KIJK UIT ! Bastaard Satijn Rups is er weer.

Door: FeRNandeZ Reacties: 4 Hits: 2525
FeRNandeZ 28 May / 2022 / 10:50

Let Op de Bastaard Satijn Rups is weer volop aanwezig, zag ze in Wijk Aan Zee weer overal lopen. Zitten op verschillende stranden Nederland, eten de duindoorn.   

De brandharen van deze rups veroorzaken allemaal bultjes en enorme jeuk tot wel drie weken, zelfde als van de Eiken Processie Rups. Let dus op met omkleden,doedit snel en zorg dat je binnenkant pak de grond niet raakt Rupsen lopen daaroveral over het fietspaden brandharen liggen daar ook en waaien meein de windtegen je huid.

Kans dat je onder de bultjes zit, ook als je een keer je pak weer aandoet, als dezeopde grond heeft gelegen grote kans dat er veel brandharen op zitten.

Bastaardsatijnrups | medischcontact

Bastaardsatijnrups aangetroffen in duinen op op strand Wijk aan Zee (nieuws.nl)

 

kantje board !

TotallyNuts 31 May / 2022 / 09:53

Als je last hebt direct afplakken met tape en er vervolgens weer afhalen, daarmee verwijder je andere brandhaartjes

FlyingFox95 16 June / 2022 / 22:32

Lopen niet alleen daar rond, ook in zeeland oa bij vrouwenpolder al gespot. Zelfs op t strand, liep dat kreng zo mn kite op!

harmsel 27 June / 2022 / 20:45

OMG!
Ik ben zooooo bang. Oei een rupsje om mijn kite!!!
Super bedankt dat jullie deze hoge prioriteit alarmfase weergeven. Echt, zo fijn, bedankt  mannen voor dit echt belangrijke bericht. Is dit code geel of toch nog net op het randje van oranje...

Waarom kan ik geen afbeeldingen toevoegen?

FeRNandeZ 27 June / 2022 / 21:15

Dat dacht ik ook, zal we los lopen.

Ik heb echt honderden bultjes gehad over mijn lichaam met name buik rug en schouders.  Zat helemaal onder en jeuken als een gek. Het kwam bij mij doordat ik mijn natte pak uit doe op het fietspad, als het paar weken droog weer is geweest hebben daar veel rupsen gelopen, kans is dan dat er ook brandharen liggen. 

Volgende dag deed mijn pak weer aan en aan, haartjes zitten dan aan de binnen kant van je pak,  na het kiten echt helemaal onder de bultjes echt giga jeuken, weken last van gehad.

Nu doe ik dus wat voorzichter, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.   

 

Westland strijdt tegen bastaardsatijnrups - YouTube

 

 


Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !