Reacties
idefixe 10 June / 2012 / 15:23
De NKV gaat hier zeker een rol in spelen. Sterker nog de NKV is hier al mee bezig.

Als eerste de opmerking dat het ongeval 9 juni jongstleden te België los staat van de materie "Kitesurfscholen" . Het betrof hier iemand die niet gerelateerd aan een kitesurfschool / vereniging , geheel zelfstandig en naar verluid "ondanks waarschuwingen" toch zelfstandig in zeer gevaarlijke condities met kitesurfmateriaal op het strand bezig was. Geen "pasjessysteem" op de hele wereld had hier kunnen helpen. Juist in België heeft men veel regels met betrekking tot het kitesurfen. Overheden hebben snel de neiging om bij bepaalde vraagstukken al snel te gaan "verbieden" .
Zoals de zaken met de mij bekende gegevens nu beoordeeld kunnen worden, spreken we hier over iemand die onder zeer onverantwoorde omstandigheden kitesurfmateriaal heeft ingezet op een manier die binnen de kitesurfwereld bekend staat als zeer gevaarlijk / riskant / not done. Hij heeft hier helaas de uiterste prijs voor moeten betalen. Dat door deze actie de kitesurfsport zelf in een negatief daglicht komt te staan is ondergeschikt aan de impact die deze gebeurtenis heeft voor de familie, vrienden , nabestaanden van het slachtoffer. Heel veel sterkte allemaal!

Dan het verhaal over een "kitesurfpas / vaardigheids bewijs" . Laten we beginnen met het uit de wereld helpen van een misverstand als we 1 en ander gaan vergelijken met de duiksport. In de duiksport bestaat een uitstekend opleidings systeem. Het is wettelijk echter NIET verplicht om voor het duiken een opleiding te volgen. Geen mens haalt het echter in zijn/haar hoofd om een shop in te lopen , een duikuitrusting te kopen en het water in te springen. Iets wat in de praktijk ( wettelijk gezien) heel goed mogelijk is. Het gaat hier om een flink stuk bewustwording: duiken zonder goede opleiding is levensgevaarlijk en datzelfde beeld zou de maatschappij van kitesurfen moeten hebben. Dan heb je met een "kitesurfpas" nog een beste bak praktische zaken. Wie gaat waar, op welke manier controleren, handhaven?

Op het punt van bewustwording komt het gedrag van kitesurfscholen aan de orde. Welk signaal geef je aan cursisten af als je met omstandigheden van gisteren , 9 juni, op veel plaatsen een dikke 7 Bft, les gaat geven? Welke zaken worden er minimaal in de lessen behandeld? Heeft iedere cursist tijdens de eerste les(sen) zelfstandig een vlieger gestart en geland? Kunnen de cursisten bij vragen , op/aanmerkingen en eventuele klachten ergens terecht. Zo kun je nog veel meer vragen stellen. De meeste kitesurflocaties hebben inmiddels een officiele status als kitesurflocatie / recreatie gebied. Een kitesurfschool is en blijft een economische / commerciele onderneming die 9 van de 10 keer haar activiteiten onplooit in/op een gebied bestemt voor recreatie. Je zou het ook kunnen vergelijken met strandpaviljoens. Zetten we het hele strand vol met strandtenten of is er een regulering? Op sommige locaties is het alleen al met cursisten / scholen overvol. Is er een grens, wie bepaald deze eventuele grens? Aan de andere kant zijn goede kitesurfscholen onontbeerlijk voor de kitesurfsport.

Zoals al tijdens de ALV van dit jaar bekendgemaakt : Vanuit de NKV is er inmiddels een traject ingezet om te komen tot een goede regulering van kitesurfscholen. Op inhoudelijk gebied zal de input voornamelijk uit de kitesurfscholen zelf moeten komen. Zij zijn het immers die les staan te geven en ( als het goed is) de juiste kennis van deze materie in huis hebben. Het uiteindelijke doel is te komen tot een gedragscode kitesurfscholen, opgesteld door deelnemende scholen. De deelnemende scholen zullen vervolgens door de NKV aanbevolen worden bij startende / beginnende kitesurf(st)ers.

In de uitvoering van bovenstaande zullen we nog op veel drempels, hobbels en lastige hindernissen stuiten. Zowel vanuit de kitesurfwereld zelf als bij overheden , autoriteiten en juridisch gebied. We zijn er druk mee bezig!

