rondvaart. Gelukkig zijn er nu bewegingen richting een in ieder geval heel korte loop. 


Next stop: quickrelease van de slider rope op het Harness! Nog geen idee hoe, maar een leuke puzzel.

Last edit by: HARMSEL
Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

karel79 23 December / 2020 / 00:34

Ik vind t toch ook wel een prettig idee dat je de QR in het water ook weer in elkaar kan zetten en de hele boel weer kan herstellen (terwijl er enige kracht op de lijnen staat, en je harnas onder water is)

harmsel 25 December / 2020 / 20:36

Dat dacht ik eerst ook, maar wanneer release je de kite om er vervolgens weer verder te willen?

(Ik heb mijn QR tot nog toe alleen getrokken als er iets echt mis was met mijn kite of bij een Portugese spoelbeurt)

 

Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

harmsel 02 May / 2021 / 08:02

 

Een tweede versie. QR en release savety op het harness.  

Één groot probleem, het releasen gaat te zwaar als er veel kracht op staat, de volgende versie moet dat oplossen. 

Zijn er bestaande systemen met QR op het harness? (Of ben ik echt revolutionair bezig?)

 

Last edit by: HARMSEL
Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

snowbuggy 02 May / 2021 / 23:51

"Zijn er bestaande systemen met QR op het harness? (Of ben ik echt revolutionair bezig?)"

 

Kijk eens naar de quick release van Evan Kruger (Infexion) : die zit op je harnas.

Eric

harmsel 27 July / 2021 / 21:31

Nieuwste versie. 

QR op harness. Langste slider rope die je ooit gezien hebt. Dit vaart zo lekker toeside. Nee, geen handlepasses of megaloops. Voor surf en foil wil ik nooit meer iets anders

Met het witte foam is niet fraai, wat betreft afwerking echt nog een prototype. Maar het werkt (al meer dan 15 sessies)

Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

FeRNandeZ 29 July / 2021 / 11:23

Nice en heeft je slider een katrol of grote diameter ? 

Ik zou zelf alleen 1 uiteinde van de rope onder de release zetten, er staat dan maar half zoveel kracht op de release pin. (dus 1 einde vastzetten, dan aan andere kant door een ring dan weer terug en andere einde naar de release pin)

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

harmsel 31 July / 2021 / 06:49

Mooie tip! 

Ik gebruik zo'n Ronstan Shock Block Sheaveless Pulley.

Ik gooi mijn bar altijd graag in het zand. Dus een katrol zal te veel slijten. Die ronstan in combinatie met 5mm Dynema slijt echt bijna niet. 

Last edit by: HARMSEL
Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

FeRNandeZ 01 August / 2021 / 11:24

Die aluminium ronston blokjes heb ik wel eens op mijn kite gehad maar bij mij slijt het sneller dan met katrolletjes. De harde coating gaat eraf en de lijn zaagt dan in het aluminium en dan gaat lijn nog sneller naar de klote. De Stainless steel blocks zijn beter, maar zelf op de kite heb liever een mini pully, en dan met harde polyester sleeved dynema lijn 4mm er doorheen. Blijft bij mij het langste heel.

(Kale dynema lijn door een pully slijt idd ook vrij snel)

voor Harnass weet nog niet wat perfecte oplossing  is die niet slijt. De ronde dynema lijn wil als het ware platgedrukt worden omdat het knik maakt die schuift,  waardoor de vezels continue open/dicht gaan, daardaar slijt het dynema, moet nog iets beters voor verzonnen worden. 



kantje board !