Turkije Fethiye

Door: MichaB Reacties: 9 Hits: 2374
MichaB 14 July / 2013 / 19:27
Ik ben in Augustus in Turkije aan de Middelandse Zee. Er is in Fethiye een (kite) surf center, maar ik kan weinig info venden betreft wind e.d.Is iemand er al eens geweest en weet je wat voor wind ik kan verwachten?Alvast bedankt voor de reactie!Groeten, Micha

Djee 14 July / 2013 / 19:45
Wellicht kan je ze een mailtje sturen? Zij zullen het beter kunnen vertellen dan wie dan ook lijkt mij...
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

MarkVP 15 July / 2013 / 08:45
FF google en voila http://locations.splocs.com/kitesurf/loc/calis_beach.html

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

MichaB 15 July / 2013 / 10:56
Vet cool awesome ;) Bedankt, hier heb ik wat aan!

markymarc 17 July / 2013 / 20:51
Weinig wind daar die periode....
Bij Cesme en Sarigerme en Ayvalik moet je zijn aan de Egeïsche kant...
4 Bft normaliter bij Fethiye dan...

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

MichaB 22 July / 2013 / 10:25
Bedankt voor de reacties

Ik heb ondertussen ook contact gehad met het kitecenter daar. Inderdaad wind tussen 10 en 16 knopen, dus ik zal mijn 12M meenemen, ik ben maar een licht mannetje, dus het zou moeten kunnen.

MichaB 29 August / 2013 / 20:52
Ik ben uiteindelijk terug en hierbij mijn bevindingen:Fethiye/calis beach ben ik wezen kijken, maar een zeer klein strand en veel parasols, badgasten en ander gezeik.Ik heb echter wel een geweldig strand gevonden met enorm veel plek, nagenoeg geen mensen en een leuke strandtent waar je voor een prikie goed kan eten en al je spulletjes en jezelf kan afspoelen met zoet water.Als je op kitebeaches.com zoekt kan je de spot vinden onder de naam Ozlen beach, check ook google earth. Je moet wel een auto hebben anders kom je er nooit, het is ook lastig te vinden, er staan bordjes maar dan noemen ze het Letoon beach. Elke middag 15 uur is de wind op het hoogtepunt, ik kon de helft van de dagen kiten, dan was er tussen 12 en 20 knopen wind. De windfinder klopt niet, die geeft elke dag dezelfde voorspelling.Doe er je voordeel mee en toedeledokie ;)

HeadHunter 29 August / 2013 / 21:37
Hey Micha,

leuk dat je even laat weten hoe het was. Hier nog voor het gemak de locatie: http://locations.splocs.com/kitesurf/loc/ozlen_beach.html

HeadHunter had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 18 - 20 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)

FeRNandeZ 26 June / 2022 / 11:09

Iemand nog updates mbt Fethiye de foil gaat mee en we hebben een auto.

kantje board !

FeRNandeZ 19 August / 2022 / 11:04

Even een korte update mbt Fethiye,  er is hier in augustus elke dag tussen 12.00 en 18.00 wind in de baai Calis Beach.. max wind schat een knoop of 17  minimaal 13knoop.  Overal pal aanlandig, vlak water, het is meteen na 5 meter al diep en zand bodem, strand zelf is kiezel of grof zand.

Het is hier dus echt 100% perfect en ideaal foilen, de baai is aantal kilometers breed ruimte zat. Met de SAB633 - 1250cm heb elke dag met 6m kite heerlijk gevaren, de 10m 1 keertje gebruikt, maar kon toek eiegnlijk ook met 6m.

Twitippen neem dan 12-15m kites mee, maar aanlandig en grasmaaine,  eigenlijk gewoon beter om te foilen. (wing dingen is hier ook helemal perfect)

Let op Fethiye Kitecener rate ik voor gevorderde kiters, gezien pal aanlandig, en zeer smalle strand oplaat en uitvaar strook, niet geschikt om over strand te lopen met kite, je moet dus met aanlandige wind direct op de foil kunnen komen. Zeer klein kite oplaat gebied, je moet dus zorgen dat je hier kan starten en terug varen, je kunt hier niet gaan kite flyen op het strand. Demensen van kite center helpen je, mocht je toch probleem heben op zee, er is rescue service.

Fethiye kite center heeft ook een vlotbootje, met een touw en lier winch waar je op kunt gaan zitten met je board en kite, deze sleept je dan paar honderd meter de zee op. Dit voor als je moeite hebt met starten en aanlandig wind. (zelf niet gebruikt)

Je kan ook eind, rechts van de baai daar is strand helemaal leeg, geen idee waarom daar geen kiters zitten, als je met een aantalkites gaat zou ik lkker daar gaan zitten,  dan alle ruimte. In de baai waren maar klein aantal kiters den stuk of 6 veel ruimte, ik denk voor race foilers helemaal super spot.

 

De spot Patara, 80km rijden vanaf Fetihe  ook geweest, daar is km lang zandtrand strand helemaal leeg, hier kan je vliegen en kloten wat je wilt,  paar kiters, geen strandtentje niks, wind eveneens pal aanlandig, echter hier staat altijd veel hardere wind, tussen 12.00-18.00 20-30knoop, ook zijn er flinke golven en paar zand banken, met de foil is starten dus tricky. Ik had hier echt teveel power met de 6m en foil kon niet meer halve wind, later kreeg twintip  van Turkse kiter, en lekker mee gesprongen.  Dit strand hier kun je elke dag heerlijk twintippen.

Volgens de locals beste pek is voor het riviertjewaar wij zaten, dus niet helemaal rechts strand, daar is het meer vlagerig.

 

 

Conclusie;  gewoon echt aanrader voor gevorderde foilers,  het is erg groen, het is ook goed uit te houden en niet te heet daar vanwege de zeewind, kiten gewoon in je zwembroek en lyratje, veel restaurants alles is goedkoop, 100% veilig,  echt geen rare figuren etc gezien, hele aardige mensen.

 

 

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !