Kiten op Rhodos, wie is er geweest?

Door: Bignelis Reacties: 15 Hits: 20326
Bignelis 10 July / 2007 / 21:10

Hey Mensen,

 

Ik ga begin augustus op vakantie naar Rhodos voor een weekie. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen daar zijn en welke kites ik mee moet nemen.

Ik heb een 9-13-17 fuel set en een Underground 132 boardje. Weeg 98 kg.

 

Denk zelf alleen de 9 en 13 mee en als het echt niet waait een grotere huren.

 

Any info is welcome!

Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

speedfreak 10 July / 2007 / 21:33
I am going to Rhodes for 10 days on the 19th of July, I will let you know what the conditions are like when I'm there.
Drive it like it"s stolen!

Kiterick 10 July / 2007 / 21:37

Vorig jaar laatste week juli daar geweest, 7 van de 7 dagen met 9 mtr. gevaren (90 kg.)

Volgende week gaan we weer, ik neem alleen mijn 9 en 12 mee.

C ya

10nus 10 July / 2007 / 21:37
ik ga 16 juli en neem me 9m en me 12m mee

Bignelis 10 July / 2007 / 21:47
En welke stranden hebben jullie gekite als ik vragen mag? Op de "punt" bij Trianda?
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Kiterick 10 July / 2007 / 21:49
quote: Bignelis - Dinsdag 10 Juli, 2007(21:47)
En welke stranden hebben jullie gekite als ik vragen mag? Op de "punt" bij Trianda?

Prasonisi is DE place to be
C ya

michielvgeel 10 July / 2007 / 23:24

ik ga van 15-29juli ook naar rhodos ik zit alleen op theologos maar ik kom zeker wel af en toe op prasonisi varen zeker op zondag wat dan schijnd het verboden te zijn

 

ik neem mijn soll 130 fuel13m en mijn 2007 vegas 10m mee

riding new kites every session www.newkiteboarding.nl

10nus 11 July / 2007 / 12:37

ik ga kiten bij kremastie

autofocus 11 July / 2007 / 17:01

ik ben nu al een week in rhodos

 

heb alleen nogmaar 13 en 11 moeten uithalen minder wind dan andere jaren

www.steveverelst.be

10nus 11 July / 2007 / 17:10

dat is k*t  ik ga zondag weg beter gaat het dan weer harder waaie

Chrisje 11 July / 2007 / 17:59
zondag ook weg si...
Addict Of Wind

Rene 11 July / 2007 / 18:40
Ben er vorig jaar geweest 2 weken, kon toen elke dag rond ene uurtje of 1 met me fuel 13 meter beginnen en dan vaak wat later op de dag overtuigen naar de 9 meter. Ben er dit jaar trouwens ook weer vanaf 2 augustus 2 weken.
ss

richardkiter 11 July / 2007 / 21:54
 
Reisverslag Rhodos


In mei 2007 zijn we voor 11 dagen naar Rodos geweest naar Theologus in het Hotel doreta beach al in via Ferio vacanties

Van te voren veel gelezen op de sites over het vervoer van de kites en het board
Ik had een 14 en en 10 meter raven Naish 2 kite mee genomen en een f-one board 1.40. style

We vlogen met Martinair die onderstaande melding gaf over kiteboards:

Surf-/kite-/wave-/etc- board < 165cm en < 20 kilo Ć¢ā€šĀ¬ 80 per retour. (http://www.martinair.nl/?stlcmpid=9960&gclid=CKTquc7Xj4wCFRgHEgodeBrVAQ )

Ik had een kiteboard van 1.40 meter in een boardbag van 1.60 meter gestopt en dacht als "blonde" kiter dat ik dit wel voor niks kon mee nemen naar rhodos.

Had zels een uitdraai van transavia bij me die helemaal niet praat over (160 inch) (L B H). .

Ik had de meest blonde incheck STEWARDESS uitgezocht bij de incheck balie. Ze begon gelijk over 80 euro betalen mijnheer.
Ik haar de uitdraai laten zien van transavia en tegen haar gezegd dat ik van de week nog gebeld had met klantenservice Martinair waarna zij weer is gaan navragen bij haar chefs en hoofden van dienst, kortom alle tips die ik hier op internet had gelezen heb ik uitgeprobeerd

Maar na een ongeveer een kwartier te hebben gewacht moesten we als nog betalen

Bij transavia schijnt het vrij te zijn, dus als je kan kiezen vlieg niet met Martinair.

Het hotel was top al in en super gelegen aan het strand

300m links van het hotel ligt de kitespot

Als er wind was begon meestal te waaien om 14.00 uur bij Alex Beach

De start en landingzone bij Alex beach is niks. Een kiezelstrand waarbij je weinig grip heb bij een windvlaag en aan de kant was de wind vrij vlagerig
Weinig ruimte om je kite te starten en neerlaten.
Voor beginners geen goede spot
De surfschool waar ik mijn spullen heb gestald rekende 50 euro voor stalling en rescue dienst (voorseizoen) Hoogseizoen is 70 euro per week

Prasonisi ben ik nog geweest maar er was toen geen wind

We hebben voor 4 dagen een auto gehuurd a 80 euro en 25 euro voor de benzine. Het verhuurbedrijf zit tegenover het hotel
Regel je dit bij het hotel dan ben je bijna het dubbele kwijt


Eindconclusie :

Van de 11 dagen 3 dagen gekite waarvan 2 dagen lekker met de 14 meter raven 2 kites.
1 dag gevaren waarbij net te weinig wind was om knap hoogte te kunnen lopen.

Eigenlijk dus te kort gekite.
Wist wel dat het minder waaide in mei maar had op 50 % gerekend

Voor de rest heeft de familie zich prima vermaakt bij het hotel en op rhodos mede door het stralende weer en de weinige wind


Gr Richardt


PS ik ben nou in Frankrijk, Denemarken en Griekenland geweest, maar de beste plekken om te kiten zijn toch in Nederland (schellinkhout. wijk aan zee egmond aan Zee Andijk en Enkhuizen)




Meld dit bericht aan de moderator 82.217.53.149
Haring Haaaar Rie
KiteHigh guru
***
Berichten: 1476



Re: Rhodos midden Juni
ƂĀ« Antwoord #5 Gepost op: juni 02, 2007, 03:42:20 pm ƂĀ»
Antwoord met citaat Verander

Citaat
Wat is de beste spot op Rhodos?

Heb hier nog wat info voor je

Gr Richardt



Rhodos informatie Kiten algemeen



Algemeen (stations open begin mei tot eind oktober)
Rhodos (het rozen-eiland) is het grootste eiland van de Dodecanese groep van eilanden, en heeft een bruisende, levendige sfeer. De kleurrijke haven, de oude hoofdstad, allemaal wordt het omgeven door een zee van prachtige bloemen. Na een dagje surfen kan je relaxen in een van de leuke barretjes of je gaat genieten van het nachtleven in Rhodos Stad. Rhodos is buiten het surfen een eiland waar je veel kan zien. Er zijn heuvelachtige gedeeltes, het eiland heeft prachtige groene vegetatie hier en daar, er zijn fraaie verlaten strandjes, leuke dorpjes, en ga zo maar door. Wil je dus een vakantie waarbij je wat wil zien, dan zit je in Rhodos goed.

Geschiktheid:
Families: uitstekend
Alleenreizenden: zeer goed
Niet windsurfers: goed tot zeer goed
Nachtleven: goed tot zeer goed
Cultuur: goed tot zeer goed
Sporten: goed
Prijsniveau: goed tot zeer goed
Eten: goed tot zeer goed

>>top

Surfspots
Er zijn 3 surfspots op Rhodos. 2 In het Noorden en 1 in het zuiden bij Prasonisi. Hier wijden we een aparte pagina aan. We focussen hier op het noorden. De eerste spot zit bij Theologos, net onder het vliegveld. Hier vind je het Happy Surf station, bij hotel Alex Beach. Verder noordelijk, meer in de buurt van het oudere Rhodos-stad, bij het dorpje Trianda vind je de Pro-Centers van Jurgen Niens, en Windstar (voormalig Club Mistral). Hier is meer keuze qua accomodaties.

