Kite low end maken - struts verwijderen & bridles aanpassen

Door: harmsel Reacties: 9 Hits: 3466
harmsel 26 July / 2021 / 06:03

Ik heb een 4m airush lithium voor mijn zoontje(van 23 kg) gekocht. Maar hij kan hem houden tot 16 knopen. Een 4m vliegt echter voor geen meter bij weinig wind.  Logisch, die kite is gemaakt voor 30-40 knoppen en moet een golf van 4 meter kunnen koppen. De kite is te zwaar. 

Nu heb ik er twee struts uit gesloopt en kan mij 7 jarige het vliegertje in de lucht houden bij 12-14 kn. Het is echt een goede verbetering. Ook wat betreft relaunchen. De high end is uiteraard verdwenen, deze kite is onbruikbaar bij 20+ kn

De open verbinding valves op de main heb ik laten zitten en dichtgemaakt met de originele tube en dichtgeknepen met een tywrap. 

 

 

 Video van de single strut Lithium bij 12-14 knopen wind. Lijnen van de vlieger heb ik 6 meter gemaakt. 

Hier nog met 3 struts

Singlestrud lithium:

 Pashouder van het strud materiaal

Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

Djee 26 July / 2021 / 11:33

{#emotions_dlg.worshippy.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

FeRNandeZ 30 July / 2021 / 10:23

dit is idd een goed idee En wordt vaker gedaan. Het is niet alleen het gewicht van de kite. het is ook dat in heel weinig wind de achter kant van de kite niet naar beneden wordt getrokken, waardoor ie bakstalled door zijn struts. Kites zonder struts zijn ook stabieller doordat ze beter luffen (mindr over je heen schieten) en minder snel stallen Beter driften. Nadelen zijn dat ze in turns meer klapperen en dat ze gedepowered minder lekker vliegen.  Voor mij alleen op de foil in weinig wind. En idd voor beginners kids is single strut ook echt zoveel makkelijker.

ik kan je aanraden om ook eens met je Bridles te gaan expirimenteren en of aanknopingspunt van de frontlines te veranderen. Zoals alles is alles een compromis. Voor lowend lichte strutless kites is dit anders dan voor highend 3 struts. Ik wil een pivitoble turn, en veel twist in de kite, verder voor strutless wat meer pull.  

met name in lowwind wil je een kite die als ie in de hoek staat, op 9 uur nog omhoog komt en goed blijft hangen.

 

ik heb ook mijn Gongs strutless getuned met andere bridles en liquid force wow v3 omdat deze laatste ook niet lekker naar mijn smaak vond aanvoelen.

 

kantje board !

harmsel 31 July / 2021 / 07:08

Het succesvol aanpassen van de bridels is simpel, maar hoe de aanpassing invloed heeft op de vliegeigenschappen lijkt mij erg ingewikkeld.

Ik zie gelukkig op het andere forum meer info:

https://kiteforum.com/viewtopic.php?t=2399394

Bedankt voor de mooie tip. Ik ga prutsen!

Last edit by: HARMSEL
Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

FeRNandeZ 31 July / 2021 / 08:25

Briddles hebben veel invloed op de kite niet alleen de angle of attack, ook de vorm van de kite en de twist roteren van de kite tijden sturen. 

idd er is geen perfecte kite het is altijd een compromis. Fabrikanten willen verschillende types kites maken, met verschillende feel.  Tune je een kite voor snel pivotable struren veel twist, mis je weer iets van constante druk in de turn. Tune je een kite voor veel pull etc , dan minder depower en highend. 

Een lowend kite helpt het als de corners van de kite als het ware een beetje openen als je bar aantrekt.  
 verder het frontline attachement point dichtste bij de tip is heel belangrijk voor de angle of attack. Meer naar achteren, dieper meer grunt, meer naar voren minder grunt, kite wil meer over je heen vliegen.

 

kantje board !

harmsel 02 August / 2021 / 06:13

Om de bridles instelbaar te maken:

Ik heb een soort pigtail met meerdere knoopjes gemaakt (onderste foto). Daarnaast het andere eind van het voorste lijntje korter gemaakt. Ik heb al even getest, maar  het is erg lastig om goed de verschillen te merken. Wat is een handige manier van testen? 

 

 

Last edit by: HARMSEL
Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

wazzaah 02 August / 2021 / 18:05

Goed bezig {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

 

Afstellen van de pigtails en kijken wat hef effect is in een mooie stabiele wind van 16-18 knopen doen. Maar je kan zoveel afstellen als je het echt wil dat het soms inderdaad lastig te zien is wat het effect is. Belagrijkste is natuurlijk dat je back en frontstall weet te vermijden.

 

Heb het altijd al gemis gevonden dat (de uitzondering daargelaten) er niet meer merken een kids lijn hebben. Ze beginnen nu echt steeds meer met een jaar of 8 a 9 al met te kiten en de standaard kites zijn daar eigenlijk niet geschikt voor.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

harmsel 02 August / 2021 / 21:13

 

 

 

De bovenste foto is met de lange bridles aan de voorkant. De kite staat iets verder na

naar achter in het windvenster (zie afstand tot de kitetas,)

Verder merk ik net deze 15-20 kn niet veel verschil. Ik ga eens testen nu m bij 11 -16kn 

 

 

 

 

Last edit by: HARMSEL
Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

FeRNandeZ 02 August / 2021 / 21:44

Ik kan niet goed zien hoe deze briddle zit.

Maar het verlengen van de lijn waar een katrol overheen looptheeft nagenoeg geen effect omdat de katrol zorgt  dat de kracht op beide zeiden van deze lijn van de katrol gelijkverdeeld wordt en dus de stand/shape je kite eigenlijk niet veranderd. Heb je een schema overzicht van je briddle?  Als je bridle helemaal vol katrollen zit, zoals bijvb Corekites, Dan zijn de plekken van de aanknoppingspunten op LE bepalend.

 (En kan je eigenlijk weinig lastig tunen).  Met name op de aanknopings punten in de hoek/bocht van LE is erg bepalend good de AOA

Een briddle zonder katrollen, voelt heel direct snappy, maar ook is het lastiger/kritish om juiste punt te vinden doseren van de power. En Minder range op de bar, ook Minder windrange. Ben zelf van briddles met katrollen. Heb me Wow, fixed briddle voorzien van 3 katrollen.

 

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

FeRNandeZ 03 August / 2021 / 08:51

Nog ff bekeken op de laptop, dit is heel simpele briddle waar idd overal katrollen inzitten. Je kan hem fixed maken, pulley less (maar zou ik niet doen), kite wordt dan gevoeliger kritischer op bar input. ) Briddles zonder katrollen kan je perfect AOA instellen. Als je wilt klooien enige wat je hier kunt doen is kiezen voor een extra blauw of rood lijntje, waarmee je het nul punt van AOA iets naar voren of naar achteren kan verleggen. (sommige kites hebben  meerdere attachement points op de briddle.) let op niet te ver gaan, denk max een 5 cm verschuiven van AOA nulpunt. Goed mogelijk dat het ook al prettig getuned ligt voor deze kite. 

Enige andere optie is de aanknopingspunten op de LE verplaatsen, maar dat is heel gekloot en zou ik niet doen zeker niet alss kite opich goed vliegt. Deze kite heeft gewoon minimaal aan briddle en attachements, dus helaas ook weinig customisable.

kantje board !