Kite val uit de lucht in lichte wind

Door: Delirium Reacties: 11 Hits: 4109
Delirium 24 July / 2017 / 21:35

Hallo,


Vandaag ben ik gaan kiten met mijn 10,5m Kahoona 2015, oefenen op de waterstart. Dit liep op zich allemaal goed tot op een gegeven moment mijn kite volledig uit de lucht komt dwarrelen. Totaal geen spanning meer op de lijnen en bar. Heb deze met behulp van mijn stuurlijnen proberen relaunchen zoals ik altijd doe maar om de één of andere reden lukte dit gewoon niet. Waarschijnlijk te weinig wind? Gelukkig was er een instructeur om mij te helpen om de kite vast te houden zodat ik deze terug aan land kon brengen.

Vandaag was het 14 knopen, maar de windrange van men kite begint bij 12 knopen, ik stond ook volledig gepowerd, hoe kan dit, gewoon een dip van de wind?

Hoe los je dit op als je alleen bent op het het water, safety trekken en de lijnen binnenhalen?

Wat is de kans dat de kite door zich zelf kan relaunchen terwijl je de lijnen binnehaalt?

Omdat ik een beginner ben probeer ik zoveel mogelijk in laag water te varen maar als je in ondiep water vaart wat doe je dan?

Ik heb onlangs ook gehad op het land dat de kite ging backstallen gelukkig stond ik op dat moment op 9uur en heeft mijn kitebuddy mij geholpen. Indien deze er niet is doe je dezelfde relaunch als je op het water zou doen. Wat als je de kite zou backstallen op 12 uur? Wat is de kans dat deze zich zelf gaat relaunchen?  De schrik zit er altijd in dat de kite bij de relaunch door zijn powerzone gaat en dat je meegesleurd wordt.


Als beginner vind ik het een naar gevoel hebben als er totaal geen power meer in je kite zit omdat de wind wegvalt.

 

Graag wat tips en tricks als je voelt dat de wind volledig wegvalt op het moment.

wazzaah 24 July / 2017 / 22:42

Dipje in de wind waarschijnlijk, kunst is om dan de bar wat van je af te duwen en je kite in beweging te blijven houden.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Icarus1984 24 July / 2017 / 22:53

12 knopen is waarschijnlijk windrange vanuit de fabriek gok ik?

afhankelijk van je gewicht zal het er op aan komen om je skills te verbeteren om die 12 ooit te halen.

mocht je de mogelijkheid hebben achteruit lopen om weer spanning op je lijnen te krijgen, dit werkt alleen als je merkt dat ie net weg zakt.

en verder wat Wazzaah zegt!

At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Dobbelsteen 24 July / 2017 / 23:05

In zo'n geval trek ik heel hard aan 1 kant zodat de kite naar beneden valt met de voorkant naar onderen toe. Zo kan die wat snelheid maken en op het moment dat er genoeg power gecreëerd is, heb je genoeg momentum om de kite in beweging te houden tot de wind weer wat opkomt.

Komt de wind dan opeens toch heel hard opzetten, dan is het meestal dikke pech en word ik vooruit gesleurd door de kite :) . Ff bodydraggen naar je board en je sessie weer verderzetten.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

rtammie 25 July / 2017 / 06:03

Depoweren!

Je schrijft dat de kite volledig gepowerd was. Met weinig wind wil je een kite meestal depoweren, hierdoor zal hij minder snel backstallen en daardoor niet uit de lucht vallen.

Faxie 26 July / 2017 / 05:18

Klinkt meer als een frontstall, dus beter wat spanning op de stuurlijnen houden, kite in beweging houden en 12 uur vermijden.

nicolas.mertens 31 July / 2017 / 15:39

Lol, lekker tgenstrijdig die antwoorden hier :-) ik kitesurf nog niet zo lang, maar kite zelf al wel best lang. Wat ik denk dat hier gebeurd is: Je hebt je kite maximaal gepowered afgesteld, dwz je krachtlijnen zo lang mogelijk gemaakt zodat je invalshoek groter wordt. Bij sommige vliegers kan je ook nog eens je stuurlijnen afstellen zodat je stuurlijn korter wordt, deze combi is riskant, want geeft een groot risico op backstall. 

Als mijn verhaaltje klopt, los van het feit dat 12 knopen echt wel weinig is voor een 10,5... dan zou ik, als je kite in het water ligt, je depower wat naar je toe trekken, en proberen te relaunchen, daarna, als je aan wal bent, moet je je afvragen of een sessie met zulke wind wel de moeite is :-) ... Dat is wat ik gedaan heb, want voor je t weet kantelt je kite om en rolt ie in je lijnen ... Zoals dobbelsteen al zegt, als ie dan naar beneden aan het vallen is, en je trekt aan 1 kant, dan heb je vaak dat ie toch kantelt en wat snelheid krijgt, maar de kans dat ie dan momentum creert is klein, want als je die lijn dan loslaat, heeft je kite nog steeds geen druk. Dat kan je eigenlijk alleen maar doen als ie op zenith stond toen ie stallde, en bij een backstall, is dat nooit het geval...

Dit is mijn mening, kan zijn dat het volkomen fout is :-)

smirre 31 July / 2017 / 22:25

met weinig wind kiten is een skill. die heb je niet zomaar te pakken hoor! dus lekker door zo die gaat

d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

Jelle_vw 31 July / 2017 / 23:20

10.5m in 14 knp is wel echt low end.

Turn on, Tune in, Drop out

Jelle_vw had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 25 knots op zijn Ozone Catalyst (2015)

zoow 01 August / 2017 / 08:25

Wind is nooit constant, helemaal als het zacht waait of het poeiert. Dan wordt je windvenster kleiner of groter. Waarschijnlijk had je te weinig actie in de kite en was er een windgat, waardoor hij gewoon uit de lucht valt.

Met weinig wind kiten eist idd skills. 10,5m zou ik (met mijn 75kg) gebruiken bij 16 of meer knopen ;)

Wanneer je kite backstalled op 9 uur, heb je de bar al te veel aangetrokken. Zorg voor zoveel mogelijk depower en stuur langzaam de kite omhoog. Hierbij helpt het idd ook je depowerstrap iets aan te trekken ;)

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

martin404 01 August / 2017 / 18:25

Mijn advies is om gewoon fatsoenlijk te leren kiten.

Oftewel, dit hoort bij het leerproces.

 

Als de wind even helemaal weg valt en al de spanning is van alle 4 je lijnen, dan kun je de bar van je af duwen en snel een paar stappen achteruit doen, tot er weer spanning op je centerlijnen komt.

Als je bar helemaal van je af duwen nog steeds niet snel genoeg spanning op je center-lijnen zet, kun je ook nog de centerlijn boven je bar/depower systeem vast pakken en even naar je toe trekken tot je weer spanning op de lijnen hebt en de kite omhoog komt. 

 

Dit werkt meestal prima en toen ik dit truukje ondekte was ik er erg blij mee, maar een absolute beginner zou deze tip verkeerd kunnen begrijpen, waardoor het ineens gevaarlijk advies is.

Doe er dus maar mee wat je wilt, maar het is op eigen risico.

 

https://www.reddit.com/r/Kiteboarding/comments/52y6dd/whats_the_deal_with_the_center_line_grab_at

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Sanka 01 August / 2017 / 22:24

Meestal als er te weinig wind is , is het tijd om een biertje open te trekken. 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)