Waterstarten beginner, lukt maar niet

Door: Richard2018 Reacties: 13 Hits: 1583
Richard2018 11 August / 2017 / 00:43

hallo,

stomme vraag misschien, maar toch ga ik hem stellen;

vandaag wezen kitesurfen met aanlandige wind (15-17 kn) Aan de kust. Ik probeerde eerst in het water drijvend te waterstarten, maar door de hoge golven en onder water stroming draaide ik constant waardoor ik niet goed lag, dit frustreerde me steeds meer. Ook door die golven en stroming steeds mn board kwijt. iemand zei mij dat ik beter tot water onder kniehoogte het board op de bodem kon leggen en in de straps stappen, dan liggen en gaan, maar hierbij ook telkens van board afgeduwd door golven en stroming.

doe ik nou wat fout, bij lessen ging dit veel beter. Of is het toch een kwestie van volhouden?

ik gebruikte vandaag een cabrinha switchblade (11m) uit 2017 en een peter lynn swell 12m uit 2016. Bij beide kites ging het haast niet. Board was 137x42.

ik was aan de zuidkant van het havenhoofd (scheveningen).

Sanka 11 August / 2017 / 07:52

Ik wil niet overkomen als een nerd maar mijn waterstart heeft wel bijna een half jaar geduurd. Het is een moment dat je zelf aan moet voelen en als je hem eenmaal hebt, is het piece of cake. 

 

Jezelf klein maken, board downwind, niet duwen maar de kite je omhoog laten trekken, dan opstaan als vanaf een stoel en downwind even varen totdat je snelheid hebt. Succes en door blijven gaan! 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

boele 11 August / 2017 / 11:19

wat ik vaak zie bij mensen die starten is het volgende:

trekken aan de bar... dat doe je wel een beetje maar je focus moet liggen aan je laten "optillen/eruittrekken" aan je HARNAS.
Je moet voor het grootste deel uit de beweging van de vlieger (into the powerzone) je uit het water laten trekken (insturen) en een beetje aan je bar trekken. 

wat ik een erg goede oefening vind is de volgende, maar pas op want het is op het strand:

Je gaat op je billen zitten, vlieger op 12 u
stuurt je vlieger in naar links of rechts en steekt jezelfde voet/been uit en laat je een stukje over je hielen trekken en dan de andere kant op hetzelfde.. je krijgt dan een "S" op het strand.  

Begin RUSTIG en ga steeds harder insturen.. eerst moet je een heel klein beetje van het strand komen en weer op je billen terug zakken.. als je het te hard doet is het pijn omdat je achter je vlieger aan gaat en op je snuitje valt.  en dat wil je niet ;-) 

Je kan hier insturen en vermogensopbouw van je vlieger mee leren zonder je board.. maar je simuleert wel je waterstart goed.

je leert hiermee ook netjes je been uitsteken om op het water te komen.. 

DOE DIT OP EEN GROOT/RUIM STRAND
NOGMAALS LET, OP HET STRAND IS HARD
ik weet dat het een beetje nerd achtig is.. maar het helpt wel. en wat is 20 minuten oefenen op een middag

als je eenmaal staat is de volgende stap .. BLIJVEN HANGEN AAN JE HARNAS en niet in een "poep" houding gaan zitten. dus je voorste been strekken zoals hierboven beschreven. 

Ik vat dat deel altijd samen als: HANGEN HANGEN HANGEN  

om hoogte te houden moet je over je schouder gaan kijken.. dan draait je boven lichaam goed mee. 

helpt dit? 

