Eerste kite, beginner 50-52 kg

Door: Alissa Reacties: 9 Hits: 2120
Alissa 05 June / 2022 / 15:46

Dag iedereen, 

Onlangs ben ik begonnen met kitesurflessen en het bevalt erg goed. Ik heb nu 4 lessen gehad en wil eigenlijk een eigen kite-set gaan kopen. 

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan kopen qua formaat board en kite. 

Ik ben vrij licht (50-52 kg)/1.65m, dus heb altijd met kleine kites les gehad (5m, 6 en 7m, 13-20 kts ongeveer). De boards waren groot maar weet niet exact de maat. 

Wat kan ik nu het beste kopen als beginner? 5m en 6m kites zijn heel snel maar hangen lang niet zo stabiel in de lucht als 7m.. Ik neig dus eigenlijk een beetje naar een "grotere" kite (7 of 8) vanwege het stabiele karakter en het feit dat ik vooral wil beginnen met oefenen in licht weer (11-16 kts).. Maar mss is dit niet handig en kan ik beter naar een ander windbereik/grootte kite kijken? 

De school waar ik les zegt 7m, een kennis van hetzelfde gewicht had een 9m, al was die soms wel wat te heftig.
Ik zat te kijken voor een board van 136 cm (iets groter voor mijn gewicht ivm beginner) of 132 cm. 

Ik twijfel vooral tussen een 7 of een 8m. 

Bij voorbaat dank als iemand kan adviseren :) 

Gr, Alissa

 

 

Alissa 05 June / 2022 / 15:48

Oh, de spots waar ik tot nu toe les zijn Schellinkhout, Andijk, Medemblik. 

Faxie 05 June / 2022 / 21:46

Ik zou sowieso voor 3 struts gaan ivm gewicht, 5 is te zwaar. En ook hoe kleiner de kite, hoe relatief zwaarder die is voor zijn formaat, dus je wilt een kleine kite die met 13 knopen nog goed in de lucht blijft. Je zou zelfs nog een onestrut kunnen overwegen.

Dan wat betreft formaat...ik begrijp dat je gewoon met 1 kite wilt beginnen? Dan zou ik voor een 8m gaan. Blijft net wat beter in de lucht hangen dan een 7, en dan vaar je met 13-14 knopen wel, en volgens mij kan je die dan ook wel lang genoeg houden. Met minder wind kan het best uitdagend worden om de kite in de lucht te houden (moet in beweging blijven) en te relaunchen. Kan je er later een 5 of 6 bij nemen. 

 

Qua board... 136 ben je snel beu als je eenmaal kan varen, iets om rekening mee te houden. Met jouw gewicht planeer je praktisch net zo snel met een 132.

karel79 06 June / 2022 / 00:01

Moto 8m en dan later een 6m erbij.

Moto is een mooie do-it-all allemans vriend.

Faxie 06 June / 2022 / 02:17

Wat Karel zegt ja. 5 Struts moet je gewoon vermijden, gewicht is de vijand voor kites in weinig wind.

Zou me ook niet teveel op merk focussen overigens. Gewoon een aantal vergelijken (en dan de allround/freeride modellen) en kijken wat je fijn lijkt qua totaalpakket.

harmsel 15 June / 2022 / 00:02

Wat goed dat je zo enthousiast bent!

een laag gewicht is een enorm voordeel, je kunt dan varen als de rest staat te mokken aan de kant {#emotions_dlg.coool.gif}

Mijn zoontje probeer ik te leren kiten, hij weegt wel iets minder dan jou (27kg). Maar ik merk duidelijk dat kites niet gemaakt zijn voor lichte rijders, een 6 meter is voor jou wat een 9 is voor een 85kg gemiddelde man.

Naar aanleiding van dit artikel heb ik voor mijn zoontje een Bandit 6m gekocht en zoek ik Uno 4m. Zoals boven al vermeld; check het gewicht van de kite, dat bepaald in hoge mate of die ook vliegt bij (relatief) lichte wind.

Kite

RobbyNitroz 15 June / 2022 / 09:30

Ik zou ook voor een 8 of 9 meter gaan. Mijn dochter weegt 50 kilo en vaart vaker met haar 9 dan met haar 7 en maar heel soms met de 5.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

karel79 16 June / 2022 / 18:07

Er is een reactie verdwenen.. ik plaatste mijn reactie omdat ze wilde kiezen tussen de moto, swtichblade en contra.

Ben benieuwd of je inmiddels al een keuze hebt gemaakt Alissa

FlyingFox95 16 June / 2022 / 22:30

Mocht je nog een boardje zoeken; ik heb een 133x40 radical 4 liggen met een gefixte scheur erin (epoxy). Heeft mij al meer dan een half jaar gesaved. Kan je zo meenemen. Alleen zelf ff pads erop schroeven

KiteShallow 16 July / 2022 / 00:28

Hoi, ik ben haast je formaat. Ik raad je aan een one strut zoals AIRUSH ULTRA V3 - 9 m2. Deze kite heeft een behoorlijke depower mogelijkheid. Mijn board is Crazyfly Raptor Ltd 132 x 41. Try before you buy. Het geldt zeker voor je board, het was mijn grootste fout. Net te kleine board, waardoor de waterstart moeizaam ging.

Laat je adviseren door Natural High in Brouwersdam. Daar kan je kites uitproberen door een laag tarief een verzekering af te sluiten, trouwens had ik alleen de eerste keer gedaan. Daarna kreeg ik zo mee. Je kan daarna huren en dan pas kopen. Op de nieuwe kites krijg je flinke korting.

Het zou fijn zijn als hier je feedback geeft.