De ontwikkeling van de kite en bar

Door: timvdn Reacties: 20 Hits: 4770
timvdn 06 December / 2015 / 14:15

Ik kite nu ondertussen al meer dan 10 jaar met veel plezier. In al die jaren heb ik vaak ook telkens "het nieuwste spul" kunnen varen. In het begin voelde het met elk nieuw seizoen alsof de kite opnieuw werd uitgevonden (denk aan de eerste cabrinha bowkite). Naarmate de tijd vordert is het meer een soort finetuning als de merken met nieuwe spullen op de markt komen. 

Mijn vraag is: is er volgens jullie nog sprake van echte innovatie op de vaar eigenschappen? Dan heb ik het dus niet over de safety systemen, type doek dat gebruikt wordt, etc.

Vaart een kite uit 2015 "beter" dan één uit 2007. Ben ik wellicht te romantisch over vroegâh en is het spul weldegelijk beter geworden? 

 

et1961 06 December / 2015 / 14:35

Het betreft veelal alleen details, echte nieuwtjes zijn er na de introductie van de bowkite niet meer geweest. Zelfde zien we al vele jaren in de windsurfmarkt. Na de no-nose shape kwamen de wide body boards, de veranderingen in de zeilen, masten en gieken zijn allemaal klein te noemen. Dunnere masten, ergonomische gieken en hi-tech materialen die het spul lichter, sterker en vooral duurder maken.

De kitesport is nog vrij jong, dus er zullen ongetwijfeld nog revolutionaire ontwikkelingen plaats vinden. Kitefabrikanten proberen ons te doen geloven dat het nieuwste materiaal zoveel beter is dan het overjarige materiaal, maar dat is niet zo hoor, dat zit voornamelijk tussen je oren ;)

Verschillen tussen een kite van 2015 en 2007 zullen er ongetwijfeld zijn hoor, maar of een doorsnee kiter de verschillen tussen een 2016 en een 2012 kite kan merken, waag ik te betwijfelen... 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

frank82 06 December / 2015 / 14:50

Het zijn over het algemeen kleine verbeteringen maar in de loop der jaren tellen ze op en daarom vaart een 2016 kites in de praktijk lekkerder dan een 2010 kite.

Oli4k 10 December / 2015 / 21:50

Dit zou iemand eens moeten testen door een kite uit 2010 opnieuw te maken met de kleurtjes van 2016 en dan aan een paar kiters geven om te testen en zien wat ze er van vinden :-)

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

Gyttja 15 December / 2015 / 09:01

Per jaar zijn het kleine verschillen, voor mij ook de reden om sinds 2010 niet meer te veranderen van materiaal. Ik ben echter afgelopen jaar van 2010 materiaal naar 2014 materiaal overgestapt, (F-one Bandit), omdat het doek wel erg dun leek te worden. Ik had het niet verwacht maar dat was een wereld van verschil. Al die kleine stapjes bij elkaar maken de verandering weer groot.

Bij windsurfen merk je dat het veel verder is uitontwikkeld. Daar heb je perioden waarin er bar weinig veranderd.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

FABRIC3 15 December / 2015 / 21:49

Okay, ik ga lekker door met mijn C-quad {#emotions_dlg.schater.gif}

hanglos.fr, the only (digital) no-wind substitute!

FABRIC3 had een 3 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 22 - 30 knots op zijn SlingShot Fuel (2015)

tgroot 16 December / 2015 / 12:52

Vorig jaar overgestapt van 2011 naar 2014 torch, kites zijn werkelijk niet te vergelijken. Ik ben het dus totaal niet eens met dat de veranderingen klein zijn.Het zal dus ook verschillen per merk.

 

 

et1961 16 December / 2015 / 13:57

Naish, tja...die hebben nog zoveel in te halen....{#emotions_dlg.schater.gif}

 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Morres 16 December / 2015 / 20:56

vind et1961 normaal best een prutser, maar hij heeft een punt, gaat bij de torch dan weer niet op(kwalitatief dan wel weer :P ).

 

Er wordt niet voor niks tijd en geld gestoken in ontwikkeling. Zelfs zoiets simpels als een tas zit ontwikkeling in(zie rrd haar multi-purpose tas).

Daarnaast productiemethoden (stiksels, lijmsoorten, sonisch lassen enz), materiaal gebruik (een kite van 5jaar heeft hele andere materialen dan nu), stress-punten die worden (her)ontdekt, vliegkarakteristieken, enz enz.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

martin404 20 December / 2015 / 12:01

Ik voorspel dat kites in de toekomst steeds tammer en gebruiksvriendelijker worden.

Net als bij snowboarden, worden verruit de meeste kites verkocht aan beginners en mensen die het maar 2 of 3x per jaar doen.

Al die mensen die dezelfde kite kopen waarmee ze les hebben gehad enzo.

(gelijk hebben ze, maar dat beinvloed ook automatisch de marketing en verkoop afdelingen)

 

De snowboard markt, bestaat nu voor 95% uit super vergevings-gezinde boards, waarmee je het snel kunt leren.

Dat zijn echter niet de boards waarmee je op volle snelheid gecontroleerd kunt rijden.

