Bekeuringen uitgedeeld Trintelhaven Dijk Lelystad

Door: richardkiter Reacties: 6 Hits: 1747
richardkiter 16 May / 2023 / 19:08

Attentie :  Bekeuringen voor  kiters die op de dijk Lelystad ter hoogte van Trintelhaven  Checkpoint Charly varen waar het verboden is te varen.

 Kreeg van mijn maatje Tom het navolgende bericht

Wat een ellende vandaag op de dijk Lelystad ter hoogte checkpoint Charly. Vandaag  gewingfoild samen met een 4 tal kitesurfers.  Ko de boswachter vond het nodig om bonnetjes uit te schrijven verboden voor kiters.

wingfoilers vallen onder gewone zeilers dus ik heb geen bonnetje gehad. Wel politie erbij omdat er geen legitimatiebewijs werd gegeven aan Ko.

 

 Richardt Kiter: Wat een ellende, wat koste de bekeuring voor de kite surfers ?

 

 Tom : Geen idee zal niet weinig zijn kunnen in beroep want er staan geen borden geef het door aan al je  kitevrienden.

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

wazzaah 23 May / 2023 / 20:03
TRINTELHAVEN (update en informatie)
 
Hoewel het een mooie plek is, is het momenteel verboden er te kitesurfen.
Er zijn zeker kansen op het krijgen van de benodigde vergunningen, maar doordat er soms gekitesurft wordt komen deze kansen ernstig in gevaar.
De provincie (vergunningverlener), Rijkswaterstaat (ontheffing verlenen) en natuurorganisaties (potentiële bezwaarmakers) krijgen hierdoor namelijk de indruk dat met kitesurfers geen afspraken te maken zijn.
NKV-Spotbeheerder Edo en Regiocoördinator Hans hebben inmiddels een vergunningaanvraag bij de provincie ingediend.
 
De stappen die nog volgen, zijn:
- ontwerpbesluit provincie (enkele weken);
- beroepsperiode (zes weken);
- vergunning Natuurwet (indien geen beroep door derden);
- ontheffingsaanvraag BPR bij Rijkswaterstaat (enkele weken);
- vergunning Waterwet voor benodigde aanpassingen (enkele weken, mogelijk maanden);
- procedure gebiedsbeheer (weken of maanden);
- inrichten gebied (weken/maanden)
 
Om de vergunningsaanvraag te laten slagen, vragen wij jullie tot de vergunning is verleend, NIET te kiten bij de locatie Trintelhaven.
 
We houden jullie op de hoogte.
 
Edo en Hans
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

FeRNandeZ 23 May / 2023 / 21:08

 ken die spot niet, vaar alleen op zee.   Maar het is best vaag als je er wel mag wind surfen wingen kanoen zeilen,varen met motorboten etc terwijl voor kiters vergunningen nodig zijn tav natuurwet, waterwet.

Je zou verwachten dat het enige verschil met het verbieden van kiten op een bepaalde spot de veiligheid ten aanzien van de lijnen.  Dus een beperkte ruimte op het water en of ruimte ten aanzien van het veilig neerlaten en eventueel overlast gevaren kan veroorzaken voor andere gebruikers op strand en of water.  

 

Maar gek genoeg veiligheid is vaak helemaal geen ding waar het om draait,  spots waar je nl wel mag kiten, zijn vaak helemaal niet ideaal,  niet veilig en of overvol. Ook plaatsen van obstakels als vuilnisbakken, palen, bankjes midden in de kitezone.....

Het is ook best heel jammer dat rond heel het ijsselmeer, van die kloterige basalt blokken liggen, je zou op heel veel meer plekken kunnen kiten..... 

 

kantje board !

karel79 24 May / 2023 / 19:17

Top dat de NKV een vergunningsaanvraag heeft ingediend. Fijn dat er mensen zijn die daar de moeite en tijd voor nemen. Ik krijg al de kriebels als ik terugdenk aan de VVE vergaderingen.. Wat een hoop gezever was dat zeg. Ik kan me zo voorstellen dat het in de politiek, met al die verschillende partijen en regeltjes nog een paar tandjes erger is.. en dan dingen (die volkomen logisch lijken) proberen voor elkaar te krijgen. Alsof je een olietanker door een sloot moet trekken. Niks voor mij! Respect voor Edo en Hans (en de anderen).

Hopelijk blijft iedereen weg om het hun niet nog moeilijker te maken.

Leon van Bergen 24 May / 2023 / 19:51

Huh even voor de duidelijkheid, we hebben het gewoon over de noordkant van de dijk vanaf het zandstrand?

Dat je aan de zuidkant waar het vogelgebied is niet mag kiten snap ik volkomen maar ik kite al jaren vanaf het strand en heb nog niet eerder ergens gelezen of gehoord dat je er eigenlijk niet kiten mag..

richardkiter 25 May / 2023 / 07:52

https://www.facebook.com/photo/?fbid=628046409352459&set=a.556095499880884

 

 

 
TRINTELHAVEN (update en informatie)

Hoewel het een mooie plek is, is het momenteel verboden er te kitesurfen.

Er zijn zeker kansen op het krijgen van de benodigde vergunningen, maar doordat er soms gekitesurft wordt komen deze kansen ernstig in gevaar.

De provincie (vergunningverlener), Rijkswaterstaat (ontheffing verlenen) en natuurorganisaties (potentiële bezwaarmakers) krijgen hierdoor namelijk de indruk dat met kitesurfers geen afspraken te maken zijn.

NKV-Spotbeheerder Edo en Regiocoördinator Hans hebben inmiddels een vergunningaanvraag bij de provincie ingediend.

De stappen die nog volgen, zijn:
- ontwerpbesluit provincie (enkele weken);
- beroepsperiode (zes weken);
- vergunning Natuurwet (indien geen beroep door derden);
- ontheffingsaanvraag BPR bij Rijkswaterstaat (enkele weken);
- vergunning Waterwet voor benodigde aanpassingen (enkele weken, mogelijk maanden);
- procedure gebiedsbeheer (weken of maanden);
- inrichten gebied (weken/maanden)

Om de vergunningsaanvraag te laten slagen, vragen wij jullie tot de vergunning is verleend, NIET te kiten bij de locatie Trintelhaven.

We houden jullie op de hoogte.
Edo en Hans
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

jester 26 May / 2023 / 09:28

@Leon Kiten is niet toegestaan aan beide kanten. NKV website vermeld dit duidelijk: https://kitesurfvereniging.nl/kitespot/lelystad-trintelhaven/

jester had een 3 sterren sessie in Edam met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Varial X (2014)