Spot bij Theologos:
Hier vind je een uitgestrekt strand, waar je kan kiten en surfen naast elkaar! Geen zandstrand: net zoals langs de hele kust. Omstandigheden zijn vlak water 's ochtends als de wind nog wat zwakker is, en als de wind toeneemt meer deining, en ongeveer 100 meter voor de kust ligt een ondiepe zandbank waar de golven leuk breken. De wind komt hier sideshore van links en is overwegend 4-6 Bft.

Spot bij Trianda:
De grote bocht van Ialyssos aan de Noordwestkant van Rhodos is een uitstekende allround surfbestemming. Gevorderden kunnen genieten van de windgolven tot 1,5 meter hoog, bij Meltemi-wind van 4-6 Bft. Beginners kunnen Ć¢ā‚¬ā„¢s ochtends als de wind niet zo sterk is prima oefenen met 2-4 Bft.
Het Pro Center bij hotel Blue Horizon ligt direct aan het water, aan het zand- en kiezelstrand. Een grote groene loper zorgt ervoor dat je voeten en het materiaal niet beschadigen bij het naar het water lopen met materiaal. De wind komt hier perfect sideshore van links. Leuke windgolfjes zorgen af en toe voor mooie schansen om op te springen.

Overzicht:
Beginner: goed
Gevorderde: zeer goed
Wave: goed
Slalom: goed
Instructie: goed

>>top

Kitespot
Voor kiters is Rhodos bijzonder geschikt door de combinatie van constante sideshore wind die bijna nooit te hard wordt, en het heerlijke klimaat. Er zijn in het Noorden van Rhodos 2 plekken waar gekite kan worden.

In de buurt van Trianda, op ongeveer 3 km afstand van het Jurgen Niens Procenter, tussen Trianda en Kremastie ligt het 1e kitestrand. Hier heeft Jurgen Niens met zijn zakenpartner Dinos een kitestation ingericht. Voor beginners en gevorderden biedt dit veel plaats en veel kiteplezier.
Je kan hier boards en kites huren van North. Je eigen kitemateriaal kan je hier ook stallen. Voor het starten en landen van de kite zijn er altijd 2 stationsmedewerkers paraat. Daarnaast zijn er jetskiĆ¢ā‚¬ā„¢s en reddingsboot aanwezig voor de veiligheid. Uiteraard wordt er les gegeven volgens IKO en VDWS normen. Tussen het Pro Center en het kitestrand rijden regelmatig shuttlebusjes. Deze is voor iedereen die les neemt, of stalling heeft, gratis. Je kan dan ook windsurf- en kitesurf combiĆ¢ā‚¬ā„¢s boeken zonder problemen.
Ook voor de niet kiter is het aangenaam verblijven bij het kitestrand: ligstoelen op het strand kunnen hier gehuurd worden, en ook voor de interne mens wordt gezorgd. Slechts 50 meter van het station verwijderd bevindt zich een Grieks strandtentje, waar je lekker kan eten. Bij het station kan je douchen, en er zijn toiletten. Neopreen en trapeze moet je zelf meenemen, maar kan je eventueel ook huren.

De 2e kitespot in het Noorden van Rhodos, ligt bij het Happy Surf station, bij familiehotel Alex Beach. Dit is de enige plek in Griekenland waar je bijna direct voor de hoteldeur kan kiten. Stalling is mogelijk, huur ook, en lessen worden gegeven door het team van Happy Surf. Ook hier het modernste materiaal.
Opmerking: er is officieel een kiteverbod op zondag! Indien je dit niet respecteert en zo ongelukkig bent om van het water gehaald te worden, dan kan het in de papieren lopen.

>>top

Wind
Het Noorden van Rhodos ligt in de Meltemi gordel, en wordt vooral in de zomermaanden dus rijkelijk voorzien van goede wind tussen 4-6 Bft en soms harder. Ook als de wind niet 100% doorkomt staat er in de zomermaanden bijna altijd een windje 3-4 goed genoeg om te kiten. Wind is sideshore van links.

>>top

Stations
1. Trianda. Hier zitten 4 surfcenters:

-Club Mistral station bij hotel Sun Beach is nu veranderd van eigenaar, heet nu Windstar, met ook Mistral en North 2005 materiaal
-Jurgen Niens Procenter bij hotel Blue Horizon
-Jurgen Niens High-tech center met JP en Neil Pryde, ook bij Blue Horizon. Hier staan ongeveer 50 JP boards met Neil Pryde zeilen voor je klaar, tegen meerprijs van 35 euro voor 1 week, en 65 euro voor 2 weken (Prijzen zomer 2004).
-Jurgen Niens Windmill center, bij de windmolen (ongeveer 1km verder Noordelijk t.o.v. het Pro Center). Jurgen Niens Windmolen: voor beginners is deze surfspot het best geschikt: het water is hier iets vlakker, en de eerste meters zijn meer beschut.

2. Theologos. Hier zit het (Duitse) Happy Surf station.

>>top

Activiteiten
Op Rhodos kan je van alles ondernemen. Het is een bruisend gebied van Rhodos, met Rhodos stad in de buurt, dus shoppen, uit eten gaan, feesten, gezellig rondwandelen, het kan er allemaal. Naast surfen kan je er ook zeilen e.d. en snorkelen in de fraaie baaien rondom het eiland. Het eiland zelf is groot, redelijk groen, dus absoluut de moeite waard om met huurauto, scooter, of mountainbike eens rond te kijken. De meeset hotels hebben zelf ook uitgebreide sport- en activiteitenprogramma's dus je hoeft je niet te vervelen.

>>top

Onderkomens
Bij Theologos:
Alex Beach hotel:****het enige hotel op Rhodos waar wind- en kitesurfen naast elkaar toegestaan is!
Ć¢ā‚¬Ā Familiehotel bij uitstekĆ¢ā‚¬Ā







Onderwerp: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) (gelezen 250 keer)
MartijnM
Full KiteHigh member

Berichten: 130



Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
ƂĀ« Gepost op: juni 26, 2006, 05:27:55 pm ƂĀ» Antwoord met citaat

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo iedereen,

De afgelopen 2 weken heb ik doorgebracht op Rhodos in hotel Alex Beach. Hierbij een klein verslagje van mijn bevindingen.

Hotel Alex Beach

Alex Beach is een hotel met /- 200 kamers wat gelegen is tussen de kustweg en het strand.
Het hotel richt zich voornamelijk op duitse gasten met kinderen. Omdat ik nederlander ben en geen kinderen heb, paste ik niet in dit profiel. Toch moet ik zeggen dat ik het niet vervelend vond. Aan het animatieteam wen je snel genoeg en als je een beetje op de juisten tijdstippen (heel vroeg of heel laat) eet, valt het met de kinderherrie reuze mee. De sfeer is ok, mijn persoonlijke ervaring is; liever duitsers dan britten.
Het eten is prima: veel salades, vis en gegrild vlees. Na 2 weken kende ik het aanbod echter wel van buiten.
Kamers zijn ook goed, niets mis mee. Al met al een prettig hotel.

Kitespot Alex Beach (Theologos Beach)

200m links van het hotel ligt de kitespot. Het strand is 25m breed en ligt vol met dikke kiezelstenen; schoentjes zijn aan te raden maar ja, met schoentjes kiten is ook waardeloos dus ik heb de hele vakantie met gaten en sneetjes op m'n blote vloeten gelopen...
Let op: om de 50m bevinden zich 20 cm onder water betonnen dammetjes die 20m het water in lopen.
70m vanaf het strand ligt een zandbank waar het stadiep is. Op de zandbank breken golfjes van 0,5 a 1,0m.
Achter de zandbank wordt het snel diep en vind je veel windgolven van 1 a 2m hoog.
De spot is rustig: maximaal 5 kites tegelijk op het water. Dit is perfect voor een spot die /- 500m breed is.
Het is niet de bedoeling dat je voor het hotel gaat kiten. De Happysurf school is hier gevestigd en zal je hier ook nadrukkelijk op wijzen. Uitvarende windsmurfen, zwemmers en badgasten maken de 100m voor het strand ongeschikt om te kiten. Mocht je door een inkakkende wind toch downwind voor het hotel langs gaan: die gasten van Happysport gaan helemaal uit hun naad! Helaas vond ik dat er niet echt een positieve kitesfeer rond het surfstation hing; de vibe die je hoort te krijgen bij zo'n station was niet aanwezig...
Al met al een redelijke spot; geschikt voor de wat meer gevorderde kiter.

