Combinatie board/kite, check gevraagd...

Door: Kiter X11 Reacties: 5 Hits: 1674
Kiter X11 16 May / 2021 / 10:16

In afwachting van aankoop van inflatable kites graag advies.

Ik heb al jaren kite ervaring in de buggy met flysurfers.  Deze zijn intussen 10 jaar oud maar vliegen nog prima.

Ik bezit ook een flydoor L 160/44.  Ik heb verleden jaar les gehad (onderbroken door corona) en was aan het oefenen op de waterstart.

Momenteel sta ik op de wachtlijst voor kiteles.  Wanneer ik daar klaar mee ben wil ik eerst materiaal huren (kan ik nu nog niet zonder les/iko) om ook te ontdekken waar ik graag mee vaar/vlieg.  In afwachting wil ik zelf oefenen met mijn eigen materiaal, graag feedback over dit plan, in het bijzonder over de combinatie die ik heb.

 

Ik weeg 95kg (wordt aan gewerkt om dit naar beneden te krijgen) en meet 1m80.

Ik denk eraan om met mijn flydoor 160/44 en met een flysurfer pulse2 8m te oefenen bij aanlandige wind van 4/5 Bft (13-20knopen) aan de Belgische kust.  Ik heb wetsuit, impactvest, helm en zitharnas en ga enkel het water in als er nog mensen aan het kitesurfen zijn.

Ik heb ook nog een pulse2 6m en een speed3 12m, maar geef eerst de voorkeur aan de pulse2 8m omdat deze heel makkelijk vliegen.

Graag jullie mening hierover, vooral de combinatie board/kite omdat ik voor beginners meestal kleinere maten board zie.  Ik kan dan ook niet inschatten hoe een groter board combineert met vb een pulse2 8m en of ik beter wacht tot ik les gekregen heb omdat die combinatie me enkel slechte dingen zal leren....   Bedankt alvast !

 

Aangepast: Misschien is het ook wel interessant om te starten met een 2e of 3e hands beginnerskite (13/14m en 9m) ?  Een voorstel (om praktische redenen best uit België/grens) is altijd welkom.

jaapd 18 May / 2021 / 08:59

Je hebt een perfect board om het mee te leren. Met een flydoor kan je makkelijk hoogte lopen en dat heb je wel nodig op zee met stroming.

Je moet wel even leren hoe over golfjes te hoppen. Met een flydoor kan je ook net bij een golf even wat langzamer varen en zo over de golf.

Ik heb ook een Speed gehad. Deze vond ik te technisch maar als je ervaring hebt en alles eruit kan halen dan heeft deze een mooie grote windrange.

Dus met een constante 11-16 knopen en weinig branding zou ik de Speed pakken. En daarna de pulse van 14-20 knopen.

send it!

Kiter X11 18 May / 2021 / 15:08

Bedankt voor je feedback, hier heb ik veel aan !

Golven en stroming gaan inderdaad nieuw zijn voor mij, mijn vorige lessen waren in Nederland, Oesterdam en Krabbendijke en daar waren nauwelijks golven.  Door Corona blijf ik voorlopig in België... waterstart aanleren zal zo wat moeilijker en trager gaan, maar dat neem ik er wel bij.

 

 

 

Faxie 04 June / 2021 / 18:41

Met zo'n groot board kan je die Pulse varen vanaf een knoop of 16 met goede techniek als je geluk hebt, maar ik zou het voorlopig op 18 houden. Denk dat je meer plezier gaat hebben met de Speed.

 

Hou er wel rekening mee dat bij mislukte waterstarts, die je zeker nog wel een aantal keer zal hebben, je vaak de kite in het water dropt en de lijnen slap worden omdat je nog een stukje door blijft varen. Dit is met foilkites best tricky, en ik vermoed dat die oude kites niet zo heel goed meer water buiten houden. Herstarten zal een uitdaging blijken. Iets om rekening mee te houden.

 

Zodra je nieuw materaal gaat halen zal je een board in de 138/140x41/42 range willen hebben met jouw gewicht. En een inflatable quiver van ongeveer 9/13-10/14 afhankelijk van de lowend/highend die je wilt.

Kiter X11 07 June / 2021 / 13:30

Dank je wel.  

Dit komt overeen met mijn ervaring tot nu.  Ik ben 2 keer gaan proberen, helaas in iets teveel wind.  Ik blijf steken in de waterstart, combinatie stroming, golven en een groot bord is niet ideaal.   Wanneer de kite in het water viel moest ik hem zo snel mogelijk terug de lucht in krijgen, dat ging best maar resulteerde dat ik minder pogingen deed uit vrees voor waterdrop.  Ik wou pas starten als alles goed zat en dat duurde vaak te lang.   De mensen ter plaatse vertelden me dat ik een kleiner bord nodig had met meer rocker om door de golven en ook dat mijn rail veel te lang was.  Die 5e vin zouden ze er afhalen omdat die meer slecht dan goed doet bij een beginner.  Verder moet ik ook "durven" opstaan en gaan.   Mentaal dus ook :-)

Goed, ik zet dapper door, dank je wel voor de maten, ik ga op de tweedehandsmarkt op zoek naar beginnersvriendelijke kites, type freeride of allround (zoals de north evo/neo edm) vanaf 2016.  Afhankelijk van wat ik vind ga ik eerst voor de kleinere maat, met een groot bord is die misschien ook wel te doen in minder wind.

Faxie 07 June / 2021 / 23:59

Kleine maat is een stuk agressiever en nerveuzer, maar oke je hebt genoeg kite ervaring dus dat zal het probleem niet zijn.