Nieuwe app Volo houdt kitesurfer op de hoogte

Door: richardkiter Reacties: 3 Hits: 1419
richardkiter 02 September / 2022 / 16:28
Nieuwe app Volo houdt kitesurfer op de hoogte
 
Hidde van der Ploeg wil zijn app voor kitesurfers perfectioneren.
FOTO SIMON BLEEKER
Vijf surfers testen nut in de praktijk
Van onze verslaggever
 
Hidde van der Ploeg (31) kitesurft zelf niet maar bouwde er wel een succesvolle app voor. Met Volo kunnen gebruikers meten hoe hard en hoe hoog ze gaan.
„Een vriend van mij vroeg zich af of je zou kunnen meten hoe hoog je springt tijdens het kitesurfen”, zegt Hidde die geboren en getogen is in Leeuwarden maar inmiddels naar Amsterdam is verhuisd. „Ik dacht: volgens mij moet dat wel kunnen.”
 
Met de app Volo (Italiaans voor vliegen) kunnen kitesurfers op hun Apple Watch zien hoe hoog ze hebben gesprongen. Het is ontwikkeld met kitesurfers als doelgroep in gedachten, maar windsurfers kunnen hem ook gebruiken om te zien met hoeveel kilometer per uur ze over het water hebben gesurft.
Ook wordt de route bijgehouden en werkt de app met een waterslot, waardoor het horloge geen berichten gaat versturen als er waterdruppels op komen. Daarbij kan je in de gezondheidsapp die al automatisch op de Apple Watch zit, aangeven dat je net een kitesurfworkout hebt voltooid. Die optie is er zonder deze app niet.
Volo is ondertussen al ruim tweeduizend keer gedownload. „Redelijk”, noemt Van der Ploeg dat. „Een app heeft soms veel tijd nodig om opgepikt te worden, maar dit vind ik al een prima aantal. Het is natuurlijk een niche groep, een kleine club. Kitesurfers zijn er al niet zo heel veel. En dan is de app ook nog alleen bestemd voor kitesurfers met een Apple Watch.”
 
 
Volo is vooralsnog gratis te downloaden. „Ik wil eerst dat het goed loopt. Ik ben nu nog bezig met de feedback te verwerken. Dat vind ik belangrijk, ik wil kwaliteit leveren.”
Van der Ploeg is al bezig met een update. „Ik wil het meten van de sprongen verbeteren”, zegt hij vastberaden. Nu werkt de app met een hoogtemeter. „Maar op het water wordt de luchtdruk verstoord en kan de app er soms naast zitten.”
Om dat probleem aan te pakken, moet de app met sensoren en patronen kunnen zien wanneer een sprong begint. „Kitesurfers draaien hun pols op een bepaalde manier om de lucht in te gaan. De app moet die rotatie gaan oppikken en herkennen als start van de sprong. Zo moet het accurater worden.” Hij heeft heel wat staan springen op pleintjes in de buurt om op het droge zijn app uit te proberen.
 
 
Op dit moment zijn vijf surfers de nieuwe versie aan het uittesten. De testers komen uit heel Nederland. „Ze surfen allemaal op andere plekken, daardoor heb ik meer variatie in de data.” Ook komen er in de nieuwe versie weersvoorspellingen. „De app laat je weten dat het in jouw buurt hard gaat waaien. Je kan dan meteen je vlieger klaarmaken en het water opgaan.”
 
Een andere handige functie die in de nieuwe versie van de app moet komen, is een veiligheidssysteem. Hij is daarover in gesprek met de Koninklijke Redding Maatschappij. „Ik wil iets maken dat als een kitesurfer te lang stil zit, er een melding binnenkomt bij de KNRM. Net als sommige auto’s een systeem hebben dat iemand van een meldkamer gelijk belt als een airbag afgaat.”
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Leon van Bergen 02 September / 2022 / 16:35

Altijd leuk, iets nieuws!

 

Wat ik mij wel af vraag, hadden ze nog nooit van Woo,Surfr,Piq gehoord ofzo toen ze zich afvroegen of je de sprongen en snelheid zou kunnen meten?

Kitemen 02 September / 2022 / 16:41

PIQ is al een tijdje overleden...Volo was eerder met sprongen op Apple Watch maar Surfr heeft t nu ook (en tbh denk ik dat hun al verder zijn en niet met luchtdruk werken) 

depostbode 05 September / 2022 / 05:23

heb die volo app eens geprobeerd, had 400 sprongen van 25 meter hoog. Heb me dan maar prompt aangemeld voor de KOTA :-)