Beginners met oog op waven, welke kites

Door: Brex Reacties: 18 Hits: 4962
Brex 26 August / 2017 / 14:11

Samen met een vriend van me ben ik gestart met lessen, laatste les is in zicht en ik ben een beeje aan het kijken naar eigen materiaal. Veel gelezen en vergelijkingssites gecheckt, gesproken met de instructeur en ervaren kiters, maar ik krijg best wat tegenstrijdige adviezen. Hopelijk hier nog wat meer ;)

Ik ben een goede windsurfer en snowboarder, weeg ±77 kg en ben 187 lang.

Het streven is om uiteindelijk directional te gaan varen, al dan niet strapless, in de golven. Freestyle trekt me niet zo, bij windsurfen noch bij snowboarden dus ik verwacht niet dat het heel anders gaat zijn bij het kiten.
Ik wil natuurlijk eerst goed leren varen met een twintip en het vliegeren echt onder controle krijgen. Hopelijk zsm lekkere bochten trekken, al dan niet op golven, als dat lukt.

Ik wil zo tussen de 12-22 knopen kiten, bij meer wind zal ik (voorlopig) toch nog gaan windsurfen.
Nu is de voornaamste vraag: naar wat voor een kite ga ik kijken en naar welke maat? Ik wil beginnen met 1 kite.

Wat ik toe nu heb begrepen (correct me when wrong!): je hebt de all-round/freeride-freestyle kites die ook goed zijn om mee te beginnen, zoals Cabrinha Switchblade, North Evo, Naish Park(?), Slingshot RPM(?), maar die richten zich toch ook wel meer op hangtime en freestyle dan op wave?
Dan zijn er nog meer wave-freeride kites die ook prima zijn om mee te beginnen, zoals North Neo, Naish Pivot, ..? Heb me laten vertellen dat de Cabrinha Drifter echt een puur down-the-line kite is, maar misschien valt die hier ook onder?

Dan is er nog de vraag welke maat. Ik zit te denken aan een 11, maar de één adviseert een 12 en de ander een 10..
Hangt misschien ook weer van het type kite af, ik begreep dat de wave-freeride kites door hun goede lowend vaak een maat kleiner kunnen worden gevaren? Hoop wel gewoon veel te kunnen varen zo in het begin.

Ook qua TT board zijn de adviezen wisselend, tussen de 136 en 144. Volg de lessen nu op zee en zal daar zeker ook willen gaan varen. Een board van 138 of 140 is dan ok? Liever eerder weg dan controle in harde wind (want dan windsurfen..)

Voor die maat van me geldt min of meer hetzelfde, behalve dat hij bijna 90kg weegt en golfsurft ipv windsurft. Neem aan voor hem dan alles een maatje groter? 

Ben benieuwd naar jullie adviezen, waarvoor bij voorbaat dank!

 

 

geloof 26 August / 2017 / 16:21

Er is geen noodzaak om eerst twintip te gaan varen, als golven je passie zijn/worden. Het kan uiteraard wel en omdat de meesten van ons twintip varen en ermee gestart zijn, is het starten met twintip de meestgemaakte keuze. Breedte van twintip is leading bij de keuze (naast rocker, flex en outline), de lengte is niet zo relevant. De meeste merken hebben hun twintips van 41 breed passend bij jouw gewicht in lengte tussen 133 en 138. Als je toch wil starten met een directional zijn er toegankelijke opties zoals Naish Alaia, Shinn Shinnster en Shinn El Stubbo. 

Qua kite adviseer ik freeride/wave, zoals North Neo, Peter Lynn Swell, Naish Pivot and Zian Kima. Bij voorlopig 1 kite past een 10m of 11m bij jouw wens om ook met een directional te gaan varen. Vroeg of laat kan er dan eerst een 7m of 8m bij en als je zou stoppen met windsurfen nog een kleinere maat ;). 

Waar gaan jullie varen? Er zijn hier meerdere gebruikers actief die geschikt testmateriaal (verwachten te) hebben.

Last edit by: GELOOF
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

mees 26 August / 2017 / 19:32

North Neo 10 of 11m met goede twintip (Flyradical of Fluid)

Daarna kleinere maat er bij kopen van zelfde merk en type

klaar

Daarna waveboard (nadat je het goed onder controle hebt).

Twintip is makkelijker om te leren.

Gaan met die banaan

Gyttja 27 August / 2017 / 01:13

Gewoon meteen een directional kopen. Eerst twintippen is echt niet nodig, die gedacht komt alleen voort uit de vele mensen die ooit van twintip zijn overgestapt.