Kitespot Prasonisi

Drie keer had ik het voorrecht om op Prasonisi te kunnen kiten: een droomspot.
Het is als het ware een stuk strand zo groot als de Brouwersdam wat het zuidpuntje van Rhodos verbindt met een klein eiland. Aan de ene kant van het strand heb je golven (bij 6 bft tot 3m hoog!), die erg clean komen binnenrollen. Aan de andere kant heb je een spiegelgladde racebaan.
Let op: bij de golven-kant is de wind pal onshore, daarentegen is bij de vlakke kant de wind pal offshore.
Mocht je afdrijven dan, zo hoorde ik bij gerucht, komen ze je voor Ć¢ā€šĀ¬ 50,- met een bootje halen...
Zoals gezegd een superspot. www.prasonisi.com

Windcondities

Van de 15 dagen heb ik 2 dagen niet kunnen kiten! Lijkt me een prima score.
Bij Alex Beach pikt de wind tegen 14:00 op en trekt aan tot ongeveer 18:00:
gemiddeld 13 a 20 knopen: 16/14/12 m2 kites meenemen dus.
Prasonisi is vanaf 12:00 al ok en het gaat daar flink tekeer tot in de avond:
gemiddeld 17 a 30 knopen: 12/10/8 m2 kites meenemen dus.

Mij is Rhodos prima bevallen. Voor toeristische informatie kun je beter even googlen.

Groetjes Martijn




Meld dit bericht aan de moderator Gelogd



Roni-Size
Full KiteHigh member

Berichten: 211



Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
ƂĀ« Antwoord #1 Gepost op: juni 26, 2006, 06:04:47 pm ƂĀ» Antwoord met citaat

--------------------------------------------------------------------------------
Ziet er echt prima uit daar en een goed verhaal man


Maar mag ik wat vragen ?... was de kite sfeer op Prasonisi beter en kunnen kiters daar de hele spot benutten zonder ruzie te krijgen ???

Is het aan te raden daar een huurauto bij te nemen ??? hoort standaard bij het arrangement begreep ik.

ƂĀ« Laatste verandering: juni 26, 2006, 06:09:43 pm door Roni-Size ƂĀ» Meld dit bericht aan de moderator Gelogd



MartijnM
Full KiteHigh member

Berichten: 130



Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
ƂĀ« Antwoord #2 Gepost op: juni 26, 2006, 06:19:04 pm ƂĀ» Antwoord met citaat

--------------------------------------------------------------------------------
Roni,

Toen ik op Prasonisi was, vond ik dat er voldoende ruimte was.
In het offshore vlakke gedeelte domineren de windsmurfen: oppassen dus.
In het onshore wave gedeelte domineren de kitesurfers.
De sfeer bij Alex Beach was onder de kiters opzich wel goed maar naar mijn mening is het surfstation een beetje een suffe vertoning.
Op Prasonisi waren wel veel oost-europeanen: die gasten kwamen op mij wat meer egocentrisch over dan nederlanders en duitsers op de gemiddelde nederlands kitespot. Maar misschien scheer ik er nu een heleboel over 1 kam.
Een auto huren is een must voor Prasonisi: het ligt op 1 1/2 uur van Alex Beach en is niet per bus te bereiken. Het is aan te reden om je auto vooraan te parkeren en met je spullen verder te lopen. Je mag wel verder rijden met de auto maar je komt heel makkelijk vast te staan in het zand. Tenzij je een 4x4 huurt natuurlijk.
Een taxi kost een vermogen.

mvg.

Martijn

Meld dit bericht aan de moderator Gelogd



Robert_V
Full KiteHigh member

Berichten: 123



Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
ƂĀ« Antwoord #3 Gepost op: juni 26, 2006, 06:37:48 pm ƂĀ» Antwoord met citaat

--------------------------------------------------------------------------------
Top verslag! Ik ga er ongeveer over 2 weken heen, naar appartementen Maritime in Kremasti

ƂĀ« Laatste verandering: juni 26, 2006, 07:21:45 pm door Robert_V ƂĀ» Meld dit bericht aan de moderator Gelogd



Robert_V
Full KiteHigh member

Berichten: 123



Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
ƂĀ« Antwoord #4 Gepost op: juli 25, 2006, 02:40:10 pm ƂĀ» Antwoord met citaat

--------------------------------------------------------------------------------
Ik wil deze spotreview aanvullen met mijn spotreview van de surfspot Kremasti op Rhodos.

Algemeen

Ik ben naar Rhodos geweest van 13-07-06 tm 23-07-06. Ik ben hierheen gegaan met mijn vriendin en wij zaten in het appartementencomplex Maritime in Kremasti (http://www.maritimehotel.gr/). Dit complex ligt op ongeveer 5-10 minuten lopen van het strand / surfstrand.

In het dorp (Kremasti) zijn genoeg eet gelegenheden (ongeveer 7) en ook enkele tenten waar je gewoon lekker kan zitten en of hangen.
Voor Ć¢ā€šĀ¬1.80 p.p. heb je een buskaartje naar Rhodos stad (kwartiertje rijden). Voor Ć¢ā€šĀ¬10,- wordt je met de taxi naar Rhodos stad gebracht (allemaal vaste tarieven).

Als je op Rhodos bent moet je zeker ook even (einde van de middag bijvoorbeeld) naar de oude binnenstad, deze ziet er heel mooi uit.

Verder is er in Faleraki een groot waterpark, welke zijn geld meer dan waard is.

Maar genoeg over het eiland, de surfspot:

Kitesurfspot Kremasti

De spot is rustig gelegen aan de EgeƃĀÆsche Zee. Toen ik er was, was het water lekker warm (zwemshort en lycra (tegen de zon) is zat). Aan de andere zijde van de zee kan je Turkije zien.
Op de standen aan de westkust van Rhodos staan hier en daar nog bunkers, zo ook vlak bij het Center, dus hiervoor oppassen!
Ongeveer 3 meter uit de kant is het al te diep om te staan. 2 meter verder ligt een kleine zandbank, waar het water 1m diep is. 10-15 meter uit de kant wordt het water steeds dieper.
Het strand bestaat hoofdzakelijk uit zand, met hierin grind en stenen. Schoentjes zijn dus verstandig!

Als je geluk hebt kom je nog zee schilpadden tegen of vliegende vissen (de dag dat ze te zien waren, was ik "jammer genoeg" op een boottocht.

De golven langs de kant zijn als de wind hard is rond de 0.5m. Op het water kunnen bij hardere wind golven van 1.5-2 m voorkomen. Normaliter rond de 1m.

Op het water zijn doorgaans maximaal 20 kiters aanwezig. Als je vroeg aanwezig bent (rond 12 uur) heb je een grote kans dat je de zee voor jezelf hebt. Op het strand liggen meestal rond de 10-15 kites en er lopen zat mensen op het strand.

De gewone strandgasten zitten op ruime afstand van de spot. Dus als je blijft varen op de hoogte van de spot, heb je met hun geen problemen.

Het center (Kite Pro Center)

Het Kite Pro Center (http://users.otenet.gr/~gian80/index.htm) is opgebouwd uit golfplaten etc en er zijn altijd mensen aanwezig. Voor de redingsdienst moet vooraf betaald worden. De tarieven hiervan zijn Ć¢ā€šĀ¬10,- voor een dag, of Ć¢ā€šĀ¬30,- voor een week. Voor dit bedrag helpen de mensen van het center je kite op te laten en te landen en komen je van het water halen als er wat mis is (alhoewel ik aanneem dat ze je ook redden als je nog niet hebt betaald).
Deze reddingsdienst is gratis als je spullen huurt of je spullen opslaat in het center (dat is ook tegen betaling dus).

De meeste mensen rondom het center spreken engels. Er wordt ook lesgegeven door mensen welke goed engels spreken.

Laat je door de naam niet verleiden om te denken dat deze spot alleen voor pro's is!

