KNRM in actie voor vermiste kitesurfer en omgeslagen catamaran

Door: richardkiter Reacties: 5 Hits: 2421
richardkiter 07 June / 2022 / 12:35
KNRM in actie voor vermiste kitesurfer en omgeslagen catamaran
 
De KNRM kwam vrijdagavond in actie na een alarm over een omgeslagen catamaran.© Foto KRNM
Zondag 5 juni 2022 om 15:07Roel van Leeuwen
 
EGMOND AAN ZEE
De Adriaan Hendrik van KNRM station Egmond aan Zee en de kustwachthelikopter Rescue 08 zijn zaterdagavond uitgerukt na een alarm over een vermiste kitesurfer ter hoogte van Egmond-Binnen.
Vanuit een van de huisjes op het strand werd een kitezeil waargenomen in zee, maar van grote afstand was niet te zien of de surfer ook bij het zeil in het water lag.
 
De bemanning van de helikopter zag het kitezeil drijven, maar zag geen spoor van de surfer. Het zeil werd opgepikt door de bemanning van de reddingboot. Terwijl de reddingsboot en de helikopter op het water verder zochten naar de surfer, ging de bemanning van het Kusthulpverleningsvoertuig op de wal op zoek.
Bij het strandpaviljoen in Egmond-Binnen kregen ze de bevestiging dat de kitesurfer al uit het water was. Hij heeft zijn kite moeten laten gaan, maar was zelf veilig aan wal gekomen. De zoekactie kon worden gestaakt.
De KNRM roept kitesufers, surfers en zeilers op een speciale Be Traceable sticker op hun materiaal te plakken waarop naam en mobiele nummer kunnen worden ingevuld.
 
 
NODELOZE ZOEKACTIES
,,Je maakt het iedereen (inclusief jezelf!) makkelijker als jouw mobiele telefoonnummer op je materiaal staat. Je hebt je materiaal snel terug en je bespaart de redders zeer kostbare en nodeloze zoekacties. Laat de Kustwacht/KNRM niet onnodig naar jou zoeken, wanneer je veilig aan wal bent, maar je board nog rond drijft.’’
Ook op vrijdag kwam de Adriaan Hendrik ook al in actie voor een een omgeslagen catamaran ter hoogte van Bergen aan Zee. De catamaran is op sleep genomen en naar het strand gebracht alwaar de bemanning van het Kusthulpverleningsvoertuig de catamaran en de opvarenden verder begeleidden.
 
 
 
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

harmsel 07 June / 2022 / 22:32

Ik had een paar jaar geleden twee agenten aan de deur, om 7:00 uur in de ochtend!

Mijn "boot" was gevonden, zonder opvarende. Het bleek dat ze mijn kiteboard, met mijn telefoonnummer er op,  gevonden hadden. Het  board hadden ze helaas niet  meegenomen. 

De meeste hulpdiensten hebben echt geen idee wat we doen.  Zo ook de kustwacht:

Een "sticker" op de kite!? 

{#emotions_dlg.schater.gif}

Last edit by: HARMSEL
Kite

karel79 07 June / 2022 / 23:45

Hahaha Harm dat is wel prachtig. Waarom hebben ze niet gewoon ff gebeld, je nr hadden ze al!

snowbuggy 09 June / 2022 / 11:49

Vorig jaar zomer was ik aan het foilen op mijn homespot : Egmond aan Zee.
Ook de reddingsbrigade was op het water aan het oefenen met hun jetskis en reddingsboten; het was een perfecte avond met weining wind en weinig golfslag.

Ik lag in het water na een stuurfout : kite netjes boven mij in de lucht maar mijn foilboard was ondertussen een eindje van mij afgedreven.

Een van de jetskis van de reddingsbrigade kwam naar mij toe of hij mij mocht helpen door mijn foilboardje terug te brengen: mij zou dat wat bodydraggen schelen en de jetski kon mooi oefenen in het "redden".

Zodoende geschiedde...echter toen ik later eenmaal weer aan land was zag ik een flink groot gat in mijn board : de jetski was te hard op mijn foilboard gevaren. Het board heb ik daarna weg kunnen gooien. (niet dat het erg was want ik wilde toch al iets nieuws kopen en nu had ik eindelijk een reden).

Ik ben blij dat de reddingsbrigade er is; ze doen goed en dankbaar werk.

Ik hoop alleen dat ze wat voorzichtiger met materiaal omgaan want ik zie dat ze nog weinig ervaring hebben met het redden van kitesurfmateriaal.

Eric

harmsel 27 June / 2022 / 20:59

Fijn dat ze er zijn, helaas zijn ze er niet op de momenten dat het echt gevaarlijk is. Namelijk als het echt waait en koud is. Ik ben mijn erg bewust van de gevaren van kitesurfen. In de winter, als ik in mijn eentje het water op ga bij 3 graden op zee. Het is belangrijk dat je jezelf kunt redden. Altijd. Daarvoor is een voldoende warm wetstuit key wat mij betreft. Ik heb wel eens een QR en savety gehad die beide kapot gingen. Dan heb je geen kite en geen board meer in je buurt... Vertrouw op jezelf, weet hoe je een self rescue moet uitvoeren.

De self rescue is een leuke oefening bij weinig wind: https://knowledge.thekitespot.com/kitesurfing-self-rescue/

In het echt is het een veel grotere chaos, lijnen overal, de wind die af en toe aan de kit rukt, golven die mijn overspoelen, zo ging het bij mij in elk geval ;-)

Statistisch blijft de weg er heen (als je met de auto komt) een veel groter gevaar dan het kiten zelf.

Kite

Robbert014 10 August / 2022 / 21:04

@harmsel De KNRM is er ook op de momenten dat het 'echt' gevaarlijk is hoor. Alleen duurt het even voordat ze bij je zijn. Daar komt bij dat de KNRM ook afhankelijk is van meldingen (van anderen). 

Zelfredzaamheid is hoe dan ook altijd een pre!