Wellicht is de leercurve van de waterstart ietsjes langer, maar vervolgens kun je wel veel sneller leren hoogte lopen. Vanuit het windsurfen heb je ook een voordeel, een waveboard lijkt qua houding veel meer op wat je gewend bent.

Ik raad voor Nederland een relatief breed board aan. Er is super veel Keuze, en ieder heeft zijn voorkeur. Ik vaar zelf Brunotti (meerdere boards), maar ik hoor ook goede verhalen over Wanted (informeer bij @Barry van der windt - Importeur, volgens mij ook enigsinds custom te bestellen, en niet duur!), en North Nugget, en vele, vele anderen.

Verder qua kite, ook hier geldt: vele mensen vele wensen. Neem er een die goed drift down the line, maar ook makkelijk en snel relaunched. Dit is heel fijn tussen de hoge golven! Een pure wavekite zoals de Ocean Rodeo Roam bijvoorbeeld doet beide. Een F-one bandit is ook een prima optie, maar die is een stukje agressiefer, dat heeft voor en nadelen.     

De maat, voor de wind die je noemt zou ik niet te klein gaan, maar het hangt ook van de combinatie van het board af. Meer rocker is makkelijker in de hoge golven maar minder efficient, en ook de maat van je board, zowel lengte als breedte, maar ook het totale volume (ivm de shape) hebben invloed. Maar ook je vaarstijl, meer wave-ridden of meer op de kracht van de wind. Ik denk eigenlijk een 12 als je met 12 knopen al wil kunnen varen, zeker omdat je niet teveel overlap met je windsurfset wilt hebben en juist voor de weinig winddagen gaat vermoed ik (als ex windsurfer, hoewel ik alles nog heb liggen met een laag stof erop). Ik vaar met mijn 12 van 14-24 knopen met directional (85kilo schoon aan de haak), daarna pak ik mijn 9 pas. Met twintip vaar ik met 16-30 knopen met de 12m2.

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

paulg 27 August / 2017 / 15:39

- met 12 knopen kan je niet varen, je bent best een held als je met 14 knopen hoogte kan lopen. Weinig wind impliceert meestal ook weinig golven...

 

- board: eens met Gyttja: breed is fijn in NL, vooral een brede tail doet je eerder van de golf af varen zonder voorgetrokken te worden door je kite. Ook eens dat je niet eerst een twintip nodig hebt. Zeker als windsurfer krijg je gijpen snel genoeg onder de knie

 

- kite: beginner- en wave kite eisen overlappen: niet teveel trekken, vergevingsgezind, veel depower. Dus dat werkt on je voordeel Kijk ook naar de RRD religion: drift als een malle en is overjarig voor weinig te krijgen

Djee 27 August / 2017 / 15:50

En de Religion is ook nog eens bombproof wat voor een beginner ook prettig is, sommige wave kites zijn zo uitgekleed dat ze top zijn om te wave, maar een stuk sneller stuk zullen gaan, bij het ge/misbruik door een beginner.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Brex 28 August / 2017 / 11:18

Thanks voor alle reacties! Heldere input, te gek.

Ik denk dat ik dan vanwege budget eerst ga voor een goede kite en bar, met een cheap oud twintip boardje (41 breed) om het simpele varen en vliegeren echt mee onder de knie te krijgen. Dan ondertussen doorsparen en zsm naar een leuke directional kijken. (En dan komt natuurlijk de volgende vraag: meteen strapless of niet? {#emotions_dlg.wink.gif})

Qua kite dan uitkijken naar een Neo, Pivot, of Religion. Zitten er nog echt noemenswaardige verschillen tussen die kites? Qua stuursnelheid, al dan niet fijne bars, verschillende lengte lijnen, o.i.d.? 
@DJEE op welke kites doel je als je het hebt over uitgekleed en niet bombproof?

Qua maat ga ik dan waarschijnlijk voor een 11. Of zijn er nog duidelijke voors of tegens voor een 10 of een 12? Ik kan me voorstellen dat leren beter gaat met een goed gepowerde kite dan in marginale condities. Maar een traag reagerende kite vind ik ook niet alles geloof ik (naar beperkte ervaring in de lessen).

We zullen vooral op Katwijk varen, misschien soms Scheveningen/Noordwijk.

