Welke aansluiting gebruikt jouw kite (Bolletje of lusje)

Door: harmsel Reacties: 23 Hits: 2284
harmsel 10 July / 2022 / 12:14

Hoi,

Ik heb nu 4 merken kites en wil af en toe een kite verkopen, maar ik kan online niet vinden welk merk welke aansluiting gebruikt. Dus ik dacht, mogelijk heeft iemand een overzicht? Of kunnen we die maken?

Op de kite: Frontlines = Lusje, Backlines = Bolletje

  • Airush
  • Core (dank Fernandes
  • Cabrinha

Op de kite: Frontlines = Bolletje, Backlines = Lusje

  • Harlem
  • Naish
  • Ozone

Op de kite: Alleen bolletjes

  • F-one tot 2014 (of doen ze het nog steeds?)

Wat heeft jouw kite voor een aansluiting?

 

Kite

asluis 10 July / 2022 / 12:26

Ik heb andere picktails op de bar gezet.  Deze kan ik alle 4 nu als lusje en als knoop gebruiken. 

FeRNandeZ 10 July / 2022 / 20:42

Precies ik wou net zeggen wat maakt dat nou uit, zet al je kites gewoon op het zelfde systeem, even aanpassen en meteen alles even  afstellen.  Als je maar wel "kookproof" systeem aanhoudt, dus centerlines niet dezelfde bevstiginging als de stuurlines, zodat je dat nooit perogeluk fout kunt doen. 

btw Core heeft op de kite:

Center = lusje

back = bolletje

Kwa afstellen de truuk, is in weinig wind even testen, je de-powerstrap op maximaal power zetten als je de bar dan helemaal intrekt tot aan de chickenloop, dan moet ie net achteruit willen gaan zakken (stallen). Als ie niet wil stallen dan kan stuurlijn iets korter, als ie al heel vroeg stalt (dus als bar nog niet tegen chickenloopzit) dan stuurlijn ietsjes langer.   Stel dit af opje kite niet op je bar, zodat je bar met iedere kite kan gebruiken.

 

Je kan tijdens het varen dan met je depower strap je ideale armlengte of ideale power kiezen.  (korte armen trekken bar meer aan dus kan je iets depower opde strap, iemand met lange armen zal de bar wat verder weg hebben en met strap, op max power varen)

kantje board !

harmsel 05 February / 2023 / 10:39

Het maakt veel uit. 

Als je een kite gaat kopen wil je er mee kiten met de bar die je al hebt. Dat kan makkelijk, mits je deze ook op je bar kan aansluiten. 

(@fernandez heeft altijd een setje converter pigtails mee.  Ik niet)

Dus wie maakt het lijstje compleet? 

Kite

Faxie 06 February / 2023 / 03:36

Klein lijstje. Bovenin kan je categorie kiezen, bij kites staan ook aansluitingen:

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRrN1BG789fEHfIfHrFqM6GEso_p6sFzQQcCfKM2KD3jnu33b0H6-5_mOdciDtngcIdUhT1nwHEkgYo/pubhtml#

 

 

FeRNandeZ 06 February / 2023 / 18:00

 

Ik stel idd altijd iedere nieuwe kite even custom af op de bar.  Setje pigtails,  of soms de pigtails omdraaien dan wel knoopje leggen hoort daarbij.

Als je plug en play wil zijn en of beginners etc, koop dan de kite en bar van hetzelfde merk. (weet je zeker dat het klopt)

De vuistregel is dat met met de depowerstrap helemaal open, dus standje max power en de bar helemaal tegen de chickenloop aangetrokken,dat alle lijnen dan gelijk zijn, dat eerst checken  (soms kun je onderje floater dit afstellen) Maar ik heb geen idee of alle merken barren zich hier aan houden, dus zou dit altijd controleren.

En dan afstellen op de kite. Met powerstrap helemaal open en bar helemaal aangetrokken moet je de kite net tegen stallen aanzitten. (of voor lightwind foilen beetje backstall is wel speels)

 

 

 

 

kantje board !

Nature 15 February / 2023 / 07:39

Gewoon je bar universeel maken dan boeit het niet. Kost bijna niks joh. Een setje universele pigtails

https://www.thelinesmith.eu/shop/pigtails?product_id=100

Je afstellingen van de lijnen is nagenoeg altijd gelijke lijnen bij volledig gepowerde bar. 

Wat meer invloed heeft is hoge of lage split

En vergeet niet lijnen krimpen

 

@fernandez lijnen moet je afstellen VOOR je er mee. Gaat kiten. Tijdens gebruik rekken je lijnen altijd wat uit. Dat is gewoon een eigenschap van dyneema.