Lekkah Beukuh

Richard2018 11 August / 2017 / 13:56

Ja, dat ga ik de volgende keer oefenen, goeie tip, thanks!

ik ben idd bang dat ik teveel power creeer waardoor ik gelanceerd word.

dr511 11 August / 2017 / 14:36

Tjek dit filmpie ook maar eens. staan de dingen die je fout of goed doet. 

https://www.youtube.com/watch?v=gT_2zCtIVls

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Peter93 11 August / 2017 / 15:30

Hoi Richard,

Ik heb je die tip gegeven, zoals je het hier beschrijft was de stroming het probleem gister. Die kan ook zeer vervelend zijn als je waterstart nog niet zo goed gaat. Gister was de stroming vrij sterk, je kan is een keer naar oostvoorne, brouwersdam of ijsselmeer gaan om zonder stroming en golven je waterstart beter onder de knie te krijgen. Als je liever in de buurt van scheveningen blijft kan je ook door de branding heen bodydraggen met je boardje.

Veel succes!

Last edit by: PETER93

Dobbelsteen 13 August / 2017 / 09:25

"ik ben idd bang dat ik teveel power creeer waardoor ik gelanceerd word."

Probeer eens wat hardere wind 17-19kn. Hoe beter de wind, hoe minder je power moet creëren.
En eenmaal dat lukt, weet je al beter wat te doen bij 15kn en durf je al wat harder te gaan.

Overigens, teveel power creëren is vooral een last omdat je je boardje weer kwijt bent.
Maar door er wel voor te gaan ga je véél sneller je waterstart leren.
Dus durf maar gerust eens goed te poweren en te mislukken, op den duur lukt het wel gewoon.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

ThIeMeN 13 August / 2017 / 10:27

Om er voor te zorgen dat je niet te veel draait in het water onder je vlieger kan je een aantal verschillende dingen doen. 

Ten eerste kan je proberen jezelf klein te maken door je knieen in te trekken zodat je een soort balletje wordt. Dit zorgt er voor dat je minder last hebt van de golven. Als je namelijk bedenkt dat het draaitpunt bij je harnas zit dan zal je dus veel verder uitsteken vanaf dat draaipunt wanneer je benen gestrekt of half gestrekt zijn. Dit zorgt er ook voor dat je een grotere hefboom creëert waardoor er minder kracht nodig is om je rond te duwen en je dus sneller uit positie wordt geduwt. 

Ten tweede kan het helpen om goed je buikspieren aan te spannen om jezelf stabiel te houden. Dit klinkt misschien heel logich maar hoe meer je er op let hoe beter je het zal doen en des te meer effect dat het zal hebben.

Het laatste wat belangrijk is voor een goede stabilieit in het water is goede kite controle op het moment dat deze er niet is zal je alle kanten op draaien in het water. Naast stroming en golven die je alle kanten op duwen heb je vervolgens ook nog is een kite die door slechte controle niet still hangt in de lucht en dus van links naar rechts gaat. Dit zorgt ervoor dat jouw lichaam achter de vlieger aan wordt getrokken vanaf het punt van je harnas maar je benen en je board zullen vaak op de zelfde plek blijven waardoor je achterstevoren kan eindigen. Door te heftig te corrigeren maak je dit probleem alleen maar erger en wordt je van links naar rechts gejonast door je kite.

Om er voor te zorgen dat je je board niet verliest door de golven moet je proberen je tenen naar je neus te laten wijzen. Op het moment dat je voeten plat op het water rusten kunnen ze heel makkelijk uit de voetbanden glijden door je tenen naar je neus te laten wijzen komt je board haaks op het water te staan en zal die minder snel van je voeten glijden.

Naast het omhoog wijzen met je tenen kan je ook het gehele board een klein beetje uit water proberen te tillen totdat je klaar bent om je kite in te sturen op dat moment wil je namelijk je board weer in het water hebben. Op het moment dat je jouw board een klein beetje uit het water haalt zal deze niet meer vatbaar zijn voor stroming en iets minder voor golven.