Gyttja 30 August / 2017 / 00:56

@PAULG, als het moet vaar ik anders met 12 knopen met mn 12 hoor. Incl hoogte lopen. Deels is het er ervaring, low wind kiten vraagt echt een bepaald stukje techniek, en het is niet voor iedereen. Maar het hangt ook enorm van de gear af. Ik moet dan wel op mn brunotti s-brymm varen, die erg vlak en ook breed is, echt een low wind machine. Doet het prima in kleine tot medium golven. Maar mn favoriete waveboard voor serieuze golven heeft wat meer nodig (14 knopen zoals ik eerder noemde). Verder vaar ik met mn 17m ocean rodeo flite met 8 knopen al ok (hoogte houden), en vanaf 10 knopen is het ook al echt leuk. toegegeven staan er dan meestal geen waves, een uitzondering daargelaten. Maar prima dagje om te oefenen met overstappen of een beetje freestylen. Of in ieder geval lekker cruizen en even op het water zijn.

@BREX, houd er dan wel rekening mee dat je na twintip ervaring 'opnieuw' moet beginnen met het leren varen op een directional board. Hoewel dat geen drama is, en het heel snel gaat. En het is ook best leuk af en toe je twintip te pakken. Zelf kocht ik een board met straps omdat mij dat makkelijker leek, maar na 2x varen voor de gein er even afgehaald om eens te voelen hoe dat is. Nooit meer erop gezet. Die krengen zitten alleen maar in de weg. Met straps kan ik nog steeds niet overstappen, en juist de vrijheid om anders op je board te staan bij hoogtelopen of een golf pakken is heel fijn. Je wordt er echt niet zomaar afgetrokken, zoals je wel zou denken. klinkt gek, naar iedereen die ik mijn board geef en zeg probeer het maar, staat verbaasd als ze na enkele pogingen gewoon wegvaren. Als ik het nu zo om mij heen zie leer je sneller zonder straps. 

Qua bombproofheid van wave kites, degene die ik ken zijn juist extra bombproof gemaakt (ze moeten onder een flinke golf ook heel blijven). De Ozone Reo ook op je lijstje zetten overigens. Zelf vind ik die te snel, maar ieder heeft zo zn voorkeur (testen is het beste). En schrijf die Ocean Rodeo Roam ook niet af. Die kites zijn bombproof (staat het merk bekend om), precies de juiste snelheid, en drift top. En hiermee kun je toch nog eens een sprongetje maken met je twintip. Iets waar de meeste wave kites heel slecht in zijn (hebben weinig lift). Het is een hele voorspelbare kite en je voelt goed aan de bar waar hij staat zonder dat je hoeft te kijken. Heel fijn als beginner, maar ook als gevorderde. Zelf vaar ik Bandits omdat ik ook nog veel twintip en de bandits nog wat meer allround zijn. Maar wellicht stap ik als ze versleten zijn wel over.

Bar, meestal de originele bar die bij de kite hoort. Dan weet je zeker dat het op elkaar afgestemd is. Als je bepaalde voorkeuren hebt kun je wel een ander merk pakken, maar let wel dat de ysplit ongeveer op dezelfde hoogte zit. Standaard lijnlengte is meestal prima (22-24 meter meestal). Iets verlengen (+-27 meter) wordt ook wel gedaan onder wave kiters. Kun je langere halen maken, en je pakt iets meer wind. Reactietijd bij het sturen wordt wel wat langer. Ik gebruik soms 4m line extensions als de wind aan de low end kant zit.

Traag sturende kite hoef je bij de gemiddelde wavekite niet bang voor te zijn. De tragere wavekites zijn in vergelijking met vele andere kites vaak al behoorlijk snel. De kites om hoog mee te springen zijn vaak traag (lage aspect ratio vs hoge aspect ratio).

Katwijk, mooie spot. Enkele welen geleden nog geweest:

 

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

dr511 30 August / 2017 / 09:32

tussen de 12 en 22 knopen worden de golfjes niet hoger dan heuphoogte. Klein boardje met veel volume als je de golf wil gebruiken. Kort boardje met weinig volume als je met de druk van je kite bochtjes wil maken op golfjes. 

Sla de twintip maar over en koop een gebruikt directional boardje van een kite merk met inserts. Kun je in het begin altijd straps er op zetten ( die van je paaldanser passen dan ook) 

Het is makkelijker om te starten met een directional dan met een twintip. Dit omdat een directional zoals de naam al zegt.. meteen een richting heeft. Een twintip zal je met je windsurf ervaring doen aanvoelen als een richtingloze bananenschil. Alle basis truukjes kun je ook met een directional met straps. 