Windcondities
De wind is inprincipe altijd side-shore, ligt aflandig. Hierdoor wil de wind direct aan het water soms ligt vlagerig zijn (omdat deze over het center komt aanwaaien). Op het water is de wind top en constant.
Toen ik er was kon ik tot ongeveer 14.00 uur met mijn 12m varen (dan zal het ongeveer rond de 19 knopen zijn), tot 18.00 uur neemt de wind toe tot denk rond de 25/25 knopen (dan vaarde ik zeer lekker met mijn 8m).
Ik heb iedere dag dat ik ging, ook kunnen varen. Het schijnt dat normaliter in de zomer er iets minder wind is, dan toen ik er was (volgens de locals).
De windvoorspellingen van windguru en windfinder etc. moet je voor deze locatie niet serieus nemen, of tel er 10 knopen bij op! De lokale weerstations daar voorspellen de wind wel aardig, maar deze moet je dan zelf opzoeken.






aangezien ik een topvakantie heb gehad in rhodos en dit niemand ontgaan is en ik veel beloftes heb gemaakt over verslagjes enz enz enz bij deze.
ik schrijf t verslag op dzelfde volgorde als t combuco verslag aangezien ik dat een top verslag vond.

rhodos eigenschappen:
rhodos is een eilandje van pak en beet 100 bij 40 km .
het eilandje leeft grotendeels van toerisme zeker de noordelijke helft waar zowel aan de west als aan de oostkust veel te beleven valt voor toeristen. hoe zuidelijker je gaat hoe minder toeristen en ook meer landbouwers en het lijkt alsof je wat terug in de tijd gaat. in rhodos waait aan de westkust in de zomermaanden juni juli en augustus overheersend de meltemi. de meltemi is een wind die in de loop van de dag toeneemt, waar t aan t begin van de dag 12 knopen is kan het aan het eind van de dag 25 knopen zijn. oftewwel neem alle zut mee die je hebt. de watertemperatuur ligt in de maand augustus rond de 28 a 29 graden, en de buiten temperatuur varieerd van iets boven de 30 graden in de schaduw tot ver boven de 40 in de zon en uit de wind. zolang je niet teveel wilt doen op de heetste uren van de dag behalve kiten natuurlijk is het goed uit te houden. de westkust van het eiland bevat de meeste wind en dat is dus ook de plek waar veel gesurfd en gekite word prasonissi daargelaten.
de westkust heeft een grof zand tot kleine keien strand dus neem schoentjes mee want je hebt er ook heel veel zee egels heb ik zelf mogen ervaren.

aankomst:
na 5.5 uur vertraging op de heenweg (gelukkig zat ik bij mensen in t vliegtuig die ik toevallig kende en wel mocht) mochten we dan eindelijk het vliegtuig in. de reden van de vertraging was een paar kapotte lampjes. nadat we eindelijk lekker onderuit gezakt zaten mochten we er allemaal weer uit omdat de technici wat testen waren vergeten te doen dus werd t nog een uurtje later.
toen we dan uiteindelijk opstegen verliep de rest soepel en werden we opgewacht door 2 vrouwen in apenpakkies van arke reizen. ze zagen er zo humoristisch uit dat je je vlucht alweer vergeten was. na een bumpy busride en wat gezeik over mn boardbag die overigens wel gratis het vliegtuig in mocht maar waar over gezeikt werd in de bus, kwamen we in ons appartement. afgezien van de stank die in ons appartement heerste jeej lang leve het open riool:D was het appartement voor die prijs best wel relaxed en hebben we lekker een tukkiej gedaan.

de mensen:
meteen toen we in ons appartement kwamen viel ons de gastvrijheid van de grieken op wat toch fijn is als je moe bent. ook later in deze vakantie bleken alle mensen vriendelijk te zijn en bleken transfers van mn spullen naar de kitespot ook geen probleem. ook op t strand heerst een grote gastvriendelijkheid ookal lopen daar maar weinig grieken rond. de prijzen zijn redelijk nederlands alhoewel pizza's wel goedkoper zijn dan in nl . je hebt wel vaak goedkope troeppizza's maar restaurant garribaldi in trianta is voor het happen van een pizzaatje een echte aanrader. verder zijn griekse gerechten vaak ook niet duur en drinken is ook niet duur. tip drink veel want anders ga je dood daar.

weer en wind:
zoals de voorspellingen ook wel zeggen en de archieven doen geloven waait t op rhodos in de zomermaanden super.
van de 14 dagen dat ik daar was waren er 12 dagen met genoeg wind voor 8 12 of 16 om lekker gepowerd te zijn.
niets mis mee dus.

kiten in rhodos:
kiten in rhodos kan langs bijna de gehele westkust en in prasonissi dus het zuidelijkste puntje. de meeste kiters vind je echter in kremasti zo'n 12 km van rhodos stad bij het kitesurf pro center daar en in prasonissi.
de oostkust is niet geschikt om te kiten.
de stranden in rhodos zijn niet zo groot dus met launchen moet je opletten. ook is de wind aan de kant vaak vlagerig dus worden de kites altijd richting t water opgelaten, en sta je als kiter tussen de boompjes of soms zelfs op een weggetje. als je dit eenmaal gehad hebt wandel je heel voorzichtig naar t water want op je bek gaan daar wil je niet tussen de kiezels en in t water kun je gewoon je gang gaan. voor t neerlaten van je kite fluit je even naar de kant slaat met platte hand op je hoofd stapt 10 meter voor t land uit je bindingen en je bodydragged naar de kant.
mensen zijn heel behulpzaam met het vangen van je kite, doe hier aan mee en houd het gezellig.

beginners:
beginners kunnen in kremasti een cursus volgen aan een iko erkende school gevestigd in het pro center. na een cursus van 9 uur met als kosten 260 euro ongeveer krijg je je certificaat en kan je materiaal huren.
http://users.otenet.gr/~gian80/launcing.htm dit is de link van de school.
verder moet je als beginner opassen met launchen enzo er is wel rescue van een jetski aanwezig wat wel een fijn gevoel geeft.

waveriden:
kremasti is niet echt een waveride spot als het hard waait meer dan 5 a 6 bft heb je wel hoge chop maar van een echte branding valt niet te spreken. in prasonissi schijn je wel te kunnen waveriden. de reden hiervoor is dat in kremasti de wind altijd sideshore is soms tikkie aanlandig soms tikkie aflandig. in prasonissi heb je 1 kant met aanlandige wind en een kant met aflandige wind.
je kunt je spullen in rhodos gewoon op de kant laten liggen dit word heel normaal gevon
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

lauiboy 19 July / 2010 / 12:06
ik vertrek binnen paar dagen naar fanes.
normaal gezien kite ik graag in de golven en neem ik ook me eigen waveboard mee.
weet iemand als dit de moeite is of als er ergens in de buurt een goeie wavespot is.

