Split locatie North/Duotone Juice

Door: BastiaaNED590 Reacties: 8 Hits: 968
BastiaaNED590 13 September / 2022 / 10:00

Hi iedereen, 

Ik heb een 2018 15m North Juice gekocht voor de lichtweer dagen. Twee vragen:

(1) Wie kan mij vertellen waar de lijnen moeten splitsen? Hoe ver van de pigtails moeten de powerlijnen uit elkaar gaan?

(2) Het veranderen van de locatie van de split verandert ook enigszins de lijn lengte: Met een 'high V' maken de twee buitenste powerlijnen een omweg naar de kite, en zijn effectief korter. Mijn vraag is of ik hiervoor moet compenseren? (Ik denk van niet, want als je een 5-lijns North/Duotone bar bekijkt, die voor de Juice is afgesteld, ga ik ervanuit dat de drie powerlijnen even zijn als je ze langs elkaar legt... Kan iemand dat bevestigen?)

Achtergrond: Eerste sessie was geen succes! Ik vaar de kite met 5 lijnen, op mijn Airush bar. Deze bar heeft een 'low V', terwijl de Juice blijkbaar een 'high V' nodig heeft. Had flink onderschat hoe belangrijk dat is. Nu wil ik m'n bar 'high V compatible' maken. Hiervoor moet ik weten waar de lijnen moeten splitsen{#emotions_dlg.thumbsup.gif}. (Ga liever niet kostbare winduren besteden aan met trial & error uitzoeken wat de beste plek is.)

Alvast bedankt!!!! Groetjes Bastiaan

Leon van Bergen 13 September / 2022 / 13:06

Hoi Bastiaan. Een handige splitter kan je kopen van Duotone en als je naar hun website gaat en zoekt naar de handleiding dan vind je daar de afstanden. Zelf heb ik de 2019 Juice gehad en heb nu de 2021 Juice in 15m, ik heb beide settings geprobeerd maar ik kon maar weinig verschil merken dus ik vind het gek dat dat bij jou dan niet goed ging, wellicht door het gebruik van je 5e lijn, je zou eens kunnen proberen deze weg te laten.

Kitemen 13 September / 2022 / 14:27

Check eerst je bar die je gebruikt hebt of daar de lijnen wel gelijk van zijn (dit wil na wat gebruik nog wel is veranderen) verder zou t verschil minimaal moeten zijn al voelt een lage V soms wat zwaarder vliegen zeker met weinig wind. Hoge Y zorgt voor een snellere draaiing van de kite. De lijnsplitter kan je idd van Duotone of Harlem kopen iets meer dan een 10tje geloof ik.

FeRNandeZ 13 September / 2022 / 16:35

 

Precies, idd maakt niet zoveel uit waar split zit, hogere split geeft iets meer pivotable turn/snappy stuur gedrag het gaat erom dat je je lijnen stuur/front lijnen op de goede lengte afsteld, beste doe je dit in weing wind. 

De meeste barren/kites hebben lijnen einden op gelijke lengte, als je de kite strap maximaal powered en de bar helemaal aantrekt. (ff lijnen checken zou ik eerst doen)

Daarna kite optimaal af stellen op het strand. Zet op je bar je depower strap op je bar maximaal gepowered, dus front lijnen op zijn langst, dan je kite boven je hoofd zetten, als je bar nu helemaal aantrekt, moet je kite net niet stallen. (naar achteren zakken).   Als ie stalt dan stuurlijnen iets langer of frontlijne korter zetten. Afstellen  doe je met knoopjes op de pigtales, of bij sommige barren onder de floaters.

Je kan dan met je strap nog iets depower erbij geven als je wil, afhankelijk van je arm lengte, en wat lekker is voor jou..

 

kantje board !

BastiaaNED590 13 September / 2022 / 17:20

@Leon van Bergen, had die al gekocht! Helaas ook meteen weer teruggebracht, de knoopjes van de pigtails passen niet door die gaten op die 'V-distributor' (als oplossing zou ik de pigtails van de lijn kunnen halen, dan past 't, maar vind dat geen fijne oplossing als ik de bar op 't strand wil omzetten van low naar high-v - die dingen zitten altijd muurvast). Nu je 't zegt, zou goed kunnen dat de vijfde lijn als verziekt, ga ik zeker proberen! 

Ik kan op de Duotone site niks vinden, wat betreft de locatie van de split: V-Distributor II (SS18-SS22) | Duotone Onlineshop (duotonesports.com) Weet jij misschien nog waar ik die handleiding kan vinden?

@Kitemen, thanks volgens mij zit dat allemaal goed maar ga 't idd even dubbelchecken!

Groet!

 

Leon van Bergen 13 September / 2022 / 18:38

Bastiaan, check even die nieuwe "V distributor 3" in de filmpjes van de 2023 Duotone barren, die wil je hebben want die schuif je over elke lijn heen. Ik zal die handleiding zoeken voor je.

Last edit by: LEON VAN BERGEN

Kitemen 14 September / 2022 / 07:44

Ja nieuwe Duotone splitter en de splitter van Harlem kan je over de lijn heen plaatsen scheelt een hoop gedoe. Volgens mij is t punt rond de 6m vanaf pigtails maar zoals al gezegd is het verschil niet werelds en komt t dus ook niet te nauw qua plaatsing. Zorg dat je met die splitter de lijnen niet beschadigd aangezien er bij "normale" llijnen geen bescherming op die plekken zit.

FlyingFox95 15 September / 2022 / 06:38

Koop een adjustable line splitter. Oa bij Haarlem Kites te koop. Ga daarmee stoeien

MarkBoardguru 15 September / 2022 / 10:47

De V op de duotone bar zit ongeveer op 6m vanaf bovenkant depowerkoord