welke app is betrouwbaar voor wind

Door: Knalle Reacties: 16 Hits: 1706
Knalle 31 May / 2023 / 20:19

beste medekiters.....ik kan geen app vinden die betrouwbaar is.

ik woon in winterswijk en moet altijd ver rijden om te gaan kiten, zoals vandaag was ik 13,30 klaar met werken en had tijd om ergens naar toe te gaan. maar windfinder gaf geen wind genoeg om de spul in de auto te gooien en naar strand horst te rijden . nu kijk ik op de webcam daar en zie iedereen op het water staan....grrrrrrr heb op mijn telefoon windfinder windguru lite en de kite app en nog geen goede voorspelling....is er een die beter en wel goed voorspeld, betaald of gratis maak niet uit

hoor het graag

Cabrinha Moto X

naja 31 May / 2023 / 22:00

Vooralsnog blijft het allemaal vrij waardeloos anno 2023

richardkiter 01 June / 2023 / 08:02

Ik ben zelf heel tevreden over windguru, klopt meestal altijd. 

Even naar beneden scrollen en Arome 1.3 KM gebruiken, elk uur een voorspelling

https://old.windguru.cz/nl/index.php?sc=844766&sty=m_menu

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Leon van Bergen 01 June / 2023 / 09:18

Hoi Knalle, ik zal je de gouden tip geven die je veel meer sessies op gaat leveren.

Op dagen zoals nu met noorden wind kan je bijna elke dag/avond goed kiten maar als je op windfinder kijkt lijkt het net niet genoeg te zijn zoals jij ervaart. Ik vergelijk de voorspelde wind van windfinder altijd met de actuele wind van de windboeien.

Actuele wind geeft dan veel hogere cijfers dan windfinder die alleen de wind voorspeld. Met wind uit het zuiden is dit ook altijd zo.

Gister avond bijvoorbeeld had ik 20kts op Wijk aan Zee maar Windfinder gaf slechts 15kts aan. 

 

Als je nu kijkt voor Wijk aan Zee voorspeld Windfinder al uren 10-13 kts maar het waait al uren 15-20 kts.

Voor bijvoorbeeld strand Horst kan je dan het beste de voorspelde wind van windfinder vergelijken met de actuele wind voor de spot Houtribdijk, dit geeft een goed beeld van het verschil.

Actuelewind.nl heeft geen app maar je kan de website opslaan op je telefoon als app. Succes!

 

Last edit by: LEON VAN BERGEN

Jeroen Schoots 01 June / 2023 / 09:28

surfweer.nl ben ik heel tevreden over

 

Janvanbun 01 June / 2023 / 10:38

windwaarnemeningen.nl geeft van allerlei stations om de 10 minuten een windmeting. 
Daar kijk ik altijd op en klopt eigenlijk altijd. Voor Horst zou ik kijken naar het station van de Houtribdijk.

Succes.

FeRNandeZ 01 June / 2023 / 15:05

De modellen hebben meer moeite met light wind voorspellingen, maar als het echt lekker kiteweer wordt >20knoop, zou je altijd wel goed moeten zitten tot een paar dag van te voren, met windguru/windy etc.

Voor lightwind foil, 10-15knoop, beste is zowie zo om altijd voordat je gaat rijden/kiten  nog even de RWS live actuele, windmeters trend te checken.

 

 

 

 

kantje board !

Knalle 01 June / 2023 / 16:38

thanks alle voor jullie berichtjes.....

ik ga niet van huis als de voorspellingen onder de 17 knopen zijn, anders is het risico te groot om teleurgesteld weer naar huis terug moeten keren. het moet gewoon de moeite waard zijn om 1,5 uur in de auto te zitten. ik ga met julle ervaringen aan de slag en kijken of het idd wat uit maakt. bedankt alvast.....

Cabrinha Moto X

richardkiter 02 June / 2023 / 08:48

ik ga niet van huis als de voorspellingen onder de 17 knopen 

Daarom ben ik gaan  hydrofoilen,  je kan varen vanaf 8 knopen en rijd dan nooit meer 1.5 uur voor Jan L..l naar een spot

Vanaf 17 knopen ga ik twintippen 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Dvdl 02 June / 2023 / 13:04

@Leon precies dat. Weet niet waar je het liefst wil gaan varen maar ik woon aan zee en gebruik altijd deze sites vooral voor de actuele wind En dag forecast. 
https://waterberichtgeving.rws.nl/wbviewer/maak_grafiek.php?loc=HOEK&set=wigo&nummer=1

is van Rijkswaterstaat en in mijn ogen het meest betrouwbaar!

https://karel.firestorm.nl/

2e in de rij van accuraat.

https://www.windmeister.nl/

en de welbekende.

voor lange termijn is alles prima windguru, windy windfinder etc..

maar als je wilt gaan deze week zowiezo nog is het vanaf 16 uur overal langs de kust vanaf IJmuiden ofzo exht top!

succes

FeRNandeZ 02 June / 2023 / 13:10

{#emotions_dlg.pompom.gif} yup zoveel meer sessies met Hydrofoil kan je altijd.