Als je tegenwoordig zo'n board met een "classic" shape wilt kopen, dan moet je goed zoeken en vaak zijn dat nu de "pro" modellen. (stukken duurder dus)

Op een gegeven moment viel er aan de klasieke vorm van een snowboard weinig meer te verbeteren, zonder dat je betere materialen ging gebruiken.

Door betere materialen in te kopen, kun je echter alleen maar minder winst maken.
Beginners zien dat kwaliteits verschil toch niet en daar zit het grote geld.

 

Dat zal met kites ook gebeuren.

De kite waar ik het liefst mee vaar (Best Nemesis uit 2008, 2009 of 2012) werd gemaakt met extra stevige materialen en nieuwe dure technieken (twistertech etc.)
In vergelijking met andere modellen met goedkopere materialen, werd deze kite echter amper verkocht en de winstmarge was door die duurdere materialen stukken lager, dus hij word nu niet meer gemaakt. 

Een nieuw model kite met een hippe kleur, heeft namelijk veel meer aantrekkingskracht.

Een totaal nieuwe shape, zal wel beter zijn dan het oude model toch? ..... 

 

Een ander voorbeeld hiervan, is het feit dat je tegenwoordig bijna geen enkele bar meer kunt vinden, waar geen "3 meter rode lijn" safety-systeem op zit.

Ik vind, dat een beetje gevorderde kiter ruim voldoende safety had bij de oude systemen, waar je depowerlijn 2x zo lang werd.

Voor een beginner is een redline perfect, maar ik vind het meer nadelen dan voordelen hebben.

Ik heb die extra meters veiligheid nooit nodig en op de momenten dat ik hem bij een loopende kite wel gebruik, dan werkt het niet, of dat dunne rode  lijntje breekt.

Wat het voor mij juist een gevaarlijker systeem maakt, want nu ben ik midden op zee mijn hele kite kwijt en dat had ik bij de oude systemen nooit.

Voor de rest zit die rode lijn alleen maar in de weg als je je kite regelmatig laat loopen, of als je veel backrolls maakt.

 

Dus de doorsnee spullen worden in de toekomst steeds tammer en gebruiksvriendelijker, maar zijn niet geschikt voor de meer gevorderde kiters.
Die moeten extra diep in de buidel tasten, voor het weinig verkochte "pro" materiaal.

Je moet je afvragen of je de ontwikkelingen wel moet willen.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Oli4k 21 December / 2015 / 00:12

Even een zijsprongetje naar het mountainbiken... ook zo'n sport waar op een bepaald moment de grootste innovaties wel gemaakt waren, kwaliteitscontrole behoorlijk op niveau was en er eigenlijk weinig veranderde in de grote lijnen. Volgens mij vergelijkbaar met waar de kitesport nu ongeveer staat of heengaat. Wat je een tijd terug zag gebeuren in de wereld van de MTB was dat alle innovaties vooral van de marketingafdeling leken te komen. Immers, aan het 150 jaar oude idee van twee wielen, een frame en voorvork dat ze met elkaar verbind etc. valt na een tijdje niet zoveel meer te verbeteren. Ja, beetje vering. Andere remmetjes. Malle vorm buizen omdat het kan (hydroformed merknaam in de onderbuis, jeej daar ga je beter van fietsen!). O ja, grotere wielen. Dat was wel een openbaring. Hebben ze wel 14 jaar over gedaan om door te voeren als nieuwe standaard.

Als een product uitontwikkeld is zouden de prijzen kunnen gaan dalen... en dat wil de fabrikant natuurlijk voorkomen. Daar gaan de marges! In de MTB-wereld hebben ze op een of andere manier uitgevonden hoe men de klant toch kon laten geloven dat zijn/haar huidige fiets niet meer voldoet en een beetje fiets toch enkele duizenden euro's kost. Ter illustratie: de duurste volgeveerde, absolute pro MTB in 2002 was €4.500. Nu zitten de duurdere fietsen tegen de 10k. Say wut?! Met aftrek van inflatie en dollar/yen koers bla bla, is het zoveel moeilijker geworden een fatsoenlijke mountainbike te maken? Ik geloof er niets van.

Een groot verschil is wel dat in de fietsbranche een handvol grote spelers de markt domineren. Meerdere merken vallen onder dezelfde concerns maar houden de schijn op met elkaar te concurreren. Volgens mij is dat bij kite merken nog niet zo? Zo'n situatie is volgens mij echt funest voor echte innovaties in een sport. Dat, en teveel standaardisering. Als je naar de kitesport kijkt denk ik dat het juist de outsiders zijn die de meest radicale stappen maken. Maui Board Riding heeft een eigenwijze visie over wat werkt en maakt bijvoorbeeld echt een heel andere, doordachte bar. Ride Engine heeft opnieuw gekeken hoe een trapeze werkt. En zo zullen er vast meer zijn.

Maar over een paar jaar worden we toch allemaal door een drone met een paar lijnen eraan over het water getrokken. Heb je helemaal geen kite meer nodig. En geen wind.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

et1961 21 December / 2015 / 10:57

Maar over een paar jaar worden we toch allemaal door een drone met een paar lijnen eraan over het water getrokken. Heb je helemaal geen kite meer nodig. En geen wind.