Slingshot , Gibbon

FeRNandeZ 10 June / 2012 / 16:29
Er zijn gewoon in verhouding eigenlijk (verbazingwekkend) weinig ongelukken met kiten. Tegenwoordig ziet het zwart van de kiters op elk stand.
ik durf te stellen minder dan wintersport, minder dan paartrijden. Zou wel interssant zijn als er eens objectieve cijfers zouden zijn.

Denk ook dat 90% van de kiters, wel degelijk weet van veiligheid. Echter toch gebeurd het? Varen bij donkere luchten (onweer?) springen bij de kant, varen met een knoop of verselten koord etc.

kantje board !

Nature 10 June / 2012 / 16:38
Ja heb ook de NKV info gegeven hoe mijn school het doet.
Echter waren de vragen nogal gesloten dus weet niet precies wat jullie willen bereiken als NKV zijnde.

Er zijn naar mijn weten meer Ongecertificeerde scholen dan gecertificeerde. De gecertificeerde scholen geven vaak naar mijn mening veel te lang les (22+ kts om maar wat te noemen) Dit komt door de Kosten die verbonden zijn aan bijv IKO.
Geld vragen voor een certificering is dus vragen om problemen naar mijn mening.

Zelf ben ik ook Kiteschool eigenaar.

Kiteschool Nederland-kite.nl (Zeer bewust geen Iko, VDWS, Watersportverbond)
Geeft les op: Muiderberg, Ijmuiden en Schellinkhout.

* Instructeur ratio Maximaal 2 Personen per leraar (bij zeer grote uitzondering 3Personen maar dan worden de lessen verlengt + nog altijd maar 1 kite (roulatiesysteem))

* Instructeur Kite ratio 1 Leraar is Maximaal 1 kite in de lucht!
* Watch and learn Roulatie tussen de 2 leerlingen zo kan men leren van elkaars fouten

* Instructiemap. Hier in kunnen zowel de leraar als de leerling lezen wat er te verwachten is van de school en leerling.
Hierin vind je ook informatie over kites, Kitespots, Veiligheidsregels binnen de school, Algemene regels en les opbouw.

* Logboek. Lessen worden gelogd in een logboek hierin staan de condities van die dag, vorderingen van de persoon en eventuele opmerkingen / aanvullingen.

* Unieke les opbouw Theorie is gesplitst in 2 of zelfs 3 delen. Er wordt enkel voldoende informatie gegeven voor de desbetreffende les. In de 1e les wordt de theorie uitgebreid gegeven en wordt in de volgende lessen uitgebreid herhaald.
* Vaargarantie / Until i can surf. Wij geven een eerlijke vaargarantie dat wil zeggen dat de leerling maximaal 225 Euro betaald voor zijn lessen. Normaal gezien halen wij het in 3 (9 a 12 uur) lessen om iemand klaar te stomen om zelfstandig te kunnen kiten.
Lukt dit niet in deze tijd dan kan de leerling terug komen om op door ons gewenste niveau te komen (er wordt dan vaak ook niet gewaterstart tot einde les 2 of zelfs begin les 3!!)
* Maximum aan wind. 22 knopen is het maximale waarbij wij lesgeven. Voor 1e lessen is dit zelfs maar 19 knopen en het liefst zelfs minder)
Veiligheidsregels worden uitvoerig in elke les herhaald zo ook alle regels in en rondom het water.
De leraar weet de regels binnen de school duidelijk. De leerling kan deze ook raadplegen vooraf en kan de leraar mits deze ze overtreed zelfs op aanspreken.

Naar mijn mening moeten er meer scholen volgens de volgende regel les gaan geven.
We are not in it for the Income, We are in it for the Outcome!

Pasjes ben ik niet eens zo zeer een tegenstander van maar dan absoluut niet zo een systeem als bij het IKO dat leerlingen 3 niveaus kunnen halen.
Een leerling is klaar of niet simpel.

Zolang er kitescholen leren dat 12 uur een neutraal punt is en de handen van de leerling in de hoeken van de bar mogen tijdens het kiten.
sluit ik mijn school absoluut niet aan bij een van de gecertificeerde opleiding!

Wij draaien niet al teveel kitelessen per jaar maar elke leerling die wij afleveren / klaarstomen voor het echte werk weet precies wat hij/zij moet doen. Zijn ze onzeker dan mogen zij Gratis terugkomen (mits ze het hele traject hebben doorlopen) wij zullen ze dan helpen met hun onzekerheden.
Vragen en opmerkingen ik hoor het graag ;)

Cheers

Gilion Nederland-kite.nl


Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

sjoerdsantema 10 June / 2012 / 16:55
Vind het totaal mesjogge. Waarom een pas? Moedig eerder een klimaat aan waarin iedereen elkaar gewoon aanspreekt op onverantwoord gedrag. Gezien een paar topics die hier de laatste tijd zijn verschenen gaat dat prima.

