Windvlagen

Door: Niall Reacties: 8 Hits: 2101
Niall 23 May / 2011 / 08:25
Hello,

Kijkend naar de voorspellingen voor vandaag is het weer een prima dag om richting zee te gaan, maar met welke kite? Aan het einde van middag geeft windguru een voorspelling van 19 knoopjes, maar met windvlagen van 33. nu is 19 het probleem niet, maar met een 33 ga ik niet met een 10meter het water op, ofwel... Hoe ga je met zulke voorspellingen om m.b.t. kitekeuze?

Cheers

connerkite 23 May / 2011 / 08:30
wat is je nivea al en hoeveel weeg als 80 a 90 kilo weegt is het te doen maar een kleinere is dan wel leuker

Niall 23 May / 2011 / 08:33
Ik kan inmiddels heen en weer varen, alleen het hoogtelopen wil nog niet echt lukken. Ik weeg 85kg

larsdemo 23 May / 2011 / 08:34
Als je niet voldoende zeker van je zaak bent en je ziet ter plekke dat het inderdaad erg vlagerig is kun je beter niet het water op gaan met de 10M.
Test in iedergeval je safty eens zodat je weet hoe die werkt.
Uiteraard is dat ook niet handig om in 33 kn te testen.
Je zegt het zelf al met 33 kn ga je het water niet op met een 10 dus dat is het antwoord op jou vraag.
Zolang je niet zelf iets weet over weer en wind zal je het met de voorspellingen van andere moeten doen en kan je dus 33 kn verwachten...
Kitekeuze is lastig met deze voorspellingen ik zou mn 7 pakken maar wel ter plekke beoordelen hoe het er voor staat.
Als ik na een paar minuten merk dat het niet te doen is pak ik alsnog mn 10.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Bignelis 23 May / 2011 / 08:47
Windguru is prima om de voorspellingen te bekijken, maar voor je daadwerkelijk het water op gaat kijk dan naar de Actuele windsnelheid zoals op http://live.actuelewaterdata.nl/windgegevens/windgegevens.html

Zoals je daar ziet gaat het nu al veel harder op de meeste plaatsen dan 19 knopen en hij neemt alleen maar toe....
My advise....kleinere kite of stay home.....
Ik weeg 100 en vaar met 9m2, gisteren een kerel met 70 kilo gered die dacht dat hij ook wel met 9m2 kon.....toen zn voetjes van het strand kwamen bij het launchen van zn kite was hij het met me eens....
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

FerdiH 23 May / 2011 / 11:21
Als je idd nog geen hoogte kan lopen móet je sowieso niet gaan. Dan móet je teveel over het strand terug lopen, met deze wind niet echt een succes.Dus ga maar lekker kijken en plaatjes schieten. Ook mooi.

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Mediator 23 May / 2011 / 11:31
klinkt als een windje die ik met men 7 zou doen...


sowieso zijn grote gusts niet chill als je beginner bent: als beginner kun je een goeie sessie hebben als het vb 27-30kn is (mits de juiste kite),
maar als het vb 19-30kn is dan is er een gust van 11kn... dat is als beginner niet zo chill varen en ga je ook minder plezier er aan hebben, je zal de ervaren kiters zien shredden rond je, en jij zal gefrustreerd raken omdat het niet vlot lukt.
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Niall 23 May / 2011 / 12:13
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik wel kan concluderen dat dit ´m nog niet gaat worden. Morgen zien de voorspellingen er al een stuk beter uit, dus dan nog maar is kijken.

en maar is wat geld weg zetten voor een 7 of 8 :)

karel79 23 May / 2011 / 12:58
windzoeker.nl is ook een leuke site om de actuele windsnelheid te zien. Jammer genoeg geeft die alleen de laatste meting weer, actuelewaterdata geeft de metingen vd laatste 24u weer (maar dan per meetboei, en niet per spot). Wat ikzelf prettig vind is om de metingen naast de voorspellingen te leggen om te kijken 'hoe goed' de voorspellingen zijn. Als je nu kijkt zie je een redelijk stabiele wind; 18 knopen met vlagen van 22, had dus prima gekund met een 10m. Nog steeds trouwens, pas 18:00 gaat de wind toenemen
Een 2e kite is trouwens zowiezo een goed idee.