thx! Laurens

Woodmaster 19 July / 2010 / 13:31
Quote: richardkiter - 11 juli, 2007 (23:54)
Reisverslag Rhodos In mei 2007 zijn we voor 11 dagen naar Rodos geweest naar Theologus in het Hotel doreta beach al in via Ferio vacanties Van te voren veel gelezen op de sites over het vervoer van de kites en het boardIk had een 14 en en 10 meter raven Naish 2 kite mee genomen en een f-one board 1.40. styleWe vlogen met Martinair die onderstaande melding gaf over kiteboards:Surf-/kite-/wave-/etc- board < 165cm en < 20 kilo € 80 per retour. (http://www.martinair.nl/?stlcmpid=9960&gclid=CKTquc7Xj4wCFRgHEgodeBrVAQ )Ik had een kiteboard van 1.40 meter in een boardbag van 1.60 meter gestopt en dacht als "blonde" kiter dat ik dit wel voor niks kon mee nemen naar rhodos. Had zels een uitdraai van transavia bij me die helemaal niet praat over (160 inch) (L B H). .Ik had de meest blonde incheck STEWARDESS uitgezocht bij de incheck balie. Ze begon gelijk over 80 euro betalen mijnheer. Ik haar de uitdraai laten zien van transavia en tegen haar gezegd dat ik van de week nog gebeld had met klantenservice Martinair waarna zij weer is gaan navragen bij haar chefs en hoofden van dienst, kortom alle tips die ik hier op internet had gelezen heb ik uitgeprobeerd Maar na een ongeveer een kwartier te hebben gewacht moesten we als nog betalen Bij transavia schijnt het vrij te zijn, dus als je kan kiezen vlieg niet met Martinair.Het hotel was top al in en super gelegen aan het strand 300m links van het hotel ligt de kitespot Als er wind was begon meestal te waaien om 14.00 uur bij Alex Beach De start en landingzone bij Alex beach is niks. Een kiezelstrand waarbij je weinig grip heb bij een windvlaag en aan de kant was de wind vrij vlagerig Weinig ruimte om je kite te starten en neerlaten. Voor beginners geen goede spot De surfschool waar ik mijn spullen heb gestald rekende 50 euro voor stalling en rescue dienst (voorseizoen) Hoogseizoen is 70 euro per weekPrasonisi ben ik nog geweest maar er was toen geen windWe hebben voor 4 dagen een auto gehuurd a 80 euro en 25 euro voor de benzine. Het verhuurbedrijf zit tegenover het hotelRegel je dit bij het hotel dan ben je bijna het dubbele kwijtEindconclusie :Van de 11 dagen 3 dagen gekite waarvan 2 dagen lekker met de 14 meter raven 2 kites.1 dag gevaren waarbij net te weinig wind was om knap hoogte te kunnen lopen.Eigenlijk dus te kort gekite. Wist wel dat het minder waaide in mei maar had op 50 % gerekendVoor de rest heeft de familie zich prima vermaakt bij het hotel en op rhodos mede door het stralende weer en de weinige wind Gr RichardtPS ik ben nou in Frankrijk, Denemarken en Griekenland geweest, maar de beste plekken om te kiten zijn toch in Nederland (schellinkhout. wijk aan zee egmond aan Zee Andijk en Enkhuizen) Meld dit bericht aan de moderator 82.217.53.149 Haring Haaaar Rie KiteHigh guruBerichten: 1476 Re: Rhodos midden Juni « Antwoord #5 Gepost op: juni 02, 2007, 03:42:20 pm » Antwoord met citaat Verander Citaat Wat is de beste spot op Rhodos?Heb hier nog wat info voor jeGr Richardt Rhodos informatie Kiten algemeen Algemeen (stations open begin mei tot eind oktober) Rhodos (het rozen-eiland) is het grootste eiland van de Dodecanese groep van eilanden, en heeft een bruisende, levendige sfeer. De kleurrijke haven, de oude hoofdstad, allemaal wordt het omgeven door een zee van prachtige bloemen. Na een dagje surfen kan je relaxen in een van de leuke barretjes of je gaat genieten van het nachtleven in Rhodos Stad. Rhodos is buiten het surfen een eiland waar je veel kan zien. Er zijn heuvelachtige gedeeltes, het eiland heeft prachtige groene vegetatie hier en daar, er zijn fraaie verlaten strandjes, leuke dorpjes, en ga zo maar door. Wil je dus een vakantie waarbij je wat wil zien, dan zit je in Rhodos goed. Geschiktheid:Families: uitstekendAlleenreizenden: zeer goedNiet windsurfers: goed tot zeer goedNachtleven: goed tot zeer goedCultuur: goed tot zeer goedSporten: goedPrijsniveau: goed tot zeer goedEten: goed tot zeer goed>>top SurfspotsEr zijn 3 surfspots op Rhodos. 2 In het Noorden en 1 in het zuiden bij Prasonisi. Hier wijden we een aparte pagina aan. We focussen hier op het noorden. De eerste spot zit bij Theologos, net onder het vliegveld. Hier vind je het Happy Surf station, bij hotel Alex Beach. Verder noordelijk, meer in de buurt van het oudere Rhodos-stad, bij het dorpje Trianda vind je de Pro-Centers van Jurgen Niens, en Windstar (voormalig Club Mistral). Hier is meer keuze qua accomodaties. Spot bij Theologos:Hier vind je een uitgestrekt strand, waar je kan kiten en surfen naast elkaar! Geen zandstrand: net zoals langs de hele kust. Omstandigheden zijn vlak water 's ochtends als de wind nog wat zwakker is, en als de wind toeneemt meer deining, en ongeveer 100 meter voor de kust ligt een ondiepe zandbank waar de golven leuk breken. De wind komt hier sideshore van links en is overwegend 4-6 Bft. Spot bij Trianda: De grote bocht van Ialyssos aan de Noordwestkant van Rhodos is een uitstekende allround surfbestemming. Gevorderden kunnen genieten van de windgolven tot 1,5 meter hoog, bij Meltemi-wind van 4-6 Bft. Beginners kunnen ’s ochtends als de wind niet zo sterk is prima oefenen met 2-4 Bft. Het Pro Center bij hotel Blue Horizon ligt direct aan het water, aan het zand- en kiezelstrand. Een grote groene loper zorgt ervoor dat je voeten en het materiaal niet beschadigen bij het naar het water lopen met materiaal. De wind komt hier perfect sideshore van links. Leuke windgolfjes zorgen af en toe voor mooie schansen om op te springen. Overzicht:Beginner: goedGevorderde: zeer goedWave: goed Slalom: goedInstructie: goed>>top KitespotVoor kiters is Rhodos bijzonder geschikt door de combinatie van constante sideshore wind die bijna nooit te hard wordt, en het heerlijke klimaat. Er zijn in het Noorden van Rhodos 2 plekken waar gekite kan worden. In de buurt van Trianda, op ongeveer 3 km afstand van het Jurgen Niens Procenter, tussen Trianda en Kremastie ligt het 1e kitestrand. Hier heeft Jurgen Niens met zijn zakenpartner Dinos een kitestation ingericht. Voor beginners en gevorderden biedt dit veel plaats en veel kiteplezier. Je kan hier boards en kites huren van North. Je eigen kitemateriaal kan je hier ook stallen. Voor het starten en landen van de kite zijn er altijd 2 stationsmedewerkers paraat. Daarnaast zijn er jetski’s en reddingsboot aanwezig voor de veiligheid. Uiteraard wordt er les gegeven volgens IKO en VDWS normen. Tussen het Pro Center en het kitestrand rijden regelmatig shuttlebusjes. Deze is voor iedereen die les neemt, of stalling heeft, gratis. Je kan dan ook windsurf- en kitesurf combi’s boeken zonder problemen. Ook voor de niet kiter is het aangenaam verblijven bij het kitestrand: ligstoelen op het strand kunnen hier gehuurd worden, en ook voor de interne mens wordt gezorgd. Slechts 50 meter van het station verwijderd bevindt zich een Grieks strandtentje, waar je lekker kan eten. Bij het station kan je douchen, en er zijn toiletten. Neopreen en trapeze moet je zelf meenemen, maar kan je eventueel ook huren. De 2e kitespot in het Noorden van Rhodos, ligt bij het Happy Surf station, bij familiehotel Alex Beach. Dit is de enige plek in Griekenland waar je bijna direct voor de hoteldeur kan kiten. Stalling is mogelijk, huur ook, en lessen worden gegeven door het team van Happy Surf. Ook hier het modernste materiaal. Opmerking: er is officieel een kiteverbod op zondag! Indien je dit niet respecteert en zo ongelukkig bent om van het water gehaald te worden, dan kan het in de papieren lopen. >>top WindHet Noorden van Rhodos ligt in de Meltemi gordel, en wordt vooral in de zomermaanden dus rijkelijk voorzien van goede wind tussen 4-6 Bft en soms harder. Ook als de wind niet 100% doorkomt staat er in de zomermaanden bijna altijd een windje 3-4 goed genoeg om te kiten. Wind is sideshore van links. >>top Stations1. Trianda. Hier