Een positieve verandering begint bij jezelf. Laatst op Ijmuiden op 1 dag twee mensen aangesproken op hun gedrag. Dat helpt meer dan een pasje en al helemaal een stuk meer dan overheidsbemoeienis.

Zou het echt top vinden als de NKV een campagne begint waarin ze promoten om elkaar aan te spreken op onverantwoord gedrag. Kan je mooi doen met een filmpje oid. Kost weinig en de effectiviteit is groot. In combinatie met folder, posters en bijvoorbeeld een banner op markplaats op de kite-afdeling kan je al een hoop mensen bereiken.

Lijkt mij dus eerder een taak van kiters onderling dan van een overheid oid!

#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Morres 10 June / 2012 / 17:15
gezond verstand en locals die hun bek open trekken als ze iets zien wat niet kan, case solved.
|| www.GaastraKites.com || e-mail: morres apenreet home punt NL

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Karta 10 June / 2012 / 19:45
Guilion:Wat ik niet ok vind is dat je certificering eigenlijk neerzet als onnodig en zelfs slecht zover ik zie. Bewust niet gaan leren om anderen iets aan te leren. Ik zie ook dat het gooit op neutrale stand 12 uur? Stevige woorden voor een niet gecertificeerde school. Te duur? Besparen op goedkope instructeurs zonder cert. mannetjes die kunnen kiten, kunnen nog geen les geven. Certificering is enkel om te laten zien dat je er wat aan doet. Helm, vest en regels. Ik zie dat je met niet bekend bent met het "systeem". Kosten kun je doorberekenen. Als ik les krijg wil ik bij een school die weet wat hij doet of iig getracht heeft hier moeite ervoor doet en zich daar kwetsbaar en open op instelt. Hier in de banken voor gaat zitten en luisterd naar ervaren personen. Ik vind dat het niet certificeren van jezelf en instructeur een tikkie arrogant is. Spreken over een uniek systeem. Wie zegt dat? Ideaal beeld schatten over outcome en income. Income is ook voor jou belangrijk. Hoe je ermee omgaat heeft met certificeren niks te maken.Je geeft goed les, maar bent niet bereid om dit aan te tonen dmv certificering. Dat is ok. Maar waarom niet. Dan ben je de beste, meest unieke school. Met certificering. Goede reclame. Andere afkraken... Vind ik niet zo...Gratis les geven. Kan, maar iemand met twee linkerhanden betaald gewoon. We zijn geen liefdadigheid instelling. Me huurbaas iig niet :-) Ik vind dit een nobel streven hoor. In een ideale wereld willen we allemaal meer outcome. Maarjah... Dat is het niet.Elke school en individu maakt fouten. We (spreek even namens de gecertificeerde scholen) zijn niet heilig met certificering. Maar wel geregistreerd voor kritiek. Klachten kunnen vies uitpakken. Maar niet voor ongecertificeerde scholen. Een bewijs van kiten is idd geen bewijs van goed gedrag en of kunnen. Maar 1 lijn trekken. Regels. Veiligheid en er alles gezamenlijk aan doen om iets beter te maken. Vind ik niet dat je dit de deur moet wijzen. Zorg voor duidelijkheid ook niet. VDWS, IKO of KNWV. Ze doen allemaal hun best om beter te worden. Zo ook de cursisten die komen voor certificering. We maken boekjes, regels, duidelijkheid. Pllannen en stappen die door miljoenen bekeken en beoordeeld zijn. En zo voort. Er is een streep. En dat is goed.Nu hebben we niets. Enkel scholen die het niet eens zijn met elkaars werkwijze. Ik ken zowel gecertificeerde als ongecertificeerde scholen die prutsen. Maar er is geen grens. Onze school is groot geworden door goed les te geven zonder vaar garanties. En ik ken er een hoop meer. Even kort over 22 knopen. Niets mis mee. Anders kunnen we cumbuco. Fuerte. Kos. Jeri. En tal van andere locaties sluiten. Boven de 27 knopen met stoten naar 35 is gevaarlijk veel. Korte lijnen 5m kite kan prima met bodydrag. Ik doe het niet, maar zit wel te denken hierover. Tot max van 25-27 knp. Goed. Maar gewoon eens starten met een campagne is idd de eerste stap. Verplichten is in NL een heel vies woord merk ik :-p maar ik zie dat Gilion zich ook graag gratis inzet. Top. Das al twee scholen!Idefix. Inwillig graag mijn bijdrage leveren. Hoe? Mail me aub. Info@kartaboardsports.nlFadeout:Geen vingers wijzen, maar kritisch naar jezelf en open staan voor verandering. Gezamenlijk de schouders er onder en een lobby starten. pas is mesjogge idd. Maarjah. Als het niet goedwillig gaat (mooi woord) dan kwaadwillig. Dat vaarbewijs voor een boot is ook mesjogge op de loosdrechtseplassen. Maar het is er.... Liever gewoon gezond verstand. Maar als het er niet is. Tsja... Een rijbewijs is een start. Maar er zijn genoeg gekken op de weg. Toch ben ik blij met me rijbewijs en eerste ervaring van 16 lessen 1 uurtje lang. Gillion! Ik snap wat je bedoeld. Maar ben het niet eens met je verwoording. Even ter goede orde. Je geeft prima les zover ik gezien heb. Heb een unieke blik hierop ;-)
www.KartaBoardsports.com & www.KitesurfschoolTerschelling.nl