 

Geloof je het zelf? Kennelijk heb je geen verstand van multicopters (drones)....

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Faxie 21 December / 2015 / 11:28

Waarom zou ik door iets anders dan een vlieger voortgetrokken willen worden? Ik vind vliegeren ook gewoon leuk. Doe dat al 22 jaar ondertussen.

 

Ik zie het ook niet snel veranderen.

martin404 21 December / 2015 / 13:20

Waar ik wel nog vooruitgang in hoop te zien, zijn straps en bindingen.

Daar is de laatste jaren echt wel wat verbetert, met meerdere aanknopings punten en verstel-banden op de straps en de mogelijkheid om je stance zelf stevig aan te passen. (voorheen had je 2 of 3 schroefgaatjes voor de breedte en de hoek viel vaak sowieso niet te wijzigen)

Ik ben daar erg blij mee, maar zie nog wel genoeg mogelijkheden voor verbetering.

 

De afstand tussen volledige wakeboard style boots en alleen maar een strap over je voet heen, is nog erg groot en ik zie daar nog genoeg ruimte voor tussenoplossingen.

 

Ook zou er tijdens de koude maanden een betere oplossing mogelijk moeten zijn, dan sokken/schoentjes in exact dezelfde straps proberen te proppen, als waar je tijdens de zomermaanden je blote voeten in steekt.

Dat werkt gewoon niet. Het zit te strak/knelt, of te los, of je voet beweegt binnenin de boots.

Ik zit er bijna aan te denken om alleen voor de wintermaanden Wakeboard-boots te kopen, want schoentjes in normale straps is op het moment nog steeds een ramp.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Oli4k 21 December / 2015 / 13:50

Geloof je het zelf? Kennelijk heb je geen verstand van multicopters (drones)....


Chill man, het was een grapje. Maar toch, gebaseerd op mijn ervaring met allerlei soorten quads denk ik dat het wel degelijk moet lukken om er een te bouwen die iemand over het water voort kan trekken. Gaat wel een beetje een korte sessie worden voordat je weer aan de lader mag... 

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

Gyttja 15 January / 2016 / 12:03

Dan geloof ik meer hierin, zelf al een keer gedaan.
Maar kitesurfen is leuker.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

Mediator 11 September / 2016 / 23:58

ET1961

Maar over een paar jaar worden we toch allemaal door een drone met een paar lijnen eraan over het water getrokken. Heb je helemaal geen kite meer nodig. En geen wind.

 

Geloof je het zelf? Kennelijk heb je geen verstand van multicopters (drones)....




haha zo'n kenner ben je blb toch niet?


Last edit by: MEDIATOR
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

et1961 13 September / 2016 / 17:00

Als je dit kiten noemt....

  • Op een skimboard, dit om zo weinig mogelijk weerstand te creeren omdat de drone (multicopter) de benodigde trekkracht niet kan leveren.
  • Waterstart niet mogelijk, omdat de drone de benodigde trekkracht niet kan leveren. Vandaar de vliegende start van de skimboarder!
  • Springen of poppen al helemaal niet mogelijk, want dan trek je de multicopter uit de lucht met een crash in het water als gevolg.
  • 2 personen nodig, de multicopter moet namelijk wel bestuurd worden...
  • Sessies van 10, hooguit 15 minuten omdat dan de accu's leeg zijn.

Ik beweer niet een kenner te zijn, maar ik bouw/ontwerp wel mijn eigen multicopters... 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Gyttja 13 September / 2016 / 23:15

Plus de eigenaar van het filmpje geeft in de reacties op youtube ook toe dat hij niet langer dan 30 seconden de persoon in plane kan houden.

Daarna weer laden {#emotions_dlg.schater.gif}

Ofwel, slim gefilmt.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

RobbyNitroz 15 September / 2016 / 09:25

De fireball van Cabrinha en de nieuwe North en Ocean Rodeo barren zijn toch ook behoorlijk anders dan afgelopen jaren. Er wordt dus toch hard gewerkt na TIMVDN's post en het hem naar de zin te maken {#emotions_dlg.worshippy.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

dr511 15 September / 2016 / 22:29

De karakteristieken worden verder gedefineerd en meer op bepaalde doeleinden ingezet. Wave, freeride, wakestyle, bigair, lightwind en foil kies. 

en als je innovaties zoekt kijk dan vooral bij de foil kites, bijvoorbeeld de peak van flysurfer echt een super concept voor land en sneeuw. 

Voor de modale weekend kiter telt vooral gebruiksgemak en dat je niet aan de kant wil staan op die ene dag dat je van je gezin af bent.

je ziet wel meer merken het " ieder jaar iets nieuws" meer gaan los laten. wellicht een nieuw kleurtje maar verder geen grote aanpassingen. 

Wat je al begint te zien is het aan kunnen passen van een allround kite voor meerdere disciplines.

want een freerider wil ook wel eens lekker een golfje pakken

Ziki Ondergoed, schultenbrau