Last edit by: NATURE
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 15 February / 2023 / 08:58

yup idd die universele pigtales kan je omdraaien en zijn dus altijd goed. 

Verder bar/kite en stall afstellen in 15knoop. (bij 30knopen ga je niet lopen testen aan je materiaal)

Voor je gaat kiten zeker weten dat je materiaal bar ok is en is gecheckt.  Dus heb je een tweedehands of oude bar etc, status onbekend, dan altijd lijnen eerst checken lijnen aan een boom/paal binden.

Dynema zelf rekt niet of nauwelijks, minder dan staal.  Echter de weving kan schuiven/openenen bij buigen oprollen etc.  Beste weving is de SK99 met een goede laag coating erop, deze lijnen zijn het strakste en gaan het langste mee. Dynema krimpt ook niet, maar er kan zand in de lijn komen tussen de weving en vezels onderling, dit zand zit dan klem in je lijn. Je lijn wordt dan als het ware iets dikker en daardoor ook korter in lengte,  waardoor idd ze krimpen. 

 

Maar beginners etc, koop gewoon een nieuwe bar van je eigen merk kite, of laat het voor je checken in je shop, ga niet lopen kloten met je materiaal als je niet weet hoe je moet kiten etc.

Bar en lijnen slijt ook het hardste van al je kitespullen en je wilt gewoon een goede bar.

kantje board !

Nature 15 February / 2023 / 18:05

@fernandez Aantal fouten in je reactie m.b.t tot dynema
Al het dyneema krimpt en rekt ongeacht welke vezel.

https://www.facebook.com/groups/nlkitesurfers/permalink/6522943461053704  

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 15 February / 2023 / 20:29

 DSM zegt er zelf dit over;  

Quote"

In general, Ultra High Molecular Weight Polyethylene (UHMWPE) fibers are sensitive to long-term static loads and ropes made with UHMWPE fiber will elongate proportionally with time. This phenomenon is known as creep, and is a process in which the long molecular chains slide along each other. Most UHMWPE rope applications are not subjected to constant loads or are used at low average temperatures. For those, the creep property is not relevant.

"

De SK75 etc en oude lijnen kunnen idd flink rekken, maar de nieuwe lijnen dm20 sk99 eigenlijk nagenoeg niet meer. DSM geven voor DM20 0 % per jaar en een 250jaar lifetime.   0.5% voor sk78 15 jaar lifetime  2.3% jaar sk75 7 jaar lifetime, bij volle continue maximale load belasting. (dat is voor kiten niet aan de orde, je vaart maar af en toe wat uurtjes, met af en toe wat belasting, ver onder de max belasting).

 

Voor korter worden van lijnen,  enige wat ik erover kan vinden is dat het toch echt komt door dat de vezels erg glad zijn en onderling in de lijn kunnen verschuiven niet meer goed in de lijn liggen waardoor lijn korter word.  Ook door buigen etc van de lijn kan weving beetje openen en sluiten zeg maar en kan er vuil en zandtusen komen.  Stakke weving en goede coating is echt belangijk tegen korter worden van de lijn.  

Mijn SK99 lijnen doen niks meer alle 4 gelijk na honderden sessies.  Vroeger de oude naish baren en north etc heb wel eens 40cm gehad.

 

kantje board !

Nature 16 February / 2023 / 08:56

Klopt helaas niks van wat je conclusie je hebt het namelijk over maar 1 effect (CONSTRUCTIONAL ELONGATION)  maar vergeet een hele hoop andere.. Creep (vervorming van de vezels), ELASTIC ELONGATION, HYSTERESIS om er een paar te noemen.

Je vergeet ook voor het gemak dat SK99 veel slijtage gevoeliger is dan SK75 en dat is bij ons het probleem  zeker met loopen.

Dus conclusie is SK99 is niet beter dan SK75 het ligt echt aan de bar en split hoogte.
Daarnaast inderdaad de weving en coating van lijnen en ja SK99 is dunner maar dat is niet perce beter.  
De enige plek waar een lijn " buigt"  is bij de pigtails / splice aan het einde van de lijn en dat maakt ook meteen een zwak punt. Bij kiten is de belasting eigenlijk heel gunstig omdat het linear is.

Alle lijnen worden korter dat is een eigenschap van dyneema na belasten en ontlasten. 


De lijnen, coating en weving worden alleen maar beter dus dat klopt wel. Maar dat de ene vezel beter is dan de ander niet. 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 16 February / 2023 / 13:46

 

We hebben andere praktijk ervaringen;

Ik zie hele grote verschillen tussen lijnen en heb tegenwoordig geen last meer van ongelijke lijnen. (en vroeger wel)

SK99, bij zelfde diameter en gewicht is sterker en stijfer.  Verder goede sk75 is verder prima en goed bruikbaar, maar  voor mij alleen nog goed/dik gecoate lijn, wereld van verschil.