Eigenlijk wilde ik er niet aan, het leek me maar suf dat foilen, maar achteraf is toch ook wel weer heel erg leuk om weer nieuwe dingen aan te leren en weer te struggelen om dit onder de knie te krijgen. En ook het touren/tochtjes varen etc, upwind en downwind is amazing....

 

En onder 17knoop, lowwind grasmaaien op de twintip is ook erg saai en mis dit totaal niet.

 

kantje board !

Knalle 02 June / 2023 / 16:57

En onder 17knoop, lowwind grasmaaien op de twintip is ook erg saai en mis dit totaal niet.

 

 

Haha....nou dat dus.

moet wel zeggen dat ik een 15 meter contra heb die het perfect doet met 14-15 knopen stabiele wind

maar het liefst gewoon vanaf 17 knopen met de 12 meter en de 15 als backup als de wind wat inkakt.

op een foil heb ik nog nooit gestaan.

 

Cabrinha Moto X

richardkiter 03 June / 2023 / 08:33

op een foil heb ik nog nooit gestaan.

Het is in het begin helegaar niks, je moet doorzetten en als je eenmaal met 40  kilometer met weinig wind over het water race is het amazing.

Zag van de week op Medememblik gasten hoog springen. loepen en de gekste dingen uit halen met de hydro foil en kijk anders naar Jamie Overbeek wat die allemaal kan met de hydro foil

En,,,,,,,,,,, je rij nooit meer voor Jan lul naar de spots vanaf 8 knopen een heleboell lol.

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

karel79 06 June / 2023 / 18:35

Ik ben 1 vd weinigen die t foilen maar niks vind volgens mij.. En misschien ben ik voorbarig, of bevooroordeeld, want ik heb t niet onder de knie gekregen.. Ik vond t het (te) lastig om te leren, zwaar om te sjouwen en best link met die grote scherpe vleugels.

Tijdens mijn pogingen merkte ik dat ik meer plezier haalde uit aankloten in de branding met mn surfboard en terug upwind walk-of-shamen, dan het gehannes met die foil.

De keren dat ik dan succesvol enkele 10tallen meters aflegde op de foil waren enerzijds leuk omdat t dan eindelijk lukte en anderzijds ook saai (is dat t woord?) omdat ik het contact met t water miste (maar dat laatste duurde nooit lang haha)

Maar ik heb makkelijk praten want ik hoef geen 1.5u te rijden.

FeRNandeZ 06 June / 2023 / 19:33

Het is echt best heel belangrijk, dat je stabiele langzame beginners foil hebt 1250cm en een boardje wat drijf vermogen, en goede beginners condities. Sideshore windje, weinig golven en 13-16knoop, niet je grootste kite maar 1 maatje kleiner, lichte kite met veel drift is handig maar hoeft niet.

Denk niet ik koop alvast wat beter, sneller, kleiner materiaal etc....   (uiteindelijk minder plezier en meer ergernis)

 

Dat komt pas als je kan varen,ik heb veel tijd verloren,door alles hierboven.

FF doorzetten man!

 

kantje board !

repete 07 June / 2023 / 11:35

Ik oefen tricks met de Flysurfer onder de 17 knopen... ook niet saai

Last edit by: REPETE

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

iAn 08 June / 2023 / 16:19

Naast kiten en foilkiten sinds dit kort wingfoilen ontdekt. Veel lol vanaf een knoopje of 12 en het mooie t.o.v. kitefoilen is dat het bijna overal mag. Kan nu opeen kleine plas op 3 min. van huis het water op als ik weinig tijd heb. Ga eerst ff kijken op de fiets of het wat is voordat ik de spullen pak. {#emotions_dlg.coool.gif}

Voor andere spots zweer ik bij de actuele windmeters en webcams om vlak voor vertrek te besluiten of en zoja waar ik heen ga.