Lijnlengte is bepalend of je verschil kan voelen. Ik vaar kites van 6 t/m 17m met 45cm bar.
Kleine kites met korte bar en grote kites met langere bar. Dus jouw 8m met een 47 bar en je 12m met een 57 bar is GOED!
Een kleine kite draait makkelijker dan een grote kite, daarom heb je verschillende barlengten. Als je een kleine kite met een grote bar gaat vliegen, dan zal deze heel zenuwachtig en direct reageren. Omgekeerd, als je een grote kite met een kleine bar vliegt, dan reageert de kite niet optimaal op een stuurimpluls, omdat het benodigde verschil in stuurlijnlengte niet voldoende.
Je kunt natuurlijk zoals GELOOF een 17 m kite met een 45 cm bar vliegen, maar dat is echt niet optimaal hoor. Vaak wordt per kitemaat door de fabrikant de optimale barlengte aangegeven. Afwijken hiervan mag natuurlijk...
De meeste merken hebben ook barren die je in lengte kunt verstellen, hoef je niet veel verschillende barren te kopen ;)
Wat betreft lowhigh end is er geen verschil met welke bar je vaart, indien de lijnlengte van beide barren gelijk is.
et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)
Voor beginners is het logischer om voor brede bar bij grote kite en voor smalle bar bij een kleine kite te gaan idd, maar absoluut geen must. Niet alle merken hebben altijd brede/smalle barren in hun assortiment gehad en destijds leste ik gewoon met kites tussen 2,5m en 8m met een relatief brede bar. Geen enkele cursist heeft nadeel gehad van die relatief brede bar. Je went er zeer snel aan en dat geldt ook voor een smalle bar bij een grote kite.
Een grote kite heeft een andere stuurimpuls nodig dan een kleine kite. Om een gelijke kite reactie te krijgen zal je bij een grote kite een groter verschil in stuurlijnlengte moeten creeeren (grotere baruitslag) dan bij een kleine kite. Dat is de reden waarom er verschillende maten barren bestaan.
Groot voordeel hiervan is, dat je tijdens het varen met verschillende kitematen (met de juiste bijbehorende bar) een nagenoeg gelijke barbeweging kunt maken die voor al de verschillende kitematen resulteert in een nagenoeg zelfde reactie van de kite! Nou is dat niet ff prettig ;)
En tuurlijk kan je een 17m kite met een 45 cm barretje besturen en een 7m kite met een 65 cm bar, maar dit is verre van ideaal!
Een cursist (beginner) kan juist beter met een trage kite (kan gerealiseerd worden met kleine bar) oefenen, zo kunnen ongewilde stuurfouten eenvoudig voorkomen worden. Dus lessen met een (te) brede bar, lijkt mij niet ideaal. Maar ja, ik ben een engineer en geen kiteinstructeur.... ;)
et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)
Wel off topic, maar toch even, @ET1961: Ik ervaar de leercurve met een iets bredere bar dan 'ideaal' niet anders dan de leercurve met een smalle bar voor any cursist. Een kite die bij het lessen gebruikt wordt hoort per definitie relatief klein te zijn voor de bestuurder van de kite en de windsterkte. Ik kwalificeer weinig stuuracties als ongewild. Een foutieve stuuractie met directe feedback van de instructeur levert ook leerwinst voor de cursist op.
Denk er wel aan dat een kleine bar vaak de stopper voor de safety dichter bij de bar heeft zitten. Om die reden werken bij sommige kites de safetys niet als je een kleine bar op een grote maat vaart. Niet geheel onbelangrijk.
@kitecare scheveningen, zeker een goede toevoeging voor diegenen die met een standaard bar varen en dat doet nog steeds de meerderheid van de kiters.
Jullie allemaal bedankt voor de raad en advies... ik zat er namelijk nog aan te denken om een tussen maat bar (van 52 cm) te kopen ... maar ik denk dat dit nu overbodig is ... echter is de 57cm bar wel uitgerust met 24m lijnen ... dus zal deze iets trager reageren... prima ... zolang de eigenschappen van de kite maar het zelfde blijven.!!!
Vraag wat denk jullie ?
Ik wil graag een bar !
welke lengte is de beste ?
wat mis je aan de bar van tegewordig ?
Ik hoor graag jullie mening .
@Anouschka
Ik wil graag een bar ! Wie niet...
welke lengte is de beste ? Dat is afhankelijk van je kite(maat). Daarom is een verstelbare bar zo handig
wat mis je aan de bar van tegewordig ? Nix (misschien automatisch oprollen en afrollen van je lijnen na en aan het begin van een kite sessie)
Registreerde: 13 June 2016
Ik kite nu al wel wat jaartjes en heb jl een nieuwe set kites aan geschaft...
Bij deze complete set heb ik een 12M en 8M kites met verschillende bar lengtes (47 en 57 cm).
Ik vroeg me af of de kite eigenschappen veranderen bij het verwissellen van de barren ... dit los van de stuur snelheid en bar druk natuurlijk...
Blijft de high-end en low-end het zelfde of zit er een minimaal verschil in met de orgineel voor geschreven bar lengte voor de kites...???
gegroet...