Reis verslag Kaapstad Zuid Afrika 2023

Door: richardkiter Reacties: 6 Hits: 1180
richardkiter 15 February / 2023 / 07:50

Reis verslag  Kaapstad  Zuid Afrika 2023 ;

 Al jaren op mijn Bukket lijst, het walhalla van het kitesurfen, je moet er geweest zijn, Kaapstad

Dit jaar was het dan zover vanaf  half januari tot half februari  ben ik in Kaapstad  geweest en de verwachtingen waren heel hoog gespannen.

Accommodatie gehuurd bij Blouberg vlakbij het strand.      

Eerste dagen geen wind dus de bekende toeristische dingen gedaan :

De tafelberg bekeken, Waterfront, Hout Bay , Camps Bay, Chapmans peak drive, Boulders beach met de pinguïns, Zee aquarium Kaapstad met veel haaien en natuurlijk Robben eiland met de gevangenis van Nelson Mandela. 

  

Kite spots waar ik gevaren heb :

 

Sunset beach : gevaren met on shore wind, prachtig evenredig langs de gehele kust tot Blouberg en gevaren met  vlagerige wind side off shore , hoop windsurfers en niet echt lekker varen daar. Kleine strand met stenen.

Hermanus : Windy Pro gaf aan dat het hier goed zou gaan waaien, 4 uur totaal in de auto gezeten door een prachtig berg trip. Aangekomen Hermanus, bijna windstil, klein lagoontje waar als het er waait volgens mij mega druk kan zijn. Jammerrrrrrrrrr en Windy Pro bedankt !

 Shark Bay : Ongelofelijk, klein strandtje waar je amper je kite kan op pompen en je lijnen kan uit lopen met zoveel kiters, wat een ellende ! Mega druk. Het water erg choppy en aan de kant vlagerig zodat je goed moet opletten dat je kite niet uit de lucht valt.  Nee… niet echt mijn spot.

 

Langebaan : choppy water en erg druk. Mooiste varen is achter het dijkje in het baaitje. Dan lopen daar de golven het mooiste.  Dit houd ook in dat het daar nog drukker is dan bij Langebaan zelf. Zat op een gegeven moment naast een van de Pro,s en die zei  zelf : dit is te druk om lekker te varen.  Kwam wel weer mijn held en idool Ruben Lenten tegen waar ik op een gegeven moment naast vaarde. Ik had hem niet herkend maar hij mij wel, hij stak een duim omhoog naar mij toe.

 Muizenberg : onshore wind met haaien vlaggen (zwart is de gevaarlijkste vlag die ik gezien heb) Lekker rustig daar. Wel vlagerige wind aan de kant en bij harde wind word je gezandstraald. Zit je auto bij het openen onder het zand.

 

  Big Bay / Blouberg  ;  Vanaf 15.00 uur begon het hier gemiddeld te waaien. Kan je lekker rustig varen tot dat de wind echt aan gaat om een uurtje of 17.00 uur.  Er komen dan mega hoge golven wat enorm kicken is om dan te varen. Dan wordt het wel gevaarlijk en erg druk op het water. De loep idioten komen dan uit hun bed en gaan als een gek lopen springen met niet controleerbare loeps.  Paar keer gehad dat zon loep idioot bijna met zijn loeps in mijn lijnen zit. Persoonlijk ben ik dan alleen maar aan het kijken waar ik veilig kan varen, niet echt relakst en tijd om van het water af te gaan,  jammerrr.

 

 Misty Cliffs : mega hoge golven, en vlagerige wind. Eigenlijk hetzelfde als bij Blouberg en Big bay, zo gauw de wind echt aan gaat niet relaxt varen door loep idioten, jammerrr. 

  Het meeste met de 9 meter gevaren, paar keer met de 11 meter  en 2 keer met de 7 meter. Alle kites waren van Ozone, De Edge  V11, top kites.

Kaapstad zelf : Over het algemeen aardige gastvrije en vriendelijke mensen. Voor 10 tot 15 euro kan je heerlijk eten. Benzine goedkoop voor 1.15 euro per liter. Mensen rijden lekker relaxt in de auto, alleen links rijden wat snel went.  Temperatuur gemiddeld 25 graden met alle dagen zon en niet benauwd

 

Conclusie :

 

Kaapstad,  Genoten,  een keer geweest  maar hier kom ik nooit meer terug. Oorzaak:  Te druk op alle kite spots waar ik heb gevaren. Voor mij zelf vaar ik dan niet lekker relakst als ik constant om mij heen moet kijken of er niet een of andere idioot op je springt. Paar keer dit gehad dat er iemand bijna in mijn lijnen zat. Gelukkig liep het allemaal goed af en heb ik geen schade gehad maar echt blij wordt je hier niet van natuurlijk !! Ook heb ik in die 20 jaar dat ik nu kite surf , mooiere relaxtere en rustigere spots gezien dan hier 

zoals Obidos Portugal, Klitmoller Denemarken, La torche Frankrijk, Taragona Spanje  Wijk aan zee . Canos de la mecca Spanje Teksel

 Hier  rij ik  als het moet nog  vanavond nog naar toe, 

Wel blij dat ik er geweest ben trouwens want ik had het niet willen missen !

 

Zoooooooooooooooo,   deze kan ik door strepen op mijn Bukket lijst.

 

See you  Laterrr op het Waterrr !!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Nature 15 February / 2023 / 09:00

Onder gegaan aan het eigen succes.  Helaas vrees ik dat je gelijk hebt dat het te druk is.
Blij dat ik een jaartje niet ben geweest.

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

richardkiter 15 February / 2023 / 10:47

Heb het gevoel dat het daar alleen maar drukker wordt helaas.

 

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Janvanbun 15 February / 2023 / 15:42

Fuck man, ga volgende week..

 

Zijn van plan om een downwinder te doen van Kaapstad naar Langebaan (met support car).

Denk dat het tussenstuk wel rustig is {#emotions_dlg.bonk.gif}.

 

 

richardkiter 15 February / 2023 / 16:53

Eerste stuk druk daarna heb je de beach voor je alleen tot Langebaan.

Veel plezier Jan 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

karel79 15 February / 2023 / 19:21

Bedankt voor je verslag Richard, ik heb ook een pleurishekel aan te veel mensen. Kaapstad skip ik dan maar ff.

Bij mij staat Punta Luna in Peru nog op de fuckitlist. Lekker afgelegen, maar geen idee of het daar druk is of niet..

richardkiter 19 February / 2023 / 08:54

Klinkt goed Peru, denk niet dat het daar erg druk is.

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us