Chicken loop quick release, ik snap hem niet!

Door: aeg Reacties: 10 Hits: 2054
aeg 07 November / 2018 / 22:52

Goedenavond! Ik heb een basiscursus kitesurfen gevolgd en inmiddels mijn eerst materiaal (tweedehands) aangeschaft. Ik heb m'n wetsuit nog niet aan, of ik stuit al tegen het eerste vraagstuk! {#emotions_dlg.bonk.gif} Voordat ik begin wilde ik namelijk alle veiligheidssystemen snappen en kunnen gebruiken. Maar nu heb ik één kite met bar waarvan het me niet lukt om de safety bij de chicken loop te gebruiken.

Uiteindelijk met veel wringen en geweld heb ik hem los gekregen. Niet zoals het hoort dus, maar ik dacht wel handig om te onderzoeken waar het aan ligt... Maar nu krijg ik de safety niet meer vast!

Ik heb er even een filmpje van gemaakt (en enkele foto's). Het lijkt wel alsof een stukje kunststof dat om de lijn zit (voor wrijving met de bar denk ik als leek) beperkend werkt op het rode kunststof gedeelte. Doordat het rode kunststof gedeelte niet ver genoeg naar boven kan schuiven, werkt de quick release niet zoals het hoort, en krijg ik hem niet meer terug erin. Ik heb het gevoel dat er meer ruimte zou moeten zijn zodat het allemaal wat gemakkelijk gaat. Of.... doe ik gewoon iets doms? Ik denk dat het filmpje redelijk goed illustreert wat ik probeer (en dus wat er niet lukt).

https://photos.app.goo.gl/e9eVXMzLrYy5bMMQ6

Mocht je het filmpje bekijken, alvast bedankt voor je tijd!

KiteShallow 07 November / 2018 / 23:20

Kan de vorige eigenaar niet even een demo geven?

aeg 07 November / 2018 / 23:36

Dat had hij wel aangeboden, maar hij woont erg ver weg. Ik heb vanavond deze video met hem gedeeld en zeker een half uur op afstand met hem geprobeerd, maar het lukt mij niet. Het aanbod om het me in persoon te laten zien is er ook, maar ik denk 'raadpleeg het publiek'.

(Ik weet zeker als ik 1 a 2 cm van de kunststof huls af zou snijden, dat er genoeg speling is en dat het werkt. Maar hij vaarde tot nu toe altijd met deze bar exact zoals hij is. Als ik er dan straks achter ben wat ik fout doe, heb ik vast 1 a 2 cm kunststof te weinig {#emotions_dlg.spinsmile.gif}.)

wazzaah 08 November / 2018 / 00:25

Ouwe meuk, voor in de grote verzamel bak.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Jeroen Schoots 08 November / 2018 / 07:15

Nu ben ik ook benieuwd naar welke kite ,de bar voor is .

Amders zou ik de bar een up date laten doen door Evan van www.infexion.nl

Dan weet je zeker dat je een veilige bar .

Succes

aeg 08 November / 2018 / 08:46

Bedankt voor de tip Jeroen! Als ik er zelf niet verder mee kom (of met jullie hulp), dan ga ik zeker een infexion raadplegen. Ik wil op een leuke en goedkope manier aan de slag met de hobby. Comfort en performance mag dat wel in de weg staan vind ik persoonlijk, maar veiligheid niet!

De kite die aan deze bar hangt is een Gaastra Max 12m en is voor mij bedoeld als light-wind kite. Ik hoop ermee te kunnen oefenen rond 12kts wind (heb een wat groter board en ben vrij licht zelf). Mijn andere kite is een cabrinha switchblade 2012 9m. Die bar snap ik overigens helemaal en de safeties werken goed / zoals ik dat gewend ben van de lessen.

Snijplank112 08 November / 2018 / 11:02

In het filmpje ziet het er uit alsof je de rode plastic hoes verder naar boven moet duwen. Misschien dat die tegen gehouden wordt door de hoes om die lijn aan de bovenkant? Verder ziet het er nogal ouderwets uit, ik denk niet dat je deze makkelijk getriggerd krijgt wanneer je hem nodig hebt.

dvdspeler 08 November / 2018 / 12:37

Je bent er bijna. Touw ff strak trekken boven de bar, dan dat rode ding inderdaad verder naar boven en dan kan die er onder.

maar nog beter is weggooien want dit is oude troep en niet te vertrouwen. Hoe ga je je hier mee redden op het water met gedraaide wind en verdraairde knie? Ik zou niet durven

dvdspeler had een 1 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Airush Vapor (2009)

aeg 08 November / 2018 / 17:18

Bedankt voor de tips en het meedenken. {#emotions_dlg.thumbsup.gif} Ik ga eens kijken of het de moeite waard is om een nieuwe, veilige, chicken loop erop te laten maken, of dat ik beter een andere bar kan aanschaffen! Ik heb nog een modernere bar voor de switchblade, maar die zal vast niet compatible zijn (4-lijns tov 5-lijns).

KiteShallow 09 November / 2018 / 01:02

Hoi AEG, welke kite (merk, type en maat) heb je?

Djee 09 November / 2018 / 06:39

Zie een paar berichten hierboven {#emotions_dlg.shutup.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)