Yoram 10 June / 2012 / 19:57
Waar hebben we het over? Gaan we weer de discussie aan naar aanleiding van een noodlottig ongeval in Belgie? De volgende discussie starten we zeker bij dat ongeluk in Duitsland, dan Frankrijk en vervolgens Brazilie? Misschien gebeurd het wel in Nederland, so what, dat is de realiteit. Met lessen of zonder lessen, met een pasje of zonder pasje, de kans zal altijd aanwezig blijven. Sterker nog, naar mijn mening zal dergelijke reguliering de kans niet eens verkleinen.

Lessen verplichten? Jaarlijks verongelukken er tig fietsers, wintersporters enz bij activiteiten welke al wat langer bestaan dan de kitesurfsport. Daar hebben we toch ook niet een dergelijke regeling, omdat het niks zal helpen. In mijn ogen is een dergelijke reguliering puur commercie, wie gaat die lessen geven? Juist 'scholen', die moeten natuurlijk ook een boterham verdienen. Met alle respect maar ik zou mijn kinderen, broertjes, zusjes, buurmannen en buurvrouwen prima instructies kunnen geven in vergelijking met een aantal scholen. Die zouden nu geen pasje kunnen krijgen omdat er geen school op ze heeft verdiend?

Waar een aantal ervaren kiters vrijdag en zaterdag aan de kant bleven vanwege de harde wind (7bft) waren er een aantal scholen bezig Russische roulette met hun cursisten te spelen. Onverantwoordelijke risico's nemen met onwetende cursisten puur omdat er geld verdiend moet worden. Dat soort clubs laat je toch geen bepalende factor zijn in enige vorm van reguliering?

Zorg voor reguliering onder de scholen. Ik voorzie weer een hoop administratieve rompslomp..... Elke school heeft een vergunningsplicht, de instructeurs van een dergelijke school dienen jaarlijks een certificering te behalen van bekwaamheid en leg regels op wanneer er les gegeven kan worden en wanneer niet. Willen we dat dan? (Lijkt me heel verstandig om voor de verkiezingen bij de verschillende politieke partijen met deze punten is te gaan lobbyen, NOT).

Mogen duidelijk zijn dat ik alleen voor de regels ben met betrekking tot de kitescholen (dat ze niet in te harde wind lesgeven, certificering moet ieder voor zich weten), leg de lasten maar bij hun. Een pasje en een verplichte cursus draagt totaal niks bij. Dat moet en kan niet anders zonder de overheid gereguleerd worden (al is het alleen al om de boetes). Vanuit de NKV een vaarbewijs verstrekken lijkt me juridisch al niet haalbaar omdat je dan een monopoliepositie creeert aan een partij.

Een pasje gaat de veiligheid niet vergroten of het aantal ongevallen verminderen, er zijn al genoeg kiters die een IKO-certificaat hebben behaald (welke je normaliter alleen krijgt bij het volgen van lessen) en zich onnodig in de nesten werken. Genoeg ervaren kiters die een extra risico'tje nemen. Laat ieder z'n eigen gezonde verstand gebruiken en als we allemaal een oogje in het zeil houden dan gaat het prima. Gisteren vroeg ook iemand om zn 8m op te laten, ondanks dat ik zelf met een 8m in dergelijke wind sta toch even gecheckt of die ervaren genoeg was/gevraagd.