zitten 4 surfcenters:-Club Mistral station bij hotel Sun Beach is nu veranderd van eigenaar, heet nu Windstar, met ook Mistral en North 2005 materiaal-Jurgen Niens Procenter bij hotel Blue Horizon-Jurgen Niens High-tech center met JP en Neil Pryde, ook bij Blue Horizon. Hier staan ongeveer 50 JP boards met Neil Pryde zeilen voor je klaar, tegen meerprijs van 35 euro voor 1 week, en 65 euro voor 2 weken (Prijzen zomer 2004). -Jurgen Niens Windmill center, bij de windmolen (ongeveer 1km verder Noordelijk t.o.v. het Pro Center). Jurgen Niens Windmolen: voor beginners is deze surfspot het best geschikt: het water is hier iets vlakker, en de eerste meters zijn meer beschut.2. Theologos. Hier zit het (Duitse) Happy Surf station. >>top ActiviteitenOp Rhodos kan je van alles ondernemen. Het is een bruisend gebied van Rhodos, met Rhodos stad in de buurt, dus shoppen, uit eten gaan, feesten, gezellig rondwandelen, het kan er allemaal. Naast surfen kan je er ook zeilen e.d. en snorkelen in de fraaie baaien rondom het eiland. Het eiland zelf is groot, redelijk groen, dus absoluut de moeite waard om met huurauto, scooter, of mountainbike eens rond te kijken. De meeset hotels hebben zelf ook uitgebreide sport- en activiteitenprogramma's dus je hoeft je niet te vervelen. >>topOnderkomensBij Theologos:Alex Beach hotel:****het enige hotel op Rhodos waar wind- en kitesurfen naast elkaar toegestaan is! ” Familiehotel bij uitstek” Onderwerp: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) (gelezen 250 keer) MartijnM Full KiteHigh memberBerichten: 130 Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) « Gepost op: juni 26, 2006, 05:27:55 pm » Antwoord met citaat --------------------------------------------------------------------------------Hallo iedereen,De afgelopen 2 weken heb ik doorgebracht op Rhodos in hotel Alex Beach. Hierbij een klein verslagje van mijn bevindingen.Hotel Alex BeachAlex Beach is een hotel met /- 200 kamers wat gelegen is tussen de kustweg en het strand.Het hotel richt zich voornamelijk op duitse gasten met kinderen. Omdat ik nederlander ben en geen kinderen heb, paste ik niet in dit profiel. Toch moet ik zeggen dat ik het niet vervelend vond. Aan het animatieteam wen je snel genoeg en als je een beetje op de juisten tijdstippen (heel vroeg of heel laat) eet, valt het met de kinderherrie reuze mee. De sfeer is ok, mijn persoonlijke ervaring is; liever duitsers dan britten. Het eten is prima: veel salades, vis en gegrild vlees. Na 2 weken kende ik het aanbod echter wel van buiten.Kamers zijn ook goed, niets mis mee. Al met al een prettig hotel. Kitespot Alex Beach (Theologos Beach)200m links van het hotel ligt de kitespot. Het strand is 25m breed en ligt vol met dikke kiezelstenen; schoentjes zijn aan te raden maar ja, met schoentjes kiten is ook waardeloos dus ik heb de hele vakantie met gaten en sneetjes op m'n blote vloeten gelopen... Let op: om de 50m bevinden zich 20 cm onder water betonnen dammetjes die 20m het water in lopen. 70m vanaf het strand ligt een zandbank waar het stadiep is. Op de zandbank breken golfjes van 0,5 a 1,0m.Achter de zandbank wordt het snel diep en vind je veel windgolven van 1 a 2m hoog.De spot is rustig: maximaal 5 kites tegelijk op het water. Dit is perfect voor een spot die /- 500m breed is.Het is niet de bedoeling dat je voor het hotel gaat kiten. De Happysurf school is hier gevestigd en zal je hier ook nadrukkelijk op wijzen. Uitvarende windsmurfen, zwemmers en badgasten maken de 100m voor het strand ongeschikt om te kiten. Mocht je door een inkakkende wind toch downwind voor het hotel langs gaan: die gasten van Happysport gaan helemaal uit hun naad! Helaas vond ik dat er niet echt een positieve kitesfeer rond het surfstation hing; de vibe die je hoort te krijgen bij zo'n station was niet aanwezig... Al met al een redelijke spot; geschikt voor de wat meer gevorderde kiter.Kitespot PrasonisiDrie keer had ik het voorrecht om op Prasonisi te kunnen kiten: een droomspot. Het is als het ware een stuk strand zo groot als de Brouwersdam wat het zuidpuntje van Rhodos verbindt met een klein eiland. Aan de ene kant van het strand heb je golven (bij 6 bft tot 3m hoog!), die erg clean komen binnenrollen. Aan de andere kant heb je een spiegelgladde racebaan.Let op: bij de golven-kant is de wind pal onshore, daarentegen is bij de vlakke kant de wind pal offshore.Mocht je afdrijven dan, zo hoorde ik bij gerucht, komen ze je voor € 50,- met een bootje halen...Zoals gezegd een superspot. www.prasonisi.comWindconditiesVan de 15 dagen heb ik 2 dagen niet kunnen kiten! Lijkt me een prima score.Bij Alex Beach pikt de wind tegen 14:00 op en trekt aan tot ongeveer 18:00:gemiddeld 13 a 20 knopen: 16/14/12 m2 kites meenemen dus.Prasonisi is vanaf 12:00 al ok en het gaat daar flink tekeer tot in de avond:gemiddeld 17 a 30 knopen: 12/10/8 m2 kites meenemen dus.Mij is Rhodos prima bevallen. Voor toeristische informatie kun je beter even googlen.Groetjes Martijn Meld dit bericht aan de moderator Gelogd Roni-Size Full KiteHigh memberBerichten: 211 Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) « Antwoord #1 Gepost op: juni 26, 2006, 06:04:47 pm » Antwoord met citaat --------------------------------------------------------------------------------Ziet er echt prima uit daar en een goed verhaal man Maar mag ik wat vragen ?... was de kite sfeer op Prasonisi beter en kunnen kiters daar de hele spot benutten zonder ruzie te krijgen ???Is het aan te raden daar een huurauto bij te nemen ??? hoort standaard bij het arrangement begreep ik. « Laatste verandering: juni 26, 2006, 06:09:43 pm door Roni-Size » Meld dit bericht aan de moderator Gelogd MartijnM Full KiteHigh memberBerichten: 130 Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) « Antwoord #2 Gepost op: juni 26, 2006, 06:19:04 pm » Antwoord met citaat --------------------------------------------------------------------------------Roni,Toen ik op Prasonisi was, vond ik dat er voldoende ruimte was.In het offshore vlakke gedeelte domineren de windsmurfen: oppassen dus.In het onshore wave gedeelte domineren de kitesurfers.De sfeer bij Alex Beach was onder de kiters opzich wel goed maar naar mijn mening is het surfstation een beetje een suffe vertoning.Op Prasonisi waren wel veel oost-europeanen: die gasten kwamen op mij wat meer egocentrisch over dan nederlanders en duitsers op de gemiddelde nederlands kitespot. Maar misschien scheer ik er nu een heleboel over 1 kam. Een auto huren is een must voor Prasonisi: het ligt op 1 1/2 uur van Alex Beach en is niet per bus te bereiken. Het is aan te reden om je auto vooraan te parkeren en met je spullen verder te lopen. Je mag wel verder rijden met de auto maar je komt heel makkelijk vast te staan in het zand. Tenzij je een 4x4 huurt natuurlijk.Een taxi kost een vermogen.mvg.Martijn Meld dit bericht aan de moderator Gelogd Robert_V Full KiteHigh memberBerichten: 123 Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) « Antwoord #3 Gepost op: juni 26, 2006, 06:37:48 pm » Antwoord met citaat --------------------------------------------------------------------------------Top verslag! Ik ga er ongeveer over 2 weken heen, naar appartementen Maritime in Kremasti « Laatste verandering: juni 26, 2006, 07:21:45 pm door Robert_V » Meld dit bericht aan de moderator Gelogd Robert_V Full KiteHigh memberBerichten: 123 Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) « Antwoord #4 Gepost op: juli 25, 2006, 02:40:10 pm » Antwoord met citaat --------------------------------------------------------------------------------Ik wil deze spotreview aanvullen met mijn spotreview van de surfspot Kremasti op Rhodos.AlgemeenIk ben naar Rhodos geweest van 13-07-06 tm 23-07-06. Ik ben hierheen gegaan met mijn vriendin en wij zaten in het appartementencomplex Maritime in Kremasti (http://www.maritimehotel.gr/). Dit complex ligt op ongeveer 5-10 minuten lopen van het strand / surfstrand.In het dorp (Kremasti) zijn genoeg eet gelegenheden (ongeveer 7) en ook enkele tenten waar je gewoon lekker kan zitten en of hangen. Voor €1.80 p.p. heb je een buskaartje naar Rhodos stad (kwartiertje rijden). Voor €10,- wordt je met de taxi naar Rhodos stad gebracht (allemaal vaste tarieven).Als je op Rhodos bent moet je zeker ook even (einde van de middag bijvoorbeeld) naar de oude binnenstad, deze ziet er heel mooi uit.Verder is er in Faleraki een groot waterpark, welke zijn geld meer dan waard is.Maar genoeg over het eiland, de surfspot:Kitesurfspot Kremasti De spot is rustig gelegen aan de Egeïsche Zee. Toen ik er was, was het water lekker warm (zwemshort en lycra (tegen de zon) is zat). Aan de andere zijde van de zee kan je Turkije zien.Op de standen aan de westkust van Rhodos staan hier en daar nog bunkers, zo ook vlak bij het Center, dus hiervoor oppassen!Ongeveer 3 meter uit de kant is het al te diep om te staan. 