Kite kind gezocht

Door: harmsel Reacties: 5 Hits: 622
harmsel 01 April / 2024 / 07:29

Hoi

Mijn zoontje van 10 lijkt het heel leuk om eens met een ander kind van ongeveer zijn leeftijd te kiten. Liefst op ijmuiderslag, want daar stallen we onze spullen bij de kzvv. Hij draait backrolls en oefent backroll transitie.

Hij vaart vanaf 10 graden, anders wordt hij snel blauw. 

Heb je ook een kind die dat leuk lijkt? Mogelijk kunnen we iets afspreken. 

Harm

Kite

Frank02 17 April / 2024 / 23:39

Hi Harm,

Ik heb hier ook een 8 jarige die ik op een plankje wil zien te krijgen. Hoe klein was het eerste vliegertje waar hij mee begon? En als je een standaard klein vliegertje gebruikt, is die dan niet te zwaar om met weinig wind in de lucht te houden? 

Groet

Frank

harmsel 18 April / 2024 / 20:16

Hoi Frank,

Hij vliegerde al met tweelijns vliegers toen hij 6 was. Gewoon Decathlon 1.2 meter. Daar heb ik hem wel eens zittend op een windsurfer mee laten prutsen, maar als die crashed moet je weer naar de kant. Toen hij die vlieger liggend op zijn rug met de ogen dicht 20 seconden in de lucht kon houden ben ik verder gegaan naar een opblaasbare kite.

Een standaard 4M is gemaakt voor volwassenen van >70 Kg en >40Knopen. Probeer maar eens een 4 Meter met 10 knopen wind in de lucht te houden, heel irritant en veel te zwaar. De beste kinder beginnerskite is een Ozone UNO 4M. Die is perfect. Nu is hij beter en ook wat zwaarder (32 Kg). Nog altijd vaart hij met de UNO en we hebben een singlestrut Naish boxer 6M erbij gekocht. Daar kan hij ook goed mee overweg. Mijn Airush Wave 7M pakt hij ook wel eens, dat gaat intussen best oke. Vermoedelijk werken veel singlestrut (foil) kites behoorlijk goed.

Verder Tips:

- Start niet met volledige lijnlengte van 22M. Dat is spannend als kind 30kg weegt en nog weinig controle heeft. Zeker een 4m is extreem snel en die gaat zo rond. Op 22Meter lijnen is dat spannend. Hij heeft een jaar met 11M mogen prutsen, toen met 15M en nu vaart hij met 18M lijnen

- een standaard kitebar werkt niet voor kinderen (armen zijn te kort, handen zijn te klein voor een >22mm bar diameter). Dus heb ik zelf een kitebar gemaakt. Heb je daar geen zin in, kies een kitebar met kleine diameter en maak de chickenloop zo klein mogelijk, want anders heeft je kind geen depower. Een instelbare bar Trow is noodzakelijk.

- Maak een diplomasysteem, dan teken je een oefening af als je kind weer een oefening af heeft. Je kind gaat in het begin echt niet met plezier body draggen, mijne niet in elk geval... Daar moest wat tegenover staan. Ik had iets van : kite 10 seconden in de lucht, zelf relaunchen vanaf water, Bodydraggen downwind, body draggen halve wind, body draggen met het board, 10 seconden op het board, ander kant op. Etc. Intussen is het beloningssysteem niet meer nodig.

- Zijn eerste board heb ik zelfgemaakt, afmetingen 115x33 cm. Heb je daar geen zin in, dan moet je in elk geval een oplossing zoeken voor de standaard voetbanden. Want voetbanden voor schoenmaat 30, die bestaan niet in de winkel. Windsurf voetbanden kun je inkorten, die zijn ook niet zo diep, dus dat werkte prima. Volgens mij is dit het enige productie board voor kinderen ooit gemaakt: https://www.epickiteskiteboarding.com/gear/boards/junior-pro-board/ Wij hebben er een gekocht. Heel fijn.

- Koop een echt serieus warm (=duur) wetsuit met hoody, Schoentjes, handschoenen en een drijfvestje. Een kind van 30kg is mega snel koud, dan is de fun er heel snel vanaf.  Ik heb in het begin ook gekloot met Decatlon rommel, maar echt een goed wetsuit is de basis. Ik heb een drijfvestje van een oud zwemvest (Decathlon) gemaakt. Maar een wakeboard vest zou ook kunnen werken, wel even testen met een harness.

- Hij voer in het begin met een zitharness, maat xxxs. Een zitharness is wel echt fijn, want kinderen hebben geen taille en de vlieger zit vaak op 12, dus een waist harness is irritant. Als je een windsurf harness kan vinden in die maat is dat prima, maak er wel een touw achterlangs aan, want je kind vasthouden terwijl de vlieger omhoog gaat is echt heel erg noodzakelijk in het begin ;-)

- Een standaard super kleurrijk helmpje van de Decathlon, vooral zodat anderen zien dat ze uit de weg moeten blijven.

Geef je kind twee jaar en voordat je het weet vaart hij/zij als een malle!
https://vimeo.com/manage/videos/734917586

Harm

Kite

FeRNandeZ 20 April / 2024 / 10:57

allemaal goedinfo; Dit is idd goede oefening voordat je water op gaat.

"Toen hij die vlieger liggend op zijn rug met de ogen dicht 20 seconden in de lucht kon houden ben ik verder gegaan naar een opblaasbare kite."

Veel stuntkiten is zowie zo goed; 1.5m kite gestrekte armen hangen en sporen trekken. 

Leuke basis vlieger oefening is ook;  "Stunt kite in de hoek op 45graden randje venster zetten, (je mag nu niet meer naar de kite kijken en een stuk wandelen waarbij de kite in de hoek randje venster moet blijven staan op zelfde plek.) Dit gaat op een gegeven moment steeds beter en langer. 

Als dit lukt met een snelle kleine stunt kite, dan heb je het kite gevoel waar power zit en hoe te corrigeren. 

Dan kan je met de Inflatable kite en is de vlieger zelf easy....

 

Mijn kids hebben er niet echt zin om kiten te gaan leren, ik vraag het wel, maar wil ze ook niet pushen....misschien komt het nog. 

Een (kite) surf camp met andere kids is misschien ook leen idee. (Dan leren ze het met zijn allen zonder ouders) 

kantje board !

Morres 26 April / 2024 / 10:32

Ik log alleen even na jaaaaaaaaren in om Harmsel een pluim in zijn -ongetwijfeld heerlijke- achterste te steken voor zijn weloverwogen methode om kinders op het water te begeleiden.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Djee 26 April / 2024 / 11:31

Het leeft nog en kite je ook nog morres?

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)