Het knikken op zelfde punt onder de pigtails, das weer iets heel anders en slijtage nr1. Knikpunt is vaak de zwakste schakel, lijnen gaan daar idd slijten en pluizig worden en het is een breekpunt en waar lijnen op afkeur.

 

 

Over effect van de Y-Splice, kan ook wel lang over discussieren, maar het idee hierachter is, het geeft iets van power steering effect.

Vanwege Y-splice, als je stuurt wordt de frontline iets langer aan de kant waaraan je stuurt evenredig korter aan de andere kant. (het Y-punt verschuift uit het midden en de centerlijn veranderd van hoek op de Y, doordat de hoek veranderd veranderd dus de lengte tussen de linker en rechter frontlines).  Hierdoor zal kite LE iets extra gaan twisten. De kite krijgt dus meer pivot effect het om zijn as draaien hoe hoger de Y split.  (of het goed of slecht is en voor welke type kite wel en niet en briddle en setup, is andere discussie) verder idd te hoge Y-split, kan je kite wat gaan dicht knijpen, krachten naar binnen staan.  (net als bij kevins kite op 4m lines video etc.)

 

kantje board !

Nature 16 February / 2023 / 14:20

het is mijn werk  sinds 2008  dus weet wel het een en ander van lijnen ;) 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

karel79 16 February / 2023 / 17:09

No offence, maar dat t je werk is zegt niks over of je er goed in bent {#emotions_dlg.puh2.gif}

FeRNandeZ 16 February / 2023 / 19:04

Voor mij is het een hobby en ik hou van techniek, vroeger veel kites gebouwd op de naaimachine (nu geen tijd meer voor).    Heb wel veel met div soorten briddles (en oneidig veel testen en verstellen) en lijnen gexpirimenteerd op kites en aangepast hoe ik ze wil.

Verderrepareer welhet een en ander.

 

kantje board !

Nature 17 February / 2023 / 10:01

Nee maar kennis van hebben wel ;) Hanglos nog altijd niets veranderd haha.
Fyi ik heb +- 300-400 barren per jaar in mijn handen ;) 

Last edit by: NATURE
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 17 February / 2023 / 13:32

Forum is om ervaringen te delen, die kunnen verschillen. 

Dus onderbouwde info etc altijd leuk, metingen aan bepaalde lijnen barren verschillen etc.

 

 

Vaak is het ook commercieele keuze er zit veel prijsverschil in lijnen..... 

kantje board !

Faxie 17 February / 2023 / 20:55

Ja.... ik heb een paar van die barren gezien {#emotions_dlg.schater.gif}

karel79 17 February / 2023 / 21:11

Haha Gilion, ja sorry ik kon t niet laten om die reactie te plaatsen :)

Dit was zo'n mooi voorbeeld van (proberen te) overtuigen, eerst op basis van argumenten en toen op basis van positie.

Dat laatste werkt niet, zeker niet op t interwebz. Geloof me, ik heb ooit een cursus gevolgd {#emotions_dlg.schater.gif}

Ik geloof overigens best dat je er verstand van hebt hoor. Maar ik moest ff lachen toen je reageerde op Fernandez zn lijstje argumenten met enkel "het is mn werk".

Sorry voor het derailen vd discussie, die overigens super interessant is om te volgen!

Nog even on-topic dan: Ik proef uit jouw reacties dat je SK75 beter geschikt vind omdat het minder slijt. Toch zit op jouw bar ook SK99, net nog ff gecheckt, hoezo dat dan?

Nature 20 February / 2023 / 09:59

Ik probeer mensen niet te overtuigen of discussie te voeren. Als je wat roept moeten je feiten kloppen en die kloppen niet.
Jullie kiezen er voor om niet in te lezen in het verhaal en te denken dat  wat Fernandez roept waarheid is.
Ik probeerde mensen uit te leggen dat de Vezel echt 0,000000000000000 zegt!

maar het is weer hanglos cancel culture on top.
-> 
Jammer dat het ook hier alleen maar  duimpies omhoog winnen is  Het hele verhaal inclusief mooie uitleg van Sebastiaan van de Velde  (die echt beter chemisch onderbouwing kan geven dan ik)  staat gewoon uitleg waarom alleen de vezel  SK75 of SK99 niks zegt.

SK99 is heeft veel voordelen qua performance maar is veel slechter bij slijtage. D.w.z  dat het bij een lage split bar een groot nadeel heeft t.o.v een hoge split bar.
In dat geval zal uiteindelijk SK75 meer breeksterkte behouden en beter performen
Dus LAGE split barren kan je beter geen SK99 doen.   Hoge of medium split kan dat wel.