2 meter verder ligt een kleine zandbank, waar het water 1m diep is. 10-15 meter uit de kant wordt het water steeds dieper.Het strand bestaat hoofdzakelijk uit zand, met hierin grind en stenen. Schoentjes zijn dus verstandig!Als je geluk hebt kom je nog zee schilpadden tegen of vliegende vissen (de dag dat ze te zien waren, was ik "jammer genoeg" op een boottocht.De golven langs de kant zijn als de wind hard is rond de 0.5m. Op het water kunnen bij hardere wind golven van 1.5-2 m voorkomen. Normaliter rond de 1m.Op het water zijn doorgaans maximaal 20 kiters aanwezig. Als je vroeg aanwezig bent (rond 12 uur) heb je een grote kans dat je de zee voor jezelf hebt. Op het strand liggen meestal rond de 10-15 kites en er lopen zat mensen op het strand.De gewone strandgasten zitten op ruime afstand van de spot. Dus als je blijft varen op de hoogte van de spot, heb je met hun geen problemen.Het center (Kite Pro Center)Het Kite Pro Center (http://users.otenet.gr/~gian80/index.htm) is opgebouwd uit golfplaten etc en er zijn altijd mensen aanwezig. Voor de redingsdienst moet vooraf betaald worden. De tarieven hiervan zijn €10,- voor een dag, of €30,- voor een week. Voor dit bedrag helpen de mensen van het center je kite op te laten en te landen en komen je van het water halen als er wat mis is (alhoewel ik aanneem dat ze je ook redden als je nog niet hebt betaald).Deze reddingsdienst is gratis als je spullen huurt of je spullen opslaat in het center (dat is ook tegen betaling dus). De meeste mensen rondom het center spreken engels. Er wordt ook lesgegeven door mensen welke goed engels spreken.Laat je door de naam niet verleiden om te denken dat deze spot alleen voor pro's is!WindconditiesDe wind is inprincipe altijd side-shore, ligt aflandig. Hierdoor wil de wind direct aan het water soms ligt vlagerig zijn (omdat deze over het center komt aanwaaien). Op het water is de wind top en constant.Toen ik er was kon ik tot ongeveer 14.00 uur met mijn 12m varen (dan zal het ongeveer rond de 19 knopen zijn), tot 18.00 uur neemt de wind toe tot denk rond de 25/25 knopen (dan vaarde ik zeer lekker met mijn 8m).Ik heb iedere dag dat ik ging, ook kunnen varen. Het schijnt dat normaliter in de zomer er iets minder wind is, dan toen ik er was (volgens de locals).De windvoorspellingen van windguru en windfinder etc. moet je voor deze locatie niet serieus nemen, of tel er 10 knopen bij op! De lokale weerstations daar voorspellen de wind wel aardig, maar deze moet je dan zelf opzoeken. aangezien ik een topvakantie heb gehad in rhodos en dit niemand ontgaan is en ik veel beloftes heb gemaakt over verslagjes enz enz enz bij deze. ik schrijf t verslag op dzelfde volgorde als t combuco verslag aangezien ik dat een top verslag vond. rhodos eigenschappen: rhodos is een eilandje van pak en beet 100 bij 40 km . het eilandje leeft grotendeels van toerisme zeker de noordelijke helft waar zowel aan de west als aan de oostkust veel te beleven valt voor toeristen. hoe zuidelijker je gaat hoe minder toeristen en ook meer landbouwers en het lijkt alsof je wat terug in de tijd gaat. in rhodos waait aan de westkust in de zomermaanden juni juli en augustus overheersend de meltemi. de meltemi is een wind die in de loop van de dag toeneemt, waar t aan t begin van de dag 12 knopen is kan het aan het eind van de dag 25 knopen zijn. oftewwel neem alle zut mee die je hebt. de watertemperatuur ligt in de maand augustus rond de 28 a 29 graden, en de buiten temperatuur varieerd van iets boven de 30 graden in de schaduw tot ver boven de 40 in de zon en uit de wind. zolang je niet teveel wilt doen op de heetste uren van de dag behalve kiten natuurlijk is het goed uit te houden. de westkust van het eiland bevat de meeste wind en dat is dus ook de plek waar veel gesurfd en gekite word prasonissi daargelaten. de westkust heeft een grof zand tot kleine keien strand dus neem schoentjes mee want je hebt er ook heel veel zee egels heb ik zelf mogen ervaren. aankomst: na 5.5 uur vertraging op de heenweg (gelukkig zat ik bij mensen in t vliegtuig die ik toevallig kende en wel mocht) mochten we dan eindelijk het vliegtuig in. de reden van de vertraging was een paar kapotte lampjes. nadat we eindelijk lekker onderuit gezakt zaten mochten we er allemaal weer uit omdat de technici wat testen waren vergeten te doen dus werd t nog een uurtje later. toen we dan uiteindelijk opstegen verliep de rest soepel en werden we opgewacht door 2 vrouwen in apenpakkies van arke reizen. ze zagen er zo humoristisch uit dat je je vlucht alweer vergeten was. na een bumpy busride en wat gezeik over mn boardbag die overigens wel gratis het vliegtuig in mocht maar waar over gezeikt werd in de bus, kwamen we in ons appartement. afgezien van de stank die in ons appartement heerste jeej lang leve het open riool:D was het appartement voor die prijs best wel relaxed en hebben we lekker een tukkiej gedaan. de mensen: meteen toen we in ons appartement kwamen viel ons de gastvrijheid van de grieken op wat toch fijn is als je moe bent. ook later in deze vakantie bleken alle mensen vriendelijk te zijn en bleken transfers van mn spullen naar de kitespot ook geen probleem. ook op t strand heerst een grote gastvriendelijkheid ookal lopen daar maar weinig grieken rond. de prijzen zijn redelijk nederlands alhoewel pizza's wel goedkoper zijn dan in nl . je hebt wel vaak goedkope troeppizza's maar restaurant garribaldi in trianta is voor het happen van een pizzaatje een echte aanrader. verder zijn griekse gerechten vaak ook niet duur en drinken is ook niet duur. tip drink veel want anders ga je dood daar. weer en wind: zoals de voorspellingen ook wel zeggen en de archieven doen geloven waait t op rhodos in de zomermaanden super. van de 14 dagen dat ik daar was waren er 12 dagen met genoeg wind voor 8 12 of 16 om lekker gepowerd te zijn. niets mis mee dus. kiten in rhodos: kiten in rhodos kan langs bijna de gehele westkust en in prasonissi dus het zuidelijkste puntje. de meeste kiters vind je echter in kremasti zo'n 12 km van rhodos stad bij het kitesurf pro center daar en in prasonissi. de oostkust is niet geschikt om te kiten. de stranden in rhodos zijn niet zo groot dus met launchen moet je opletten. ook is de wind aan de kant vaak vlagerig dus worden de kites altijd richting t water opgelaten, en sta je als kiter tussen de boompjes of soms zelfs op een weggetje. als je dit eenmaal gehad hebt wandel je heel voorzichtig naar t water want op je bek gaan daar wil je niet tussen de kiezels en in t water kun je gewoon je gang gaan. voor t neerlaten van je kite fluit je even naar de kant slaat met platte hand op je hoofd stapt 10 meter voor t land uit je bindingen en je bodydragged naar de kant. mensen zijn heel behulpzaam met het vangen van je kite, doe hier aan mee en houd het gezellig. beginners: beginners kunnen in kremasti een cursus volgen aan een iko erkende school gevestigd in het pro center. na een cursus van 9 uur met als