Verdere uiteenzetting van mijn standpunt wordt me teveel, maar:

- Fietsers waar er jaarlijks tientalen van overlijden hebben geen fietsbewijs nodig, netzo als wintersporters en vele andere;
- Er zijn zat kiters die lessen hebben gevolgd en een IKO pasje hebben en zich toch dikwijls in de nesten werken;
- Een pasje zal ongelukken niet uitsluiten/ik denk zelfs niet verminderen. Gezond verstand kan daar wel een bijdragen aan leveren.
- Wie gaat dit regulieren? Wat doe je met de kiters die al jaren kiten?

En wie gaat dat pasje betalen? De kiters? Zou natuurlijk van de zotte zijn, ik weiger om maar een extra cent te betalen aan de overheid of welke andere club dan ook, met uitzondering van de stichting 'Help Yoram aan een nieuwe Porsche'.

Amen
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

stefarius 10 June / 2012 / 20:14
Er zijn kitepassen ontwikkeld bij het watersportverbond.
Doel: beginners begeleiden om alle ins en outs bij te brengen om na de kitesurflessen veilig door te oefenen! (kennis, kunde en inzicht)
Duur : 10-12 uur
Pas: link
Verplicht: Nee
Voor wie: elke watersportverbond school kan deze uitgeven
Werkt: ja iedere cursus krijgt hem na de les mee, kan in binnen en buitenland zijn expertise aantonen (nl/eng)
Waarom: mensen weten waar ze aan toe zijn, wat ze leren en krijgen inzicht in hun leerweg.
Kosten: Gratis voor de cursisten (verschilt per school) 0,80 ct per pas (schoolhouders)
kitemobile.nl * kitefinder.com

rolandpeelen 10 June / 2012 / 20:35
Ik moet zeggen dat ik het volledig met Gillion eens ben.. Ik heb een boek naast me liggen van de IKO cursus (een mede instructeur heeft deze wél gedaan) en daar staan een paar frapante dingen in waar ik toch even wat vraagtekens bij heb..
Bijv.
Bij het vallen in het water je safety trekken? (of het is zo onduidelijk aangegeven dat ik het niet snap, maar dat staat er)
Er staat een overzicht met plaatjes van tekens die je tijdens het oplaten zou moeten weten (zijn er dik 20, waarvan een van de plaatje aangeeft dat er geen teken is, ik gebruik er twee )
Foto's van mensen die boardleashes gebruiken
Zeggen dat je prima tot aan 30-40 knopen les kan geven mits je de goede gear hebt (is gedeeltelijk wel zo, maar niet optimaal voor je cursisten)

Ik moet overigens zeggen dat dingen als weersomstandigheden dan wel weer handig zijn om te leren. Maar, ik ben nog steeds van mening dat je voor zo'n cursus schofterig veel betaald voor wat je krijgt. Misschien ietwat vreemd, ik kreeg een a4'tje onder mijn neus met de lesvoortgang, liep 1 lesje mee, deed 1 lesje waarmee er met mij meegelopen werd en dat was het (en ik heb menig cursist veilig leren kitesurfen, één amerikaan betaalde zijn lesgeld nog een keer als fooi omdat ik hem upwind had leren varen terwijl 4(!) andere, IKO gecertificeerde (!) scholen dat niet konden (was in de states btw))

De hedendaagse wereld is er zo op ingericht dat je zo min mogelijk moet nadenken (vandaar ook zo'n cursus, waar mensen al voor je nagedacht hebben). Zoals mijn huisgenoot altijd zegt, je bent slim dus je denkt na. Onder dat motto krijg je al een boel voor elkaar...