Kite maakt in het begin niet zo veel uit. Want je kunt met iedere kite alles doen. Wave kites koop je gebruikt/overjarig over het algemeen wel een stuk goedkoper want de markt is een stuk kleiner voor specifieke kites. Let er dan wel op dat je ook meer moeite moet doen om er weer vanaf te komen. Bij de meeste shops hebben ze nog wel een overjarig model liggen voor weinig. Dat geld trouwens ook voor directional boardjes. Want die raken ze ook aan de straatstenen niet kwijt {#emotions_dlg.coool.gif} 

Wil je alle wavekites op een rijtje zien... www.kitefinder.com 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Brex 30 August / 2017 / 11:38

Het zal zeker een wavekite worden.  Ik twijfel alleen nog steeds tussen 10 of 11..

Brex 01 September / 2017 / 11:35

Toch wel veel mensen dus die adviseren direct met directional te beginnen. Is het dan beter om meteen strapless te gaan? Of is het wel (veel) makkelijker met?

Djee 01 September / 2017 / 12:26

Gewoon zonder, is veel lekkerder en makkelijker {#emotions_dlg.pompom.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

JeroenH 01 September / 2017 / 12:42

Echt totaal mee oneens.

Hangt helemaal van je skills, vaardoel en de condities af. Naarmate je beter wordt kun je steeds verder zonder straps maar er is niets mis mee. Dat religieuze gemekker dat je straps er af moeten gewoon naast je neerleggen en zelf kijken wat beter bevalt. Als beginner helpt het je in ieder geval enorm. Makkelijker om bij je bord te blijven en iets om je aan vast te houden als je moet bodydraggen of hem uit een golf wil trekken.

Kijk voor de grap even naar de laatste product video's van Naish, RRD en F-One. Zelfs de cracks varen in identieke (brute) condities soms met en soms zonder straps. Robby Naish bijvoorbeeld altijd mét.

geloof 01 September / 2017 / 13:45

+1 voor gelijk een poging tot strapless varen. Mocht je de Shinn Shinnster of El Stubbo twee weken willen uitproberen, laat maar weten! Verschil met windsurfen is dat je bij kiten in het begin waarschijnlijk net te weinig druk geeft op je voorste voet. Een 10m of 11m maakt niet veel uit. Argument voor de 11m is dat je wil starten met (zo) weinig (mogelijk) wind en dan heb je circa 2 knopen meer low end met een 11m in vergelijking met de 10m. 

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Brex 19 September / 2017 / 16:40

Het is een Neo 10m geworden, overjarig voor een goede prijs. Heb voor nu (toch) voor echt een prikkie een twintip boardje erbij.
@Geloof: super dat aanbod, ga ik zeker onthouden!

@all: thanks voor de uitgebreide reacties, een warm welkom in deze voor mij nieuwe community!

zoow 19 September / 2017 / 18:53

Top keuze! Super kite om lekker met te freeriden en super om te waven :)

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

Oli4k 25 September / 2017 / 10:27

Veel plezier met je nieuwe gear! Tof om te zien dat er beginners zijn die meteen willen wave kiten. Nu hopen dat je een mooi wave board vind.

Ik ben het niet helemaal eens met @Gyttja wat betreft dat draaien en die lange lijnen. Als je echt golven gaat rijden wil je juist een super snel draaiende kite. Tikje aan de stuurlijn en de andere kant op. Zeker in NL waar golven maar kort lopen en je snel moet beslissen. Als je straks de smaak te pakken hebt is een kleinere kite (niet groter dan 7 of 8 meter) echt aan te raden. Je vaart op een surfboard toch gauw 2 meter kleiner en met een echte wave kite valt alles dan ineens heel mooi op zijn plaats.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

Gyttja 25 September / 2017 / 10:58

Lange lijnen zijn ook trager zei ik al. Alleen het kan handig zijn als je de laatste beetjes low-end eruit wilt halen. De mooiste dagen vaar je in de high end met een kleine kite natuurlijk. Dan zijn meestal de golven ook het leukste.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

robbienaish 28 September / 2017 / 16:11

Ik heb een aantal kites liggen die goed gericht zijn op beginners en wavers. Verder ken ik veel mensen die momenteel hun kites weg doen om 2018 materiaal te kopen. Je kunt me altijd even bellen als je geintresseerd bent of geen raad weet (vaar zelf 11 jaar nu:). 0655194054

Met vriendelijke groet,

Robbert 't Sas