Voor de rest van het waterstarten is het heel belangrijk om een goede lichaamshouding te hebben waarbij je in het begin goed boven het board staat zodat je zwaartepunt ook boven je board zit. Indien je namelijk te veel gaat hangen of op je achterste been leunen gaat het fout.
Bij te veel naar achteren hangen zal je board onder je vandaan glijden omdat je dan je benen voor je uit duwt en uitglijdt als op een ijsplaat.
Wanneer je te veel op je achterste been leunt dus te veel opzij dan zal je board schuin in het water gaan staan waardoor je heel water aan het wegduwen bent inplaats van er overheen te glijden. Hierdoor zal je niet op snelheid kunnen komen en telkens weer wegzakken tenzij de wind heel hard is. 

Vervolgens is het belangrijk om goed downwind, richting je vlieger, te varen om de kracht en snelheid van de vlieger op te vangen. Doe je dit niet dan zal er één van de volgende dingen gebeuren, of je vliegt achter je kite aan omdat je voorover wordt getrokken en je toe-side edge in het water hapt of je leunt te veel naar achter om de kracht op te kunnen vangen waardoor je glijdend en stuiterend met je benen gestrekt voor je uit achter de vlieger aan gaat.

Zorg er dus voor dat je bij het opstaan je voorste been goed richting de vlieger laat wijzen waardoor je downwind gaat en de snelheid op kan vangen zodra je stabiel staat wil je zo snel mogelijk upwind, weg van de vlieger, sturen. Dit zorgt ervoor dat je de druk op je lijnen behoudt en daardoor de controle over de kite. 
Naast het goed downwind varen wil je in het begin je zwaarte punt dus boven je board houden voor de beste controle. Wat kan helpen om dit te doen is op het moment dat je uit het water komt doordat je de kite instuurt is echt actief opstaan en niet verwachten dat de kite al het werk voor je doet en vervolgens eerst klein blijven en daarna je lichaam uitstrekken. Als je lichaam uitgestrekt is krijg je namelijk een rechte lijn van de kracht van de vlieger via jouw lichaam naar het board. Op het moment dat je te gebogen blijft staan zal het veel moeilijker zijn om de kracht van de vlieger goed over te dragen tot het board. Bij het kitesurfen ben jij zelf de mast die je bij windsurfen en zeilen hebt.

 

Ik hoop dat dit helpt en voor meer vragen kan je altijd contact met me opnemen.

ThIeMeN had een 0 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 6 - 8 knots op zijn Gaastra Max (2010)

KiteShallow 13 August / 2017 / 13:33

Wat een goede beschrijving van @thiemen. Voor je vlieger even kleine achtjes tot grote maken, kijken welke grootte acht je moet hebben.

Tot zo 20 knopen kan je iets eerst tegen overgestelde richting van de 12 beginnen, geeft meer power.

Last edit by: KITESHALLOW

Coringa 14 August / 2017 / 10:00

ik zou zeggen hou het simpel, ga in ondiep water gewoon zitten (heb je geen last van stroming) boardje aan je voetenen richting downwind, sinussen met je vlieger en kracht op bouwen tot je voelt dat je opgetrokken wordt. Je kan ook in 1 keer naar 1 uur met je vlieger en vervolgens door de windvenster naar 10. Zodra je start eerst een stuk downwind varen om snelheid te maken en dan volledig gaan staan en koers maken.

Het helpt ook om in vlak water te starten, ik heb zelf ook ruim een jaar gestoeid in de golven voordat het echt goed ging.

Succes! {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

mbkiteboarding 14 August / 2017 / 20:48
Last edit by: MBKITEBOARDING

Richard2018 14 August / 2017 / 22:18

Super, bedankt voor de reacties en tips. ik ga het waarschijnlijk donderdag weer proberen {#emotions_dlg.shiny.gif}{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Langbeest 15 August / 2017 / 19:45

Oja en ga niet met je kont op de grond zitten......maar wordt een dobber.....

Geen wind....neem een thermoskan mee

Sanka 16 August / 2017 / 11:28

En probeer het niet met lichte wind maar gewoon lekker stevige bries in die kite. Dan gaat het ook 100x makkelijker. 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)