Nature 10 June / 2012 / 20:40
Quote: Karta - 10 juni, 2012 (21:45)
Guilion:Wat ik niet ok vind is dat je certificering eigenlijk neerzet als onnodig en zelfs slecht zover ik zie. Bewust niet gaan leren om anderen iets aan te leren. Ik zie ook dat het gooit op neutrale stand 12 uur? Stevige woorden voor een niet gecertificeerde school. Te duur? Besparen op goedkope instructeurs zonder cert. mannetjes die kunnen kiten, kunnen nog geen les geven. Certificering is enkel om te laten zien dat je er wat aan doet. Helm, vest en regels. Ik zie dat je met niet bekend bent met het "systeem". Kosten kun je doorberekenen. Als ik les krijg wil ik bij een school die weet wat hij doet of iig getracht heeft hier moeite ervoor doet en zich daar kwetsbaar en open op instelt. Hier in de banken voor gaat zitten en luisterd naar ervaren personen. Ik vind dat het niet certificeren van jezelf en instructeur een tikkie arrogant is. Spreken over een uniek systeem. Wie zegt dat? Ideaal beeld schatten over outcome en income. Income is ook voor jou belangrijk. Hoe je ermee omgaat heeft met certificeren niks te maken.Je geeft goed les, maar bent niet bereid om dit aan te tonen dmv certificering. Dat is ok. Maar waarom niet. Dan ben je de beste, meest unieke school. Met certificering. Goede reclame. Andere afkraken... Vind ik niet zo...Gratis les geven. Kan, maar iemand met twee linkerhanden betaald gewoon. We zijn geen liefdadigheid instelling. Me huurbaas iig niet :-) Ik vind dit een nobel streven hoor. In een ideale wereld willen we allemaal meer outcome. Maarjah... Dat is het niet.Elke school en individu maakt fouten. We (spreek even namens de gecertificeerde scholen) zijn niet heilig met certificering. Maar wel geregistreerd voor kritiek. Klachten kunnen vies uitpakken. Maar niet voor ongecertificeerde scholen. Een bewijs van kiten is idd geen bewijs van goed gedrag en of kunnen. Maar 1 lijn trekken. Regels. Veiligheid en er alles gezamenlijk aan doen om iets beter te maken. Vind ik niet dat je dit de deur moet wijzen. Zorg voor duidelijkheid ook niet. VDWS, IKO of KNWV. Ze doen allemaal hun best om beter te worden. Zo ook de cursisten die komen voor certificering. We maken boekjes, regels, duidelijkheid. Pllannen en stappen die door miljoenen bekeken en beoordeeld zijn. En zo voort. Er is een streep. En dat is goed.Nu hebben we niets. Enkel scholen die het niet eens zijn met elkaars werkwijze. Ik ken zowel gecertificeerde als ongecertificeerde scholen die prutsen. Maar er is geen grens. Onze school is groot geworden door goed les te geven zonder vaar garanties. En ik ken er een hoop meer. Even kort over 22 knopen. Niets mis mee. Anders kunnen we cumbuco. Fuerte. Kos. Jeri. En tal van andere locaties sluiten. Boven de 27 knopen met stoten naar 35 is gevaarlijk veel. Korte lijnen 5m kite kan prima met bodydrag. Ik doe het niet, maar zit wel te denken hierover. Tot max van 25-27 knp. Goed. Maar gewoon eens starten met een campagne is idd de eerste stap. Verplichten is in NL een heel vies woord merk ik :-p maar ik zie dat Gilion zich ook graag gratis inzet. Top. Das al twee scholen!Idefix. Inwillig graag mijn bijdrage leveren. Hoe? Mail me aub. Info@kartaboardsports.nlFadeout:Geen vingers wijzen, maar kritisch naar jezelf en open staan voor verandering. Gezamenlijk de schouders er onder en een lobby starten. pas is mesjogge idd. Maarjah. Als het niet goedwillig gaat (mooi woord) dan kwaadwillig. Dat vaarbewijs voor een boot is ook mesjogge op de loosdrechtseplassen. Maar het is er.... Liever gewoon gezond verstand. Maar als het er niet is. Tsja... Een rijbewijs is een start. Maar er zijn genoeg gekken op de weg. Toch ben ik blij met me rijbewijs en eerste ervaring van 16 lessen 1 uurtje lang. Gillion! Ik snap wat je bedoeld. Maar ben het niet eens met je verwoording. Even ter goede orde. Je geeft prima les zover ik gezien heb. Heb een unieke blik hierop ;-)


Ik zeg niet dat een gecertificeerde school minder is.
Naar mijn mening heeft het alleen geen toegevoegde waarde omdat het systeem te globaal is.
In Aruba geven ze met aflandige wind les en in NL zou je dat nooit hoeven doen. De opbouw van de les zou dan ook heel anders moeten zijn dan bij bijvoorbeeld een vlagerige aanlandige spot. Zelfde met veel wind onze wind is "Dik en krachtig" terwijl die warme wind dwars door je kite heen blaast zonder al te veel druk te voelen.
25-27 Wat leert een leerling hier nog? Bodydraggen leren ze niet hoor want je gaat al vooruit als je niks doet!
85% van de lessers die opnieuw les nodig hebben nadat ze "Klaar" waren met lessen sturen hun kites underpowered in. Zou eerder kijken naar lesgeven met minder wind dan met meer wind.

