Snowkiting on sea ice - Greenland

Door: snowbuggy Reacties: 1 Hits: 805
snowbuggy 09 June / 2022 / 12:18

In de maand mei ben ik weer naar Groenland gegaan om daar snowkitend de ijskap over te steken : in totaal 1600 km gesnowkite in 27 dagen. Temperaturen van -10 (lekkel walm) tot -38 met daaroverheen nog een windchill.
Ons team (Bernice Notenboom , Bjorn Wils en ik) had de beschikking over de Peter Lynn Nova foilkite, maten 6, 8, 10, 12, 15 en 18 en ook 1 stuks Aero 18. Alle maten hadden we gebruikt.

Alle kites op 50 meter lijnen omdat we 80-100 kg expeditiemateriaal sleepten en voornamelijk downwind gingen : dan zijn lange lijnen ideaal.

We hebben 3 dagen niet kunnen kiten vanwege storm, dus lekker lang uitslapen en weer tot rust komen in de tent.
De storm had wel als gevolg dat we heel veel sastrugi hadden. Sastrugi zijn opgewaaide sneeuwduinen van ongeveer 20-50 cm hoog waarvan de ijskristallen aan elkaar vriezen en betonhard worden; heerlijk voor de knieen !

Na 27 dagen kwamen we eindelijk aan in Qaanaaq, noordwest Groenland. 
Qaanaaq ligt aan zee en de zee is daar maar 1-2 maanden per jaar ijsvrij...voor mij de uitgelezen kans om op zeeijs te kiten tussen de ijsbergen door....een unieke ervaring en heel surrealistisch!

Eric
www.windsofchange2022.nl

ps. ik had graag enkele foto's willen toevoegen, maar krijg steeds foutmelding dat " Adobe Flash niet meer wordt ondersteund" ....geen idee hoe ik daar om mee moet gaan.



karel79 10 June / 2022 / 07:22

Koel!