kosten 260 euro ongeveer krijg je je certificaat en kan je materiaal huren. http://users.otenet.gr/~gian80/launcing.htm dit is de link van de school. verder moet je als beginner opassen met launchen enzo er is wel rescue van een jetski aanwezig wat wel een fijn gevoel geeft. waveriden: kremasti is niet echt een waveride spot als het hard waait meer dan 5 a 6 bft heb je wel hoge chop maar van een echte branding valt niet te spreken. in prasonissi schijn je wel te kunnen waveriden. de reden hiervoor is dat in kremasti de wind altijd sideshore is soms tikkie aanlandig soms tikkie aflandig. in prasonissi heb je 1 kant met aanlandige wind en een kant met aflandige wind. je kunt je spullen in rhodos gewoon op de kant laten liggen dit word heel normaal gevonden alleen soms liggen er een paar andere lijnen over je lijnen heen omdat t strand niet zo groot is. spots checken: in rhodos heb je niet veel ontdekte spots. je hebt kremasti, in theologos heb je alex beach en in het zuiden heb je prasonissi. ik heb met de auto langs de hele kustlijn gereden en langs de hele westkust heb je waanzinnig veel onontdekte spots. ga hier wel met meer mensen heen want t is er helemaal uitgestorven. verder moet je op de niet ontdekte spots uitkijken of er rotsen in t water liggen wat dat wil je niet hebben natuurlijk. met de bus kan je een groot deel van de kustlijn afreizen alleen moet je niet snel last hebben van wagenziekte want de rijstijl daaro is nogal lomp. verder zijn de taxi's goedkoop. ritje van trianta naar kremasti kost 5 euro en is zeker de moeite waard als je met 4 of meer mensen bent het is dan goedkoper als de bus en het huren van fietsen. kremasti is vanuit trianta goed te fietsen klein kwartiertje en als je een routebeschrijving nodig hebt dan hoor ik t wel. het huren van een fiets kost 3 euro per dag een brommer kost 14 euro per dag en een auto snel rond de 40 a 50 euro per dag. een brommer is een fijne manier om t eiland te onderzoeken alleen pas op voor gaten in de weg en gevaarlijke chauffeurs. raak niet onder de indruk van getoeter want ze toeteren daar om de seconde. drukte: het noorden van rhodos is redelijk druk . zeker plekken als trianta rhodos stad en faliraki zijn druk en gezellig. in kremasti is het dorpje zelf wel redelijk druk met marktjes oude ambachten enz enz. leuk voor je ouders. maar het strand is lekker rustig en je hebt alle ruimte. prasonissi is ook superdruk maar het voordeel is dat alle mensen die er zijn wind/ kitesurfen dat scheelt een hoop. tips: als je dicht bij de kitebeach wil zitten boek dan een kamer in het blue bay hotel je bent dan ietsje verder van het uitgaansgeweld maar heel dicht bij de kitebeach. als je uit wilt gaan check dan de beachparty iedere dinsdagavond vanaf half 10 in trianta bij het sun beach hotel. prijs voor 2004 12 euro onbeperkt eten en drinken. met meer dan 4 personen reizen boek een taxi dit is veel goedkoper. wil je rustig wat van het eiland zien ga dan met de brommer fietsen is te zwaar en een brommertje is echt ideaal. je hoeft alleen maar je auto/brommerrijbewijs te laten zien. als je de rest van de week uit wilt gaan is faliraki een optie alleen ligt dat aan de oostkust ver van de kitebeaches. ga niet eten bij de kantine het dichst bij het pro center in kremasti maar rijd eentje verder stuk hychienischer. laatste tip: check t gewoon eens een keertje het is nog onbekend maar wel supergoed. verder heb ik al mn fotos gezet op www.ofoto.com maar aangezien ik er geen fuck van snap ik in vertrouwen heb in jullie surf naar www.ofoto.com en log in met als emailadres dow_boarder@hotmail.com en password hanglos of check direct deze links. voor fotos prasonissi http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?&collid=24788601306&page=1&sort_order=0 voor kitefotos van mij in rhodos http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?&collid=29532501306&page=1&sort_order=0 voor omgeving pics http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?&collid=61695601306&page=1&sort_order=0 voor fotos van de kitebeach en de surfclub http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?&collid=62578501306&page=1&sort_order=0 voor vragen mail dow_boarder@hotmail.com Auteur Onderwerp @rjen KiteHigh guruBerichten: 746 Re: (Geen onderwerp) « Verzonden aan: Haring Harrr.Rie Gepost op: november 22, 2006, 10:11:53 am » Antwoord met citaat | Antwoord | Verwijder dit bericht --------------------------------------------------------------------------------Citaat van: Haring Harrr.RieBeste arjan bedankt voor de infohad je eigen kites mee ??? of gehuurd ??Gr Richard Richard,Heb mijn eigen kites (3x) en mij board meengenomen! Huren daar is echt niks! Als je met Arke Fly gaat mag je kitespullen voor niks meenemen en als je comfortclass boekt mag je 25kg pp meenemen dus dan blijf je zeker aan de veilige kant.arje[u][/u][i][/i]n @rjen KiteHigh guruBerichten: 746 Re: (Geen onderwerp) « Verzonden aan: Haring Harrr.Rie Gepost op: november 22, 2006, 07:07:26 am » Antwoord met citaat | Antwoord | Verwijder dit bericht --------------------------------------------------------------------------------Citaat van: Haring Harrr.RieArno naar Caorfu????????????????????? Niet naar Fuerte. Heb nog nooit gehoord over kiten op Corfu, volgens mij kan je beter naar Rhodos. Zit zelf dit jaar 1 weekbij Alex Beach direct aan het kitestrand.Beste arjanWe zitten te denken om in mei naar Alex Beach te gaan Hoe zijn de appartementen daar en liggen ze aan het water bij de kite sport ???????Tot hoe ver is het diep aan de kant Hoe is de wind en temp in mei Wat zijn de prijzen ???????????Is er wat te doen voor een vrouw en 2 koters van 12 en 10 jaar Alle info welkomGr Richard Hoi Richard,Ik ben vorig jaar in Juli geweest ben 7 dagen geweest en heb 7 dagen gekite. Ik ben met mijn vrouw en 2 kinderen van 3 en 1 geweest en dit jaar willen we waarschijnlijk weer maar dan 2 weken!!!! De appartementen (bungalows) liggen voornamelijk rond het zwembad en de kitespot ligt naast het resort /- 3 minuten lopen. De wind is hier altijd side-shore van links, het wordt wel vrij snel diep. Voor echte beginners niet echt geschikt maar als je hoogte kunt houden en je kite goed kan starten is het hier echt perfect.Nadelen van Alex Beach zijn dat er voornamelijk Duitse gezinnen zitten die het leuk vinden om geannimeerd te worden en dat je een auto moet huren om te buiten het resort te kunnen ondernemen wat buiten het resort is er niet veel te doen.een vriend van mij is begin Juni op Rhodos geweest en heeft 5 van de 7 dagen kunnen varen met 12 en 16. Toen ik er was heb ik voornamdelijk met de 12 en soms met de 9 kunnen varen.Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt, als je nog m,eer vragen hebt hoor ik het wel. MartijnM Full KiteHigh memberBerichten: 139 Re: (Geen onderwerp) « Verzonden aan: Haring Harrr.Rie Gepost op: november 20, 2006, 05:49:22 pm » Antwoord met citaat | Antwoord | Verwijder dit bericht --------------------------------------------------------------------------------Ik heb geen idee hoe de appartementen zijn; zelf in een hotel verbleven. Alex Beach.Voor kinderen echt top, animatie etc. (wel duitstalig)Ik zat in Theologos. Spot ligt naast het hotel. Ideaal dus.Diep wordt het direct. Na 75m1 wel een zandbankje daarna weer diep.Ik ben zelf in Juni geweest; wind was goed (van de 14 dagen, 10 dagen gevaren). Voornamelijk met 14m2. Soms met 9m2In Mei is de wind iets minder; ik schat 8 van de 14 dagen kitebaar.Prijzen zijn ok, het is er wel uber toeristisch.
Jezus wat een end om te lezen!

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

FeRNandeZ 12 June / 2023 / 13:49

Weet iemand of je hier ook kunt foilen, weet dat de wind daar wat mindr is dan op Prasonisi, maar kan er weinig over vinden.

Als iemand info heeft graag, bijvoorbeeld als er her en der rots punten liggen onder water....

https://goo.gl/maps/vJLADRrRoutPj3mP7

 

 

kantje board !