Liefdadigheid zijn wij zeker niet maar als je met 22+ aan het lessen bent dan ben je gewoon absoluut voor het geld bezig.
Tuurlijk willen wij geld verdienen het is tenslotte ons werk. Maar ergens moet je de streep trekken van wat kan en wat niet kan en bij veel scholen gaat Geld voor veiligheid.

Dat mijn lessysteem uniek is kan ik je garanderen aangezien ik hem zelf heb geschreven en uitvoerig getest heb in de eerste 2 jaar dat ik hem heb gebruikt. Ook kijkend naar andere systemen, Mijn ervaring met het ontwerpen / ontwikkelen van kites en de ervaringen en progressie van leerlingen.

Ik ben voor een globale lijn.
Maar tegen de vrijheid van het aanbanden leggen van een lesprogramma.
Note ik vind karta over het algemeen een van de betere kitescholen die een goed voorbeeld geven.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

djeverest 10 June / 2012 / 20:45
Een pasjessysteem kan helpen maar zorgt denk ik in eerste instantie voor een schijnveiligheid. Het is pas echt nuttig wanneer je al het mogelijke t.b.v. voorlichting, training, veiligheid op de spots, gezond verstand en elkaar ter plekke aanspreken hebt gedaan en dat nog niet "voldoende" is.
Alleen al uit bovenstaande posts blijkt dat we met z'n allen nog niet toe zijn aan een pasjessysteem en er eerst nog hardstikke veel werk aan de winkel is op andere vlakken om de veiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld kitesurfscholen onder elkaar, vanuit de NKV, kiteshops, surfverenigingen en ook websites horen daar bij. Het beste resultaat krijg je als je met elkaar de handen in één slaat.

Laten we de kracht van het internet hierin ook niet onderschatten. Naast de discussies hier kan Hanglos (evenals alle andere populaire kitesurfsites in ons land en buurlanden maar ook bijvoorbeeld Marktplaats en communicatieuitingen via bijvoorbeeld FB) een belangrijke rol spelen als platform voor de preventie van kiteongelukken.
Waar is op Hanglos bijvoorbeeld het beginners forum? Waar is de prominente waarschuwing over gevaren die aan kitesurfen kleven? Ik zag laatst dat Kitehigh dit op een aardige manier heeft gedaan door (als men niet is ingelogd) zoiets bovenaan op de voorpagina te plaatsen. Maar ik denk dat dit nog beter kan en moet. Weerswaarschuwingen worden hier regelmatig gepost maar dat zou ook wel een prominente plek mogen hebben. Laten we daar ook verder aan werken!

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Djee 11 June / 2012 / 06:13
Quote: Karta - 10 juni, 2012 (21:45)
Even kort over 22 knopen. Niets mis mee. Anders kunnen we cumbuco. Fuerte. Kos. Jeri. En tal van andere locaties sluiten. Boven de 27 knopen met stoten naar 35 is gevaarlijk veel.
Dan ga ik hier even wat verder op in, sowieso is de (warme) wind in warme landen een stuk minder sterk dan hier in Nederland. Tevens is de wind daar vaak een stuk constanter kijk naar Jeri; je wordt gezandstraald maar wel met een zeer constante wind en bijna geen vlagen (slechts enkele knopen). In Nederland is het zo (95 van de 100x) dat als de wind toeneemt de vlagerigheid ook toeneemt, als je vrijdag(middag/avond) of zaterdag les heb gegeven ben je niet goed bij je hoofd. Daar leert de leerling niets van en het is gewoon ronduit gevaarlijk, kite controle is minimaal want beginner, die dus makkelijk de bar aantrekken als het fout gaat met alle gevolgen van dien. Dat ik zaterdag bij Zandvoort weg ging zag ik ook net een lesje beginnen .

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Karta 11 June / 2012 / 06:44
Even vlug reactie:

Thnx Gillion. Apreciated. Toch vinf ik het een toeevoegde waarde. Net als andere keirmerken zit overa een commercieeltintje aan. I ben zeker voor de fun, maar ook het geld. 22+ Geen pobleem! We hebben vaak genoeg zo gelest en is echt prima. Stoten naar 30 kappen we. Pas 7bft is ech te veel.