Ik heb ook FL10 lijnen gehad (oude north lijnen) VERSCHRIKKELIJK. CORE lijn SK99 ->  Onstabiele coating t.o.v andere fabrikanten. Maar bijvoorbeeld de Cabrinha lijn vs FL10 is dezelfde vezel (SK75) en performed echt 1000x beter.
alles gaat of staat met de coating, afwerking en dus op welke bar je hem gebruikt.

En in al die jaren dat ik barren maak vanaf (2012!)  heb ik zoals ik al zei heel veel verschillende lijnen in mijn handen gehad. in the end zegt de vezel niks. Dus ja 300-400 barren maken zeker wel wat uit.


Lees met deze kennis nog eens mijn reacties en je ziet dat er niets raars staat.


@Faxie je kunt ook niet zo denigregend doen hoor ;) ik vind sommige kites ook niet mooi dat heeft niets te maken met de Kennis die de persoon die hem heeft gemaakt.
De reviews van de barren liegen er niet om en zijn echt goed.  Dat jij wat anders hebt gezien is vreemd te noemen. ;) Maargoed ook dat moet je zelf weten.

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

FeRNandeZ 20 February / 2023 / 14:08

 

Het lijkt erop dat goed gecoate lijnen het langste meegaan (Lijn glijd beter ook in loops, Rolt beter uit, weving kan niet gemakkelijk openen waardoor er zand in de lijn kan komen etc.) 

 

Het is niet zo dat sk99 altijd slechter is meer slijt.   

Core Tectanium (= Liros sk99), die is erg ruw en niet glad en ook slecht gecoat, lijn is ook mat lijkt wel of ie miniscule haartjes heeft aan het oppervlak.  (kwa behoud van lijnlengte en stretch verder wel prima) stiksels in de lijn van core gaan wel stuk..... 

Maar bijvb SK99 van Braidtech (ook de sk76) is totaal anders veel gladder en dikker glanzender gecoat, geen ruw oppervlak.  (ook hier geen probleem met verschillen in lijnlengte na intensief gebruik)

 

 

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

harmsel 06 April / 2023 / 21:07

Whoo dit is zo off-topic!
Het gaat over de aansluiting bar met de kite, niet over wie 'wel of niet' de meeste barren in handen heeft gehad, hoe het met de rek ofwel krimp zit en weet ik welke ongevraagde kennis jullie willen delen :-)

FYI. Ik maak zelf kitebarretje (full carbon, trim op de stuurlijnen, PTFE center en nog veel meer vette features) veel coolder dan die van jullie!
Hahahah

Omdat ik zelf lijnen en barrejte maak wil weten hoe de aansluiting met de kite is, dan hoef ik voor mijn testers niet van die laffe convertor pigtails dingen mee te geven.

@fernandes: "En dan afstellen op de kite. Met powerstrap helemaal open en bar helemaal aangetrokken moet je de kite net tegen stallen aanzitten. (of voor lightwind foilen beetje backstall is wel speels)" Mijn depower range is zo groot (80cm) dat stallen een feature is. Dus mijn kitebar is totaal anders afgesteld, echt feest, niet voor beginners maar daar gaat dit topic ook niet over. Dus zullen we een topic starten:

"Wie heeft de grootste!?" (kennis van kitelinen en barren), {#emotions_dlg.schater.gif}


@fernandes @nature: dikke respect voor jullie kennis hoor, meer dan eens was die superzinvol in dit forum!

Kite

FeRNandeZ 06 April / 2023 / 22:12

haha nog even verder offtopic dan :)

Harmsel ben benieuwd naar jouw ontwerp.  klink wel een beetje als deze;

PINTXO - BAR | KAUPER-XT   Doe eens wat posten?

Heb ook wel eens zitten nadenken over het ideale barretje bouwen, echter ik heb veel eisen aan een bar en aan alles waar ik op uitkom zitten, ook weer paar nadelen.  

 

Voor alsnog heb geen 100% perfecte bar kunnen vinden op de markt. 

 

 

 

 

kantje board !

harmsel 07 April / 2023 / 06:01

Mijn bar is ook niet op de 'markt' dat gaat ook niet gebeuren. Kitebar fabrieken maken uitsluitend standaard barretjes (daarom hebben alle merken hetzelfde, ohja en vanwege die domme IKO regels...).

Zie mijn barretje en doe lekker on-topic verder onder "Zelf gemaakt":
https://hanglos.nl/forum/zelf-gemaakt/topics/322874/eigen-kitebar.html


Last edit by: HARMSEL
Kite