Maar ff wat anders. Ik zie veel kitescholen met 6-8 knopen les geven. War is dat dan Outcome? Of zakken vullen en he kite door het water slepen. Niemand op het water, behalve de helmpjes. Tja... wat leer je daarvan. Juist... bootje varen en frustratie. Kites oplaten vol in de powerzone om druk t voelen. Ik weet niet.

Warme wind is echt onzin. Kracht=kracht. 6-7 is normaal daar soms meer!. Alsof je daar niet mee je nek kan breken? Zie er genoeg in het vliegtuig elk jaar. De sneeuw in Amerika is ook droger, maar maakt de snowboarden niet minder gevaarlijk.

Pasjes zijn er al idd. IKO, VDWS en KNWV. Dus niets extra, gewoon zorgen dat je een opleiding volgt en je aan de regels houdt. Zelf broertjes en zussen helpen. Kan, maar zou je dat niet gewoon laten doen door iemand met meer ervaring. Je bent geen instucteur. Dus heb respect voor wat ze doen. Blijf positief over de gene die wel goed hun best doen.

Les te duur... moet ik hier op ingaan? Wat doe jij voor werk? Ik kan je vertellen dat je beter fulltime kan vakken vullen dan eigenaar zijn van een kiteschool! Heb geen lange tenen, maar gaat echt nergens over. Ga eerst een kiteschool runnen voordat je daarover kan oordelen. Advocaten zijn duur!

Afgelopen za en vrijdag hebben wij alle lessen afgelast. Enkel vrijdag in de ochtend voor de storm. Ja... 22 knopen en was een hele mooie les.

Goed.. nog geen ideeen gezien over hoe het wel moet dan? Alleen wederom aangeven wie wat beter doet. Dat is echt een eideoze discussie. Uiteindelijk denk ik dat iedereen het ermee eens is dat dit afhangt van condities, niveau, spot, weer, wind, type kites, lengte lijnen, helmpje, vestje en als het even kan een richtlijn. Nee Gillion. Niet direct cert, een goede school is een goede school. PUNT

dus wat dachten jullie ervan dat NKV zich bezig hield met dit in kaart brengen. Wat je kunt verwachten in de school feedbck op 1 site.

vergelijkdekiteschool.nl :-)

ok... ik ga even naar het strand... me zakken vullen... ben straks terug :-)
www.KartaBoardsports.com & www.KitesurfschoolTerschelling.nl

JorisIII 11 June / 2012 / 06:55
Idefix slaat in zijn tweede alinea wat mij betreft de spijker op zijn kop. Het gaat er om dat iedereen zich realiseert dat kiten niet iets is dat je jezelf wel even aan kan leren met een beetje oefenen, maar dat je een zekere hoeveelheid aan kennis en ervaring nodig hebt om verantwoord met een kite aan de slag te gaan. Iedereen weet dat je een brevet nodig hebt als je wil gaan duiken, parapanten, deltavliegen enz. Bij mijn weten is dit bij geen van deze sporten wettelijk geregeld, maar toch zal (zo goed als) niemand dit op eigen houtje gaan uitvogelen met goedkoop op de kop getikt materiaal. Op het daadwerkelijk hebben van een dergelijk brevet wordt volgens mij niet gecontroleerd. Het is vaak wel een vereiste voor het verzekerd zijn, en dat helpt ook volgens mij.
Iedere kiter zou moeten uitdragen dat kiten zonder basisopleiding gevaarlijk is. Meer aandacht hiervoor op de diverse fora lijkt mij een eenvoudig te realiseren eerste stap. Het idee van een beginners forum vind ik goed. Adverteren op bijv marktplaats lijkt mij ook slim. Wellicht kan de NKV dat samen met een paar goede scholen realiseren (en bekostigen) (iets als; "Leren kiten zonder opleiding is gevaarlijk! De NKV adviseert de volgende scholen....." met een link naar een pagina van de NKV over veilig leren kiten en tips over het kopen van tweedehands materiaal).

Djee 11 June / 2012 / 07:03
Quote: Karta - 11 juni, 2012 (08:44)
Warme wind is echt onzin. Kracht=kracht. 6-7 is normaal daar soms meer!. Alsof je daar niet mee je nek kan breken? Zie er genoeg in het vliegtuig elk jaar. De sneeuw in Amerika is ook droger, maar maakt de snowboarden niet minder gevaarlijk.


Warme lucht kan idd nog wel dezelfde snelheid hebben als koude lucht (m/s /bft/knopen), maar is idd minder dicht dan koude lucht en bezit daarom minder energie per m3.

Veel plezier/succes met lessen
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)